Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:01
We hebben een huis met een schuin (40-50°) dak bijna perfect op het zuiden, zo'n 5,4*5.2 meter zonder onderbrekingen van ramen etc. Schaduw in een klein hoekje begin van dag. Daar gaan panelen op komen, want dat wil ik :)

Bij onze voordeur/meterkast hebben we met dezelfde oriëntatie nog een klein dak van ongeveer 2x2 m.

We verbruiken 1400-ish kuub gas, 3200-ish kWh op jaarbasis. 2 kinderen, 2 volwassen. Badkamer die op de nominatie staat om volgend jaar aangepakt te worden.
We hebben een CV ketel uit 2020 met NZ sticker en ruimte op de voorzolder om eventueel een flinke boiler kwijt te kunnen. Op de begane grond hebben we vloerverwarming, de rest normale radiatoren.
Vorig jaar hebben we de isolatie aangepakt.

Ik heb al veel gelezen, en heb eigenlijk nog met name de vraag open staan of het zinvol is om:
A. Volledig PV-panelen te gaan
B. Deels collectoren te plaatsen icm een boiler

Enerzijds neig ik naar A omdat je in de zomer natuurlijk heel veel warmte over gaat houden terwijl je boiler al op temperatuur is (en dan niets oplevert), terwijl elektraoverschot het net op kan. Anderszijds is het natuurlijk interessant om zo weinig mogelijk gas te verbruiken want dat wordt mettertijd duurder.

Wat ook wel weer meespeelt is natuurlijk het aanzicht. Ik wil liefst geen allegaartje hebben. Maar als ik op de uitbouw bij de voordeur afwijkende panelen zou hebben stoort dat minder. Of het mogelijk/efficient is om die warmte dan naar de voorzolder te verplaatsen weet ik natuurlijk niet.

Tips zijn welkom :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik denk dat jij van volledig PV panelen het meest blij wordt!
Want met zoveel mogelijk PV panelen kan je net zo goed veel gas besparen, en heb je een mooi egaal PV dak. Ook is het kwa onderhoud en installatie allemaal een stuk eenvoudiger dan met 2 verschillende systemen op je dak.

En met een goede warmtepomp / boilervat kan je ook enorm veel gas besparen. Ik weet niet precies of dat met zonne collectoren meer zou zijn, maar het ligt natuurlijk aan hoeveel warm water je gebruikt. En zoals je zelf al zegt, in de zomer is dan alles sochtends om 11 uur al op temperatuur en wekt het de rest van de dag nog weinig op, terwijl zonnepanelen dit wel zouden doen. Ook al is het na saldering bv maar 5 cent per Kwh, het is in elk geval iets.

Zonnecollectoren heb volgens mij meestal ook een enorme lange terugverdientijd, terwijl zonnepanleen op het zuiden na ca 5 jaar zich al terugverdiend hebben. PV panelen zijn tegenwoordig veel efficienter en ook voordeliger dus praktisch altijd de beste keus.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Gerco-M schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:55:
En met een goede warmtepomp / boilervat kan je ook enorm veel gas besparen. Ik weet niet precies of dat met zonne collectoren meer zou zijn, maar het ligt natuurlijk aan hoeveel warm water je gebruikt. En zoals je zelf al zegt, in de zomer is dan alles sochtends om 11 uur al op temperatuur en wekt het de rest van de dag nog weinig op, terwijl zonnepanelen dit wel zouden doen.
Ik realiseerde me dit eerder niet, maar natuurlijk kan ik ook altijd nog een elektrische boiler neerzetten. Ik kwam hier uit: https://www.zonnepaneelboiler.nl/zonnestroomboilers
Al zijn er ongetwijfeld andere aanbieders, maar het systeem wordt hier goed uitgelegd.

Had ik eerder kunnen bedenken natuurlijk, de keukenboiler werkt ook op elektriciteit.

Dan komt het er met name op neer om na te gaan hoeveel kWh ik zo'n beetje overhoud met volledig PV, of het dan de moeite waard is om die boiler daarop aan te sluiten en zo ja met welke capaciteit dan. Maar dat kan altijd later nog toegevoegd worden, de eerste jaren zal salderen (gestage afbouw vanaf 2023) nog lucratiever zijn waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:06
@Tjolk
op het moment dat je een warmtepompboiler/warmtepomp gebruikt, dan hoef je het niet eens af te dekken met zonnepanelen.
dit is natuurlijk wel leuk, maar hoeft eigenlijk helemaal niet. ;)
doe je dit met een elektrische boiler, ja dan wel anders word het veel te duur.

PV versus collectoren.
is meer een geloof overtuiging dan werkelijkheid.
financieel is PV + elektra boiler of beter de warmtepomp op dit moment het leukst.
maar vlak ook een zonnecollector niet uit.
(ik vind de discussie hier over vaak zo dom, let maar eens op wat voor antwoorden je gaat krijgen. ;) )

als je toch al een zonnecollector hebt, dan heb je ook al een boiler en dan hang je er gewoon voor de winter dagen er een elektra element in.
of je hangt er een warmtepomp aan voor de winter.
of heb je een warmtepomp, dan heb je ook een boiler nodig, tja dan hang er maar een collector aan, zodat de warmtepomp minder hoeft te doen.

(ik heb nu zelf een 50liter boiler, die door een warmtepomp word verwarmt.
(als boiler warm, dan gat hij verder met huis verwarmen.)
die doet weer een 200liter boiler hotfillen, en die maak ik puur met elektra warm.
gewoon om zo nog meer liters warm water te hebben.
de 200liter boiler had voor 50€ extra ook nog een spiraal voor een zonnecollector.
dus ja, daar komt vast in de toekomst nog wel een zonnecollector er extra op aangesloten bij.
gewoon om er voor te zorgen dat ik minder kWh voor de boiler nodig heb.
het 1 voor het ander kiezen is eigenlijk kortzichtig, niemand weet wat er gaat veranderen in de toekomst.
en al deze systemen hangen aan de wetgeving.
voorbeeld: België heeft nu een wet dat mensen die een 1kW omvormer hebben daar +/-100€ per jaar voor moeten betalen (prosumenten belasting).
dit soort dingen kunnen elk verhaal zoveel veranderen, dat ik mijn eieren niet in 1 mandje wil hebben. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
migjes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:48:
@Tjolk
op het moment dat je een warmtepompboiler/warmtepomp gebruikt,
Daar ga je dus al :)
Tjolk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:31:
We hebben een CV ketel uit 2020 met NZ sticker
Een warmtepomp neerzetten is op dit moment simpelweg kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tjolk
lol, dat kapitaal is nu al vernietigt, daar gaat een warmtepomp niks meer aan veranderen.
die fout is al gemaakt, en was gewoon dom. ;)

(als je even door denkt, dan kun je ook warmtepompboilers krijgen van nog geen 1500€ en daar weer 1000€ subsidie opkrijgen, en als je heel goed kijkt dan zie je ook dat je die hebt met een extra spiraal voor een zonnecollector, die soms ook weer subsidieerbaar is.
dus niet teveel de wijsneus proberen uit te hangen, daar vind je de waarheid niet mee, allen jouw persoonlijke bubbel waarheid.
probleem is eerder, heb je de juiste situatie voor de opstelling dan dat het 1 beter is als het andere. ;)
en ook hoeveel je zelf kunt aanleggen, wat erg veel verschil uit maakt. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
migjes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:10:
@Tjolk
dus niet teveel de wijsneus proberen uit te hangen,
Ik denk dat je in dezen even je eigen bijdragen moet lezen...

De CV ketel is een gegeven. Die kan nog 10-15 jaar mee dus die ga ik niet vervangen op dit punt. Vind daarvan wat je ervan wil vinden, maar in al je berichten anderen van domheid betichten helpt niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:24
@Tjolk

Als je met collectoren gaat werken, heb je een buffervat nodig voor sanitair warm water (SWW).

