Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Over een paar maanden gaan we verhuizen naar ons nieuwe stulpje in de regio Eindhoven. Ik ben me vast aan het inlezen over zonnepanelen en kan daarbij wel wat hulp gebruiken, vandaar deze post :)

Ons energieverbruik is dus nog niet bekend, maar de woning is voorzien van een inductiekookplaat plus het is de bedoeling om eind dit jaar/begin komend jaar elektrisch te gaan rijden, vandaar meer=beter (imho).

Het is een tussenwoning met een platdak en is voorzien van 1-fase. Het dak oppervlak is circa 29 m2. De buren van twee deuren verder hebben een oost-west opstelling liggen met 12 panelen.
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/JonoHUmA07.png/raw

Zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het huis zijn geen bomen o.i.d. wat voor schaduw kan zorgen. Echter, de dakrand is wel vrij hoog (85cm op het dakterras en 12-17cm op het platdak zelf).

Ik heb zelf wat zitten rekenen op deze site en deze geeft aan dat de opbrengst nagenoeg gelijk is als de panelen volledig plat liggen i.p.v. een oost-west opstelling.

Ik ben niet van plan om de installatie zelf te verzorgen, zodoende ben ik op zoek naar een totaalplaatje incl installatie.

Mijn vragen zijn als volgt:
  • Heeft het nut/zin om optimizers te installeren, gezien de hoge dakrand?
  • Is het daadwerkelijk zo dat de opbrengst nagenoeg gelijk is voor een volledig plat liggende opstelling t.o.v. een oost-west opstelling? Zo ja zou dit immers flink wat besparen qua installatiemateriaal.
  • Wat is jullie feedback op onderstaand ‘winkelmandje’?
  • Wat adviseren jullie :) ?
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/qORosUKA32.png/raw

[ Voor 5% gewijzigd door Freekers op 28-07-2021 11:03 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Waarom niet 2 schansen met het laagste punt in het midden? Dan heb je geen last van de randen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Wat wij vaak doen als je je zorgen maakt over hoge randen, is om de oost/west opstelling om te draaien. Dus i.p.v. wat de buren hebben als 'dak vorm' ga je een V vorm maken. Je begint dus met de hoge kant aan de buitenkant waardoor de schaduw van een dakrand geen invloed meer heeft op de panelen.

Enigste wat dit extra kost zijn een paar achterplaten, maar dat is vele malen goedkoper dan een constructie met optimizers. (geen flatfix eco dus)

Als optie zou ik overigens wel de nieuwe Growatt MOD nemen, i.p.v. de S versie die je nu in je winkelwagentje hebt liggen.(S is alweer 10 jaar oud)

Als het dak het toelaat qua afmetingen kun je ook nog grotere panelen pakken van bv 450wp.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of even bij sun-solar uit Oss aankloppen en dual betonvoeten laten installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

https://pvoutput.org/list.jsp?id=89950&sid=79680

Minimaal 7 graden aanhouden tenzij je graag panelen schoonmaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 04:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:41
Wat zijn de afmetingen van het dak precies?
Misschien past een andere maat panelen beter

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
DjAntoon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:18:
Waarom niet 2 schansen met het laagste punt in het midden? Dan heb je geen last van de randen...
HSA.Solar schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:44:
Wat wij vaak doen als je je zorgen maakt over hoge randen, is om de oost/west opstelling om te draaien. Dus i.p.v. wat de buren hebben als 'dak vorm' ga je een V vorm maken. Je begint dus met de hoge kant aan de buitenkant waardoor de schaduw van een dakrand geen invloed meer heeft op de panelen.

Enigste wat dit extra kost zijn een paar achterplaten, maar dat is vele malen goedkoper dan een constructie met optimizers. (geen flatfix eco dus)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 04:12:
[Afbeelding][Afbeelding]

Top, bedankt voor de tips! Wist niet dat dit ook een mogelijkheid was. En panelen schoonmaken is zeker niet mijn hobby ;)
Als optie zou ik overigens wel de nieuwe Growatt MOD nemen, i.p.v. de S versie die je nu in je winkelwagentje hebt liggen.(S is alweer 10 jaar oud)
Solar-oulet levert alleen deze Growatt Mod, maar dat lijkt me een beetje overkill voor deze setup (?):
https://www.solar-outlet....-fase-copy-120393153.html
Als het dak het toelaat qua afmetingen kun je ook nog grotere panelen pakken van bv 450wp.
busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:08:
Wat zijn de afmetingen van het dak precies?
Misschien past een andere maat panelen beter
De afmetingen van het dak zijn 5,41 meter bij 5,45 meter volgens de plattegronden. Zit goed in de buurt met wat Google zegt
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/HEvATaHI17.png/raw
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/lawuyodI43.png/raw

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 19:55

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou de panelen zeker niet plat leggen. Met een schans zoals bovengenoemd kan je het probleem met de zijranden al oplossen, en met een oost / west opstelling heb je kwa productie ook veel meer spreiding over de dag dan een "lelijke" piek rond het middaguur waar niemand wat aan heeft. Je gebruik is ook verspreid over de dag, dan zou de opwekking ook verspreid over dag moeten zijn, zeker na saldering.

