Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 13:28
Hallo allen,

Ik heb inmiddels en wat uitgebreider netwerk. Welke bestaat uit een EdgeMax 12 router met meerdere Vlan's.
Waarop een SFP module zit aangesloten om zonder tussenkomst KPN apparatuur op het glasvezelnetwerk van KPN te kunnen. Dit werkt ook perfect.

Voor ITV en de Schuur heb ik 2 managed switches aangesloten zodat IGMP goed wordt afgehandeld en de router zelf niet belast. Daarnaast zijn het ook PoE switches om 10 beveiligingcamera's aan te sturen, evenals een server kast of 2. (hierom dus meerdere Vlan's).

Nu was ik bezig met het troubleshooten van 1 van de camera's die plots niet meer werkt. Deze zit op een Linksys LGS308P. Echter, als ik deze herstart, klapt mijn complete netwerk, of in ieder geval internet verbinding, eruit.

Nu heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken, want het leukste is dus, dat mijn computer rechtstreeks op de router zit aangesloten.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van een complete netwerk storing als ik 1 managed switch herstart? (eerder heb ik hetzelfde gehad met de andere linksys LGS318P, als ik die herstartte lag het hele netwerk er ook kortstondig uit)

Thuis netwerk diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0loE0nxRkYsmks1d2GeocvKEec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wGKMOeSZygUg6G0uI0IjtU4s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Decarsul op 08-04-2021 22:57 . Reden: netwerk diagram toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Decarsul schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:21:
als ik deze herstart, klapt mijn complete netwerk, of in ieder geval internet verbinding, eruit.
Wat bedoel je hier mee? Wat gebeurt er precies? Wat werkt niet meer, wat werkt nog wel? Hoe test je dat? Hoe los je het daarna op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Wat bedoel je hier mee? Wat gebeurt er precies? Wat werkt niet meer, wat werkt nog wel? Hoe test je dat? Hoe los je het daarna op?
Nou, als ik mijn LGS308P reboot, klapt al het verkeer eruit.
In de zin van, niemand heeft meer internet connectie.
Link states blijven actief. Steam disconnected, Anydesk disconnected.
Unraid server meldt een timeout op de interface.

Wat er nog wel werkt durf ik niet te zeggen, de downtime is ongeveer een minuut, het is erg lastig om dingen te testen in die minuut. Daarna 'lost' het zichzelf weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 17:30

nexhil

BAM!

zo zou kunnen beginnen met het opzetten van een Ping tussen 2 apparaten waarbij de verbinding niet over de switch gaat. dus een ping tussen een computer en je router.

En misschien even checken met een tracert of toevallig niet gewoon als je verkeer toch over die switch gaat.

[ Voor 66% gewijzigd door nexhil op 08-04-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
nexhil schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:02:
zo zou kunnen beginnen met het opzetten van een Ping tussen 2 apparaten waarbij de verbinding niet over de switch gaat. dus een ping tussen een computer en je router.

En misschien even checken met een tracert of toevallig niet gewoon als je verkeer toch over die switch gaat.
Gaan we doen.
Zijn 2 W10 VM's op de server, elk op eigen Vlan, voldoende? Eventueel pingplotter er ook op zetten.

Tracert uitgevoerd. eerste hop is router, 2de is KPN backbone. Gaat niet over de switch.

[ Voor 8% gewijzigd door Decarsul op 08-04-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 16:07
Iets STP/Spanning-Tree achtig ?
Heb je een tekening van je netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
jvanhambelgium schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:56:
Iets STP/Spanning-Tree achtig ?
Heb je een tekening van je netwerk ?
Niet bij de hand op dit moment, hoop dat het met tekst lukt:

Router - 2* linksys managed switch + 1* pc
Lgs318p - 1* unraid server via lag met 2 nics, 7 Poe camera's, 1* smart tv, 1* PS3, 1* steamlink en wat wallplates die niet aangesloten zijn.
Lgs308p - 2* 4k stb kpn, 3* Poe camera

Router, eth0 leeg, eth1 pc, eth2 lgs308p, eth 3+4 leeg, eth5+6 lgs318p (1 link actief lag nog niet geconfigureerd) eth8+9 leeg, eth10 leeg, eth11 draytek glasmodule met uplink KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Decarsul schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:21:
...
Nu heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken, want het leukste is dus, dat mijn computer rechtstreeks op de router zit aangesloten...
Wat staat er in het syslog van de router?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Brahiewahiewa schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:27:
[...]

Wat staat er in het syslog van de router?
Niks. Stond niet aan. Wordt nu naar remote server gepushed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Goed update.

Heb een pingtest uitgevoerd, gelijktijdig 4 ping testen laten lopen op mijn pc, welke rechtstreeks op de router is aangesloten.

Ping intern, computer naar computer: Geen onderbreking
Ping extern, computer naar google.nl: onderbreking, waaronder 2 meldingen dat de router niet bereikbaar is (waarschijnlijk DNS resolver).

Syslog van router:
Apr 8 22:25:41 Thuis pppd[15842]: sif6addr: ioctl(SIOCSIFADDR): Permission denied (line 2659)

Dit alles gebeurt als ik 1 van de 2 managed switches reboot, waarop geen van alle betrokken apparatuur is aangesloten (op de router na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Netwerk diagram toegevoegd aan originele topic.
Moest wat creatief zijn met beperkingen van gratis tools, dus vandaar kleurtjes ipv icoontjes

[ Voor 51% gewijzigd door Decarsul op 08-04-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe zitten eth6+7 aangesloten op die switch en wat heb je daarvoor ingesteld aan beide kanten?

Ik vermoed nml dat je een broadcast storm krijgt zodra je die switch reboot. Die lost zichzelf uiteindelijk op na een tijdje.

Veel huis/tuin/keuken switches komen online met alle poorten untagged VLAN1, waardoor jij kort een broadcast storm krijgt. Vervolgens boot de management software en worden de instellingen toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@_JGC_ alleen eth6 is aangesloten, eth7 hangt het kabeltje nog los. LAG op de edgerouter naar de LGS318P is het volgende project.

een broadcast storm zou kunnen natuurlijk, maar dat zou met Rapid STP toch voorkomen moeten worden? Dit staat aan op zowel de LGS318P als de LGS308P.

Ik zou de uplink port nog protected kunnen maken, maar lijkt me niet dat dit effect zou kunnen hebben?
Pagina: 1