Als je nu in de plaats van dat buffervat een warmtepomp boiler installeert. Dan kun je tegen hoog rendement die boiler vullen met warm water. En als die opgewarmt is, kun je de elektrische energie zelf opmaken of terugleveren. Technisch is een zonneboiler veel gecompliceerder dan een warmtepompboiler.

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/bd486a80-7461-4d07-b862-49d4024bf672.jpg

Je CV-ketel houd je voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24
Je hoeft de cv-ketel ook niet direct te vervangen. Als je PV panelen neerlegt kun je de relatief goedkope stroom gebruiken om een gedeelte van het steeds duurder wordende gas te vervangen, bijvoorbeeld door een elektrische boiler (maar slechts cop=1), een ventilatielucht/waterpomp voor je sww of bv een lucht/lucht warmtepomp (airco) waarmee je in de zomer kunt koelen (bv een warme slaapkamer) en eventueel in de winter snel iets kunt bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tjolk
tja het is een harde les, maar daar kan ik niks aan veranderen.
en ook ik weet dat je niet altijd een keuze hebt en soms een met een gasketel zit opgescheept.
het zij zo.

als je de gasketel wil behouden, kun je beter gewoon geen elektra boiler gaan gebruiken of een warmtepomp nog een zonnecollector, maar gewoon gas blijven gebruiken voor verwarming en tap water.
en dan alleen maar elektra met wat PV opwekken voor je gebruik.
hier is geen probleem mee, kun je gewoon doen.
(en eventueel een teveel opwekken, die je weer leuk kunt verkopen, geen probleem is ook leuk)

je moet geen gasketel combineren met zonneboiler/warmtepomp/elektra boiler voor tapwater gebruik.
het kan, maar werkt gewoon weg niet tof, en is veel te duur.
(zelfs een warmtepomp hybride met gasketel voor verwarming is maar erg op het randje van effectief.)

(zachte heel meesters maken stinkende wonden, even hard er in en het is meteen duidelijk. ;) )

(om het even heel duidelijk te maken, ik heb een hybride warmtepomp voor verwarming, en vol los systeem voor tap water(half warmtepomp half elektrisch).
nu koop ik nog 120m3 gas per jaar voor 20m2 koken en 100m3 voor verwarmen 0m3 voor tapwater.
dit kost mij 120m3 x 0,70€ = 84€
maar hier komt nog 175€ vastrecht bij + 30€ leverancier kosten.
84€ + 175€ + 30€ = 289€
289€ / 120m3 = 2,40€ per m3 gas wat ik nu moet kopen.
het word duurder na maten je minder gebruikt.
en dat is niet tof, maar zo is het wel.
dus ga voor alles, of ga voor niks als je naar gas kijkt. ;) )

edit:
even een stapje verder.
voor 289€ kan ik ook +/-1300kWh elektra kopen.
en daar mee kan ik weer net 120m3 gas mee vervangen.
1m3 gas is grofweg 8kWh. (met elekta kachels of boilers, warmtepomp is anders dan 1m3 gas is 2 a 3kWh.)
grofweg is 120m3 gas x 8 = +/-1000kWh
dus ik kan mijn gasketel gewoon weg doen als ik wil, dat kapitaal is al vernietigt.
maak niet de zelfde fout als ik dus heb gedaan, wees dus niet zo dom als ik.
alleen de investering is nog een probleem. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 09-04-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:48:
@Tjolk
op het moment dat je een warmtepompboiler/warmtepomp gebruikt, dan hoef je het niet eens af te dekken met zonnepanelen.
dit is natuurlijk wel leuk, maar hoeft eigenlijk helemaal niet. ;)
doe je dit met een elektrische boiler, ja dan wel anders word het veel te duur.

PV versus collectoren.
is meer een geloof overtuiging dan werkelijkheid.
financieel is PV + elektra boiler of beter de warmtepomp op dit moment het leukst.
maar vlak ook een zonnecollector niet uit.
(ik vind de discussie hier over vaak zo dom, let maar eens op wat voor antwoorden je gaat krijgen. ;) )
punt is dat het nogal uitmaakt hoeveel bruikbare warmte je nodig hebt, mensen met weinig gebruik (gemiddeld huishouden in nederland betaande uit 2.14 personen heeft bar weinig aan een zonnecollector. heb je echter 4 kinder een douche verslaving en/of een zwembad, dan ben je gek als je er geen hebt.
de mensen die er tussen zitten zullen moeten gaan rekenen ;)

@Tjolk

Als ik verknocht zou zijn aan de gasketel zou ik er een WP naast zetten lekker de voordelen van beide pakken. De vraag is dan eigelijk wel of de wellicht beslissing om de gasketel te laten hangen dan niet juist onhandiger wordt.
Feit is dat een zonnecollector (of een wpb doorgaans) je huis niet voor 100% kan verwarmen. een wp kan dat wel. en is dus de enige die eventueel de boel gasloos kan maken zonder hulp van houtstook, warmtenet cop 1 verwarming etc.
waarom nu gasloos? op dit moment is verwijderen van de gasaansluiting gratis, de kans is klein dat dit zo blijft. de overblijvers betalen nu voor de verlaters, wie blijft betaald dus en voor de mensen die weg zijn gegaan en voor zichzelf. ik was helemaal niet vanplan om gasloos te gaan, maar op SWW na was ik het ineens. :+ dus was de laatste stap niet zo groot meer.

Ik heb als voorschot op het na-salderen: gestuurde cop1 SWW op overschot van de panelen. klinkt ideaal maar haalt het eigenlijk niet bij een slim ingestelde wpb, of verwarmings run van een wp. Ja, die staan ook wel eens grijze stroom te verbruiken. maar het kost doorgaans niets om gewoon een weekplanner in te vullen met tijden wanneer hij aan moet gaan. sturing op overschot kost wel geld. zodra je cop1 gaat is het wel handig om gestuurd te werken wat dus ook weer kosten met zich mee neemt.

Het probleem is een beetje dat je alles afhankelijk van je voorkeur (gewenste uitkomst) kappot kan rekenen en dat is dan ook wat stelselmatig (ook hier) gebeurd.
Je kansen spreiden zoals @migjes kan een tactiek zijn, mijn taktiek was/is zoveel mogelijkpanelen en overschot op het dak en die terug verdienen voordat het salderen is afgelopen, het kan mij daarna vrij weinig schelen wat ze verzinnen in denhaag, het ziet er naaruit dat jij die kans niet meer gaat hebben en zal vanuit een ander uitgangspunt tewerk moeten gaan.

Kijk wat voor jou het handigste is en als blijkt dat de cv weg moet, haal hem gewoon weg, dat de cv weghalen per definitie kapitaal vernietiging is is immers helemaal niet zo.

(ik zou hem op marktplaats zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier nog een relatief nieuwe CV ketel en gebruik die ook elke ochtend om even de koud uit het huis te krijgen. Daarna verwarmen we hier elektrisch met 2 airco units en wat bijverwarmen met elektrische kachels en een infrarood paneel.
Op die manier hebben we ons gasverbruik al verlaagd van 2700 naar 900 kuub per jaar. Nog maar 1/3!!

Dus als je je dak vollegt met PV panelen kan je daarna nog alle kanten op met elektrische verwarming. Warmte pomp boiler, Airco systeem, of andere verwarming. Waar je voorkeur ook maar naar uit gaat. En het mooie is, het hoeft geen super duur heel zwaar systeem te zijn, want als het echt koud is gebruik je gewoon nog even de CV ketel. Maar meestal kan je het dan gewoon warm houden met de andere systemen. En als je ketel is afgeschreven over tig jaar, nou dan kan je alsnog kiezen voor waar je voorkeur naar uit gaat, of wat dan de politiek subsidieerd of wat. Maar met zonnepanelen zelf kan je nooit verliezen in elk geval dus dat zou ik zowiezo eerst doen op je hele dak.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1