Je kan zeker niet gewoon alles een tikje hoger monteren om boven die rand uit te komen? Want ik vermoed dat de opbrengst nog net iets hoger is als de buitenste panelen naar buiten kijken, dan naar binnen.

Als je een andere maat paneel kan gebruiken om de dakoppervlakte beter te gebruiken dan zeker doen! Je wilt toch maximale opbrengst halen uit je beschikbare dak oppervlak neem ik aan. De meerprijs voor iets grotere panelen is zeer gering.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou dat past mooi dan op dual betonvoeten
https://www.solar-outlet....white-tsm-400de09-08.html

https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
https://www.winkelman-zon...4kw-3-fasen-omvormer.html

Je zou bijna zin krijgen om het zelf te doen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7y0e-fl06CtS06odBelnJ7OTfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7tyAt2mcQAIadvpgKOycSNI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJTouHIzdFEIyTE2RLsEYVCt8Fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wda5M5jlEkHz2yGhNjbREG0N.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies rode knopje nieuw project.
Vul lokatie in
Handmatige planning

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Freekers schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:33:

• Heeft het nut/zin om optimizers te installeren, gezien de hoge dakrand?
neuh.
• Is het daadwerkelijk zo dat de opbrengst nagenoeg gelijk is voor een volledig plat liggende opstelling t.o.v. een oost-west opstelling? Zo ja zou dit immers flink wat besparen qua installatiemateriaal.
Hoe zie je dat voor je? Je was hopelijk niet van plan de panelen zomaar los op je dak te leggen toch? Je hebt sowieso een goed doorgerekend montage- en ballastsysteem nodig. Meestal zijn die schuin. Schuin heeft daarnaast het voordeel dat stof en vuil er vanzelf afspoelt als het regent.
• Wat is jullie feedback op onderstaand ‘winkelmandje’?
Als je "volledige installatie" afneemt, is dat inclusief kabels en stekkers e.d..
• Wat adviseren jullie :) ?
Lekker zelf doen, zo'n plat dak. Eventueel kun je de installatie nog wat groter maken door ook panelen op de verdieping te leggen (zo te zien heb je daar nog aardig wat ruimte waar je prima 4 panelen richting oost kwijt zou kunnen. (in dat geval is optimisers of een aparte omvormer/string voor die panelen denk ik wel aan te raden)

Edit:
Overigens, montage op schansen is erg duur. Je zou ook een "gewone" oost/west opstelling kunnen doen maar de boel wel \/\/ neerleggen ipv /\/\.

Een andere optie is misschien portrait-montage, eventueel met 2 meter lange panelen. Dan bestrijk je ongeveer het zelfde oppervlak als met een schans voor 2 panelen, alleen is het veel goedkoper.

Vergelijk bijvoorbeeld dit: Allebei 4500Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEvPlmideazXEpCb9uptbJe018c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbDIErPcP4h5Z0HJzf4eoWJH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 09-04-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
3 panelen van 1.78m zou net moeten passen dan, maar wel een beetje krap. Kun je het nauwkeuriger meten?
Anders bestaan er ook kortere.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Over een paar maanden gaan we verhuizen naar ons nieuwe stulpje
Dat is lastig meten (glazen bolwerk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

timovd

Voorsprong door techniek

busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:31:
3 panelen van 1.78m zou net moeten passen dan, maar wel een beetje krap. Kun je het nauwkeuriger meten?
Anders bestaan er ook kortere.
Als op de plattegrond de binnenmaten zijn gemeten, kan het zijn dat je een paar cm extra hebt tot de dakrand. Meten is weten.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:46:
@busscherski

[...]

Dat is lastig meten (glazen bolwerk)
De huizenmarkt is bijzonder op het moment, maar je kunt toch wel (via de makelaar) vragen of je e.e.a. mag opmeten?

Enneh...
Freekers schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:33:
... het is de bedoeling om eind dit jaar/begin komend jaar elektrisch te gaan rijden, vandaar meer=beter (imho).
...
Plaats een paar panelen op het schuurtje en eventueel boven de eerste verdieping.

[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 09-04-2021 12:54 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Gerco-M schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:11:
Met een schans zoals bovengenoemd kan je het probleem met de zijranden al oplossen, en met een oost / west opstelling heb je kwa productie ook veel meer spreiding over de dag dan een "lelijke" piek rond het middaguur waar niemand wat aan heeft.
Als je op 10 graden helling zit dan is het verschil tussen zuid en oost + west al niet zo groot meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
ESDEC flatfix fusion zit op 13 graden helling, vrij ideaal.

De betonnen voeten klinkt als een leuk alternatief en zal ook ongetwijfeld goed werken, qua prijs zal dat niet veel uitmaken t.o.v. Flatfix maar de drukpunt verdeling voor je dak zal hierdoor wel een stuk hoger liggen dan wanneer er een erkend, getest systeem wordt gebruikt waardoor het gewicht meer verspreid wordt, zeker op die hoogte van je (toekomstige) woning.

Overigens werkt een systeem van b.v. van der valk ook prima.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Als je van die betonvoeten koopt/maakt, kijk dan wel ff naar het gewicht en bedenk een plan hoe je die op het dak gaat krijgen. Was voor ons reden om er van af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:19:
Je zou bijna zin krijgen om het zelf te doen. ;)
mcDavid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:29:
Lekker zelf doen, zo'n plat dak.
Stiekem begint het wel te kriebelen ;) Ik heb 2 jaar terug zelf de panelen op m'n berging gelegd, maar dat was de helft qua installatiegrootte. Ik denk er nog even over na. Ligt er ook aan hoe makkelijk het is om in de meterkast te komen etc.
mcDavid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:39:
Als je van die betonvoeten koopt/maakt, kijk dan wel ff naar het gewicht en bedenk een plan hoe je die op het dak gaat krijgen. Was voor ons reden om er van af te zien.
Die zijn idd mooi maar zoals mcDavid terecht aangeeft ook wel een karwei om op het dak te krijgen. Heeft zodoende op dit moment niet mijn voorkeur.
Hoe zie je dat voor je? Je was hopelijk niet van plan de panelen zomaar los op je dak te leggen toch? Je hebt sowieso een goed doorgerekend montage- en ballastsysteem nodig. Meestal zijn die schuin. Schuin heeft daarnaast het voordeel dat stof en vuil er vanzelf afspoelt als het regent.
Nee, want dan vliegen ze geheid een keer weg :+
Gerco-M schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:11:
Je kan zeker niet gewoon alles een tikje hoger monteren om boven die rand uit te komen? Want ik vermoed dat de opbrengst nog net iets hoger is als de buitenste panelen naar buiten kijken, dan naar binnen.

Als je een andere maat paneel kan gebruiken om de dakoppervlakte beter te gebruiken dan zeker doen! Je wilt toch maximale opbrengst halen uit je beschikbare dak oppervlak neem ik aan. De meerprijs voor iets grotere panelen is zeer gering.
Is het niet vergunningsplichtig zodra ze boven de dakrand uitkomen? Bovendien ben ik bang dat de wind eronder komt.

Zodra ik de mogelijkheid heb, ga ik het exact inmeten :)
Een andere optie is misschien portrait-montage, eventueel met 2 meter lange panelen. Dan bestrijk je ongeveer het zelfde oppervlak als met een schans voor 2 panelen, alleen is het veel goedkoper.

Vergelijk bijvoorbeeld dit: Allebei 4500Wp
[Afbeelding]
Interessant, bedankt voor de tip!
HSA.Solar schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:02:
ESDEC flatfix fusion zit op 13 graden helling, vrij ideaal.
Ziet er goed uit maar heb me nog niet in de prijs verdiept...
timovd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:51:
[...]

Als op de plattegrond de binnenmaten zijn gemeten, kan het zijn dat je een paar cm extra hebt tot de dakrand. Meten is weten.

[...]

De huizenmarkt is bijzonder op het moment, maar je kunt toch wel (via de makelaar) vragen of je e.e.a. mag opmeten?

Enneh...

[...]

Plaats een paar panelen op het schuurtje en eventueel boven de eerste verdieping.
Zijn idd binnenmaten. Ik zal het komende week tegen de makelaar aanhouden, kijken wat ie zegt. Het dak is niet zomaar bereikbaar. Moet je voor door een raam klimmen en een ladder hebben. Weet niet of de huidige bewoner die heeft.

Het schuurtje is gedeeld eigendom met de buren en in de breedte gedeeld i.p.v. de lengte, dus dat zou neerkomen op circa 3 panelen. Ben overigens ook van plan om een solar carport neer te zetten, maar dat is voor later.

Panelen boven de eerste verdieping is een goed idee, zeker als die op dezelfde omvormer erbij kunnen (op een aparte string).

