Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Kan iemand mij vertellen of er rekening wordt gehouden met je studieschuld als je een hypotheek wilt afsluiten in België? Kan hier nl. nergens iets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:51
Je bent zelf Nederlander en de studieschuld is in Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Wat is "In Belgie"?

* Woon je in Belgie?
* Financier je een woning in Belgie?
* Of bedoel je dat je als Nederlander wil proberen om via een buitenlandse bank te financieren opdat je studieschuld niet wordt opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Wilke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:30:
Je bent zelf Nederlander en de studieschuld is in Nederland?
1.ja
2.ja
t_captain schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:50:
Wat is "In Belgie"?

* Woon je in Belgie?
* Financier je een woning in Belgie?
* Of bedoel je dat je als Nederlander wil proberen om via een buitenlandse bank te financieren opdat je studieschuld niet wordt opgemerkt?
Ik woon in Nederland wil in België gaan wonen

Ja dat laatste

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik neem aan dat elke financierder in welk land dan ook gaat vragen naar je lopende financiele verplichtingen, dus ook een studieschuld. Je zult verplicht zijn om dit dus te melden.

Dus het korte antwoord is: ja, er wordt rekening gehouden met je studieschuld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Er wordt rekening gehouden als je zegt dat je die schuld hebt. Ze hebben hier echter geen inzicht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 882605 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:13:
Ze hebben hier echter geen inzicht in.
Da's voor Nederlandse financieringsinstellingen niet anders. Verzwijgen mag niet, en kan potentieel tot veel problemen leiden. Maar dat is een discussie die al veel vaker voorbijgekomen is. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Oke bedankt. Dan nog het volgende.

-Het is tegenwoordig dus niet meer mogelijk om een hypotheek aan te vragen bij een Nederlandse bank om een huis te financiëren in België?

-Heeft België net zoals Nederland een woning tekort?

-Wat is een hele goede site om antwoord te krijgen op dit soort vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je zaken doet met een Belgische bank die in NL actief is, via de Nederlandse vestiging, dan zul je net zo worden getoetst als bij een Nederlandse bank.

Als je in België woont, werkt en financiert, dan wordt je getoetst volgens de Belgische normen. Die ken ik niet, maar ik neem aan dat ze daar ook schulden willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat ook nog van belang is: waar werk je en waar ben je belastingplichtig. Er zijn per landencombinatie andere belastingverdragen van toepassing.

Dit is geen makkelijke materie, en even een vraag op tweakers plaatsen gaat vast niet voldoende zijn.
Je eerste aanknopingspunt is grensinfo.nl.
Van daaruit volgt nog veel onderzoek wat er nu voor jou van toepassing is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
DrivinUCrazy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:51:
Wat ook nog van belang is: waar werk je en waar ben je belastingplichtig. Er zijn per landencombinatie andere belastingverdragen van toepassing.

Dit is geen makkelijke materie, en even een vraag op tweakers plaatsen gaat vast niet voldoende zijn.
Je eerste aanknopingspunt is grensinfo.nl.
Van daaruit volgt nog veel onderzoek wat er nu voor jou van toepassing is.
Ik werk in Nederland ook hier belastingplichtig.

Ik woon ook vlak nabij de grens. Ik begrijp dat je in Belgie niet perse minder betaald maar wel meer krijgt voor je geld. Ik ben ervan op de hoogte dat het niet makkelijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je ook geen schuld moet wíllen verzwijgen. Die financieringsnormen zijn er niet voor niets.

Wil je meer lenen, dan is de beste weg om aan je inkomen te werken en/of te investeren om je uitgaven te reduceren, bijvoorbeeld door een schuld in te lossen.

Ik denk dat het een valkuil is om te rekenen vanuit je huidige inkomen: “ik verdien X, welk huis kan ik kopen”.

Meer constructief is: “ik wil huis X, wat moet ik doen om dat te kunnen kopen, hoe lang kost het mij, wat moet ik ervoor doen en laten, en wil ik met al die kennis nog steeds huis X?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Supreme_One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:54:
[...]

Ik werk in Nederland ook hier belastingplichtig.

