Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
Ben ik de enige die af en toe op warmtepompengebied de bomen door het bos niet meer ziet?

Eerst even de situatie:

Sinds 01-02 hebben vriendinlief en ikzelf een prachtig jaren 30 huis. Inmiddels volledig voorzien van isolatie (spouwmuur, kruipruimte, dak, HR++ glas (bijna) overal. Tevens een kleine energiecentrale aan PV-panelen

Een gedeelte van het huis is voorzien van vloerverwarming, de woonkamer van laagtemperatuurradiatoren en de rest van het huis is voorzien van normale radiatoren.

Volgende stap was kijken hoe laag we konden gaan met de aanvoertemperatuur van de CV. Deze stond op 80 graden (vorige bewoners keken niet op een kuub gas meer of minder), inmiddels krijgen we het huis warm met een aanvoertemperatuur van 42 graden.

We hebben een aantal installateurs over de vloer gehad en die gaven allen aan dat een warmtepomp technisch een goede optie is. Lang leve het isoleren!

Puntje is wel de plaatsing van de buitenunit. Op een houten dakkapel leek ons niet verstandig, immers levert dat potentieel redelijk wat trillingen op. Menig andere locatie is de revue gepasseerd en uiteindelijk hebben we het voorkeursalternatief bepaald. Direct naast de voordeur, met de uitblaasopening zo geplaatst dat de luchtstroom voor onze erker langs loopt en vervolgens vrij de straat in blaast. Aan de zijkant staat de muur van de woning, aan de achterkant deels een gemetselde erfgrensmuur en deels een conifeer van circa 1,50 meter dik. De warmtepomp komt op een betonnen fundering te staan.

We staan op het punt om in zee te gaan met een van de installateurs. Deze biedt een Nefit-Bosch split unit aan met een vermogen van 5 KW, voorzien van (voor de koude dagen) een elektrische naverwarmer.

Een snelle actie op Google levert een kleine maar ... het geluid. Maximaal 70 dB, geluidsniveau volgens het energielabel 65 dB. De unit komt te staan op circa 1,50 meter van de erfgrens (die dus voorzien is van een muurtje / dikke conifeer).

Even concreet:

- 70 dB is wel heel veel. Dat willen wij de buren niet aan doen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit type warmtepomp verkocht wordt als die dat geluid constant echt maakt. Is deze piek constant? Of alleen bijvoorbeeld bij een koude start en/of een extra warmtevraag?
- Monoblocks zijn op papier stiller. Is dit de ervaring in werkelijkheid ook?
- Zou de locatie positief werken op het geluid (demping door de muur en de haag)?
- Een geluidsdempende kast... is dit het ei van columbus?
- Of de extra stille buitenunit van NefitBosch wellicht? Of is die stiekem weer minder stil dan op het energielabel wordt weergegeven?
- De warmtepomp hoeft geen warm water te leveren, dit gebeurt door een separate warmtepompboiler op zolder, scheelt dat veel in het geluid gezien hij de hoogste temperatuur niet hoeft te leveren?

Zoveel vragen ... We willen heel graag van het gas af, maar we willen niet binnen twee maanden ruzie met de buren hebben.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
geluid is altijd een lastig dingetje te omschrijven.
het valt vaak mee, maar kan ook erg tegen vallen.
zo draaien die systemen niet 24x7 op vol vermogen en produceren ze een stuk minder lawaai.
en vaak alleen in de winter als toch iedereen zijn ramen dicht wil hebben.

(zo woon ik achter een verfverkoop bedrijf, die hebben een nieuwe afzuiger.
en meteen de eerste dag, ik had er behoorlijk last van, en waarschijnlijk nog geen 50db.
dit komt omdat de uitgang aardig dicht (in zicht lijn.) bij mijn slaapkamer raam zit.
maar een simpele afspraak en een tijd schakelaar, en voor mij was het probleem al weer opgelost.
lief vragen geeft vaak betere resultaten als ruzie.
je vangt meer vliegen met honing als met azijn.
wees ook een lieve buur, en houd rekening met elkaar. ;) )

sommige warmtepompen hebben een nacht modus.
dan leveren ze minder vermogen en zijn ze een stuk stiller.
(dit kan helpen of in ieder geval je gemoedsrust helpen.)

is er een alternatief systeem mogenlijk?
voorbeeld:
ik gebruik een ventilatie lucht warmtepomp.
hier mee doe ik al een 300-600m3 gas besparen.
dit zou je in kunnen zetten en zo veel minder de grote warmtepomp buiten unit nodig hebben.
(het is maar een voorbeeld.)

of: een water/water warmtepomp.
dit kan op heel veel alternatieven gebruikt worden.
er zijn modellen die kunnen dan ook hybride werken dan heb je een:
lucht-water/water warmtepomp.
(is wel speciaal spul, en dat is vaak wel duur.)

geen idee of dit iets is, en hoever je dit allemaal al hebt onderzocht.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met de Panasonic Mono lucht/ water wp kun je de geluidsreductie functie met of zonder tijdschema (met maximaal 6 tijdprogramma's per dag) op 3 niveaus instellen.

Ook de Panasonic heeft een elektrisch element (bij mij 3000 watt) die in januari en februari volgens mij te pas en te onpas door de wp werd ingeschakeld, wat resulteerde in zeer slechte COP waarden van onder de 1.5 i.p.v. ruim 3.
Door de Back-up heater via de remote volledig uit te schakelen en andere instellingen aan te passen is de COP waarde nu veel beter.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3