Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
vziw mag je de overwaarde gebruiken waar je het voor nodig hebt, zolang de bank het je wil verstrekken. Je kan echter geen hypotheekrente aftrekken van dat hypotheekdeel, behalve als het dus voor bijv. een verbouwing is gebruikt.BBTM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:06:
Ik ga nu wellicht heel iets dom vertellen dus neem dit zeker niet te serieus totdat iemand komt met dit is juist of onjuist.
Maar, overwaarde mag je volgens mij toch niet gebruiken om dit soort zaken mee te bekostigen? Dat dacht ik begrepen te hebben van een collega die ook met een soortgelijke situatie zit.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zo zie ik het ook, of wil je graag die lening aanhouden na de verkoop van je huis?Harm2211 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:11:
Je maakt het naar mijn mening veel te ingewikkeld. Die verduurzamingslening is ook gewoon een eigen woning schuld. Je hebt dus gewoon een huis van €570 k met een schuld van 458 k en een overwaarde van 112k.
Je gaat dus een ander huis kopen. Fiscaal gezien mag je dan rente aftrekken over een nieuwe lening die net zo groot is als de kostprijs van het nieuwe huist - die overwaarde van 112k(of eigenlijk de overwaarde die je feitelijk gaat realiseren)
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dit was ik ook aan het typen. Die lening kun je simpelweg als een extra hypotheek zien. Als je hem binnen max. 30 jaar op zijn minst annuitair aflost (wat wel gebruikelijk is) mag je ook HRA over de rente terugvragen.Harm2211 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:11:
Je maakt het naar mijn mening veel te ingewikkeld. Die verduurzamingslening is ook gewoon een eigen woning schuld. Je hebt dus gewoon een huis van €570 k met een schuld van 458 k en een overwaarde van 112k.
Je gaat dus een ander huis kopen. Fiscaal gezien mag je dan rente aftrekken over een nieuwe lening die net zo groot is als de kostprijs van het nieuwe huist - die overwaarde van 112k(of eigenlijk de overwaarde die je feitelijk gaat realiseren)
[removed]
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 08-04-2021 15:30 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
CaDje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:14:
[...]
Zo zie ik het ook, of wil je graag die lening aanhouden na de verkoop van je huis?
Nee, juist niet. Maar als ik jullie goed bedrijf moet ik kijken naar 'eigenwoningschuld'. Daar hoopte ik al een beetje op (dus zeg maar optie 4). Echter hebben de 'simpele' tooltjes die je op internet vindt hier dus gewoon geen optie voor. Die vragen simpelweg 'heeft u nog leningen of kredieten'. Vandaar ook mijn verwarring denk ik. Ik denk dat jullie gelijk hebben dat ik het mezelf te moeilijk maak.redwing schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:18:
[...]
Dit was ik ook aan het typen. Die lening kun je simpelweg als een extra hypotheek zien. Als je hem binnen max. 30 jaar op zijn minst annuitair aflost (wat wel gebruikelijk is) mag je ook HRA over de rente terugvragen.
Dus zie die lening als hypotheek en voor de rest blijft alles hetzelfde als dat je normaal een ander huis zou kopen.
Bij die tooltjes kun je die lening als hypotheek invullen. Zo zal die nl. ook behandeld worden.markv93 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:20:
[...]
[...]
Nee, juist niet. Maar als ik jullie goed bedrijf moet ik kijken naar 'eigenwoningschuld'. Daar hoopte ik al een beetje op (dus zeg maar optie 4). Echter hebben de 'simpele' tooltjes die je op internet vindt hier dus gewoon geen optie voor. Die vragen simpelweg 'heeft u nog leningen of kredieten'. Vandaar ook mijn verwarring denk ik. Ik denk dat jullie gelijk hebben dat ik het mezelf te moeilijk maak.
Ik trek nu inderdaad ook de rente van de lening af.
Dan denk ik dat het tijd wordt voor een gesprek met de adviseur en dan maar eens kijken wat we kunnen regelen.
[removed]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq