Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seight
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04-2021
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor surfen, excel, light tot medium gaming, wat download werk en het amateur editen van vakantie foto's en video's.

Wat is je budget?
Het budget was oorspronkelijk voorzien op 750euro, maar uiteindelijk gestrekt tot 1100euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal niet zoveel verplaatst worden, gewicht is sowieso geen probleem ook batterijduur is weinig relevant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur, gewoon op zoek naar de beste prijs kwaliteit!

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe laptop zit ik zelf nog met de tweestrijd tussen een business of gamelaptop. Aangezien het gamen eigenlijk beperkt is tot League of Legends, APEX, Overwatch en eventueel eens The witcher 3.

Ik heb voor beide wat research werk gedaan en heb voor zowel gamen als voor business twee laptops waar ik nog met twijfels zit. Die met de beste specs (volgens mijn research) zijn niet deze die door verscheidene youtube kanalen worden aanbevolen.

Hierbij de link naar alle laptops die in de running waren/zijn:

https://tweakers.net/pric...;1666796;1656168;1559726/

Business Laptops: twijfel ik voornamelijk tussen de Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00HGMB) en Asus VivoBook 15 M513IA-BQ452T. Hoewel de specs van de Asus me beter lijken (als leek) wordt deze niet meteen aangeraden, terwijl de Lenovo overal wordt bejubeld.
Welke is volgens jullie de beste en waarom is er een verschil tussen wat ik zie als goede specs en wat wordt aangeraden? En, is het mogelijk om met deze laptops light tot medium gaming aan te gaan?

Game laptops: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5008EMB, Azerty toetsenbord) vs ASUS TUF Gaming A15 FX506IV-HN286T. Idem dito verhaal, de specs van de ASUS TUF lijken mij beter, maar volgend youtube reviews is de legion 5 veel meer aangeraden. Sterker nog, wanneer ik kijk naar een nog iets higher end van legion 5 (Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007CMH)) lijken mij de specs nog altijd slechter dan de Asus TUF, maar is de prijs voor de Legion 5 (verschil in grafische kaart), maar de prijs van de Legion 5 is wel hoger.

Ik ben een leek en na veel research werk, loop ik me nog steeds oneindig vast in dit gebeuren. Alle feedback, inzichten en adviezen zijn welkom! Ook mochten jullie andere laptops aanraden die ik niet in rekening heb gebracht, twijfel me niet om me hierop te wijzen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Kind regards,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Game laptops:
Ik heb de Lenovo Legion 5 15ARH05 gebruikt en ik vind dat die een geniale form factor heeft (die aansluitingen achterop), zeker voor iemand die de laptop niet zoveel verplaatst. Deze is ook heel degelijk gebouwd. Het is misschien wel plastic maar wel naar de ThinkPad traditie, de gebruiker (was niet voor mezelf) was in elk geval zeer te spreken over het toetsenbord, de stille koeling en de strakke stijl. Behalve het RGB toetsenbord en het Legion logo, zie je niet echt dat het een gaming laptop is.

De specifieke TUF FX506 heb ik nog niet gebruikt, wel een voorganger (FX504GD-DM1125T-BE) en die vond ik qua bouwkwaliteit en koeling een stuk minder dan de Lenovo, de +-1000 euro waarde van de laptop kwam vooral van de CPU en GPU en op de behuizing en toetsenbord was duidelijk bespaard. Op basis van de foto's van de FX506 lijkt mij niet dat er veel veranderd is ten opzichte van de FX504, behalve dat de achterklep nu metaal is. De GPU is wel een stuk (+50% ongeveer) beter dan die van de Legion, dus qua hardware voor het geld ligt die beter.

In de BBG van deze maand (reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2021) de TUF aangeraden maar in de resultaten zie je ook wat vergelijkingen met een paar Legion 5 modellen. Ik denk dat voor Tweakers de GPU sterk heeft door gewogen, maar als gaming niet je voornaamste focus is (en je noemt ook oudere games) dan zou ik voor de betere bouwkwaliteit van de Legion 5 gaan. Prijs/kwaliteit gaat niet alleen over de gebruikte chips maar over het geheel.

De business laptops zijn beter draagbaar en lichter dan de gaming laptops, als je zelf zegt de laptop niet zoveel te verplaatsen, zou ik die niet overwegen. Met Vivobooks heb ik ook geen geweldige ervaring betreft koeling. De IdeaPad 5 heeft iemand in mijn omgeving in gebruik, die klaagt daar eigenlijk nooit over, maar op vlak van prijs/kwaliteit vind ik de Legion 5 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Ik stond begin dit jaar voor mijn of meer dezelfde keuze. Mijn 10 jaar oude Samsung mocht met pensioen :)
Ook op mijn lijstje de Ideapad 5, de Legion 5 of de ASUS TUF.

De Legion 5 was mijn eerste keuze, voornamelijk vanwege de bouwkwaliteit en de aansluitingen achterop. Ook hier staat de laptop voornamelijk op het bureau naast een 27 inch scherm en zal die alleen tijdens vakanties worden verplaatst. Nadeel van de Legion vond ik het ontbreken van de cardreader.

De Ideapad viel af vanwege het ontbreken van ethernetaansluiting. ik heb nog een oudere Ideapad 700 (4 jaar nu) die los van de kleurstellingen nagenoeg identiek is aan de bovengenoemde. De bouwkwaliteit van die Ideapad 700 is erg "plastic fantastic" en dat is bovengenoemde Ideapad helaas ook. Verplaats je 'm niet veel dan zal het geen probleem zijn.

Ervaringen met ASUS heb ik niet. Helaas was medio februari 2021 de Legion 5 15ARH05 nauwelijks tot niet verkrijgbaar. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Ideapad Gaming 3. Die kwam prijstechnisch tussen de Ideapad 5 en de Legion 5 uit.

Bouwkwaliteit is prima en ligt tussen de Ideapad en de Legion in. Heb 'm al van een tweede ssd voorzien. Enige minpuntje is de ventilator die af en toe beetje te nadrukkelijk aanwezig is ook als er helemaal geen sprake is van cpu/gpu-belasting.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子