De keuzestress neemt nu wel toe ;) Het gaat denk ik afhangen van de exacte dakgrootte. Daarna kan ik de knoop doorhakken. Iig bedankt voor jullie tips en het meedenken tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik loop liever 1x met een betonvoet (met 2 man), dan 10x met een stoeptegel. ;)
Ik snap die opmerking dan ook niet.

En het is meteen bevestiging en ballast in 1.
Dus niks meer monteren behalve de panelen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 20:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:58:
Ik loop liever 1x met een betonvoet (met 2 man), dan 10x met een stoeptegel. ;)
Ik snap die opmerking dan ook niet.
TS moet gewoon zo'n ladderlift wagentje laten komen, kost max 100 euro en je panelen en betonschans staan in een mum van tijd onbeschadigd boven.

Zie Marktplaats voor mannetjes die dat aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@AUijtdehaag hoe loop je met zijn tweeën even een 9 meter hoog dak op? Gogo-gadget boots? :+
Ik denk dat het materiaal via de trap naar zolder moet, daar door een raam het dak van de verdieping op, en dan nog eens via een ladder omhooggetild/aangegeven. Als je met een paar sterke mannen bent kan dat wel, wij vonden het toch echt makkelijker om stoeptegels door te geven.
Verhuisliftje huren is idd ook geen gek idee @Wolly !
Freekers schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:51:
[...]

Stiekem begint het wel te kriebelen ;) Ik heb 2 jaar terug zelf de panelen op m'n berging gelegd, maar dat was de helft qua installatiegrootte. Ik denk er nog even over na. Ligt er ook aan hoe makkelijk het is om in de meterkast te komen etc.
Is er toevallig een wasmachine aansluiting op zolder? Then there's your answer ;)
Vorige week bij de platdak-installatie van mijn broertje hebben we de omvormer boven de wasmachine gehangen, en direct onder de omvormer door de muur naar buiten geboord. Een dakdoorvoer was er niet en maken leek ons een stuk ingewikkelder dan 2 gaatjes door de gevel.

Een grote installatie is niet moeilijker, alleen meer werk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 19:55

Gerco-M

mijn tornado res.

Is het niet vergunningsplichtig zodra ze boven de dakrand uitkomen? Bovendien ben ik bang dat de wind eronder komt.
Dat zou goed kunnen ja kwa vergunning, en de wind is ook zeker een risico. Ik heb geen idee maar de vergunning kan je vast bij de gemeente meer informatie over opzoeken, en met meer ballast of betere montage kan je de windrisico's ook wel verminderen denk ik. Maar of dat extra werk het rendement waard is, tegenover de \/\/ opstelling is ook een overweging natuurlijk. Het is maar net hoever je wilt gaan voor wat extra rendement uit je PV opstelling! :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:25

Pinobigbird

doesn't share food!

Je hebt alleen een omgevingsvergunning nodig als de hoogte van de installatie groter is dan de afstand tot de dakrand(*). Met oost-westdakjes van ongeveer 40cm hoog moet je dus 40cm uit de buitenrand blijven, wat je sowieso al wil/moet doen i.v.m. de wind. Maar aangezien je dakvlak verdiept ligt kom je waarschijnlijk niet eens boven de dakrand uit. Dus voor een omgevingsvergunning hoef je je geen zorgen te maken.

(*) Ook als je de omvormer buiten hangt, of een monumentaal pand hebt, of te maken hebt met een beschermd stadsgezicht, moet je een omgevingsvergunning aanvragen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

mcDavid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:59:
@AUijtdehaag hoe loop je met zijn tweeën even een 9 meter hoog dak op? Gogo-gadget boots? :+
Ik denk dat het materiaal via de trap naar zolder moet, daar door een raam het dak van de verdieping op, en dan nog eens via een ladder omhooggetild/aangegeven. Als je met een paar sterke mannen bent kan dat wel, wij vonden het toch echt makkelijker om stoeptegels door te geven.
Verhuisliftje huren is idd ook geen gek idee @Wolly !
Ik heb exact dezelfde overweging, zonder machine krijg ik die betonvoeten van 50kg niet het dak op, ook niet met z'n tweeën. Ik ga voor de Solarstell Connect Project, oost-west met een hart-op-hartafstand van 2080mm. Die is ook erg eenvoudig te installeren.
Edit: let wel op die een maximale paneelbreedte van 1055mm ondersteunt.
Is er toevallig een wasmachine aansluiting op zolder? Then there's your answer ;)
[...]
Een pv-verdeler (daar doel je toch op?) is toch alleen toegestaan tot max 3680W? Nu zou ik met de opstelling van TS sowieso wel voor een 1-fase 3,6kW omvormer kiezen i.p.v. de geselecteerde 5000W 3-fase.

