Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-04 15:31
Voor mijn werk zou ik een POC willen maken om Docker te integereren in onze bestaande virtualisatie-infrastructuur. Ik heb een concept in mijn hoofd maar ik heb niet veel ervaring met Docker. Ik wil anderen hun mening over wat ik misschien anders/beter of vooral niet kan doen.

Wij draaien vSphere 7.0.1 op 4 BL460c gen9/10 blades in een C7000. Storage is een 3PAR/MSA204 over FC/SAS resp.

Voor de POC zou ik in totaal 3 Linux Debian servers willen draaien. 2 fysieke(compute resources) en 1 VM(storage):

De Docker hosts zouden op een fysieke blade draaien om een vorm van HA te hebben mocht 1 blade crashen dat de containers elders kunnen worden opgestart. Ik heb nog geen backup strategie voor deze hosts maar met Ansible heb ik hoogstwaarschijnlijk binnen het uur terug een werkende host mocht er eentje plat gaan. Ik vermoed dat in geval van een "Docker OS crash", de meeste containers binnen de ~seconde zouden kunnen migreren (vMotion variant maar dan sneller, en ook afhankelijk van welke container, gitlab/confluence,jira heeft tijd nodig om te 'booten') naar een andere Docker host. Ik vermoed ook dat je de setup zodanig in elkaar kan steken dat op de fysieke Docker hosts geen data staat die niet met Ansible recreërbaar is. Ik vermoed dus dat de mogelijke backup strategie voor de fysieke blades: "geen backup nodig" is :).

Ik zou dan ook 1 VM in vSphere willen draaien als NFS-share die als persistent storage gaat worden gebruikt voor de containers. Zo kan ik eenvoudig met Veeam backups nemen en ik vermoed dat je wel (NFS) shared storage moet hebben om containers te kunnen transporteren naar een andere Docker host. Een mogelijk probleem van deze VM is dan dat het een SPOF is.

Het hele doel zou dan uiteindelijk zijn om de voordelen van Containers (in dit geval: leaner, geen CPU-verlies door virtualisatielaag, apps gemakkelijker te managen, VMware/Veeam licentiekost lager) met OS virtualisatie (vooral dan backup in dit geval) te mixen.

Maar goed, ik denk dat mijn bezorgdheid op deze moment is of ik hier een start heb gegeven van een robuuste setup die upscalebaar is.

Alle reacties

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:29

jurroen

Security en privacy geek

Ik heb zelf heel beperkte ervaring met Docker, als BSD fanaat gebruik ik zelf jails om hetzelfde te bereiken :)

Zou de Docker setup dan in plaats van vSphere komen? Zo niet: vCenter (onderdeel van vSphere) kan meen ik native Docker draaien, ESXi kan dat niet.

Als Docker wel vSphere zou vervangen: je zou ook een setup kunnen maken waarbij twee blades de storage repliceren, bijvoorbeeld door ZFS te gebruiken. Als een van de twee blades dan onverhoopt stuk gaat, kun je de containers redelijk gemakkelijk overschakelen naar de andere storage mount.

[Voor 58% gewijzigd door jurroen op 08-04-2021 15:10]

• svenvv2
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:37
Zeker in een meer zakelijke omgeving zou ik direct de 'docker management-laag' meenemen. Kubernetes is een van de bekendere. Hoewel lichtelijk overkill voor wat je nu omschrijft maakt het alles een stuk makkelijker als je later wilt schalen.

Docker+k8s kennis staat ook zeer goed op je CV momenteel ;)

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:31

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Als ik je 1 tip mag geven, ga het opbreken in kleine afrondbare taken.. zet deze in een todo/in progress/done vorm op (digitaal kan je gelijk even delen met een collega als dat handig is).

Zo zie je de voortgang van dit projectje en triggert gelijk om de juiste volgorde aan te houden. En niks fijners om taken af te ronden en het lijstje links korter te zien worden :)

"You never come second by putting other people first"

• bucovaina89
jurroen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:06:
Ik heb zelf heel beperkte ervaring met Docker, als BSD fanaat gebruik ik zelf jails om hetzelfde te bereiken :)

Zou de Docker setup dan in plaats van vSphere komen? Zo niet: vCenter (onderdeel van vSphere) kan meen ik native Docker draaien, ESXi kan dat niet.

Als Docker wel vSphere zou vervangen: je zou ook een setup kunnen maken waarbij twee blades de storage repliceren, bijvoorbeeld door ZFS te gebruiken. Als een van de twee blades dan onverhoopt stuk gaat, kun je de containers redelijk gemakkelijk overschakelen naar de andere storage mount.
Docker zou als aanvulling dienen op vSphere. Helemaal vervangen lijkt me niet nodig, misschien zelfs niet wenselijk? Weet niet :).

• -TAZZ-
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-04 12:30

-TAZZ-

Be wiser use a hypervisor!

Gebruik gewoon Tanzu op de vSphere infra die je toch al hebt

http://www.vmguru.com

• bucovaina89
svenvv2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:19:
Zeker in een meer zakelijke omgeving zou ik direct de 'docker management-laag' meenemen. Kubernetes is een van de bekendere. Hoewel lichtelijk overkill voor wat je nu omschrijft maakt het alles een stuk makkelijker als je later wilt schalen.

Docker+k8s kennis staat ook zeer goed op je CV momenteel ;)
Kan je daar een tweetrapsraket van maken? Eerst 2 docker hosts op zetten en zien hoe het werkt en daarna kubernetes opzetten met diezelfde 2 hosts?
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True