Input gezocht mbt houten verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AWeirdo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05-2022
Goedemiddag,

Wij zijn momenteel bezig met een verbouwing en hebben de optie om een (voor ons) grote open woonkamer & keuken te realiseren in één ruimte. Deze ruimte zou 7.13 lang bij 9.70 breed zijn. Dit alles hangt af van de verdiepingsvloer, onze droom is altijd geweest om een houten verdiepingsvloer te realiseren waar de balken in de breedte lopen en mooi zichtbaar zijn.

Nu is mijn kennis hierin gering endacht ik dat er vast wel mede tweakers zijn die wat nuttig advies kunnen lenen voordat ik me laat oplichten door de eerste beste timmerman.

Mijn vragen;
1. Kan ik die overspanning wel realiseren met hout? Of ontkomen we er niet aan om bv. twee balken over de lengte te laten lopen waar de andere balken aankoppelen voor stevigheid (ivm doorbuigen oid) Of is er zelfs een pilaar nodig (of twee)?

2. Zou het mogelijk zijn om 7 balken te gebruiken? (2 direct tegen de muur aan, en 5 dus zwevend). Of is dit veels te veel ruimte tussen iedere balk? (Immers zien we in andere huizen zien we zelden meer dan ca70/80cm tussen de balken)

3. Kan ik boven de balken, mes en groef planken gebruiken en hierop weer een holle vloer bouwen? (dus met regels en OBS een holle ruimte voor geluidsisolatie en evt. electra voor lampen/spotsen vloeroppervlakte creeren voor de eerste verdieping. Of is die combinatie een recepy for disaster?

4. Wat is in de praktijk een goede geluidsisolater? Is dat hoe meer ruimte in de vloer hoe beter, of zijn er daadwerkelijk goede producten voor? Ik werd daar niet veel wijzer uit op het forum.

Ik hoop dat ik het enigzins goed heb over kunnen brengen (niet mijn sterkste punt) en uiteraard alvast bedankt voor wat feedback! _/-\o_

Alle reacties

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 22:08
*knip* zie modbreak

[ Voor 114% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2021 20:16 ]

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:03

Sen

<-->

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Daar kun je kijken of het mogelijk is. Met echt hout word het lastig denk ik maar je kan natuurlijk altijd mooie houten balken tegen het plafond monteren zodat het lijkt dat het zo is.

Ik zou denk ik kiezen om met staal of ijoist de verdiepingsvloer te bouwen en daar onder neppe houtenbalken bevestigen voor de mooi. Kun je in het echte verdiepingsvloer steenwol isolatie kwijt en je electra etc.

Daarboven op osb en daaboven op een fermacell 2e32

[ Voor 80% gewijzigd door Sen op 08-04-2021 17:26 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De bedoeling is dat we hier kennis en ervaringen delen. Een offerte / expertise is daarna meestal nodig, het geeft dan geen zin om direct te verwijzen naar een derde partij.
Dat is niet de insteek van het forum en dit topic, dan zouden we niks meer hoeven te vragen.

Tweakers Discord

• AWeirdo
*knip*
Je kunt ook even wat minder fel reageren, zo ontspoor je je eigen topic. De rest heb ik weggehaald.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2021 20:17 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan ook negeren ipv ergeren

en je zou ook in het klussen met tweakers topic kunnen kijken zoeken ..

alleen
Sen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:15:

Daar kun je kijken of het mogelijk is. Met echt hout word het lastig denk ik maar je kan natuurlijk altijd mooie houten balken tegen het plafond monteren zodat het lijkt dat het zo is.

Ik zou denk ik kiezen om met staal of ijoist de verdiepingsvloer te bouwen en daar onder neppe houtenbalken bevestigen voor de mooi. Kun je in het echte verdiepingsvloer steenwol isolatie kwijt en je electra etc.

gaf het antwoord wat je zocht ;)

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2021 20:18 . Reden: Quote aangepast ]

Tja vanalles

• AWeirdo
Sen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:15:

Ik zag ook een optie dat je een stalen frame bouwt en uitgeholde balken hier over heen zet. Dat zag er voor zover ik kon zien echt uit.

Dank, ik zal eens kijken welke verschillen er bestaan in fermacell. Op het eerste oog lijkt dat prima spul.

Verwijderd

Met gewone houten balken ga je die overspanning niet redden. Misschien met CLT of LVL, maar dan nog lijkt het me te groot.

Alternatief kun je met stalen balken werken en die bekleden met hout.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:40
AWeirdo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:31:
Goedemiddag,

Wij zijn momenteel bezig met een verbouwing en hebben de optie om een (voor ons) grote open woonkamer & keuken te realiseren in één ruimte. Deze ruimte zou 7.13 lang bij 9.70 breed zijn. Dit alles hangt af van de verdiepingsvloer, onze droom is altijd geweest om een houten verdiepingsvloer te realiseren waar de balken in de breedte lopen en mooi zichtbaar zijn.

Nu is mijn kennis hierin gering endacht ik dat er vast wel mede tweakers zijn die wat nuttig advies kunnen lenen voordat ik me laat oplichten door de eerste beste timmerman.

