Slimme meter communicatie met netbeheerder niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-04 19:38
Een paar weken geleden viel me op dat mijn Eneco app aangaf dat mijn slimme meter in storing stond. Dus goed, even een 5 werkdagen gewacht. Nog steeds in storing, dus Liander, de netbeheerder, gebeld. Daar probeerde iemand van afstand de meter te laten synchroniseren en inderdaad, er kwam niets binnen.

Dus toen heb ik voor afgelopen dinsdag een afspraak gemaakt. Naar mijn idee om iemand de communicatie van mijn meter na te laten kijken. Het bleek dinsdag ochtend, voordat de monteur kwam, wel ineens dat mijn meter tot en met zaterdag had gesynchroniseerd.

Tot mijn verbazing kwam de monteur met een andere meter, die hij ipv de oude heeft opgehangen.
Nu, een paar dagen later, zie ik weer in mijn app de melding storing. Ik ga zeker wel even een paar dagen afwachten. Maar zit te twijfelen hoe verder. Want ik ben een beetje bang, dat als ik weer met Liander bel, iemand de meter nogmaals vervangt ipv echt naar de diepere oorzaak te zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:40
Wat voor (draadloze) apparatuur hangt er allemaal naast jouw meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
Ik zit in een jaren 50 huurwoning, waarbij de meterkast niet de plek is waar kabel, telefonie etc binnenkomen. Dat zit allemaal in de woonkamer. Het enige wat er in de meterkast hangt, dat niet standaard is, is een Sonoff, die Tasmota draait. (Dus 2.4 GHz wifi signaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
Waarom is het voor jou belangrijk dat die meter elk moment synchroniseert? Als ie 1 keer in de zoveel tijd contact heeft, zou ik het gewoon laten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
Deze huurwoning is sinds november vorig jaar voorzien van cv ketel. En ik gebruik de meterstanden van het gasverbruik met name om de ketelinstellingen te finetunen. Tot ergens halverwege maart wou dat ook prima, dan zag ik de volgende dag de standen tot de dag ervoor. Waardoor ik toch enigzins inzicht kreeg.

En ik besef me heel goed dat ik die standen ook op een andere manier directer uit de meter kan trekken. Bijvoorbeeld een P1 kabel in de meter steken en die naar mijn Raspberry Pi met Domoticz voeren. Maar die heb ik bewust in mijn woonkamer liggen, omdat daar mijn tv kabel, en dus mijn internetverbinding binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
AvdWerfhorst schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:54:
Maar die heb ik bewust in mijn woonkamer liggen, omdat daar mijn tv kabel, en dus mijn internetverbinding binnen komt.
Je kunt die P1 ook gewoon over het netwerk transporteren.
Zoek maar eens op: p1 ser2net

nieuws: Honderdduizenden slimme meters in Nederland geven geen data door
Pagina: 1