Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:35
Mede tweakers,

Momenteel word mijn project woning gebouwd, over een 10tal weken hopelijk klaar en opgeleverd. > dus geen keuze in de panelen/omvormer/warmptepomp..
Het is een 0 op de meter woning.
Na enkele keren aan dringen, ben k er achter gekomen wat voor materiaal geplaatst word:

15x Ja-solar JAM60S17-320L-HC-BK (volledige schuin dak vol)
Goodwe GE4200D-NS

En een ventilatielucht warmte pomp":
Nibe F370. Verwarmt beneden met vloer verwarming en het gewone water natuurlijk.

Boven met elektrische radiatoren..

Qua merken van alle 3 zegt mij allemaal niks, echt reviews over het spul is ook niet vinden, dus heb geen idee dat het wat fatsoenlijk spul is.

De vragen waar ik mee zit, en hopelijk jullie daar op kunnen antwoorden:

-De panelen hebben piek vermogen van is 320wp, dus met 15 kom ik op 4800.
Maar de omvormer gaat tot max 4200 als ik het zo zie. Gaat dit goedkomen?
Heb nu het idee dat er nu 600 verdwijnt hiermee?

-En is de combi van panelen/omvormer een goeie combi?

-Heb het idee dat de warmtepomp ook niet bepaald modern is. kom een filmpje tegen van 2015. Dus is dan al minimaal 6 jaar oud :S Dan zou je zeggen dat er wel wat beters/nieuwer/efficiënter te krijgen is?

-Kan ik zomers ook koelen met die Nibe, dus koud water door de vloer? Ik weet dat de pompen die vaak buiten staan dat wel kunnen, maar bij deze kan ik dat niet terug vinden. Zit niet echt te wachten op huis van 30 graden in de zomer..

Kan iemand mij hier op antwoorden/ervaring delen?

Ik zal later nog wat meer panelen denk ik moeten bij plaatsen, want dit geheel is zelf voorzien (0 op meter), maar de rest van meuk vind stroom ook lekker :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
Paneelvermogen 20% groter tov omvormergrootte is prima, dit zorgt in de praktijk voor minimale verliezen over het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Boven elektrische radiatoren, waarom geen vloer of wandververwarming.
Of airco's op de bovenverdieping zodat je kunt verwarmen en koelen, nu kan het misschien nog aangepast worden zonder veel kosten te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Leudal
Vind ik het ook vreemd, maar er zijn geen mogelijkheden vanuit het project. Dus daar zal niks aan gebeuren.
Afhankelijk hoe het gaat, maar grote kans dat ik zelf idd nog een airco ga plaatsen. Maar dat zal later pas zijn.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Renegade666 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:55:
@Leudal
Vind ik het ook vreemd, maar er zijn geen mogelijkheden vanuit het project. Dus daar zal niks aan gebeuren.
Afhankelijk hoe het gaat, maar grote kans dat ik zelf idd nog een airco ga plaatsen. Maar dat zal later pas zijn.
Eigenlijk zou er meer inspraak moeten zijn voor de kopers, het zelfde met hoe er jarenlang maar 3 of 4 zonnepanelen werden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Leudal
Ben ik 100% met je eens, maar ze wouden al niet eens wat extra loze leidingen plaatsen, of zelf een extra gat + buisje naar boven van uit de meterkast doen. En zo zijn er wel meer van die dingen.
Deels snap ik het, maar aan de andere kant is het krom.
Zo zit de keuken/badkamer/aankleding er standaard bij in. Maar je heb daar wel keuze etc in.
Maar zoals nu is de badkamer en keuken anders dan standaard. Maar ipv dat ze dat soort dingen even overleggen, ivm leidingen etc, word alles er standaard ingegooid in de bouw. Maar de keukenboer/badkamerboer moet dan alles weer ombouwen naar de afgesproken manier.
Dus dubbel werk.

Achteraf ook wel een beetje spijt dat ik het traject ben in gegaan, maar ik zal eerst proberen er wat van de maken. En anders maar een bord er in, verkopen wil het wel momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Je zou die elektrische radiatoren gewoon kunnen laten voor wat het is en achteraf zelf airco laten installeren, elektrisch verwarmen is peperduur in stroomverbruik. Tenzij de radiatoren niet of nauwelijks aan staan, dan gewoon zo laten. Is even afhankelijk van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@RobertV70
Dat durf ik nu nog niet te zeggen. Slaapkamer zal hij sowieso niet aanstaan. Maar de andere ruimtes worden kantoor en hobby hok, dus daar zullen wel eens aan gaan. Maar dat weet ik niet eerder dan na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ik vraag me ook even af wat het normale stroomverbruik is voor jou/jullie, want met 4800 kWh kom je niet heel ver als jullie verbruik bijvoorbeeld 2500 kWh is want een beetje warmtepomp kan niet het hele jaar draaien op 2300 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik betwijfel het ook, maar zal blijkbaar kunnen, anders mogen ze het niet zo bouwen als nul op de meter zou je zeggen.
Ik heb wel berekeningen gekregen, maar is voor mij niet leesbaar, als in geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
hoeveel m2 is de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Beneden (volledig) is het 10x5, incl keuken en gang/wc/mk/tk.
Boven iets kleiner ivm scheve daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Prima combi, heb zelf ook al 4 jaar JA-Solar met een Goodwe omvormer.

De oudere Goodwe's waren nog wel wat luidruchtig (zenuwachtig klikkend relais rond zonsopkomst/zonsondergang omdat er te weinig licht was om te gaan opwekken), dat vond ik vervelend gezien de open trap naar zolder bij mij. Maar bij de nieuwe modellen is dit stukken beter, dan klikt hij maar 1-2x.

Enige vervelende vind ik dat de nieuwere modellen lokaal niet/nauwelijks zijn uit te lezen. Ze hebben geen lokale API en het verkeer wat de wifi-module uitspuugt is versleuteld. Als die-hard Tweaker kun je dus niet makkelijk zelf de data eruit trekken, daarvoor zul je de portal van Goodwe moeten scrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
Zowel de Goodwe als de JA Solar zijn made in China budget materialen.

Dat maakt ze niet slecht, maar bv. het portal van Goodwe heeft wel wat zaken die niet goed of moeizaam werken.
Daarnaast meet mijn Goodwe het vermogen aan de onderzijde van het bereik niet goed. Die springt meteen naar ~100W, en begint vanaf daar op te lopen. Een aparte DIN rail kWh meter geeft aan dat dit niet klopt.
Maar ja, het kostte niet veel (en ik kocht 'm 2de hands)... Alle waar naar z'n geld. ;)

Goodwe schijnt niet moeilijk te doen met garantie als er een probleem is en geef redelijk support.
Dus een miskleun is de combinatie zeker niet, en in lijn met wat je bij een project woning mag verwachten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
50 m2, dan kom je met een goed geïsoleerde woning tussen de 600 en de 1000 cuub gas. Uitgaande van 600 m3 kun je dat gewoon doorrekenen naar kWh. 1 m3 gas levert 9 kWh aan energie. Dus reken 600 x 9 = 5400 kWh. Dat deel je door het SCOP van de pomp 3,4. 5400 / 3,4 = 1588 kWh voor verwarming en tapwater. Iets ruimer rekenen kan geen kwaad dus ga uit van 1650 kWh, zit je altijd goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@ThinkPad
Ok bedankt.

@WackoH

OK, duidelijk.
We zullen zien. Anders kan ik de meuk er altijd nog afhalen en verkopen en beter spul laten plaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Renegade666 Warmteverliesberekening? - Nieuwe woningen komen altijd met een WVB.
Alternatief gebruik je de grove schatting van @RobertV70 als vertrekpunt.
Trouwens - tussenwoning?
Panelen liggen schaduwvrij op zuid? Dan kan je met ca. 5200 kWh opbrengst per jaar rekenen.
Een ventilatiewarmtepomp doet meestal niet zoveel, maar het verbruik is ook lager dan bij een "normale" wp.
Van de website - Nibe F370: Gebruikt max.! 250 m³/h afvoerluchtstroom van ca. 18°C?
Uit de Installatiehandleiding: Verwarmingsvermogen 3 kW (gemiddeld klimaat - wat dat ook betekent)
Wat ik wel grappig vind - het elektrische verwarmingselement (hiervoor is de 3-fase aansluiting nodig):
Max. vermogen, elektrisch verwarmingselement (fabrieksinstelling) kW 10,3 (5,6)

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 08-04-2021 13:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@dunklefaser
Een EPC berekening.

