Huis met in vrijwel iedere kamer speakers, hoe nu schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hoi Tweakers!

Ik ben recent verhuisd naar een woning met in vrijwel iedere ruimte aparte speakers. Nu dacht ik dat wel even simpel op te lossen... maar ik kom er niet uit.

Alle kabelspeakers komen op 1 plek uit. Ik dacht eigenlijk; ik koop een mediaspelertje (of servertje, of whatever) met een geluidskaart en daar sluit ik een of andere audioschakelaar op aan zodat ik kan middels een app kan kiezen in welke ruimte ik audio hoor. Maar... ik vind het niet? Als ik zoek op audioschakelaar zoek kom ik op kastjes uit waar ik handmatig op moet drukken... dat was niet het plan :).

Toen vond ik HEOS, maar dat heeft ook maar weer een stereo luidsprekeruitgang, als ik voor iedere ruimte een HEOS doos moet kopen wordt het een dure grap. Het gaat om 5 x stereo. Zoiets dus; https://www.hifiklubben.n...slinkhs2si/?q=heos%20link of deze? https://www.denon.com/nl-nl/shop/amplifier/heosamphs2

Kan het echt niet simpeler? Heeft iemand misschien tips?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 08-04-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 16:56
Leuke uitdaging, je zou eerder verwachten dat de kabels in de ruimte blijven of dat het per 2 ruimtes bij elkaar zit, maar bij jou is het op 1 plek...

Geen mogelijkheid om die kabels toch ergens anders kwijt te kunnen, afhankelijk van de ruimte?

Zoals woonkamer, eetkamer, keuken is 1 plek, terwijl 1e verdieping dit per slaapkamer aparte plek kan zijn?

Ik lees even mee.

[ Voor 37% gewijzigd door Lelletje op 08-04-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:19
Moet jij niet zoals als roon of volumio hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:48
Ik voorzie een mooi zelfbouw-project met verschillende raspberry's, HiFi-Berry's (AMP) en bijvoorbeeld Home Assistent & Volumio voor de aansturing. Volgens mij heb ik weleens een dergelijk project langs zien komen op het Volumio of HA-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15
Simpeler of goedkoper? Dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Verder moet je denk ik bepalen wat je precies wil kunnen met de speakers. Wil je 1 bron hebben en per kamer het geluid aan of uit kunnen zetten? Of wil je ook in 5 kamers tegelijk iets anders kunnen afspelen?

Heos (of bluesound) kunnen dit voor je oplossen. Maar dat zijn geen goedkope oplossingen. Goedkoper wordt het van zelf bouwen met raspberries, klasse-D versterkertjes en dan volumio.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Bedankt voor alle termen, Volumio, Hifi-berry en Roon zeggen me allemaal niks, dus genoeg Google-werk.

Ik denk dat voor nu één audiobron wel goed is. Wellicht krijgen we ooit ruzie over wie z'n muziek aanstaat, maar dat is inderdaad nog wel een goede om over na te denken. Vandaar dat één audiobron met een keuze uit meerdere uitgangen toch mij redelijk gangbaar klonk... helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Een beetje AV-receiver heeft nog wel outputs voor zone-2 en zone-3. Daarmee kan je dan samen met de main al 3 ruimtes bedienen. Ik weet niet hoeveel ruimtes je hebt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn de speakers niet stiekem onderdeel van een 100volt systeem?

https://www.fritz-events....laties/100-volt-speakers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Uhmmm... hoe kan ik dat zien?

Update: volgens mij niet, de oude bewoner had "gewone" Marantz versterkers.
Een beetje AV-receiver heeft nog wel outputs voor zone-2 en zone-3
Heb je misschien een voorbeeld van een dergelijke receiver?

[ Voor 8% gewijzigd door Yordi- op 08-04-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yordi- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:54:
[...]

Uhmmm... hoe kan ik dat zien?

[...]

Heb je misschien een voorbeeld van een dergelijke receiver?
Door eens de achterkant van een speaker te bekijken, zou redelijk snel zichtbaar moeten zijn.

Ook is vaak de kabel dikker.

Maar mogelijk een paar plaatjes posten? welke kabels er nu liggen, achterkant van zo'n speaker etc :)

/edit
OK, ja het zou kunnen dan ie gewoon meerdere had staan, de meeste hebben standaard zone 2.

Nadeel is wel dat je dus niet elke kamer zijn eigen muziek kan geven (en zeg zelf, koop 5x99 euro Ikea boekenplank speakers en je hebt een leuke "sonos" opstelling zonder geprut :)

[ Voor 23% gewijzigd door Vorkie op 08-04-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15
Yordi- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:36:
Bedankt voor alle termen, Volumio, Hifi-berry en Roon zeggen me allemaal niks, dus genoeg Google-werk.

Ik denk dat voor nu één audiobron wel goed is. Wellicht krijgen we ooit ruzie over wie z'n muziek aanstaat, maar dat is inderdaad nog wel een goede om over na te denken. Vandaar dat één audiobron met een keuze uit meerdere uitgangen toch mij redelijk gangbaar klonk... helaas.
Als 1 bron voldoende is dan zou je ook naar een meerzone-sterovesterker kunnen kijken. Ik vind zo gauw deze 4-zoneversterker voor weinig. Een ik denk dat je hem nog goedkoper zelf uit china kunt laten komen. Dan heb je een afstandsbediening, geen app en ook geen high end hifi. Maar met een raspberry pi en wat creatief knutselwerk zijn er wel mogelijkheden om hier wat mee te maken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou nog even wachten met instappen in Roon totdat ze hun belachelijk slechte 1.8 update hebben gefixed.
Pagina: 1