Upgrade Mobo & NVMe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:21

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omdat ik recent een nieuwe gpu heb weten te bemachtigen, ben ik nu genoodzaakt door de breedte (2,5 slots) en de positie van de pci lane voor mijn wifi kaart, om een nieuw moederbord aan te schaffen. Dit moment zou ik ook willen gebruiken om over te gaan naar een NVMe SSD. Echter weet ik van deze technologie te weinig af, en zou ik graag gebruik willen maken van jullie kennis!

Wat mag het systeem gaan kosten?
nvt

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AMD Ryzen 1700.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen een moederbord en nieuwe SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Asrock, slechte ervaring mee gehad in het verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nvt

Ga je overklokken?
nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Momenteel heb ik de Gigabyte B550M S2H op het oog. Deze voldoet volgens mij aan wat ik nodig heb? Ondersteuning van NVMe en heeft een pci slot boven de gpu, dus kom ik hier niet mee in de problemen.

Heeft het m2 slot nog invloed op deze pci lane? Ondersteunt de Ryzen 1700 ook NVMe? Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Beste antwoord (via Secsytime op 08-04-2021 13:19)

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dan is er keuze zat... ieder mATX moederbord met M2 PCIe 3.0 x4 is nvme

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Secsytime schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
Ondersteunt de Ryzen 1700 ook NVMe?
Ik zou me vooral zorgen maken dat het moederbord dat je hierboven noemt de Ryzen 1700 niet ondersteunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
@Secsytime Welk moederbord heb je nu? En geeft ook even de specs van de overige hardware, zoals geheugen, videokaart, veoding, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Volgens mij moet dit ook in CAA.

De R7 1700 ondersteunt geen PCIe 4.0, je zal dus voor een PCIe 3.0 SSD moeten gaan. Zorg wel dat je een ssd en mobo neemt met PCIe 3.0 x4 en geen x2, met x2 heb je namelijk de helft van de snelheid.

Waarom wil je eigenlijk een NVMe ssd? Start windows niet snel genoeg op? Laden je games te langzaam?

Laat ook even weten wat je ermee gaat doen. Dus gamen, programmeren of bijvoorbeeld video-editen?

Soms worden de sata poorten 5 en 6 uitgeschakeld als je een m.2 ssd installeert. Laat daarom ook weten welk moederbord je nu hebt en de rest van je systeem.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Kijk voor een bordje met B450 chipset... keuze zat, heb je Nvme en PCIe 3.0

B550 en x570 moederborden ondersteunen geen Ryzen van de 1e generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Hoiboy19 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:47:
Volgens mij moet dit ook in CAA.

De R7 1700 ondersteunt geen PCIe 4.0, je zal dus voor een PCIe 3.0 SSD moeten gaan. Zorg wel dat je een ssd en mobo neemt met PCIe 3.0 x4 en geen x2, met x2 heb je namelijk de helft van de snelheid.

Waarom wil je eigenlijk een NVMe ssd? Start windows niet snel genoeg op? Laden je games te langzaam?

Laat ook even weten wat je ermee gaat doen. Dus gamen, programmeren of bijvoorbeeld video-editen?

Soms worden de sata poorten 5 en 6 uitgeschakeld als je een m.2 ssd installeert. Laat daarom ook weten welk moederbord je nu hebt en de rest van je systeem.
Nouja, als ik nu toch moet upgraden, zou ik graag investeren de meest recente techniek. Maar ik had al het vermoeden dat dit alleen mogelijk zou zijn met de 5000 serie. Ik kan zo weinig informatie over het hele NVMe gebeuren vinden.. In de SSD BBG staat er ook lekker weinig vermeld.

Volgens mij is de 4k IOPS van een m2 schijf over het algemeen veel sneller dan een sata SSD, daarom lijkt het me sowieso goed om te upgraden (naast het feit dat ik extra geheugen nodig heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:59:
Kijk voor een bordje met B450 chipset... keuze zat, heb je Nvme en PCIe 3.0

B550 en x570 moederborden ondersteunen geen Ryzen van de 1e generatie.
Dit was het andere bordje waar ik naar aan het kijken was.

Hardeschijf bus (intern)
M.2 (SATA/Pcie3.0x4) > Dit betekent dus dat het om NVMe gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
De ssds passen "altijd" omdat ze backward compatibel zijn. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ps de 3000 serie kan ook op b550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Als je nog geheugen wil uitbreiden zou ik zowieso gaan voor een bordje met4 geheugenslots... kan je je gewoon 2 latjes bijprikken.
Ook kan je beter een M2 op de voorkant van je moederbord hebben, dan kan je er makkelijk bij en krijgt ie ook nog wat koeling van de airflow in je kast of CPU cooler.

Als je ATX formaat kan plaatsen in je behuizing zou ik daar voor gaan..

Lijstje met borden van asus https://tweakers.net/moed...54aUgysKUK7HnxKSffMkSKaU3

Ander merk kan natuurlijk ook maar dat kan je zelf veranderen

[ Voor 4% gewijzigd door Klunssmurf op 08-04-2021 13:12 . Reden: aanvulling info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:10:
Als je nog geheugen wil uitbreiden zou ik zowieso gaan voor een bordje met4 geheugenslots... kan je je gewoon 2 latjes bijprikken.
Ook kan je beter een M2 op de voorkant van je moederbord hebben, dan kan je er makkelijk bij en krijgt ie ook nog wat koeling van de airflow in je kast of CPU cooler.

Als je ATX formaat kan plaatsen in je behuizing zou ik daar voor gaan..

Lijstje met borden van asus https://tweakers.net/moed...54aUgysKUK7HnxKSffMkSKaU3

Ander merk kan natuurlijk ook maar dat kan je zelf veranderen
Sorry, beetje verwarrend, maar bedoelde geheugen op de hardeschijf. Kast is mATX formaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:18:
Ok duidelijk, dank! Dit heeft dan geen invloed op de andere PCI slots? Want ik moet dus een vinden met het slot boven de x16 voor mijn wifi kaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Door jouw uitgezochte bordje met b450 chipset moet dan gewoon werken... mits de wifi kaart en de nvme ssd elkaar niet in de weg zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:23:
Door jouw uitgezochte bordje met b450 chipset moet dan gewoon werken... mits de wifi kaart en de nvme ssd elkaar niet in de weg zitten
Ah ok, dat zou mooi zijn. Door de positionering van het m2 slot was ik bang dat het misschien of/of zou zijn ipv en/en. Maar beide kunnen dus samen werken!

Kaart en m2 zouden geen last van elkaar moeten hebben, is mijn inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Zelfs als ze bandbreedte moeten delen zal je daar weinig van merken, Nvme is al zo veel sneller dan sata dat je alleen maar verbetering ervaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
Secsytime schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
OS.
Welke uitvoering heb je gekocht.
Weliswaar goedkopere oplossingen maar bij OEM is dezelfde key normaal niet bruikbaar op een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
J_aimy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:51:
[...]

OS.
Welke uitvoering heb je gekocht.
Weliswaar goedkopere oplossingen maar bij OEM is dezelfde key normaal niet bruikbaar op een nieuw moederbord.
Thanks, maar heb een persoonsgebonden Windows 10 pro licentie.
Pagina: 1