[ Voor 5% gewijzigd door Pinobigbird op 09-04-2021 23:22 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:00:
TS moet gewoon zo'n ladderlift wagentje laten komen, kost max 100 euro en je panelen en betonschans staan in een mum van tijd onbeschadigd boven.

Zie Marktplaats voor mannetjes die dat aanbieden.
Da's een goed idee, daar had ik nog niet over nagedacht. Wist niet dat je die ook kon huren met een mannetje erbij. Dat scheelt een hoop geklooi.
mcDavid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:59:
Pinobigbird schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:13:
Een pv-verdeler (daar doel je toch op?) is toch alleen toegestaan tot max 3680W? Nu zou ik met de opstelling van TS sowieso wel voor een 1-fase 3,6kW omvormer kiezen i.p.v. de geselecteerde 5000W 3-fase.
Er is inderdaad een wasmachine aansluiting op zolder, dus dat zou eventueel nog een optie zijn. Maar kom ik dan idd niet in de knoei met de max van 3680 watt, gezien de totale opstelling circa 4500wp is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Freekers schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:01:
[...]

Er is inderdaad een wasmachine aansluiting op zolder, dus dat zou eventueel nog een optie zijn. Maar kom ik dan idd niet in de knoei met de max van 3680 watt, gezien de totale opstelling circa 4500wp is?
Past zeker. Zie ook het voorbeeld van AUijtdehaag in "Advies zonnepanelen plat dak" waar 4800Wp op een 3,6kW omvormer op 99,9% energierendementsfactor uitkomt, oftewel nagenoeg geen aftopping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7y0e-fl06CtS06odBelnJ7OTfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7tyAt2mcQAIadvpgKOycSNI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pinobigbird schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:57:
Je hebt alleen een omgevingsvergunning nodig als de hoogte van de installatie groter is dan de afstand tot de dakrand(*). Met oost-westdakjes van ongeveer 40cm hoog moet je dus 40cm uit de buitenrand blijven, wat je sowieso al wil/moet doen i.v.m. de wind. Maar aangezien je dakvlak verdiept ligt kom je waarschijnlijk niet eens boven de dakrand uit. Dus voor een omgevingsvergunning hoef je je geen zorgen te maken.

(*) Ook als je de omvormer buiten hangt, of een monumentaal pand hebt, of te maken hebt met een beschermd stadsgezicht, moet je een omgevingsvergunning aanvragen.
Voor de volledigheid: De erfgrens met de buren wordt in dit geval ook als dakrand gezien en dien je dus formeel afstand gelijk aan de hoogte van te houden. (binnen de regels van vergunningsvrij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
We zijn inmiddels ingetrokken in het huis en ik heb besloten om de installatie zelf te gaan doen.

Afgelopen week heb ik het dak opgemeten. De exacte afmetingen zijn 5.4m x 5.3m. De dakrand is aan de ene kant 25cm hoog en aan de andere kant 17cm. Op basis van jullie eerdere aanbevelingen heb ik de volgende setup gemaakt voor het dak:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/fusITuJE83.png/raw

Bedoeling is dus een Oost-West opstelling in 'V' vorm, d.w.z. met het laagste punt in het midden van het dak, om op die manier de minste last te hebben van de dakranden. Ik heb 1 vrije groep van 16A die ik kan gebruiken.

Mijn vragen over bovenstaande samenstelling zijn als volgt:
- Ik neem aan dat 2 strings het meest optimale is (1 Oost en 1 West string), maar zijn 5 panelen per string voldoende voor het opstartvermogen van de omvormer?
- Voorzien jullie nog andere problemen/aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Daarnaast speel ik nog met het idee om ook mijn bovenste dakterras 'vol' te leggen met panelen. De afmetingen van het dakterras zijn 3M x 5.5M met een opstaande rand van maar liefst 85cm. De oriëntatie is Zuid-Oost. Ik zit eraan te denken om er 4 panelen in landscape op te leggen i.c.m. een schans richting het Zuiden. Ik heb geen vrije groep in de buurt, dus moet er een PV verdeler tussen, vandaar de volgende samenstelling:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/CaMopafu58.png/raw

De dakrand is dus maar liefst 85CM hoog en de ValkQuattro is 85.9CM hoog volgens de datasheet, het randje van het bovenste paneel steekt er dus nipt bovenuit. In hoeverre geldt de nogo zone nog met zo'n hoge dakrand? Ik hou aan weerskanten zo'n 60cm over, volgens calculators zou de no-gone zone rond de 0.9m moeten zijn aan weerskanten (er van uit gaande dat er geen dakrand is). Voorzien jullie ook hier nog andere problemen/aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden? Hoeveel verlengsets moet ik eigenlijk kopen? Het paneel is breder dan 1003, maar er staat niet bij of ik 1 set per paneel of 1 set per Valk kit moet kopen.