Ik woon ook vlak nabij de grens. Ik begrijp dat je in Belgie niet perse minder betaald maar wel meer krijgt voor je geld. Ik ben ervan op de hoogte dat het niet makkelijk gaat worden.
Je moet er rekening mee houden dat het wel echt emigreren is (dingen zijn anders geregeld, mensen zijn anders, je wordt zelf een buitenlander, met de Corona kan ik niet naar mijn familie) ook al is het maar een paar km. Ik heb twee jaar geleden een huis in België gekocht en werk er ook (heb er eerst tien jaar gehuurd). Dat is beter voor mij financieel en met minder risico dan in Nederland werken. Je hebt in Vlaanderen ook een gratis verzekering tegen inkomstenverlies als je niet te veel verdient. Maar als die merken dat je schulden verzwegen hebt zal dat niet gaan.

Gewoon bij een Belgische bank (via imotheker, die zit aangesloten bij veel banken, kan simulaties maken en uitleg geven over voorwaarden) en notaris. Er is geen huizen schaarste zoals in Nederland. De bijkomende kosten (kk in Nederland) zijn wel een stuk hoger. Dat was twee keer zo veel en is nu wel iets verlaagd maar dan krijg je ook niks meer terug via de belastingen en dat moet je zelf financieren.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 11-04-2021 06:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 21:33
Supreme_One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:45:
Oke bedankt. Dan nog het volgende.

-Het is tegenwoordig dus niet meer mogelijk om een hypotheek aan te vragen bij een Nederlandse bank om een huis te financiëren in België?

-Heeft België net zoals Nederland een woning tekort?

-Wat is een hele goede site om antwoord te krijgen op dit soort vragen?
google.com :?

Beetje zelf moeite doen en je kan een hoop info vinden :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:14:
[...]

Dat hij vrij weinig uitgezocht heeft is ook mijn indruk. Daarom mijn waarschuwing dat het wel emigreren is. Het is niet alleen de huizenprijs en of ze een studieschuld kunnen zien waar je rekening mee moet houden :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Marzman schreef op zondag 11 april 2021 @ 06:18:
[...]

Je moet er rekening mee houden dat het wel echt emigreren is (dingen zijn anders geregeld, mensen zijn anders, je wordt zelf een buitenlander, met de Corona kan ik niet naar mijn familie) ook al is het maar een paar km. Ik heb twee jaar geleden een huis in België gekocht en werk er ook (heb er eerst tien jaar gehuurd). Dat is beter voor mij financieel en met minder risico dan in Nederland werken. Je hebt in Vlaanderen ook een gratis verzekering tegen inkomstenverlies als je niet te veel verdient. Maar als die merken dat je schulden verzwegen hebt zal dat niet gaan.

Gewoon bij een Belgische bank (via imotheker, die zit aangesloten bij veel banken, kan simulaties maken en uitleg geven over voorwaarden) en notaris. Er is geen huizen schaarste zoals in Nederland. De bijkomende kosten (kk in Nederland) zijn wel een stuk hoger. Dat was twee keer zo veel en is nu wel iets verlaagd maar dan krijg je ook niks meer terug via de belastingen en dat moet je zelf financieren.
Jij bent ook nog eens gaan werken in België. Ik blijf gewoon in Nederland werken.
ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:14:
[...]

Dat over studieschuld niet echt hoor
Marzman schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:00:
[...]

Dat hij vrij weinig uitgezocht heeft is ook mijn indruk. Daarom mijn waarschuwing dat het wel emigreren is. Het is niet alleen de huizenprijs en of ze een studieschuld kunnen zien waar je rekening mee moet houden :p
Ik heb genoeg zitten zoeken alleen kon niks concreets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 21:33
Supreme_One schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:18:

[...]

Dat over studieschuld niet echt hoor
Dat valt volgens mij gewoon onder common sense...
Een bank heeft zorgplicht, en dat kunnen ze alleen maar juist toepassen met de juiste input, oftwel, open kaart spelen en geen schulden achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Supreme_One schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:18:
[...]

Jij bent ook nog eens gaan werken in België. Ik blijf gewoon in Nederland werken.
Dan is het nog steeds emigreren. Ik werkte toen ook in Nederland. Raakte mijn baan kwijt in de financiele crisis, een uitkering moet je dan van de RVA in Belgie krijgen. Maar die moeten info uit Nederland hebben. Het bedrijf waar ik werkte antwoorde niet op hun brieven en er gingen 3/4 maanden overheen voor ik iets van een uitkering kreeg. Het is dat ik toen vrij snel een baan in Belgie vond anders had ik op straat gestaan met mijn vrouw, want die werkte toen nog niet en veel reserves hadden we niet.

Maar goed een lijstje
- je moet twee keer verzekerd zijn voor ziektekosten als je in nederland werkt
- je aow bouwt niet automatisch meer op
- als je je baan kwijt raakt kan het lang duren voor je iets van een uitkering krijgt
- je auto moet ingeschreven worden in belgie, belgisch kenteken.
- de autoverzekering is een stuk duurder, de auto zelf is wel weer goedkoper. Je kan een klasse hoger rijden voor hetzelfde geld.
- In nederland denkt iedereen dat je een belg bent als je daar rond rijdt (heeft ook voordelen als je een domme actie uithaald ;) )
- In Belgie hoort iedereen meteen dat je een Nederlander bent
- Niet iedereen vind Nederlanders aardig
- De kosten bij de notaris liggen een stuk hoger, die kun je niet finacieren. Hier kan je een simulatie maken
https://www.immothekerfin...imulatie/een-woning-kopen
- Als je toch in Belgie gaat werken moet je wennen aan azerty toetsenborden

Andere regeltjes,
- 6 procent btw op onderhoud aan huizen ouder dan 10 jaar
- cv moet tweejaarlijks gekeurd worden bij gas, jaarlijks op mazout
- je zit niet altijd aangesloten op het riool (uitzoeken)
- internet/telefonie loopt wel wat achter, laptops met azerty zijn wat duurder als je toch probeert te integreren

Voor mij persoonlijk: het is goedkoper wonen dan in Nederland, ik houd meer geld over, mijn vrouw heeft in Belgie een opleiding gevolgd en wil niet naar Nederland, het loon ligt iets hoger, ik en mijn vrouw krijgen voordeeltjes als een winstuitkering (in Nederland al jaren niet meer gehad), maaltijdcheques (daar betalen we de week boodschappen mee), ecocheques (daar halen we spullen mee voor de tuin, wasmachine, electrische fiets, koelkast).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Nee ze zien het niet, ze vragen het wel, en zo ja houden ze er rekening mee. Dat is altijd een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LucyLG schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:04:
Nee ze zien het niet, ze vragen het wel, en zo ja houden ze er rekening mee. Dat is altijd een ding.
Bij mij is niks gevraagd om eerlijk te zijn, maar er zat ook een persoon tussen (de imotheker).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Tsja dan is het maar zo maar natuurlijk willen ze dat weten,maar ja in Belgie gaat het soms wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LucyLG schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:06:
Tsja dan is het maar zo maar natuurlijk willen ze dat weten,maar ja in Belgie gaat het soms wat anders
De banken doen wel een onderzoek en kan best dat ze het wel kunnen zien. Er zijn ook redelijk wat Belgen in paniek hun buitenlandse spaarrekeningen leeg gaan halen in de afgelopen jaren :) Het is allemaal IBAN.

Ik heb zelf mijn Nederlandse rekening opgezegd na een brief van de Belgische belastingdienst.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 13-04-2021 10:08 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Marzman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:07:
[...]

De banken doen wel een onderzoek en kan best dat ze het wel kunnen zien. Er zijn ook redelijk wat Belgen in paniek hun buitenlandse spaarrekeningen leeg gaan halen in de afgelopen jaren :) Het is allemaal IBAN.
Studienschuld DUO/IBG lijkt me niet dat ze dat zien? Of bedoel je wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LucyLG schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:08:
[...]

Studienschuld DUO/IBG lijkt me niet dat ze dat zien? Of bedoel je wat anders
In Belgie kennen ze natuurlijk geen DUO en ook niet het concept studieschuld. Een HBO studie in Belgie kost maar een paar honderd euro per jaar.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
ok ze zien het niet. verder geen advies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

LucyLG schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:09:
ok ze zien het niet. verder geen advies...
Precies dit.
Pagina: 1