Hi allemaal,
Super bedankt voor jullie snelle reactie op ons topic en de nuttige toevoegingen en aanbevelingen, deze gaan wij zeker meenemen.
Hieronder onze reacties.
Koekstra schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:03:
Heb je ook nagedacht over het isoleren van gevels/vloeren en werkzaamheden aan de CV? Misschien een warmtepomp/vloerverwarming of zonnepanelen?
Ik mis op het dubbelglas na een beetje de 'gebruikelijke' verduurzaming ;-)
We hebben zeker nagedacht over het isoleren van de woning. We hebben het advies gekregen om geen spouwmuur isolatie omdat de woning dan onvoldoende zou ventileren wat risico's met zich meebrengt.
De CV is 1,5 jaar nieuw aangeschaft in combinatie met een nieuwe Allure B-40 van Brink. Dit is ten behoeve van het luchtverwarmingssysteem die geplaatst is in de gehele woning. Vandaar dat de gebruikelijke vloerverwarming niet hebben opgenomen. Zonnepanelen willen we graag laten plaatsen i.c.m. de nieuwe meterkast. Warmtepomp staat voor nu nog niet op de agenda maar is zeker een nuttige toevoeging om te overwegen!
Rick-- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:10:
Een hoop geld. Maar hoe kunnen we dit nou beoordelen?
Je heb aardig wat geld staan voor het vervangen van je kozijnen. Ga je dan twee kozijnen vervangen voor houten kozijnen? Dan is je budget toereikend.
Of ga je 50 kozijnen vervangen voor aluminium kozijnen met tripple glas? Dan is je budget aan de lage kant.
Kortom, zonder getalen van aantalem en vierkante meters valt hier weinig over te zeggen.
Klopt inderdaad lastig te beoordelen. Om wat meer inzicht te geven. De houten kozijnen zijn nog in goede staat alleen dient het raamwerk tezamen met hang en sluitwerk vervangen te worden.
Het gaat in totaal om 19 ramen met een oppervlakte van +/- 25m2. Daarnaast dienen de openslaande deuren naar het balkon vervangen te worden (+/- 7m2).
Flapperbol schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:18:
Hoe kom je bij de €15k voor "elektriciteit vernieuwen"?
Een nieuwe meterkast kostte ons €750 (dan krijg je er meteen extra groepen bij), stopcontacten aarde kan je zelf prima doen (en anders heb je vast wel een kennis die weet hoe dat moet), en tenzij je een bewakingssysteem van €14K koopt weet ik niet waar je het aan op gaat maken
Dit is inderdaad een ruime inschatting. Naast de nieuwe meterkast willen we ook nieuwe stopcontacten, dimmers, bedrading, bewakingssysteem en bedrading aanleggen in Tuin.
MikeyMan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:09:
[...]
Precies dit. Pak het goed aan en begin met isoleren, isoleren en isoleren...
Tevens inderdaad het hele huis vol met vloerverwarming, dan ben je op zijn minst flexibel in de toekomst. En nog comfortabeler ook!
Verder zie ik weinig gekke bedragen. Maar lastig inschatten obv omschrijving.
Vloerverwarming is niet mogelijk als gevolg van de luchtverwarming die reeds is aangelegd in de woning. Isolatie van het dak willen we vanuit binnenuit doen en indien verstandig is spouwmuurisolatie een optie, alhoewel dit wel werd afgeraden. Tips?
Amafi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:05:
Enige punt dat me opvalt is dat de badkamer de helft van de prijs van de keuken is. Met hetzelfde afwerkingsniveau was onze badkamer qua prijs ongeveer gelijk aan de keuken.
Prijsverschil zat voornamelijk in de montagekosten van de badkamer. Die zijn veel hoger dan een keuken.
Bedankt, gaan we zeker meenemen!
Rmg schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:34:
Veel prijzen zijn imo nogal hoog, een stucadoor voor 15 of 20 euro de m2 moet te doen zijn.
Dus dat is al vrij ruim begroot, latex spuiten kan ook al vanaf 3,50 per m2.
Als je dezelfde 100m2 doet zit je op 350-500 euro. Misschien 1500 als je het heel ruim doet.
PVC vloer, zeg 60 euro voor vloer + leggen per m2.
10m3 container voor bouwafval kost je 500 - 600 euro, ga je echt 30m3 aan puin afvoeren?
Een leidingen voor de keuken verleggen mag ook niet meer dan 1000 euro gaan kosten imo, daar is een loodgieter echt geen dagen mee bezig. Dat is eerder in de 600-800 range.
Nou is hoog inschatten goed natuurlijk, dan hou je meer ruimte over voor onvoorziene dingen.
Maar denk dat 40K van de begroting af niet onrealistisch is.
Bedankt voor je inschattingen. Ons budget is dan inderdaad wat aan de ruime kant. Wat zeker niet verkeerd is natuurlijk.
Falcon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:38:
Dat je te hoog zit, zie ik als positief. Zie ook niks bijzonders.
Houd wel rekening met een periode langer dan 2 jaar met het aantal verbouwingen en de regels rondom opname vanuit het Bouwdepot. Exacte jargon weet ik even niet, maar dit heeft mij doen besluiten om voor ons bouwdepot een 1,5 jaar gewoon uit de pot te kunnen plukken zonder dat daar weer extra procedures voor gelden.
Misschien kan iemand anders dit beter toelichten.
Bedankt, daar zullen we zeker op letten. Volgens mij kun je 2 jaar lang gebruik maken van je bouwdepot.
Sen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:54:
[...]
Op hoe groot het huis is vind ik dit erg weinig m2 voor deze vertrekken. Ik zou verwachten dat je wel een 70m2 woonkamer/ keuken hebt dat is dan al op zijn minst 150m2 stukwerk.
[...]
zelfde als hier boven hoeveel m2 exact?
[...]
De prijzen die ik hoor zijn geplakt voor ongeveer 80 euro per m2 dus hebben we het over 125m2?
[...]
Tussen de 7k en 50k kan allemaal.
[...]
Ongeveer 1euro per wp is normaal nu geloof ik.
[...]
Klinkt niet heel raar in de huidige markt
[...]
Ja geen idee maar klinkt wat weinig. Maar ik weet niet hoeveel m2 en of je het nog wil afwerken.
[...]
Houd er rekening mee dat je hem maar 8 weken kunt laten staan en dat je altijd 2x zoveel puin hebt dan je denkt.
Vooral het aantal m2 stuccen tegenover hoe groot de woning is is raar. Maar ik heb geen specificaties dus geen idee.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het klopt inderdaad dat de inschatting van het stucen en verven van de muren onjuist is. Na herberekening komen we op een totale oppervlakte van 370m2. Dat zou neer komen op een budget van € 17,5 * 370 = € 6.475 voor het stucen.
Voor het latexspuiten zouden we dan € 4,5 * 370 = € 1.665 kwijt zijn. Dit is ruim ingeschat aangezien we het witte zelf zullen doen en enkel kleur zullen laten spuiten.
badboyqxy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:13:
Ik reageer later even uitgebreid.
Stelpost voor electra is helemaal niet zo hoog als mensen hier aan geven en is misschien zelfs aan een te lage kant.
Meterkast 1200
Beveiligingscamera's kosten al gauw 500 per unit, op 300m+ wil je er waarschijnlijk minimaal 6, plus misschien raam beveiliging ect. Zit je al snel aan 5k.
Als je electra zelf doet is het budget wel toereikend, indien je werk laat uitbesteden, komt er nog aardig wat bij.
Bedankt voor je reactie. Naast een nieuwe meterkast willen we inderdaad nieuwe stopcontacten, dimmers, bedrading in tuin en beveiliging. De electra zullen we naar verwachting gaan uitbesteden. Wat is jouw verwachting waar je aan electra op uitkomt als je dit goed aanpakt?
ID-College schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:06:
[...]
Vernieuwen gaat verder dan alleen de meterkast.. 750 euro ga je niet halen iig. TS wil extra groepen, wss door de hele woning nieuw draad en extra WCD's. Daar moet voor worden geboord en gefreesd.. 15k is wellicht wat overdreven maar 750 is dat ook. Hier laten doen door een vriend voor 1250 (10 groepen + overal nieuw draad + extra WCDs). 750 is niet realistisch (tenzij je iemand kent) want de markt vraagt op het moment gewoon 2k (omdat ze het nu kunnen)
Klopt inderdaad. Ik wil graag de electra in een keer goed aanpakken nu het open ligt. Nieuw draad, dimmers, stopcontacten, aarden, elektra richting tuin, bewakingssysteem.
Lijkt je EUR 15k dan wel realistisch?
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is inderdaad even afwachten en/of geluk hebben dat een aannemer in onze regio tijd heeft.
Goed dat je het zegt, we zullen het meenemen in de schattingen. We willen heel misschien een muur openbreken om een badkamer te vergroten, daarmee zullen dan wel leidingen verlegt moeten worden, is dit echt zo duur?
Estylicious schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:24:
Voor zo'n grote verbouwing, neem professionele bouwbegeleiding in de arm! Het lijkt weggegooid geld maar lees en huiver. Wij hebben een soortgelijke verbouwing gedaan en met dezelfde insteek als jullie. We hebben vervolgens alles meegemaakt... Malafide aannemers, foute constructies, rechtzaak, ergernis totaal en met. Dit kun je niet zelf, dit is echt een vak apart.
Ik had graag zelf dit advies gekregen voor de start. Maar helaas. Enige wat er nu op zit is volharden en doorzetten. Dat komt ook wel goed maar het heeft me tot nu toe veel nachten slaap gekost en dat had niet gehoeven.
Vervelend om te horen en bedankt voor je advies! Heb jij enig idee wat professionele bouwbegeleiding zou moeten kosten voor zo'n grote verbouwing?
VW-Arjan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:40:
Onze badkamer van 2,5 x 1,8 meter hebben wij zelf gesloopt (was eerste slaapkamer).
