Vraag

• Superlimonade
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-06 11:01
In december heb ik een PC gebouwd met een 5900X, B550 en 32GB geheugen, ik ben er tot nu heel tevreden over geweest.
Afgelopen week ontstonden er ineens vreemde problemen: Windows crashte steeds (geen BSOD, maar een harde reset), en na een paar keer proberen startte Ubuntu niet meer op omdat init corrupt zou zijn ;w .

Ik heb meteen memtest86 op een usb-stick gezet, en kreeg vrij snel al grote aantallen fouten. Daarna ben ik het een en ander gaan testen:
  1. DOCP uitgezet, nog steeds fouten
  2. BIOS geüpdatet naar de laatste versie, nog steeds fouten
  3. Mijn geheugen in een ander systeem (i3-10100, H410) getest, voordat ik het zou terugsturen voor garantie. Vreemd genoeg kreeg ik daar geen fouten.
    Hierdoor dacht ik dat het in CPU/MB zou zitten.
  4. Voor de zekerheid heb ik mijn CPU opnieuw geïnstalleerd, en nogmaals met mijn geheugen getest. Helaas opnieuw fouten.
  5. Het geheugen uit het andere systeem heb ik toen bij mij geïnstalleerd. In deze configuratie werkte het ook prima.
    Hierdoor lijkt het dus ook niet te zitten in CPU/MB.
Ik heb nog andere configuraties uitgeprobeerd met de sticks van mijn geheugen één voor één in verschillende slots. Helaas werkte niks zonder fouten.

Megekko (waar ik alles besteld heb) wil mij niet adviseren :| . En ik verwacht te horen dat het gewoon werkt in hun tests, als ik één onderdeel terugstuur.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik nog kan testen en/of hoe ik dit kan oplossen.

Beste antwoord (via Superlimonade op 07-04-2021 21:34)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:11
Ik denk dat de geheugencontroller in de cpu niet meer lekker werkt.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het kan een combinatie van moederbord + geheugen zijn die de problemen veroorzaakt. Veel meer doen dan de geheugenreepjes vervangen kan je niet.

The devil is in the details.

• Superlimonade
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, ik heb alleen nog nooit gehoord dat het dan eerst wel prima werkt.

Het is me ook nog niet helemaal duidelijk wat het veroorzaakt heeft. Ik heb de PC wel even open gehad om schoon te maken, etc. maar ben niet in de buurt geweest van CPU/MB/RAM.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zou het misschien nog kunnen zijn dat door corruptie van het CMOS geheugen (bijvoorbeeld door een batterij die bijna leeg is) het geheugen niet meer draait op veilige defaults, maar op overclockinstellingen?

Reset BIOS settings -> SAVE BIOS settings -> warme start (voeding blijft aan) -> geheugentest

[Voor 21% gewijzigd door aawe mwan op 07-04-2021 19:43]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Uszka
Van M2B/M2C/M2D/M2E zijn compatibiliteitsproblemen bekend maar M2Z izou prima compatibel moeten zijn. Mede omdat het ram in een ander MB wel foutloos werkt zou ik het eerder zoeken in de cpu of het moederbord.

Wat is het geheugen uit het andere systeem precies?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Prachtig mooie machine, zou erg stabiel moeten zijn... Heb je toevallig wat 'cheapo' ram van die Intel machine die je zou kunnen testen? Het probleem zou op meer plekken kunnen liggen:

- Sommige Asus borden (hoewel dit wel erg jong is) hebben wel eens een handje gehad om nét iets te veel volt op Ryzen CPU's te zetten, je ziet wel eens 3600-setjes na een jaar op >1,4v load te hebben gewerkt toch écht te veel werken. Er zijn niet voor niks specs... moederbord fabrikanten hebben hier een potje van gemaakt. CPU cache is ook geheugen, en kan ook defect zijn...

