In 2014 heb ik een prima desktop aangeschaft maar die is nu wel echt toe aan een upgrade. Ik gebruik de PC voornamelijk voor studie- en ontwikkeldoeleinden, met incidenteel wat games en foto-bewerking. Ik wilde eigenlijk de hele PC upgraden, maar met de huidige GPU markt stel ik die nog even uit.
Ik heb de volgende eisen:
CPU met bijpassend moederbord en werkgeheugen.
Wat is je budget?
Rond de €400, dat mag naar max €500 als de prestaties enigszins proportioneel meeschalen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Kan AMD waarderen maar als ze geen competitieve producten aanbieden in dit prijssegment is het helaas pindakaas.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil dus de processor, het moederbord en het werkgeheugen van deze PC upgraden:
Naar mijn eigen inschatting denk ik dat de voeding de upgrade wel moet trekken. Mocht dat niet zo zijn, wil ik er graag een voeding bij die gelijk geschikt is voor de huidige videokaart-monsters in de 300 Watt range.
Ik heb momenteel het volgende in gedachten:
Volgens mij is dit de meeste performance die je nu in een set kan krijgen onder de €400. Ingebouwde GPU met video encoders en decoders (met AV1!) vind ik ook wel nuttig (genoeg meerwaarde voor twee tientjes boven i5-11400F). Voor nu is 16 GB ram genoeg, maar 4 slots om er nog twee reepjes bij te kunnen plaatsen is fijn. Hecht verder nul waarde aan (RGB) verlichting.
Volgens mij geeft deze set de gewenste prestatie upgrade en blijft netjes binnen budget. Mijn vragen:
Ik heb de volgende eisen:
- +50% single-thread CPU prestaties
- +150% multi-thread CPU prestaties
- Geschikt platform voor toekomstige GPU upgrade
CPU met bijpassend moederbord en werkgeheugen.
Wat is je budget?
Rond de €400, dat mag naar max €500 als de prestaties enigszins proportioneel meeschalen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Kan AMD waarderen maar als ze geen competitieve producten aanbieden in dit prijssegment is het helaas pindakaas.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil dus de processor, het moederbord en het werkgeheugen van deze PC upgraden:
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i5-4590 Boxed |
1 | Moederborden | MSI Z97M-G43 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 4TB |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 3TB |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 |
2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU |
1 | Voedingen | Seasonic M12II Evo 620W |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB |
Bekijk collectie Importeer producten |
Naar mijn eigen inschatting denk ik dat de voeding de upgrade wel moet trekken. Mocht dat niet zo zijn, wil ik er graag een voeding bij die gelijk geschikt is voor de huidige videokaart-monsters in de 300 Watt range.
Ik heb momenteel het volgende in gedachten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-11400 Boxed | € 179,- | € 179,- |
1 | Moederborden | ASRock B560M PRO4 | € 109,- | € 109,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,90 | € 79,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,90 |
Volgens mij is dit de meeste performance die je nu in een set kan krijgen onder de €400. Ingebouwde GPU met video encoders en decoders (met AV1!) vind ik ook wel nuttig (genoeg meerwaarde voor twee tientjes boven i5-11400F). Voor nu is 16 GB ram genoeg, maar 4 slots om er nog twee reepjes bij te kunnen plaatsen is fijn. Hecht verder nul waarde aan (RGB) verlichting.
Volgens mij geeft deze set de gewenste prestatie upgrade en blijft netjes binnen budget. Mijn vragen:
- Is er een betere optie qua prijs-prestatie?
- Kan mijn huidige voeding dit aan?
- Is er een geschikt bracket/adapter voor mijn processorkoeler, of moet ik een nieuwe?
- Airflow upgrades nodig?
- Moederbord VRM beetje ok? Of een andere?
- Hoeveel meerwaarde heeft een H570 chipset? Evt. qua extra PCIe-lanes voor een toekomstige PCIe 4.0 GPU en SSD?