In december heb ik een PC gebouwd met een 5900X, B550 en 32GB geheugen, ik ben er tot nu heel tevreden over geweest.
Afgelopen week ontstonden er ineens vreemde problemen: Windows crashte steeds (geen BSOD, maar een harde reset), en na een paar keer proberen startte Ubuntu niet meer op omdat init corrupt zou zijn
.
Ik heb meteen memtest86 op een usb-stick gezet, en kreeg vrij snel al grote aantallen fouten. Daarna ben ik het een en ander gaan testen:
Megekko (waar ik alles besteld heb) wil mij niet adviseren
. En ik verwacht te horen dat het gewoon werkt in hun tests, als ik één onderdeel terugstuur.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik nog kan testen en/of hoe ik dit kan oplossen.
Afgelopen week ontstonden er ineens vreemde problemen: Windows crashte steeds (geen BSOD, maar een harde reset), en na een paar keer proberen startte Ubuntu niet meer op omdat init corrupt zou zijn

Ik heb meteen memtest86 op een usb-stick gezet, en kreeg vrij snel al grote aantallen fouten. Daarna ben ik het een en ander gaan testen:
- DOCP uitgezet, nog steeds fouten
- BIOS geüpdatet naar de laatste versie, nog steeds fouten
- Mijn geheugen in een ander systeem (i3-10100, H410) getest, voordat ik het zou terugsturen voor garantie. Vreemd genoeg kreeg ik daar geen fouten.
Hierdoor dacht ik dat het in CPU/MB zou zitten. - Voor de zekerheid heb ik mijn CPU opnieuw geïnstalleerd, en nogmaals met mijn geheugen getest. Helaas opnieuw fouten.
- Het geheugen uit het andere systeem heb ik toen bij mij geïnstalleerd. In deze configuratie werkte het ook prima.
Hierdoor lijkt het dus ook niet te zitten in CPU/MB.
Megekko (waar ik alles besteld heb) wil mij niet adviseren

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik nog kan testen en/of hoe ik dit kan oplossen.