Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hostingpakket stilzwijgend verlengd naar veel duurder pakket

Pagina: 1
Acties:

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Topicstarter
Ruim 10 jaar geleden heb ik bij een budget webhost een websiteje gemaakt voor mijn eigen bedrijfje. Een site van niets eigenlijk, het belangrijkste van wat ik van het hostingpakket gebruikte was het emailadres met domeinnaam die gelijk is aan mijn bedrijfsnaam. Ik betaalde voor dat pakket zo'n €25 per jaar. Na een aantal jaar stopte die hoster en is het overgedragen naar een andere partij, waar het budgetpakket €35 kostte. Goed, dat tientje extra is wel op te brengen. Ondertussen draait dat domein nu al drie jaar bij die nieuwe partij voor rond de €35 per jaar.

Nu krijg ik van de hoster de factuur voor de stilzwijgende verlenging voor weer een jaar, en wat schetst mijn verbazing? €100!

Ze hebben me dus stilzwijgend overgezet naar een pakket dat bijna 3x duurder is. Kan dat zomaar?

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou eens zoeken in je e-mail, lijkt me sterk dat dit stilzwijgend is.

Maar pakketten en prijzen kunnen wel eens veranderen. Je moet daar dan wel correspondentie over krijgen en je kan dan kosteloos opzeggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Topicstarter
Ja, op 29 maart kreeg ik een mailtje dat ik was overgezet naar een nieuw pakket dat "slechts €9,99 per maand" kost en dat dat per 1 april zou ingaan, dus drie dagen na dat mailtje. En 1 april is toevallig ook de verlengingsdatum van mijn jaarcontract.

Vooral deze paragraaf is lachwekkend:

De nieuwe specificaties zijn na omzetting direct voor jou beschikbaar. Het nieuwe tarief van € 9.99 per maand geldt pas vanaf de verlenging van je huidige abonnement. In jouw geval is dat op 3/31/2021. Tot dat moment kun je dus zonder extra kosten gebruikmaken van je nieuwe pakket!

Yay, ik mag dus wel nul dagen gebruikmaken van het nieuwe pakket zonder extra kosten! _o-

In de mail staat niets over verzet of opzegging.

En het is dus wel allemaal stilzwijgend gegaan want ik heb niets ondertekend of anderszins per email of in de hosting manager bevestigd...

[Voor 8% gewijzigd door Albantar op 08-04-2021 09:53]

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:14

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Neem gewoon even contact met ze op, en geef aan dat je hier niet om gevraagd hebt en gewoon het "oude" pakket wilt blijven gebruiken. Als ze dat weigeren, kun je altijd nog hun reactie bespreken in een topic. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:51:
Neem gewoon even contact met ze op, en geef aan dat je hier niet om gevraagd hebt en gewoon het "oude" pakket wilt blijven gebruiken. Als ze dat weigeren, kun je altijd nog hun reactie bespreken in een topic. :)
Ja, dat heb ik per email gedaan.

Maar waar het mij vooral om gaat is dat het, mijns inziens, toch niet mag om drie dagen voor de verlenging aan te kondigen dat je bij verlenging naar een pakket gaat dat bijna 3x zo duur kost, zonder recht van verzet of opzegging te vermelden, gewoon zo tussen neus en lippen door?

[Voor 28% gewijzigd door Albantar op 08-04-2021 10:48]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Albantar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:52:
[...]
Maar waar het mij vooral om gaat is dat het, mijns inziens, toch niet mag om drie dagen voor de verlenging aan te kondigen dat je bij verlenging naar een pakket gaat dat bijna 3x zo duur kost, zonder recht van verzet of opzegging te vermelden, gewoon zo tussen neus en lippen door?
Durf het niet te zeggen. Ik weet niet of voorwaarden voor een zakelijk abo (want daar hebben we het over) anders zijn.

Gebruikelijk en netjes is het zeker niet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Topicstarter
Het blijkt dus dat mijn hostingpakket al een jaar geleden is overgezet naar dat nieuwe pakket... Maar in de mailtjes van toen wordt niets over de prijs vermeld. Alleen zo van "we gaan je overzetten naar dit nieuwe pakket met deze features."

De eerste keer dat vermeld werd dat de prijs bijna 3x zo hoog is, is bijna een jaar later, enkele dagen voor de automatische verlenging, te kort-dag om dan nog te besluiten op te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je nu niet alsnog via de wet van dam met één maand opzegtermijn de boel daar opzeggen?

https://www.amsadvocaten....-de-d-van-de-wet-van-dam/
Wet van Dam geldt soms ook voor (kleine) ondernemers
Bij zakelijke abonnementen of contracten is de ondernemer in beginsel gebonden aan de algemene voorwaarden die de gebruiker heeft opgesteld, mits die van toepassing zijn verklaard op het abonnement of contract. Toch kunnen ook ondernemers in sommige gevallen een beding dat leidt tot stilzwijgende verlenging, met succes vernietigen. Er is dan sprake van reflexwerking. Vaak gaat het dan om een ondernemer die aan te merken is als een kleine zelfstandige die een met een consument vergelijkbare positie heeft.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True