Installatie ubuntu om zeep geholpen. Kernel panic bij boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 11:06
Mijn Ubuntu 20.04.2 server install heb ik om zeep geholpen, volgens mij na wat updates (laatste upgrade die ik draaide spuugde wat fouten, niet goed opgelet wat precies). De hardware is verder onveranderd en draait al enige tijd goed.

Ik krijg bij het booten een kernel panic met de melding "ERROR WHILE LOADING SHARED LIBRARIES: LIBSECCOMP.SO.2".
Ik ben als het om dit deel van Linux gaat nog wat onervaren, niet zo vaak zaken moeten proberen te fixxen in het bootproces.
Uiteraard zelf al wat gegoogled en vind wel her en der wat dingen, zoals bv;
https://classicforum.manjaro.org/index.php?topic=29228.0

Ik kom hier alleen niet helemaal uit. Hoe doe ik hetzelfde met apt-get?
Als ik een live USB disk boot en probeer te chroot-en naar de gemounte partitie, dan werkt feitelijk niets. zelfs sudo wordt niet herkend.
Ook geprobeert de kapotte install in safe mode te booten, maar daar loop ik op hetzelfde stuk vast.

Na het mounten in de live omgeving heb ik gezocht of ik "LIBSECCOMP" ergens in de mount kan vinden, dat levert geen resultaten op.

Ook vond ik wat verwijzingen naar ldconfig en sommige mensen die beweren dat na het runnen hiervan de zaak weer werkt. Dit heb ik ook geprobeerd met de live USB en chroot, dat deed dan weer wel wat, maar iets oplossen deed het verder niet.

Ik vraag me ook af, of het niet een opvolging van libraries gaat zijn die nu niet gevonden kunnen worden, en dat dit nog maar de eerste is. In dat geval is een complete herinstall wellicht een makkelijkere weg.

Ik heb mijn best gedaan zo volledig mogelijk te zijn, maar mocht ik nog essentiele zaken missen, laat het dan weten.

[ Voor 4% gewijzigd door jozuf op 09-04-2021 09:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het betreffende bestand staat iig in libseccomp package, op je filesystem te vinden als /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libseccomp.so.2.

Start naar een live omgeving, of rescue mode, of wat voor omgeving je ook maar wilt om je eigen installatie te kunnen mounten en mogelijk heen te chrooten. Kijk dan in /var/log/apt/history.log wat het systeem heeft gedaan. In term.log vind je wat je normaal in de terminal zou zien tijdens het uitvoeren van apt zaken. Let hierbij dus op wat het doet met libseccomp.

Als blijkt dat deze is verwijdert, herinstalleer het weer en let hierbij ook op wat het mogelijk aan packages wil veranderen (zoals verwijderen ivm conflicten).

Dat je initieel niets kon vinden op de naam 'LIBSECCOMP' is niet zo gek, want het filesystem is hoofdlettergevoelig. Je moet dus echt met kleine letters zoeken en bij voorkeur op de volledige naam, of anders met wildcards werken. Dus find / -name libseccomp zal geen resultaat geven, terwijl find / -name libseccomp\* wel een resultaat kan geven voor libseccomp.so.2.

Commandline FTW | Tweakt met mate