Nut isolatie dak schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:30
Wij gaan een nieuwe schuur bouwen (12x6 m). Ik ben nu bezig met de kostenraming. Dak wordt met dakpannen. Punt is wel of niet isoleren?

Volgens 'google' is het voordeel van isoleren dat het minder vochtig is in de schuur en natuurlijk minder koud als je verwarmd, maar dat is toch niet de bedoeling. Ik vraag me af of dat het waard is qua kosten. Wanden later nog isoleren is niet zo'n probleem, maar dak ivm hoogte wel. Dus die keuze 'moet' nu gemaakt worden

Als we niet gaan isoleren wordt de opbouw van het dak osb plaat dampopen folie erop en dan dakpannen erop.

Als we wel gaan isoleren wordt het iets van een unidek plaat is het gelijk ook mooi afgewerkt aan de binnenkant.
Prijsverschil per vierkante meter dak is ongeveer 25 euro. Verschil in kosten is dus tegen de 2.000 euro voor het dak. Extra kosten voor isoleren wanden is alleen het glas/steenwol. Is het het waard om het dak te isoleren of zorgt osb met folie ook al voor een echt minder vochtige schuur dan alleen kale pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:44

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

ligt er ook een beetje aan waar de schuur komt te staan.

als deze aan je woning vast zit zal een betere isolatie van je schuur ook helpen met het totale isolatie plaatje van je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik las hier in een ander topic eens de simpele redenering: met isolatie (maar zonder verwarming) zal het uiteindelijk nog steeds koud worden, het duurt alleen langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:05
Nu isolatie toevoegen is veel eenvoudiger en goedkoper dan het achteraf moeten doen. Ik kan me voorstellen dat een schuur van die grootte handig is om ook bij kouder weer in te knutselen, niet-vorstbestendige dingen in op te slaan enzovoort. Als dat zo is is een beetje dakisolatie wel heel erg prettig. Zo niet voor jou, dan mogelijk voor een volgende bewoner (alhoewel in makelaarsjargon 'verwarmde schuur' niets zegt over de efficientie van die verwarming...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Doen! Mijn garage heeft een goed geisoleerd dak. Het is puur gevoelsmatig, maar in de winter kan ik wel klussen in deze onverwarmde garage. Ik heb heel wat staan afkleunen in tuinders-schuren, oude werkplaatsen, enkele baksteen tuinhuisjes enzovoort. Dan is dit erg prettig.

En als meer rationeel argument, als je nu jouw dak niet doet, dan doe je ook nooit meer de wanden. Je moet dan namelijk voor het dak waarschijnlijk meer uitgeven dan de 2000 euro van nu. Maar je hebt ook extra tijd nodig. En tijd is het meest schaarse wat een mens heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:36:
Ik las hier in een ander topic eens de simpele redenering: met isolatie (maar zonder verwarming) zal het uiteindelijk nog steeds koud worden, het duurt alleen langer.
Definieer 'koud' ;)

Buiten heb je wind, zon, dag/nacht, etc.
Dus een goed geïsoleerde schuur zal altijd minder temperatuurwisselingen hebben dan een slecht geïsoleerde schuur. Als het 2 weken -15 is, zal die schuur ook wel -15 worden. Maar als het slechts een paar nachten is en overdag is het alweer -5, dan zal er wel verschil zijn. Daarnaast zijn het vooral de daken die warmte uitstralen en opnemen, daarom dat je onder een EPDM afdakje toch isoleert, want door het afkoelen van het dak condenseert het tegen de onderkant.
Dus er is meer dan 'buiten is het koud, binnen is het koud' omdat er geen verwarming in zit.
BB-One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:10:
Is het het waard om het dak te isoleren of zorgt osb met folie ook al voor een echt minder vochtige schuur dan alleen kale pannen?
Een schuur van 6x12 is meer dan een garage/hok waar je al je spullen naar binnen hebt geslingerd.
Dus als jij, of een eventuele nieuwe bewoner, ooit iets anders wilt doen in de schuur, dan kan dat bijna meteen. Dat is toch wel een flinke meerwaarde. Ook het hogere afwerkniveau is ook prettig. Persoonlijk denk ik dat je de meerprijs er wel uit haalt.
Je dak is sowieso het gedeelte waar je de meeste warmte kwijt raakt, dus als je iets doet, dan is het dak het eerste wat je moet aanpakken. Dus de wanden hoef je niet te doen als het dak niet gedaan is.

