Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 18:46
Hallo allen,

Wij zijn bezig met het aanvragen van een hypotheek (NHG). Nu zit ik met het volgende in mijn maag, hopelijk kunnen jullie hier mijn vraag beantwoorden.

Deze registratie is mijn fout geweest en betrof "slechts" € 1000,- Helaas kan ik het verleden ook niet meer veranderen..

Ik heb een negatieve BKR Codering in mijn overzicht staan met een 3-tal verschillende datums waardoor ik nu niet weet welke codering de bank aan gaat houden (A1 of A2). Het volgende staat bij de uitzondering:

• 22-01-2013: Codering A
• 10-12-2013: Codering 2
• 30-06-2014: Codering 1

Daarnaast is de gehele schuld al afbetaald, en staat er ook bij het overzicht als werkelijke einddatum: 28-08-2017. Wat betekent dat officieel de registratie automatisch per augustus 2022 wordt verwijderd.

Het volgende staat op de website van de NHG:

Geen belemmering voor de verstrekking van Nationale Hypotheek Garantie vormen A- of A1-registraties waarbij:

• a. blijkens de opgave van het BKR een herstelcode (H) is vermeld;
• b. blijkens de opgave van het BKR de desbetreffende lening is afgelost
• c. blijkens een verklaring van de desbetreffende geldverstrekker de achterstanden zijn ingelopen of de lening is afgelost.
• d. Lid b en c zijn niet van toepassing indien een hypothecaire geldlening is afgelost vanwege een restschuld op deze lening.

Dus gezien mijn overzicht, kijkt de bank naar de laatste codering van 30-06-2014 wat een 1 codering was of wordt de codering 2 van 10-12-2013 alsnog mee genomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraag bij de geldverstrekker of de partij waar je de schuld had om een verklaring dat deze is afgelost per 2017. Deze kun je bij de aanvraag van je hypotheek indienen en laten zien dat deze notering geen invloed meer heeft op je huidige omstandigheden.

Dit kun je beter zelf regelen dan dat de bank het voor je moet doen, dat kost ze (veel) extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
sypie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 06:49:
Vraag bij de geldverstrekker of de partij waar je de schuld had om een verklaring dat deze is afgelost per 2017. Deze kun je bij de aanvraag van je hypotheek indienen en laten zien dat deze notering geen invloed meer heeft op je huidige omstandigheden.

Dit kun je beter zelf regelen dan dat de bank het voor je moet doen, dat kost ze (veel) extra tijd.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad per mail bevestigd van de partij dat ik de gehele schuld in 2017 heb afgelost en is bij de BKR notering in het overzicht ook een werkelijke einddatum vermeld. Dit bedoel je toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
canizares99 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:08:

• 22-01-2013: Codering A <-- achterstand
• 10-12-2013: Codering 2 <-- schuld opgeeist door kredietverlener
• 30-06-2014: Codering 1 <-- betalingsregeling overeengekomen

• werkelijke einddatum: 28-08-2017
Je registratie wordt geschrapt, vijf jaar naar na (A / A1) -> (Hersteld / ingelost).

Dat zou op 28-8-2022 zijn.

Maar: je hebt ook een A2 gehad. Die verdwijnt niet standaard vijf jaar na het herstellen of inlossen. Dat is aan de kredietverstrekker.

In 2014 is er kennelijk een minnelijke schikking geweest waarbij de volledig opeisbare (maar kennelijk nog niet daadwerkelijk afbetaalde) schuld is omgezet naar een betalingsregeling. Misschien hebben ze als onderdeel van dit akkoord de A2 van een einddatum voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
t_captain schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:24:
[...]

Je registratie wordt geschrapt, vijf jaar naar na (A / A1) -> (Hersteld / ingelost).

Dat zou op 28-8-2022 zijn.

Maar: je hebt ook een A2 gehad. Die verdwijnt niet standaard vijf jaar na het herstellen of inlossen. Dat is aan de kredietverstrekker.

In 2014 is er kennelijk een minnelijke schikking geweest waarbij de volledig opeisbare (maar kennelijk nog niet daadwerkelijk afbetaalde) schuld is omgezet naar een betalingsregeling. Misschien hebben ze als onderdeel van dit akkoord de A2 van een einddatum voorzien?
Dank voor je reactie. Heb voor de zekerheid even een printscreen van het overzicht bijgevoegd. Kun je mij adv hiervan vertellen of het mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4GLEiW2KL-CQ2kn2F2Sk4oNiUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7zL5gfYEtASREeeFYCyzdnkL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat de screenshot het antwoord geeft. De kredietverstrekker geeft aan dat ze het contract (inclusief coderingen A, 1, 2) volgend jaar schrappen.

In het geval van een code 2 hoeft deze niet altijd na 5 jaar te verdwijnen, maar de kredietverstrekker heeft kennelijk in dit geval wel besloten dat de code 2 mag verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
Dankje! Maar dan concreet de vraag voor de hypotheek aanvraag:

Geen belemmering voor de verstrekking van Nationale Hypotheek Garantie vormen A- of A1-registraties waarbij:

• a. blijkens de opgave van het BKR een herstelcode (H) is vermeld;
• b. blijkens de opgave van het BKR de desbetreffende lening is afgelost
• c. blijkens een verklaring van de desbetreffende geldverstrekker de achterstanden zijn ingelopen of de lening is afgelost.
• d. Lid b en c zijn niet van toepassing indien een hypothecaire geldlening is afgelost vanwege een restschuld op deze lening.

Dus gezien mijn overzicht, kijkt de bank naar de laatste codering van 30-06-2014 wat een 1 codering was of wordt de codering 2 van 10-12-2013 alsnog meegenomen?

[ Voor 53% gewijzigd door canizares99 op 08-04-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Val je niet gewoon onder c? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 22:33
En anderstoch even awchten tot augustus 2022, maar het makkelijkst zou de hypotheek adviseur even vragen... die weet dit soort dingen in 10 seconde te beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
canizares99 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:08:
Wij zijn bezig met het aanvragen van een hypotheek (NHG).

[...]

Dus gezien mijn overzicht, kijkt de bank naar de laatste codering van 30-06-2014 wat een 1 codering was of wordt de codering 2 van 10-12-2013 alsnog mee genomen?
Je hebt 2 dingen:
Je wilt een hypotheek en je wilt NHG.
De spelregels voor NHG zijn helder wat alvast niet blokkerend is, maar de bank mag zelf ook een acceptatie doen.

Dit is waar een hypotheekadviseur prima kan helpen.
Er zijn geldverstrekkers die bij de eerste afwijking gewoon afwijzen en er zijn ook partijen die veel meer maatwerk willen doen (maar wel tegen een iets hogere rente). Ook kan het gunstig zijn om niet voor 20 jaar vast te zetten, maar over een paar jaar over te sluiten. Stel je betaalt 0.1% meer rente over €300k, dan is dat €300 per jaar. Doe je dit echter 20 of 30 jaar, dan betaal je dus ineens €9000 extra voor die BKR registratie.
(Bijvoorbeeld dat ABN AMRO Budget niet kan, maar ABN AMRO Woning wel)

Je kunt trouwens ook prima een afspraak maken met de hypotheekadviseur dat hij je nu probeert te helpen, maar als het niet lukt na het aflopen van de registratie opnieuw adviseren (voor dezelfde fee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Banken en andere hypotheekverstrekkers gebruiken een soort black box module, waar alle data in wordt gevoerd. Dit zijn oa. deze BKR gegevens, afgelost of niet, postcode van het nieuwe pand, jouw huwelijkse staat, financieele gegevens, loon, de gegevens van je evt partner, om wat voor soort pand het gaat (vrijstaand huis, woonboot etc), hoeveel overwaarde en nog veel meer andere gegevens.

De black box geeft een score, en aan de hand van die score krijg je wel of geen hypotheek. Het kan zijn dat je aan de hand van je BKR alleen niet wordt afgewezen, maar dat het wel meetelt of dat er andere voorwaarden zijn waardoor je uiteindelijk toch wordt afgewezen.

Omdat er zoveel voorwaarden kunnen zijn (die ook nog eens per geldgever verschillen) kan niemand je zeggen of je hier nu wel of geen hypotheek op krijgt. Alleen op basis van een afgeloste BKR en de rest geen opmerkingen zou het moeten kunnen, maar er is dus nog veel meer van belang. Wat er trouwens in de 'black box' zit weten maar een paar mensen, zeker niet een hypotheek adviseur. Uiteindelijk is de aanvraag doen gewoon de beste test.

Zelfs een offerte zegt niet alles, vaak wordt voor een finaal akkoord nog een extra check gedaan (oa. op dubbele aanvragen)

[ Voor 6% gewijzigd door elhopo op 08-04-2021 10:54 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb ook veel last gehad van BKR noteringen, ook na aflossen van de schuld kon ik geen hypotheek krijgen (codering weet ik niet meer maar was wel hoogste categorie zoals 'lener is naar noorderzon vertrokken'). Die registratie zou nog maar 2 maanden in het systeem staan en ik had een goede vaste baan en een halve ton spaargeld, moet lukken zou je denken ! Maar dat maakte allemaal niet uit want die hypotheek kreeg ik niet. Ik heb het bedrag toen via via geleend.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:10
canizares99 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:43:
Dankje! Maar dan concreet de vraag voor de hypotheek aanvraag:

Dus gezien mijn overzicht, kijkt de bank naar de laatste codering van 30-06-2014 wat een 1 codering was of wordt de codering 2 van 10-12-2013 alsnog meegenomen?[/i]
Ik lees dit als een A2 codering: op een gegeven moment is de lening opeisbaar gesteld. Later is er alsnog een betalingsregeling getroffen, maar dat verandert niets aan het eerdere moment.

Dus geen NHG mogelijk, maar zoals door anderen gezegd zijn er wel aanbieders die zonder NHG (met maatwerk en een heel goed verhaal van jouw kant) een hypotheek verstrekken met een A2-codering.

Edit: nog één toevoeging. Ik weet niet wat je precieze verhaal rond de achterstandscodering is of om wat voor schuld dit ging. In sommige gevallen kan je een (nieuw) verzoek doen om een registratie te laten verwijderen als de consequenties buitengewoon zwaar zijn: https://www.juridischloke...-registratie-verwijderen/

[ Voor 24% gewijzigd door AndosH op 08-04-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dit is inderdaad een gevalletje C. Ingelost, waarmee achterstandscoderingen irrelevant werden.

Zoals ik het screenshot lees, heeft de kredietverstrekker gekozen om ook de code 2 te verwijderen met het contract. Vermoedelijk (maar dat is koffiedik kijken) omdat deze in goed overleg met de schukldenaar alsnog in een betalingsregeling kon worden omgezet.

Maar: na een hersteld / ingelost ben je niet meteen aan de beurt om nieuwe leningen aan te gaan. Daar gaat 5 jaar overheen. Augustus 2022 moet TS BKR-vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Sowieso stuur een brief naar de oude schuldeiser.

Vertel/laat zien dat je geen schulden meer hebt gemaakt, spaargeld hebt en ook financieel wijzer bent geworden.

Dat je een hypotheek wil nemen met NHG (want geleerd van het verleden).

En of ze jouw registratie eerder willen verwijderen of op zijn minst de A2 eerder (nu) willen wissen.

Reageren ze niet of negatief kan je daarna naar de geschillencommissie, en die gaan dan herbeoordelen.

https://www.juridischloke...-registratie-verwijderen/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• canizares99
Dank allen!

Inmiddels heb ik e.e.a. doorgestuurd naar de geldverstrekker, en alles onderbouwd waarom mij deze registratie in de weg zit voor de hypotheek.

Vandaag reactie mogen ontvangen dat de gehele registratie per direct verwijderd wordt *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
canizares99 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
Dank allen!

Inmiddels heb ik e.e.a. doorgestuurd naar de geldverstrekker, en alles onderbouwd waarom mij deze registratie in de weg zit voor de hypotheek.

Vandaag reactie mogen ontvangen dat de gehele registratie per direct verwijderd wordt *O*
Dat vind ik zeer sportief van ze. Proficiat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb eerder geplaatst hoe je BKR coderingen kan aanpakken bij Radar. Zal ik die op mn blog hier uitleggen? Er is een goede tweak.Het is namelijk soms een beetje heftig wat te gevolgen zijn en die zijn soms niet in verhouding. Het wordt soms gezien alsof ik de boel oplicht maar volg gewoon de regels.

Nooit voor betalen. Geen bureaus inschakelen want kan je prima zelf

Jurist, geen orakel

[ Voor 48% gewijzigd door LucyLG op 13-04-2021 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:43
canizares99 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
Dank allen!

Fijn! Ik vond het alleen wel jammer dat dat niet gewoon de eerste reacties in dit topic waren, want het is namelijk heel normaal dat deze bedrijven hem gewoon afmelden als het hersteld is, en het in de weg kan zitten bij een hypotheekaanvraag. Ik heb hetzelfde gehad rond 2015 bij de aanvraag; het bedrag was nog lager zelfs. De bank deed daar ook niet moeilijk over en heeft eigenlijk vrijwel direct die herstelde schuld gewoon afgemeld.

Dus ook aan andere mensen; als je gewoon de geldverstrekker vriendelijk vraagt of ze een herstelde schuld af willen melden (dit kan gewoon) omdat dit een hypotheekaanvraag in de weg zit, dan is de kans heel groot dat ze dat gewoon doen.

https://niels.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• canizares99
Laatste update, de hypotheek is finaal akkoord door de bank 🎉. Zo zie je maar dat met een BKR codering er wel degelijk wat mogelijk is, met goede onderbouwing…
Pagina: 1