Mijn vragen;
1. Kan ik die overspanning wel realiseren met hout? Of ontkomen we er niet aan om bv. twee balken over de lengte te laten lopen waar de andere balken aankoppelen voor stevigheid (ivm doorbuigen oid) Of is er zelfs een pilaar nodig (of twee)?

2. Zou het mogelijk zijn om 7 balken te gebruiken? (2 direct tegen de muur aan, en 5 dus zwevend). Of is dit veels te veel ruimte tussen iedere balk? (Immers zien we in andere huizen zien we zelden meer dan ca70/80cm tussen de balken)

3. Kan ik boven de balken, mes en groef planken gebruiken en hierop weer een holle vloer bouwen? (dus met regels en OBS een holle ruimte voor geluidsisolatie en evt. electra voor lampen/spotsen vloeroppervlakte creeren voor de eerste verdieping. Of is die combinatie een recepy for disaster?

4. Wat is in de praktijk een goede geluidsisolater? Is dat hoe meer ruimte in de vloer hoe beter, of zijn er daadwerkelijk goede producten voor? Ik werd daar niet veel wijzer uit op het forum.

Ik hoop dat ik het enigzins goed heb over kunnen brengen (niet mijn sterkste punt) en uiteraard alvast bedankt voor wat feedback! _/-\o_
Hoe zit het met de vergunning voor deze werkzaamheden? Een aanvraag hiervoor richting gemeente met als bijgevoegde documenten een printscreen van Tweakers zal niet volstaan, vermoed ik.

Dus al krijg je hier alsnog alle gewenste adviezen en tips, je ontkomt niet aan een constructeur.

• Sen
  • Laatst online: 10:03

Sen

<-->

Anton2610 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:45:
[...]

Hoe zit het met de vergunning voor deze werkzaamheden? Een aanvraag hiervoor richting gemeente met als bijgevoegde documenten een printscreen van Tweakers zal niet volstaan, vermoed ik.

Dus al krijg je hier alsnog alle gewenste adviezen en tips, je ontkomt niet aan een constructeur.
Ik wil altijd weten wat mogelijke oplossingen zijn voordat ik naar een professional ga zodat ik de professional beter kan controleren of hij wel aan alle mogelijke oplossingen heeft gedacht en niet doet wat voor hem het makkelijkst geld verdienen is.

Dat er waarschijnlijk een goede berekening door een constructeur nodig is kan iedereen wel bedenken.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:40
Sen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:54:
[...]

Ik wil altijd weten wat mogelijke oplossingen zijn voordat ik naar een professional ga zodat ik de professional beter kan controleren of hij wel aan alle mogelijke oplossingen heeft gedacht en niet doet wat voor hem het makkelijkst geld verdienen is.

Dat er waarschijnlijk een goede berekening door een constructeur nodig is kan iedereen wel bedenken.
Als je naar een professional toe gaat met vooraf het idee dat hij zo min mogelijk werk wil doen voor een maximaal salaris, zou ik doorzoeken naar een ander.

Je kunt ook de kunde en kennis van een ander gebruiken om tot jouw gewenste ontwerp te komen.

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

AWeirdo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:31:
Goedemiddag,

Mijn vragen;

1+2: Met hout is zoiets prima te bouwen. Zullen wel flinke beukers(haha, hout-woordgrappen) worden die je moet laten uitrekenen, alsook het formaat en positie van de opligging van deze balken. 60cm is een redelijk standaard hart-op-hart maat van 'hout-maatvoering', echter is dit geen vaste maat en kan je bedenken wat je wilt. Dichter op mekaar = over het algemeen dunner hout. Verder uit elkaar = elke balk draagt meer gewicht = grotere balken.

2: Zodra dat stevig bedacht en berekend is naar jouw wensen qua belasting (= dus type vloer en beoogd gebruik) kan je daar een vloer maken. Dit kan dmv lading multiplex / OSB platen (platen zijn +/-120cm*240cm dus oa vandaar standaard maten in verdelingen van 60cm) + isolatie. Voor de gewenste isolatie kan je details online vinden of laten maken door een bouwfysicus adhv jouw (maatvoerings)wensen.

Voor het maken van zulke vloeren en zware belastingen in woningen in ieder geval niet komend weekend je hamer en schroeftol pakken en gaan beunen, en ook niet de lokale klusjesman dit gaan laten maken. Sowieso een constructeur in de arm nemen, en als je qua specifieke isolatiewensen hebt een bouwfysicus.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:17
We hebben hier ook een houten tussenvloer maar ik begrijp even niet welke balken je bedoelt.

Zijn het de balken die om de pakweg 40-50cm liggen en waar op de verdieping erboven een laag van planken ligt?

Bij ons ziet het er niet uit als je dat helemaal open zou laten. Misschien als je helemaal los zou gaan met schuren, lakken maar ik betwijfel het.

Praktisch is het ook niet echt, want akoestiek is dan om te janken.

Kun je niet beter een verlaagd plafond maken en dan wat sierbalken eronder of in? Zo was het hier ook gemaakt. Wij hielden er niet van en hebben ze er pa uitgehaald.

Overigens ligt bij ons vanwege de overspanning en een muur die op de verdieping er boven staat, nog een stalen h balk tussen. Deze ligt op gelijke hoogte met de houten balken.
Pagina: 1