Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:03
Ik zoek een?
55" televisie

Wat is je budget?
1500€ - 2000€

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel een Samsung UE48H6500SL TV, dit is een 48" LED TV uit een goede 6500 reeks. Gekocht in 2014 en zeer tevreden van geweest. Enige dat wat minder is, is de reflectie in een goed verlichte kamer of als er zon opvalt en het contrast bij donkere scenes in films. De TV krijgt een andere bestemming in huis, vandaar de nood voor een vervanger in de woonkamer.

Een OLED TV lijkt me super, vooral de prestaties met zwartwaarden spreken me enorm aan. Alleen heb ik wat opgezocht naar de nadelen van OLED en dat blijkt toch vooral het organisch materiaal te zijn en met name als er zon opvalt. Dit is bij ons 's avonds het geval, in de lente/zomer kan er gedurende de laatste uren van de dag zon rechtstreeks op te TV schijnen..

Ben ik dan beter af met een QLED? Voor zoninval wel, ook voor reflectie is een QLED beter maar prestaties bij zwartwaarden moet die toch weer onderdoen tegenover een OLED. Of komt full array achtergrondverlichting bij QLED al aardig in de buurt?

Deze kwam ik tegen als nieuwe QLED, met mini led technologie: Samsung Neo QLED 55QN95A

Welke vragen heb je hier nog over?
Zal aangesloten worden op een Marantz SR5009 dus geen nood aan goed geluid, daarvoor heb ik een hifi set. Ik zou graag de Vogel's Thin 345 beugel hergebruiken, zou geen probleem mogen zijn volgens de specificaties (tot 65inch). De Marantz heeft wel maar ondersteuning tot HDMI 1.4, is dat een probleem? Ga ik zaken missen daardoor?

Ambient light vind ik wel een leuke maar is geen must.

Big question, OLED, QLED, of ... ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
Waarom 55” en geen 65”, heb laatst dezelfde overweging gemaakt en ben heel blij dat ik 65” heb gekozen.

Ik kan niet in je huis kijken, maar waarom hang je geen gordijnen op. Lichtinval kan dan beter zijn met QLED, nooit van gehoord, maar is het met QLED helemaal niet meer vervelend? Over verplaats je tv. 🤡

Ik heb 65” LG OLED gekocht voor 1500 oid, check mijn review. Als er direct zonlicht op schijnt dan trekt het als een paarse gloed over de hele breedte, niet de hoogte. Maar ik moet er niet aan denken OLED te vervangen door iets anders. Slimme gordijnen, die komen er wel, en die wil ik dan ook automatisch laten sluiten als ze zon in een bepaalde stand staat en de TV gaat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Tegen dat directe zonlicht moet je tegenmaatregelen nemen. Gordijnen zijn prima effectief, alleen die moet je dan niet vergeten te sluiten, dus een alternatief valt te verkiezen, of inderdaad automatisering, zoals HenkEisjedies voorstelt. Vaak is het op te lossen door de TV iets hoger te plaatsen, omdat zonlicht van boven komt kan de zon dan moeilijker op de TV schijnen.

Overigens is de zon in de avond minder fel en verwacht ik ook minder problemen, maar juist omdat we weten dat direct zonlicht problemen veroorzaakt zou ik niet de gok nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tha Render_2 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:44:

Een OLED TV lijkt me super, vooral de prestaties met zwartwaarden spreken me enorm aan. Alleen heb ik wat opgezocht naar de nadelen van OLED en dat blijkt toch vooral het organisch materiaal te zijn en met name als er zon opvalt. Dit is bij ons 's avonds het geval, in de lente/zomer kan er gedurende de laatste uren van de dag zon rechtstreeks op te TV schijnen..
Daarvoor hebben ze zonwering uitgevonden ;)

Desnoods automatiseer je het en dan volop genieten van je OLED zou ik zeggen.

Verder dit topic volgen voor de beste prijzen OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 07-04-2021 21:33 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
OLED vs QLED 2020. OLED is wat contrast betreft natuurlijk het beste, zeker in het donker, maar een FALD-set zal ook vooruitgang bieden t.o.v. je huidige edge-lit tv zonder local dimming. Die is grofweg te vergelijken met de huidige Q70T. De QN95A biedt o.a. een zeer hoge helderheid, maar is nog veel te duur. De Q90/95T is niet veel minder en een heel stuk goedkoper. Het reflectiefilter is zelfs effectiever en ik zou die momenteel dan ook overwegen. Wat mini-led betreft kan je de TCL C825 nog in de gaten houden: wordt zeker goedkoper en biedt wel Dolby Vision. De vraag is of 'ie ook naar NL komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Tha Render_2 Wij kunnen je de Sony 55A89 aanraden, mooie OLED TV met prachtig beeld en kun je prima aansluiten op de Marantz. En wij hebben ook eind van de middag de zon er op en kunnen dan nog prima kijken door het reflectiefilter.
Alle apps kunnen erop zoals YouTube, Netflix, Prime Video enz.
Ook zit er Airplay2 en Chromecast op, waardoor je alles van al je apparaten, zoals telefoons en tablets op je TV kan bekijken. En hij past op de THIN 345.
De Sony 55A89 is nu hier in aanbieding; https://el-vidas.nl/sony-kd-55a89

[ Voor 25% gewijzigd door HereIsTom op 08-04-2021 00:21 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Zelf ook voor de lastige keuze gestaan, ook wij hebben een lichte kamer met de hele ochtend zon inval.
Uiteindelijk toch de gok gewaagd en de nieuwe LG C1 gekocht. Zo blij als een vis in het water, wat een mooi beeld!

Ik heb verder niet vergeleken met Sony, want ik las op internet vooral dat LG koning is in OLED en heb dat maar voor lief genomen.

Tevens kan deze TV 4K120, niet dat er veel content is op dit moment, maar wellicht in de toekomst ;).

En we hebben gekozen voor 55”, omdat we de tv uit zetten als er visite is en we dan niet een nog groter gapend zwart gat wilden 😂
Maar dat is ieder voor zich!

Succes met de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
HereIsTom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:03:
En wij hebben ook eind van de middag de zon er op en kunnen dan nog prima kijken door het reflectiefilter.
We hebben het hier niet over of we nog kunnen kijken of niet: Tha_Render_2 spreekt over direct zonlicht, waar OLED's niet goed tegen kunnen.
Alle apps kunnen erop zoals YouTube, Netflix, Prime Video enz.
Ook zit er Airplay2 en Chromecast op, waardoor je alles van al je apparaten, zoals telefoons en tablets op je TV kan bekijken. En hij past op de THIN 345.
Ik begrijp dat je enthousiast over je TV bent, maar we vergelijken hier sowieso toptelevisies. Redenen om bij OLED Sony te kiezen kunnen zijn dat je Android wilt, behoefte hebt een wat betere geluidsinstallatie in de TV of voor de motionprocessing van Sony kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:03
Bedankt voor alle reacties, wordt geapprecieerd!

Keuze 55" > 65" --> WAF!! + het feit dat we wat kastjes hebben rond de TV en een 65" er niet tussen past dus gelukkig heeft dat de beslissing voor mij gemaakt, moet ik er niet van wakker liggen :)

Lichtinval, we wonen in een verbouwde hoeve en tijdens de plannen expliciet gekozen voor véél lichtinval, overal grote ramen (wel met gordijnen) maar ook een muur, recht tegenover de TV, met een reeks kleine raampjes, als we daar gordijnen zouden voorzien blijft er niet veel meer over van die raampjes :) En het zijn deze raampjes, waar laat op de avond, in de zomer, de late lage zon doorschijnt, recht op de TV. Ook is er een dakhemel waar veel licht doorkomt, in het algemeen dus een immens lichte ruimte zonder donkere hoekjes en 's avonds zon op de TV (net wanneer we TV kijken dus...). Ik lees van sommigen hier toch ook de bevestiging dat zon op een OLED TV niet oké is dus neem ik best het risico niet.
Thanks, heb dit bekeken en de samenvatting op het einde is toch ook -> OLED voor in donkere of semi donkere ruimtes de beste keuze (contrast en zwart waarden perfect) en QLED een correcte keuze in kamers met veel lichtinval (betere anti reflectie & meer helderheid mogelijk). Natuurlijk zijn er middenwegen maar ik denk dat dit het algemeen wel wat samenvat.
benbaba schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:33:
De QN95A biedt o.a. een zeer hoge helderheid, maar is nog veel te duur. De Q90/95T is niet veel minder en een heel stuk goedkoper.
Op zich is budget nu niet zo'n probleem, wil meteen goed zitten. Heb de Q90 bekeken en de QN95 heeft toch wel aantal grote voordelen zoals 576 local dimming zones (bij de 55") tegenover 120 local dimming zones + mini-led technologie.

Nu lees ik wel wat problemen met HDMI 2.1, speelt dat hier ook? Mijn Marantz receiver kan max HDMI 1.4 aan, ik vermoed dat die gewoon backwards compatible is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tha Render_2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:08:
[...]
Nu lees ik wel wat problemen met HDMI 2.1, speelt dat hier ook? Mijn Marantz receiver kan max HDMI 1.4 aan, ik vermoed dat die gewoon backwards compatible is?
Dat is gewoon backwards compatible inderdaad.

Ik kijk trouwens nog steeds op een LED tv Samsung JS8000 en het valt mij vaak op dat het contrast toch best goed is. OLED is uiteraard beter, maar tegenwoordig is het echt niet meer zo dat je helemaal geen LED tv moet overwegen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dmantione schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:45:
[...]
We hebben het hier niet over of we nog kunnen kijken of niet: Tha_Render_2 spreekt over direct zonlicht, waar OLED's niet goed tegen kunnen.
Ik begrijp dat je enthousiast over je TV bent, maar we vergelijken hier sowieso toptelevisies. Redenen om bij OLED Sony te kiezen kunnen zijn dat je Android wilt, behoefte hebt een wat betere geluidsinstallatie in de TV of voor de motionprocessing van Sony kiest.
De Sony A89 OLED is ook een toptelevisie, die hebben we na lang onderzoek en vergelijken gekocht.
Ook het licht en de zon was ook onze vraag en als de zon er maar even op staat kan geen kwaad, wel als hij de hele dag in de felle zon staat.
Ook het kijken bij met zon/daglicht gaat prima met deze TV.
En Android TV werkt er perfect en snel op, keuze uit vele apps en mogelijkheden en dus ook prachtig beeld en geluid.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:08:
Op zich is budget nu niet zo'n probleem, wil meteen goed zitten. Heb de Q90 bekeken en de QN95 heeft toch wel aantal grote voordelen zoals 576 local dimming zones (bij de 55") tegenover 120 local dimming zones + mini-led technologie.
Klopt, als one connect en de 3 extra HDMI 2.1 poorten geen meerwaarde voor jou hebben kan je de QN92A of QN93A nog overwegen, scheelt toch weer 300 euro op de adviesprijs na CB. Een andere optie is de ICS/ING store van Samsung. De meerprijs voor de QN95A wordt daar dan €140 na CB (2139). Misschien wordt de 55'' QN92/93A later ook nog toegevoegd. Codes kan je o.a. hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
HereIsTom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:03:
@Tha Render_2 Wij kunnen je de Sony 55A89 aanraden, mooie OLED TV met prachtig beeld en kun je prima aansluiten op de Marantz.
--Blahblah--
Liever een paar centen meer betalen, dan met el-vidas in zee te gaan. Verkopen veel grijze import.Heb je een probleem, dan heb je een probleem...
Zie o.a: https://tweakers.net/shopreview/10385/el-vidas/shopreviews/

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 10-04-2021 13:22 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Vulcan750 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:21:
[...]

Liever een paar centen meer betalen, dan met el-vidas in zee te gaan. Verkopen veel grijze import.Heb je een probleem, dan heb je een probleem...
Zie o.a: https://tweakers.net/shopreview/10385/el-vidas/shopreviews/
Die reviews zijn al een jaar of ouder, inmiddels zijn de reviews elders een stuk beter en krijgen ze gemiddeld een 9, dus hebben ze de boel daar wel verbeterd.
Maar goed voor een paar centen meer kun je ook bij andere webshops terecht: pricewatch: Sony KD-55A89 Zwart

Pagina: 1