Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Graag advies over een setup upgrade.

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views

• niek_kuipers
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 20-04 18:30
Beste lezer,

Huidige setup:
1x 27" 1920x1080p
1x 23" 1920x1080p
GTX970
i5 4690k
DDR3

Bureau 150x75cm.
Kijk afstand scherm +- 70cm.

Wat wil ik?:
Ik wil deze setup gaan upgraden met 2 monitoren met de intentie dat ik deze over een jaar of 3 meeneem als ik het huis uit ga. Het moet dus een setup worden waar ik nog wel wat jaartjes mee door kan.

Reden upgrade:
27" scherm komt te vervallen wegens omstandigheden waardoor ik automatisch terugval op een 23" scherm uit 2010.

Dillema:
Doordat ik momenteel actief ben op een 27" monitor, ben ik bang dat ik de 24" schermen te klein ga vinden. In dat opzicht zal ik dus voor een 27" moeten gaan. Maar daarentegen las ik op andere forums al dat als je voor 27" schermen gaat al snel moet kijken naar 1440p. Deze 1440p gaat weer een probleem opleveren met betrekking tot mijn PC capaciteit. De monitoren worden voornamelijk gebruikt voor studie doeleinden, SOLIDWORKS, Coderen, Surfen, Films kijken. Hoogstwaarschijnlijk zal het op 1440p draaien met de aangegeven doeleinden geen super erg probleem worden voor mijn PC setup, alleen betwijfel ik dat voor SOLIDWORKS aangezien dit een behoorlijk zwaar CAD programma is.

Nu speel ik af en toe ook een spel, maar momenteel ligt die behoefte behoorlijke laag. Nu kan je uiteraard de resolutie down scalen naar 1080p wanneer er bijvoorbeeld een spel gespeeld wordt, maar ik las dat dit echt drama is (Wordt blurry). Dan vraag ik mij weer af is dit nou echt super storend voor iemand die geen fanatieke gamer is? Hoor hier graag jullie advies over!

Wat is wijsheid?:
Wat zouden jullie doen in de situatie zoals ik hem geprobeerd heb te schetsen?
2x 24INCH? 2x 27INCH?
1080p? 1440p?
PC gelijk upgraden of wachten?

Met de intentie een goede koop te doen voor later dacht ik zelf aan het volgende: 2x 27inch 1440p schermen. Door de iets hogere resolutie kan ik wat extra jaartjes door ten opzichte van 1080p. En dan wanneer het gamen voor mij weer meer aantrekt mijn videokaart te upgraden en/of CPU.

Budget:
Liever nu wat meer dan over een paar jaar opnieuw monitoren aan te schaffen.
2x monitor +-500 euro?
overige: Liever uitstellen wegens chip te kort en de prijzen.

Hebben jullie misschien nog advies voor mij?

Groet

[Voor 8% gewijzigd door niek_kuipers op 08-04-2021 11:40]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Nu ben ik niet heel bekend met Solidworks, maar het lijkt me sterk dat het veel zwaarder wordt op een hogere resolutie, mits de projecten waarmee je werkt hetzelfde blijven. De andere zaken, behalve games dan, hebben (ook) weinig tot geen last van een hogere resolutie.

1080p gamen op een 1440p monitor is verder wel minder scherp ja, maar echt niet zo dramatisch als je nu lijkt te denken, vind ik dan ;) Als je erop let zie je het, maar tenzij je elke dag uren games speelt zou ik er niet wakker van liggen.

Verder valt er weinig te adviseren als je niet minstens je budget vertelt :P Want als je maar een paar honderd euro wilt uitgeven, dan zal je pc upgraden lastig worden (en sowieso zijn videokaarten veel te duur nu).

The devil is in the details.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik mis een beetje waarom je wil upgraden. Wat is er mis met je huidige setup?
Een tip: niet upgraden nu, maar eventueel later wanneer je het echt nodig hebt? Wensen veranderen natuurlijk ook over tijd.

Zelf heb ik recent een 4k 27" monitor aangeschaft. Daar ben ik erg blij mee.

• niek_kuipers
Hahn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:27:
Nu ben ik niet heel bekend met Solidworks, maar het lijkt me sterk dat het veel zwaarder wordt op een hogere resolutie, mits de projecten waarmee je werkt hetzelfde blijven. De andere zaken, behalve games dan, hebben (ook) weinig tot geen last van een hogere resolutie.

1080p gamen op een 1440p monitor is verder wel minder scherp ja, maar echt niet zo dramatisch als je nu lijkt te denken, vind ik dan ;) Als je erop let zie je het, maar tenzij je elke dag uren games speelt zou ik er niet wakker van liggen.

Verder valt er weinig te adviseren als je niet minstens je budget vertelt :P Want als je maar een paar honderd euro wilt uitgeven, dan zal je pc upgraden lastig worden (en sowieso zijn videokaarten veel te duur nu).
Bedankt voor je advies over de scherpte als je down scaled! Ik speel zelf geen uren games, gewoon zo af en toe een spelletje vind ik wel leuk, in mijn geval adviseer je dus voor 1440p te gaan en te downscalen bij het gamen. En dan als het gamen aantrekt misschien mijn PC te upgraden. Oftewel in etappes, en nu de focus te leggen op monitoren voor huidig en latere toepassing.

Onduidelijk is nog wel:
"Wel minder scherp" kan ik dit vergelijken 24" 1080p welke uitgerekt wordt tot 27" 1080p?? Zie namelijk niet een zeer groot verschil?

Budget zal ik zowel in het topic toevoegen als nu vertellen. Had 2x 27" schermen gezien voor max 500,- wat ik wel een passend budget vindt. Met betrekking tot het overige budget wil ik dit het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Mits er momenteel een goed aanbod te vinden is voor een PC upgrade? Maar volgens mij zijn de kaarten en CPU's allemaal best prijzig wegens chip te kort.

[Voor 4% gewijzigd door niek_kuipers op 08-04-2021 11:43]

• niek_kuipers
NIMIC schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:28:
Ik mis een beetje waarom je wil upgraden. Wat is er mis met je huidige setup?
Een tip: niet upgraden nu, maar eventueel later wanneer je het echt nodig hebt? Wensen veranderen natuurlijk ook over tijd.

Zelf heb ik recent een 4k 27" monitor aangeschaft. Daar ben ik erg blij mee.
Ook deze zal ik toevoegen. Het 27" scherm gebruik ik nu een halfjaar en moet weg wegens iemand die het huis verlaat. Als ik niet upgrade ga ik terug naar een 23" monitor uit 2010. Dat is de reden dat ik een nieuwe investering wil doen voor nu en voor later.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic is voldoende. Slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True