[Ubiquiti-setup] Mis ik nog componenten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben nieuw in het Ubiquiti product range. Ik wil voor op zolder, omdat we meer en meer thuis werken, een stabiel WiFi netwerk aanleggen. Ik wil in ieder geval 2x2 kabels trekken door een loze leiding naar zolder en deze afmonteren op een busch&jaeger WCD.

Daarnaast wil ik de volgende componenten bestellen:

- AmazonBasic CAT6 kabel (al besteld, informatie opgedaan in het "wat is goede netwerkkabel topic")
- Busch-Jaeger RJ45 data wandcontactdoos CAT6A 2-voudig + afdekplaatjes
- Patchpanel 8 - 16 poorts (komt in de meterkast te hangen)
- Gereedschap heb ik, dus de juiste monteringsgereedschap en trekveer.

Maar het ging mij met name om de Ubiquiti spullen. Ik wil deze bestellen:

- UniFi Switch Lite 8 PoE (komt in de meterkast te staan)
- UniFi 6 Lite Access Point (komt op zolder te hangen)

Heb ik aan deze 2 ubiquiti componenten voldoende? En aan iedereen met meer ervaring dan ik, mis ik wellicht nog wat?

[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 08-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:03
mierenfokker schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:18:
Ik ben nieuw in het Ubiquiti product range. Ik wil voor op zolder, omdat we meer en meer thuis werken, een stabiel WiFi netwerk aanleggen. Ik wil in ieder geval 2x2 kabels trekken door een loze leiding naar zolder en deze afmonteren op een busch&jaeger WCD.

Daarnaast wil ik de volgende componenten bestellen:

- AmazonBasic CAT6 kabel (al besteld, informatie opgedaan in het "wat is goede netwerkkabel topic")
- Busch-Jaeger RJ45 data wandcontactdoos CAT6A 2-voudig + afdekplaatjes
- Patchpanel 8 - 16 poorts (komt in de meterkast te hangen)
- Gereedschap heb ik, dus de juiste monteringsgereedschap en trekveer.

Maar het ging mij met name om de Ubiquiti spullen. Ik wil deze bestellen:

- UniFi Switch Lite 8 PoE (komt in de meterkast te staan)
- UniFi 6 Lite Access Point (komt op zolder te hangen)

Heb ik aan deze 2 ubiquiti componenten voldoende? En aan iedereen met meer ervaring dan ik, mis ik wellicht nog wat?
Wat van de bestelling kun je nog annuleren? :+ Je kunt op zolder op de muur ook een IW of IW-HD plaatsen. Dan heb je een access point met ingebouwde switch met respectievelijk 2 of 4 poorten. Afhankelijk van het effectieve gebruik (ga je veel data door het huis een pompen waardoor 1 1Gbit/s link naar de meterkast voor de op de IW aangesloten apparaten een bottleneck wordt?) kan dat ook een fijne oplossing zijn waarbij je ook niet zoveel kabels hoeft te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 23:20
RobertMe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
[...]

Wat van de bestelling kun je nog annuleren? :+ Je kunt op zolder op de muur ook een IW of IW-HD plaatsen. Dan heb je een access point met ingebouwde switch met respectievelijk 2 of 4 poorten. Afhankelijk van het effectieve gebruik (ga je veel data door het huis een pompen waardoor 1 1Gbit/s link naar de meterkast voor de op de IW aangesloten apparaten een bottleneck wordt?) kan dat ook een fijne oplossing zijn waarbij je ook niet zoveel kabels hoeft te trekken.
Die IW-HD ziet er wel uit als een ontzettend mooi ding om goede Wi-Fi op de eerste verdieping te krijgen met de nanoHD's die ik al op de begane grond en de zolder heb. Een vraagje: ondersteunt de switch in de IW-HD IGMP snooping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
RobertMe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
[...]

Het kabels trekken is niet zo’n probleem, heb alles zo aangelegd qua loze leidingen dat het in ster getrokken kan worden. Wil gewoon goede, stabiele betrouwbare WiFi hebben op zolder zonder veel poespas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
daanb14 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:16:
[...]

Die IW-HD ziet er wel uit als een ontzettend mooi ding om goede Wi-Fi op de eerste verdieping te krijgen met de nanoHD's die ik al op de begane grond en de zolder heb. Een vraagje: ondersteunt de switch in de IW-HD IGMP snooping?
Dat is niet relevant zolang de switch waaraan de Inwall maar IGMP snooping heeft. Ooit dezelfde vraag gehad ivm een kpn tv kastje aansluiten op een inwall :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Miki schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:48:
[...]

Dat is niet relevant zolang de switch waaraan de Inwall maar IGMP snooping heeft. Ooit dezelfde vraag gehad ivm een kpn tv kastje aansluiten op een inwall :)
De switch waarop ik hem dan aan wil sluiten is een Cisco Catalyst 2960X, dus die heeft dat sowieso wel. Geen IGMP-snooping op de In-Wall kan natuurlijk wel vervelend zijn voor de performance als er meerdere apparaten bedraad op zitten. Ik denk dat ik mooi kijk naar het plaatsen van een derde NanoHD onder de trap voor de eerste verdieping. Dan zit het AP ook veel centraler voor het bereik van de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
daanb14 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:57:
[...]

De switch waarop ik hem dan aan wil sluiten is een Cisco Catalyst 2960X, dus die heeft dat sowieso wel. Geen IGMP-snooping op de In-Wall kan natuurlijk wel vervelend zijn voor de performance als er meerdere apparaten bedraad op zitten. Ik denk dat ik mooi kijk naar het plaatsen van een derde NanoHD onder de trap voor de eerste verdieping. Dan zit het AP ook veel centraler voor het bereik van de eerste verdieping.
Ik heb een AC In-wall waaraan een KPN kastje en een Samsung smart-tv hangen, tot nu toe heb ik nooit gemerkt dat hier problemen mee zijn ontstaan ook niet t.a.v. WiFi verbindingen.
Alle In-wall's hebben voor zover ik weet geen IGMP snooping, feitelijk zijn het zeer simpele switches zonder extra's met WiFi antennes. Eventueel zou je met VLAN's kunnen werken als je het niet vertrouwd, dit ondersteunen de In-walls wel zodat je per poort kunt aangeven welke ID's er gekoppeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Dat klinkt wel als een goed idee. Ik was sowieso al van plan om de IPTV-boxen in een apart VLAN te plaatsen als ik eind dit jaar glasvezel krijg. Dan hoef ik alleen met multicast rekening te houden in dat VLAN en houd ik die troep lekker buiten alle andere netwerken.
Pagina: 1