Daarna is de aannemer er in gegaann,
die heeft oa waterleidingen aangelegd, afvoeren aangelegd en op het riool aangesloten.
De wastafel met kommen en kranen geplaatst, een jacuzzi geplaatst en een radiator verlegd (leidingen in de muur, radiator op een andere plek).
Als ik het conservatief afrond waren we daar 18.000 euro voor kwijt. Voor een relatief kleine badkamer en een los toilet op de gang.
Verder eens met anderen die vallen over de aantallen.
Hoeveel kozijnen ga je vervangen? 1,2,10,20??
Verder nog succes met een aannemer vinden die daadwerkelijk aan de slag kan en wil.
Die hebben het zo ontzettend druk. Er zitten er bij die al tot in volgend jaar vol zitten...
Bedankt je kosteninschatting, zeker handig om een goed beeld te vormen voor de kosten.
Het gaat in totaal om 19 ramen met een oppervlakte van +/- 25m2. De hardhouten kozijnen hoeven niet vervangen te worden. Daarnaast dienen de openslaande deuren naar het balkon vervangen te worden (+/- 7m2).
Ivow85 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:44:
Ik vind het bedrag voor de kozijnen bijzonder laag voor een hele verdieping in een woning van 300m2.
De kozijnen van onze begane grond kostten al de helft meer dan het genoemde bedrag, en het woonoppervlak op de begane grond is 45m2.
Voor een aantal klussen die jullie zelf gaan doen, vind ik de materiaalkosten gezien de oppervlakte van de woning ook wel ernstig aan de lage kant. €500,- om de plafonds te doen bijvoorbeeld? Daar koop je niet zo veel gipslaat+tengels+schroeven etc voor.
En bij de dakisolatie ga ik er vanuit dat jullie die van binnenuit aanbrengen. Dan is 2k voor isolatie + bevestigingsmaterialen + plaatmateriaal voor de afwerking ook al snel erg krap. Of eigenlijk gewoon veel te weinig. Althans: ik ga er vanuit dat je wel meteen
serieus gaat isoleren, dus voor een Rc van minimaal 5 gaat en liefst nog wat hoger.
Je post voor gereedschap-huur is ook tamelijk laag. Of je moet zelf al heel veel gereedschap bezitten.
Ik mis ook het vernieuwen van gas, water en riolering. En er staat niets over de verwarmingsinstalltie in je begroting.
Het laminaat zou misschien wel kunnen, maar wordt dan wel een vrij goedkoop laminaat. Althans: er vanuit gaande dat je wel een goede geluiddempende ondervloer wenst, en ook nog de boel wilt afwerken met fatsoenlijke plinten.
Over plinten gesproken: ik mis eigenlijk alle opsmuk als plinten, architraven, deurbeslag, deuren, vensterbanken etc.
Bedankt voor je reactie en de kosten inschattingen
De kozijnen hoeven niet vervangen te worden maar enkel het raamwerk. Het gaat in totaal om 19 ramen met een oppervlakte van +/- 25m2. De hardhouten kozijnen hoeven niet vervangen te worden. Daarnaast dienen de openslaande deuren naar het balkon vervangen te worden (+/- 7m2).
Wat betreft de materialen gaan we ons budget inderdaad verhogen. Vooral wat betreft de dakisolatie willen we inderdaad minimaal een waarde van RC 5. Wat zou jij adviseren qua kosten?
Vernieuwen van gas, water en riolering hebben we inderdaad niet opgenomen / niet aangedacht. Is er iets waar we specifiek op zouden moeten letten?
Wat betreft de overige zaken, laminaat, plinten, vensterbanken, deurbeslag, deuren gaan we inderdaad toevoegen aan ons budget, dank!
barry86 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:45:
De isolatie en bouwafval kosten moet je x3 doen. Verder is de begroting op je genoemde punten ok.
Ik mis nog wel de punten als mondernisering energiebron en isolaties zoals muren en vloer.
Al nagedacht over je binnendeuren? Dat is ook een flinke kostenpost.
Realiseer wel dan jou oppervlak gelijk staat aan 3 normale woonhuizen. Zie dit ook aan daadwerkelijke tijd die er in gaat. Niet alleen fysiek maar ook mentaal!
Succes!
Bedankt Barry. De binnendeuren hadden we inderdaad niet opgenomen in bovenstaand budget en zijn zeker relevant, we nemen ze mee! Het is inderdaad een heel project, we gaan er iets moois van maken =D
Releases schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:53:
Ik denk persoonlijk dat je gruwelijk kan besparen door niet alleen slopen zelf te doen maar misschien ook het plaatsen van nieuw materiaal.
Denk aan badkamer, toilet, keuken, pvc vloer.
Jullie hebben de luxe om in een apart verblijf te kunnen slapen, daar zou ik zelf veel gebruik van maken.
Ik denk inderdaad dat daar de meeste winst te behalen valt. Zeker gezien we de tijd en de ruimte hebben we kunnen we in alle rust al veel zaken zelfstandig aanpakken.