Omdat je het hier komt vragen zou ik zeggen dat het antwoord eigenlijk ja is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

is de vloer geisoleerd v.d schuur ? ga je dat doen ? vocht komt van onderen niet van boven ..

ga je verf/accu's van je gereedschap/fiets of een koelkast / vriezer plaatsen ? is 1 van deze ja .. dan heeft isoleren nut. maar dan moet je eigenlijk ook een verwarming zetten die de temperatuur minimaal op 10 graden oid houd (vorst bescherming) ..

die 2k is snel terug verdiendt als je bovenstaande vragen met ja beantwoord anders is de sop de kool niet waard

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dank voor de bevestiging van mijn onderbuik gevoel. Gewoon dak isoleren. Zit nog wel even te kijken of het wellicht iets anders/goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 13:41
Ik heb een stenen schuur van 5x7 met een geisoleerde mansardekap, wanden niet geisoleerd. Als ik de schuur s winters niet verwarm zit er nog steeds vliegroest op m’n gereedschap. Wat anderen ook aangeven, uiteindelijk wordt het binnen net zo koud als buiten indien je niet verwarmd. Mijn ervaring is dat het in de lente ook een stuk langer koud blijft als het buiten al warm wordt. Ik zet dan vaak de deuren een dag open om wat warmte binnen te krijgen.

Ik zou de hele schuur isoleren en een split aircootje installeren waarmee je ‘s winters de ergste kou uit de schuur kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Let wel op hoe je isoleert. Je wil geen condens krijgen, want dan krijg je schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

BrZ

6x12 meter is een half huis, lijkt me sterk dat je het alleen voor opslag gaat gebruiken? Zou het dak dus zeker installeren, als je in de toekomst besluit dat je de ruimte toch verwarmd wil hebben hoef je niet het hele dak te vervangen (als je het fatsoenlijk wil doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is inderdaad een flinke schuur, misschien wil je er een wasmachine in kwijt ofzo later dan is het wel belangrijk dat het er niet zo snel vriest. Of je wilt er dingen in opslaan die minder goed tegen vocht kunnen.

Maar een schuin dak met dakpannen kun je waarschijnlijk ook achteraf nog makkelijk isoleren als je op het moment geen nut kan vinden voor de isolatie.

[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 08-04-2021 10:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:36
En in de winter zal het langer duren voordat het opgewarmd is door de zon :)
M.a.w. je krijg door isoleren ook een stabielere binnen temperatuur wat ook weer gunstig is voor de vochthuishouding (RLV) in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 22:48
Afhankelijk van het type dakbeschot zou ik het overwegen om zeker wel te doen. Ik moet dit voorjaar de kap van mijn schuurtje gaan vervangen omdat ik niet heb geisoleerd. Door een te snelle afkoeling van het dak na een warme dag condenceert bij mij het vocht onder de kap in het schuurtje tegen het underlaiment dakbeschot en vormen zich nu weerplekken/schimmel op de underlaiment platen.

Bijzonder genoeg hebben de stukken douglas hout, (spanten, boeidelen) hier geen last van. De restanten materiaal douglas en underlaiment die op schoren tussen de spanten van mijn overkapping liggen vertonen hetzelfde beeld. het underlaiment schimmeld en het douglas niet.

En zoals jeroen3 terrect opmerkt, als je gaat isoleren, let dan wel op hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
Dak betimmeren met underlayment of iets dergelijks en dan deze platen er overheen.
https://www.isolatiemater...Ys4dx7atSKghoCmakQAvD_BwE
Dan ben je voor ongeveer 30 euro per vierkante meter klaar met het dakbeschot,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ga je wellicht ooit een mancave van die schuur of zo maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@Roenie denk het niet. We hebben het geluk dat we een zeer ruime kavel hebben met een stukje eigen bos. Dus het wordt eerder een boomhut dan een mancave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:33
Ik zou kijken voor (b-keus) sandwich panelen. Relatief goedkoop, goede ondergrond voor pannen, zonnepanelen, maar ook zonder dat waterdicht. Je hebt ze in diverse diktes en isolatiewaardes, zeker de wat dikkere kunnen grote overspanningen aan dus je bespaart eventueel nog wat op je spanten ook. Tevens is de binnenzijde netjes afgewerkt. Nadeel is dat de geluidsisolatie wat minder is, maar waarschijnlijk nog steeds beter dan niet geïsoleerd.

Een dergelijke schuur bouwen zonder isolatie zou zonde zijn, ik zou wel kijken of je de vloer ook meteen kunt isoleren, dat hoeft ook niet de wereld te kosten.

[ Voor 34% gewijzigd door lithoijen op 09-04-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:14
En met een geïsoleerde schuur kun je altijd plantjes kweken mocht je ooit krap bij kas zitten.... Nee, ik bedoel dan niet de AH Moestuintjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:30
Hier ook geïsoleerd en verwarmd (vorstvrij). Ik merkte dat helemaal koud toch zijn weerslag heeft op het gereedschap ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

SniperGuy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:57:
[...]

En in de winter zal het langer duren voordat het opgewarmd is door de zon :)
en in de zomer ook!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1