Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
De laatste tijd wordt het fotogedeelte op GoT steeds stiller vind ik... Iets dat ik erg jammer vind, want er werd altijd heel veel gedeeld hier en vaak ook van hoog niveau. Daarbij werd ook altijd goede, opbouwende feedback geleverd. Ik zie voornamelijk nog wat activiteit in de verschillende verzameltopics, maar ik zie helaas nog zelden een toffe test- of showcase. Jammer, want die series vond ik altijd erg leuk op het forum!

Dus dacht ik: laat ik zelf eens een case aanmaken van mijn landschapsfoto's van de afgelopen tijd. Deze vorm van fotografie vind ik nog steeds het leuks om te doen en door de huidige corona-crisis ben ik natuurlijk genoodzaakt om het wat dichter bij huis te houden. Dat is echter ook wel weer interessant, omdat je er zo achter komt dat er toch wel heel veel mooie plekjes in Nederland zijn :)

1

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51092390780_da85868c30_c.jpg

2

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50968961556_a42f7a1836_c.jpg

3

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51011851943_1744f6219a_c.jpg

4

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50944868108_1ea4793a81_c.jpg

5

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51065562247_0ea66c2a55_c.jpg

6

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51042377166_d5ac44a3f4_c.jpg

7

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51098730283_4cfe6ebbd5_c.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Schitterend! Vooral #2 en #5 (met een drone genomen?). Waren de kleuren in het echt ook zo, of heb je een beetje aan de verzadiging gesleuteld?

Ik denk overigens dat 't hier stiller is geworden door alle corona toestanden in de wereld. Zodra mensen weer gaan reizen e.d. zal 't wel weer wat drukker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Thnx @Sakete ! Kleuren bij 2 waren zeker zo, was in het weekend dat er Sahara zand in de atmosfeer was. Kan krijg je heftige kleuren bij zonsopkomst en -ondergang. 5 is zeker met een drone! Sinds 1 januari mag je met een drone onder de 250g in de bebouwde kom vliegen. Dit was met de Mini 2 in Nijmegen :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
De eerste vind ik de beste. Mooie kleuren en erg mooi afwisselend lijnenspel, de onder- en bovenkant van de boomstammen vormen mooie strakke lijnen en de takken en bladeren juist weer warrige.

Bij de rest van de foto's vind ik de compositie in orde, maar ik ben geen fan van de nabewerking. Ze doen me denken aan foto's van Albert Dros, wat een wel een compliment is, maar waar ik dus geen fan van ben.

Vooral de compositie van de laatste vind ik mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MRIdev schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:22:
Ze doen me denken aan foto's van Albert Drost, wat een wel een compliment is, maar waar ik dus geen fan van ben.
Ehhh? Albert Dros of Albert Drost? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Hele vette foto's! Ik vind ze vrijwel allemaal heel sterk :)

Het is voor mij niet echt een serie, want er zit weinig consistentie in, maar dat doet verder weinig af aan de individuele foto's eigenlijk. Je eigen case een 'showcase' noemen vind ik altijd een gewaagde keuze, maar deze keer vind ik het verdiend ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Dank je voor de spellingcontrole, de derde keer. |:(. Ergste van alles is dat ik het wel controleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MRIdev Het was een serieuze vraag.
Want 'Albert Drost' wordt wel vaak als verwijzing gebruikt, maar dat is iemand anders.
Ik neem aan dat we beiden Albert Dros:
https://www.albertdros.com/
bedoelden... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Mooie serie. Persoonlijk vind ik foto 3 een beetje buiten de boot vallen. Zowel qua compositie als qua kleuren heeft die geen raakvlakken met de andere foto's.

De eerste foto had ik al gezien in de vorige foto-uitdaging. Erg fraai, mooi lijnenspel en goed gebruik van terugkerende kleuren. Ik ben echter wel erg benieuwd naar het origineel (er lijkt nogal wat nabewerking op te zitten, hoop er van te kunnen leren), ik weet niet of je die ooit zou willen posten?

Foto 5 is ook opvallend, vooral vanwege het camerastandpunt ivm drone, de keuze voor de kleuren en hoe de zon voor een mooie fade-out zorgt. Ook bij deze ben ik wel benieuwd naar het origineel.

Zoals foto 2, zo zie ik ze zelf het liefst als het om kleuren gaat. Mijn fuji geeft OOC ook dat resultaat.

Foto 7 straalt mooi rust uit, ook fijne plaatsing van het kerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Ik doel inderdaad op Albert Dros. Enik was ook serieus over die drie keer :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Wow wat een boel reacties opeens, super leuk!

@MRIdev Dat vat ik zeker op als compliment hoor ;) Albert Dros is absoluut een van mijn voorbeelden.

Dank @Hahn! Het voelde ook een beetje raar om het zelf tot Showcase op te dopen, maar ik had begrepen dat dat de nieuwe insteek was sinds enige tijd? Testcase als het echt een test is en je voornamelijk feedback wilt hebben. En showcase als je meer een serie op zich wilt laten zien.

@LA-384 Dank! Ik ben zeker niet vies van wat nabewerking, ik vind dat je moet halen wat erin zit uit een foto en dat hoeft niet van mij perse helemaal met de realiteit overeen te komen. Ik vooral gewoon een sfeer neerzetten, maar je moet het wel uit de raw kunnen trekken. Bracketing, losse voor- en achtergrond voor astro etc vind ik uiteraard wel prima. Bij deze de gevraagde SOOC's ;)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51111982618_0964bed1a8_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51112855160_62686b7859_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Thanks, tof dat je dit doet.
Je weet idd bijzonder veel uit de RAW te halen.

Ik ga het dit weekend nog eens beter bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik het slechte afbeeldingen vind of zo (al vind ik de post processing wel te aanwezig), maar "uit de raw kunnen trekken" is hierbij toch wel een rekbaar begrip. :P

#3 vind ik de tofste plaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:17
Gave platen @jd1987 :) Ik vind zelf wat zwaardere bewerkingen vaak ook wel gaaf. En sowieso kudos voor het posten van de SooC-platen!

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
De zwaardere bewerking komt bij foto 1 wel goed tot zijn recht. Daar komen kleuren van de de bloemen nu mooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt voor het delen @jd1987 , prachtige platen! Ik had ze van de week al zien staan, maar wilde even wachten tot ik achter een toetsenbord zat voordat ik reageerde. Je hebt zo te zien veel moeite in deze set gestoken, daarom wil ik ook even uitgebreid reageren :) Zeker nadat je de JPEGs hebt gedeeld zie ik dat je ook echt oog voor nabewerking hebt.

Als ik dit soort foto's aan iemand zou laten zien krijg ik nog wel eens een reactie zoals:
"ja, maar die heb je nog nabewerkt of niet?"
"ja, maar jij hebt een goede camera"

Jullie hier kennen dit soort opmerkingen vast wel. Daardoor worden je foto's altijd een beetje makkelijk weggezet als "ja maar als ik xx had, dan kon ik dat ook". Mijn mening is wat anders, nabewerken is een vak apart en de camera maakt niet de foto, maar de fotograaf.

Maar dat maakt het wel extra leuk als je bij die mensen gaat eten, dan becomplimenteer ik de pannen en de kookplaat. Want ja, als ik zulke pannen en kookplaat had ... ;)

Anyway, to the point. Hier mijn gedachten bij je foto's:
#1: fantastische foto. De blurry voorgrond maakt de foto wat speelser i.p.v. clean en strak. Ofja, je foto is clean en strak, mooi gebruikt gemaakt van de lijnen van de bomen. De voorgrond maakt het af :)

#2: Clean en strak, daar hou ik enorm van! De bewerking is mooi, maar wel zwaar aangezet. Daar stoor ik me opzich niet aan, dat maakt net het verschil tussen een foto en een plaat die je graag aan de muur hangt. Het geeft een sfeer en uitstraling aan de foto waardoor je direct denkt "wauw". Mooi gebruik gemaakt ook van lokale aanpassingen, de kerk is net wat lichter dan de randen van de foto, daardoor landen je ogen altijd op het onderwerp.

#3: Clean, strak en symmetrisch. De trage sluitertijd helpt om de foto nog rustiger te maken. Echt een gave plaat ook weer!

#4: Mooie foto, de voorgrond is wel wat druk door de planten (of wat er van over is). Dat vind ik jammer, maar daar doe je in praktijk niks aan. Qua fotografie vind ik het heel tof dat je de lijn van het water hebt gebruikt om je oog naar de molen te begeleiden. De molen staat dan ook nog eens voor het mooie licht van de lucht. Erg gaaf! Al vind ik de vignet hier wel erg sterk. Wellicht dat lokale aanpassingen mooier uit hadden gekomen. Zo'n gradient van linksboven naar net boven de bomen en van rechtsonder naar net onder de plantjes. Dan heb je nog steeds die leidende lijnen naar de kerk, maar hoeven niet alle hoeken zo donker te zijn.

#5: Prachtig, jaloers dat ik nog niet zo'n toffe foto heb kunnen maken met m'n drone! Hele mooie nabewerking ook, ik hou van die sfeer die je hier neerzet. Ik vind 'm linksonder wat donker, maar ik zie in de JPEG dat dat hoekje donker was. Wellicht liet het dynamisch bereik van je sensor het niet toe om dat nog lichter te maken. Maar goed, nit-picking ;)

#6: je kijkt als eerste naar die boot die vervolgens naar de molen wijst, gaaf gevonden! Ik vind alleen de boomstronk afleiden, net als de groen-getinte zon/lucht.

#7: clean en leuk gebruik gemaakt van negatieve ruimte! Dat maakt net het verschil tussen een kiekje en een mooie foto vind ik. Erg fijne kleuren in de lucht ook. In deze foto vind ik de nabewerking wel een beetje té. De highlights in het gras leiden af van het gebouw, en ook zie ik een heldere rand aan de horizon. Dat is vermoedelijk de "helderheid" slider in Lightroom geweest, daardoor krijg je ook die highlights in het gras. Gezien de dromige kleuren in de lucht had het misschien ook wel leuk geweest om die helderheid slider negatief in te stellen, dan wordt alles wat zachter en dromiger. Just a thought :)

Ik probeer eerlijk te zijn in m'n commentaar, pak het vooral niet negatief op! Want het zijn stuk voor stuk prachtige foto's! Daar mag je echt trots op zijn. Als ik dan tot slot nog een paar favorieten mag noemen dan zijn het voor mij de foto's 1, 2 en 3.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Dank voor je uitgebreide feedback @FeareX ! Wordt zeker gewaardeerd :)

Pagina: 1