Euh zie dat je ander geheugen al getest hebt... kan dus tóch een ding zijn (ik ontwijk Corsair al een tijd vooral omdat je niet altijd weet wát je krijgt, en werk met G.Skill)

- Voeding kán een factor zijn, dit soort CPU's (zit zelf op een 3960x... ook zo'n geval) kan van 8W naar makkelijk een veelvoud gaan in een paar seconden, en weer terug... jojo 8W > 140W > 8W is niet elke voeding goed in. ZEKER als je ook een lekkere GPU hebt.

[Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 07-04-2021 19:58]

• Superlimonade
aawe mwan schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:42:
Zou het misschien nog kunnen zijn dat door corruptie van het CMOS geheugen
Zou zeker kunnen, ik heb zojuist even clear CMOS gedaan (en daarna voor ze zekerheid ook even gecheckt dat de auto overklok van Asus uit staat). Helaas heeft dat het niet opgelost.
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:48:
Wat is het geheugen uit het andere systeem precies?
Het goedkoopste dat ik kon vinden.
Umbrah schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:57:
Sommige Asus borden (hoewel dit wel erg jong is) hebben wel eens een handje gehad om nét iets te veel volt op Ryzen CPU's te zetten, je ziet wel eens 3600-setjes na een jaar op >1,4v load te hebben gewerkt toch écht te veel werken.
Ik zou kunnen proberen handmatig een voltage in kunnen proberen te stellen, wat zou het volgens de spec moeten zijn?
Umbrah schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:57:
Voeding kán een factor zijn, dit soort CPU's (zit zelf op een 3960x... ook zo'n geval) kan van 8W naar makkelijk een veelvoud gaan in een paar seconden, en weer terug... jojo 8W > 140W > 8W is niet elke voeding goed in. ZEKER als je ook een lekkere GPU hebt.
Hier heb ik ook aan gedacht, dit zou een probleem kunnen zijn. Ik heb een RTX3080, en een Corsair SF750. 750W zit volgens mij op de grens (helaas was de Cooler Master 850 SFX er nog niet toen ik bestelde).
Zou je dan dit soort gedrag verwachten? Ik heb namelijk eerder niet iets vreemds gemerkt (en toch wel soms de CPU en GPU flink belast).

• Uszka
Lage snelheid en hoge latency zou het verschil kunnen maken. Toch net iets minder belastend voor de geheugencontroller. Wat zijn de native settings van het Corsair ram. Draait dat op 2133C15 of anders?

• Superlimonade
Standaard draait het op 2666 met CL 18.

Voor de volledigheid heb ik het ook even opgezocht voor de cheapo RAM: 2400, CL 17.

• Uszka
Zet het Corsair ram eens op 2133C15/C16/C17.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Google eens op moederbord en geheugen of CPU en geheugen, misschien vindt je meer mensen met een gelijk probleem.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Superlimonade
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:42:
Zet het Corsair ram eens op 2133C15/C16/C17.
Hiermee lijkt alles prima te werken. (Ik heb memtest wat langer laten lopen dan eerder, en het blijft goed gaan)

Is er iets te concluderen hieruit?

[Voor 6% gewijzigd door Superlimonade op 07-04-2021 21:15]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Ik denk dat de geheugencontroller in de cpu niet meer lekker werkt.

• Superlimonade
Dat zou niet zo mooi zijn... Ik denk dat ze niet dat ze zo even een reserve 5900x hebben liggen :-(

Als ik ergens een ander setje snel geheugen vandaan kan halen, dan kan ik het denk ik testen toch? Als ik daarmee problemen heb zal het de CPU zijn, anders het geheugen?

• Uszka
Dan zou je met Crucial moeten proberen. Als iets stabiel werkt met Ryzen dan is het dat wel. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B. Voor 32GB pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B 3600 MT/s 32Gb kit is niet fatsoenlijk leverbaar in een Crucial kit.

• Superlimonade
Super bedankt! Dan zal ik eens rondvragen of ik wat Crucial kan lenen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee