Flash vs SSD write cycles

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:32
Met wat ik op internet vindt lijkt het alsof flash geheugen tienduizend+ write cycles kan doorstaan voordat het 'versleten' is. Ter vergelijk: mijn recent aangeschafte M.2 1TB SSD heeft een TBW van 600TB, oftewel 600 cycles.

Is het verschil écht zo groot en kan je een gemiddelde USB flashdrive (of SD kaart) inderdaad tienduizend keer volledig volschrijven met nieuwe data voordat ie op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Misschien is het dan wel aardig om te vermelden waar je dingen op het internet gelezen hebt, dan kunnen we over hetzelfde praten.

Mijn vermoeden is dat de tienduizenden write-cycles voor USB-sticks betrekking hebben op 'oud' SLC-nand, en is jouw SSD gebaseerd op TLC- of QLC-nand. In mijn ervaring sneuvelden USB-sticks echter wel vaker dan dat ik SSD's heb zien sneuvelen, en dat lag waarschijnlijk niet aan het aantal opgegeven write-cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
SSD's zijn ook flash-geheugen, dus je hebt het nu over flash vs flash. Hangt helemaal af wat voor soort flash-geheugen je het over hebt, maar over het algemeen is mijn ervaring (en die van velen anderen) dat SSD's van betere flash-geheugen gebruikmaken dan de gemiddelde USB-stick.

The devil is in the details.