De keuze voor 2 aparte omvormers is enerzijds dat ik geen (betaalbare) 1-fase omvormer met 3 trackers kon vinden, anderzijds ik de maximale capaciteit van 1 groep overschrijdt als ik alles op 1 omvormer zou zetten. Dat laatste is eventueel nog een mouw aan te passen door een nieuwe kabel te trekken en groep te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
Freekers schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:15:

Mijn vragen over bovenstaande samenstelling zijn als volgt:
- Ik neem aan dat 2 strings het meest optimale is (1 Oost en 1 West string), maar zijn 5 panelen per string voldoende voor het opstartvermogen van de omvormer?
Je moet sowieso 2 strings maken in verband met de twee oriëntaties.

Ieder paneel maakt ongeveer 39 volt. Maal 5 maakt 195 volt. Min 10% marge is nog steeds 175 volt.
Daarmee zit je zeker boven de 100 volt startvoltage van je omvormer. De MPPT heeft minimaal 80 volt nodig en 150 volt bij full power. Dat ga je zeker halen, dus volgens mij niets aan de hand.

https://www.ginverter.com...2020/10/5f87eb81988c1.pdf

Ik betwijfel of je die afstand tot de dakrand zo letterlijk moet nemen. Hier in de wijk zie ik overal randen van zonnepanelen net boven de randen van platte daken uitsteken. Wel zorgen voor voldoende ballast uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 22:08
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 04:12:
[Afbeelding][Afbeelding]

waarom zijn zij de enige leverancier?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
technopeuter schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
waarom zijn zij de enige leverancier?
Die andere leveranciers slapen allemaal nog?
Ik geloof dat Daniel ze laat maken op afroep en een kleine voorraad aanhoudt.

Zelf maken kan natuurlijk ook
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
(je moet er maar zin in hebben ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik kom er niet uit; hoe bereken ik de rijafstand voor een 'V' vorm opstelling? Alles wat ik vind gaat uit van een standaard gekoppelde zuid-opstelling (of oost-west). Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Voor een v-vorm opstelling heb je geen rij-afstand, ze kunnen gewoon rug aan rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:09:
Voor een v-vorm opstelling heb je geen rij-afstand, ze kunnen gewoon rug aan rug.
Ok top. Ik vraag me wel af waarom @AUijtdehaag een rij-afstand heeft aangehouden. Wellicht makkelijker met leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Freekers
Dat is wat makkelijker schoonmaken en er was ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:52:
@Freekers
Dat is wat makkelijker schoonmaken en er was ruimte voor.
Ah helder, dank voor de tip :) Hoe hoog zijn de dakranden in jouw foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ook al nagedacht over \/\/ opstelling?
De buren hebben /\/\ en met de schans houd je volgens mij alleen rekening met \/ om boven de dakrand uit te komen. Dan heb je flink wat ballast nodig. Ik ben wel aardig gaan van Flatfix Fusion, omdat het heel gemakkelijk zelf in elkaar te klikken is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
timovd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:48:
Ook al nagedacht over \/\/ opstelling?
De buren hebben /\/\ en met de schans houd je volgens mij alleen rekening met \/ om boven de dakrand uit te komen. Dan heb je flink wat ballast nodig. Ik ben wel aardig gaan van Flatfix Fusion, omdat het heel gemakkelijk zelf in elkaar te klikken is.
Ik heb het spul reeds besteld, dus ik ben bang dat er geen weg terug is. Montagemateriaal is Solarstell Connect 2 rijen (Oost - West) a 5 panelen (van 2,1 meter lengte) in portret opstelling. Wat ik wel nog kan doen is de V omdraaien en er een /\ van maken, dat scheelt ook ballast. Ik vraag me alleen af hoeveel schaduwwerking ik dan heb in de winter. Ik heb ophoogblokken van 5cm gekocht omdat er grind ligt op t dak, dan hoef je niet alle grind weg te halen. Dus effectief heb ik aan de West-zijde een dakrand van 12cm en aan de Oost-zijde van 20cm

Mocht ik deze opstelling kiezen heb ik wel achterplaten voor niets gekocht maar dat zij dan zo (kan ik misschien nog retourneren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Freekers met een diepte van 5,3 of 5,4 meter heb je toch geen last meer van de dakrand? Uitgaande van een opstelling van zo'n 4,2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
timovd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:23:
@Freekers met een diepte van 5,3 of 5,4 meter heb je toch geen last meer van de dakrand? Uitgaande van een opstelling van zo'n 4,2 meter.
Initieel dacht ik dat de dakrand maar liefst 85cm was, aangezien dit de hoogte is van de dakrand op beide dakterrassen. Hierop zijn ook de initiële adviezen uit dit topic gebaseerd. Pas toen ik recent het dak ben opgeklommen en deze heb opgemeten bleek deze veel lager te zijn dan initieel gedacht. Wellicht had ik dit duidelijker moeten aangeven (of een nieuw topic openen) maar ik kan gelukkig alle kanten op met het Solarstell connect materiaal :)

Een /\ vorm lijkt me dan beter gezien de ballast die anders nodig is. Ik vraag me alleen nog af; waarom zou je koppelstukken gebruiken tussen de 2 rijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Freekers Dat maakt de constructie sterker. Bij een flinke storm houden de twee rijen elkaar bijeen.
Wellicht kun je de order nog wijzigen..?

Ik hoop dat je foto's kunt maken. Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
timovd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:24:
@Freekers Dat maakt de constructie sterker. Bij een flinke storm houden de twee rijen elkaar bijeen.
Wellicht kun je de order nog wijzigen..?

Ik hoop dat je foto's kunt maken. Ik ben erg benieuwd!
Het enige verschil tussen de Solarstell Connect Portrait Zuid en de Oost-West opstelling is dat de Zuid achterplaten heeft en dat Oost-West een koppelstuk heeft. Beide zijn de wereld niet en kun je ook los nabestellen, dus moet goed komen. Ik moet alleen even uitvogelen hoe lang m'n koppelstukken moeten zijn dan. Een standaard oost-west koppelstuk past niet omdat mijn panelen te lang zijn (2,1 meter). Ik kom uit op het koppelstuk van 50 centimeter, maar ik zal het voor de zekerheid navragen bij Solar-Bouwmarkt.

Fotos volgen zodra het spul ligt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Freekers schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Ah helder, dank voor de tip :) Hoe hoog zijn de dakranden in jouw foto?
cm of 30

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Al het spul is binnen, volgende week ga ik het leggen. Ik twijfel er alleen over om nog een Tigo optimizer te kopen voor het volgende paneel:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/WIPAYUNa20.png/raw

Ik ben namelijk bang dat op dat paneel schaduw gaat vallen van een van de pijpjes. Foto van de panelen van de buurman met dezelfde pijpjes:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/miNaqeTu48.png/raw

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/bUdoZUKO15.png/raw

Verschil is wel dat ik panelen van 2,1 meter lang heb welke in portrait ga leggen i.p.v. landscape met normale panelen zoals de buurman. Als ik kijk naar de datasheet van de Solarstell Connect verwacht ik dat het paneel daar ongeveer op 20cm hoogte zal liggen + 5cm ophoogblok = 25cm vanaf het dak.
Het pijpje in kwestie is 35cm hoog.

Vraag is dus; heeft het nut om 1 Tigo te installeren op het desbetreffende paneel?

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Sowieso zou ik het niet aanraden bij harde schaduw zoals van een pijpje.
Maar ik zie dat het pijpje net zo hoog is als de top van de panelen. Zo laag staat de zon toch nooit als die in het zuiden staat? Volgens mij heb daar uberhaubt bijna geen schaduw van.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 12-08-2021 21:00 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:59:
Sowieso zou ik het niet aanraden bij harde schaduw zoals van een pijpje.
Maar ik zie dat het pijpje net zo hoog is als de top van de panelen. Zo laag staat de zon toch nooit als die in het zuiden staat? Volgens mij heb daar uberhaubt bijna geen schaduw van.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Oke, bedankt :) Verschil is dus wel dat mijn panelen portrait leggen i.p.v. landscape, maar inderdaad, de zon komt dan van het zuiden en dan staat hij meestal op z'n hoogst. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Afgelopen weekend het spul gelegd op het plat dak:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/migecaCi53.jpg/raw

Al met al vrij goed verlopen. Er waren wat kleine 'tegenslagen', zo lijnen de schroefgaten van de zijplaten niet goed uit met het basiselement (heb ik eerder voorbij zien komen op het forum) maar gelukkig geen showstoppers. Ik vraag me wel af in hoeverre deze zijplaten z'n werk goed doen bij panelen van deze lengte. Onder het gat tussen beide dakjes kan alsnog de wind vrij gemakkelijk komen. Is het verstandig om dit af te sluiten met een zelfgefabriceerde plaat o.i.d.? (Tag @mcDavid omdat ik weet dat zijn broertje dezelfde panelen op hetzelfde montagemateriaal heeft)

De installatie op het dakterras laat nog even op zich wachten; het geleverde ValkQuattro set is niet compleet en de omvormer is beschadigd geraakt in transport; de USB poort zit los en druk je dus zo de behuizing in als je er iets op wilt aansluiten (wartel is afgebroken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Freekers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:53:
Afgelopen weekend het spul gelegd op het plat dak:

[Afbeelding]

Al met al vrij goed verlopen. Er waren wat kleine 'tegenslagen', zo lijnen de schroefgaten van de zijplaten niet goed uit met het basiselement (heb ik eerder voorbij zien komen op het forum)
Hehe, ja daar hadden wij ook last van.
maar gelukkig geen showstoppers. Ik vraag me wel af in hoeverre deze zijplaten z'n werk goed doen bij panelen van deze lengte. Onder het gat tussen beide dakjes kan alsnog de wind vrij gemakkelijk komen. Is het verstandig om dit af te sluiten met een zelfgefabriceerde plaat o.i.d.? (Tag @mcDavid omdat ik weet dat zijn broertje dezelfde panelen op hetzelfde montagemateriaal heeft)
Sja ik heb geen windtunneltesten gedaan :P Bij hem lagen ze niet met de ruggen tegen elkaar dus is sowieso de situatie anders. We hebben alle panelen wel gemonteerd in de hoop dat ze iig duiven tegenhouden. Maar ik hou je niet tegen om er wat tussen te hobbyen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:07:
We hebben alle panelen wel gemonteerd in de hoop dat ze iig duiven tegenhouden.
Wat bedoel je precies met 'alle panelen wel gemonteerd'? Hebben jullie ze verankerd in de muur of aan het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
alle zij- en achterpanelen bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:11:
alle zij- en achterpanelen bedoel ik
Ah, check, die heb ik er ook allemaal opgezet. Op het hoge dak van je broertje steken ze aan de achterkant uit over de rand, toch?

Ik heb contact gehad met Solar-Bouwmarkt. Ik citeer: "​Ja u zou inderdaad een zelf gefabriceerde plaat kunnen gebruiken, dat weet ik in ieder geval zeker dan er weinig wind meer onder de panelen komt. Jammer inderdaad dat de zijplaten niet geweldig aansluiten, maar helaas niet te vermijden met de Lengte van de Longi 455 WP"...
Ja heel jammer, want ik heb twee keer vooraf gevraagd of dit compatible is. Yes but actually no....

Morgen maar even een plaatje halen en iets knutselen. Ben er niet gerust op dat dit blijft liggen als het wat harder gaat waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
nee ze steken niet over de dakrand, volgens mij vallen ze precies nog net binnen de 45 graden regel. Bij zijn buurman (die heeft schansen gebruikt) steekt het veel verder over, geen gezicht.

Verder wisten wij wel dat de panelen uit zouden steken voorbij de schans, dat was een bewuste keuze. Er ligt flink wat meer ballast in dan volgens het plan noodzakelijk, dus daar maak ik me niet zo druk om. Maar dat de zijpanelen de schroefgaten op de verkeerde plek hebben voelt wel een beetje goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:07:
Maar ik hou je niet tegen om er wat tussen te hobbyen!
Onder het motto it ain't stupid if it works:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/bagOCULE41.jpg/raw

Volg me voor nog meer Solarstell Connect mods :+

• busscherski
Mooi gedaan.

Ik ben benieuwd hoe lang die tie wraps het houden. Plaats een update als je daar achter bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ben persoonlijk vooral benieuwd naar de ducttape ;). Misschien kun je de bovenrand omzetten om de plaat wat meer stijfheid te geven. In de nok ff de flensen over elkaar en een popnageltje erdoor.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Denk inderdaad dat de duct tape er eerder aangaat dan de tie wraps, daar heb ik wat meer vertrouwen in ;)

Plaatje boven ombuigen zou idd nog kunnen, zodat ie net onder de panelen valt, ik weet alleen niet hoe makkelijk dat gaat met alleen een combinatietang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
met lijmklemmen Inklemmen tussen 2 stevige kokers/balken, dan omzetten. Eerst ff met een reststukje kijken hoe dat gaat/wat de buigradius ongeveer wordt.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:33:
met lijmklemmen Inklemmen tussen 2 stevige kokers/balken, dan omzetten. Eerst ff met een reststukje kijken hoe dat gaat/wat de buigradius ongeveer wordt.
Ah, dat klinkt als iets voor versie 2.0 als deze het begeeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Let je wel op de veiligheid? Niet dat iemand die plaat op of in zijn of haar hoofd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:45:
Let je wel op de veiligheid? Niet dat iemand die plaat op of in zijn of haar hoofd krijgt.
Natuurlijk :) De plaat zit ook nog vast met 2 schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Freekers op 26-08-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:21:
Mooi gedaan.

Ik ben benieuwd hoe lang die tie wraps het houden. Plaats een update als je daar achter bent.
Storm Eunice hebben ze in ieder geval overleefd :)

Pagina: 1