Het is een 2 onder 1 dak woning.
Dak met panelen wijst naar ZW. Vanuit het zuiden is er dan volop licht ivm geen schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Het valt me op dat er voor een enkelfase omvormer wordt gekozen, en voor eentje die op 20A afgezekerd moet worden. Als je een 3-fasen aansluiting hebt (lijkt me wel, voor die warmtepomp?) is er eigenlijk geen manier om dat selectief aan te sluiten en kun je niet aan NEN1010 voldoen.

Kortom je moet een 3-fasen omvormer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:36
Yup en dan kunnen ook alle 15 panelen in 1 string, i.p.v. 2 stringen op een 1-fase omvormer

@dunklefaser uit de installatie handleiding:
Bij schakelen van 3x400 V naar 1x230 V is het elektrische verwarmings element beperkt tot 2kW. Min. zekeringwaarde 16 A.

Het is dus maar net hoe ze het gaan aanleggen, slechte 'besparing' als dit zo gedaan zou worden :(

[ Voor 62% gewijzigd door Rouske op 08-04-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dus, wat jullie nu melden, is dus niet conform NEN1010 ?

Als dit het geval is, hoe kan ik dit bewijzen? Dan kan ik ze op de vingers tinken en moet dit aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens NEN1010 moet je een selectiviteit van minimaal 1,6 hebben t.o.v. bovenliggende groepen. Als je een 3-fasen aansluiting hebt is die 3x25A. Dat betekent dat alle groepen max. 16A mogen zijn.

Nu kun je deze omvormer waarschijnlijk ook wel op een 16A groep aansluiten en zal dat best goed gaan, maar dan wordt die wel structureel overbelast. Het lijkt me eerlijk gezegd dat NEN1010 daar ook wel wat over te zeggen heeft? Ik vind er zogauw geen documentatie over, misschien kun je het vragen aan een installateur oid die een kopietje van de norm heeft.

Sowieso is het (ivm de netspanning) wenselijker een 3 fasen omvormer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Oke, zal wel even een bal op werpen en na vragen.

Tevens, dit staat er in de technische omschrijving omtrent de elektrische installatie:
https://ibb.co/VNDMv8z

Heb net nog even wat na gekeken, maar er word gelukkig wel 3x25A aangesloten, dus 3 fases.
Zal dan even na vragen waarom de omvormer niet 3 fases is dan.

[ Voor 64% gewijzigd door Renegade666 op 08-04-2021 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
Oh jee, het woord selectiviteit is gevallen. Dat is op zich al reden om pagina's vol te schrijven. :D

Maar het feit dat een 4200W omvormer op 1 fase van de een 3x25A huisaansluiting wordt aangesloten, is weer een indicatie dat dit huis wel 'on the cheap' wordt gebouwd. Want een 3-fase, 5 kW Goodwe wat een prima oplossing zou zijn, is net iets meer dan 100 Euro duurder :F

De vraag is nu of de omvormer achter een 16A automaat (die overbelast gaat worden als de panelen lekker voorjaarszon vangen) of achter 20A (zou wat betreft selectiviteit t.o.v. de 25 A aansluiting niet mogen).
Er is echter wel onduidelijk of selectiviteit nu een plicht of een 'good practise' is.

Op de site van zonnefabriek staat er dit over:
Sommige installateurs beweren dat de selectiviteitsregel niet geldt voor zonnepanelen. Immers, de omvormers van de zonnepanelen nemen geen stroom àf zoals de andere toestellen in huis, ze voeren juist stroom ìn. Daarom zouden ze in een huis met een 25 Ampère hoofdaansluiting best een omvormer neerzetten die meer dan 16 A invoert, zoals de éénfasige Sunny Boy 5.0 die tot 22 Ampère geeft.

Dit klopt echter niet: De omvormer is een elektrisch apparaat net zoals de wasmachine, de koelkast en alle andere, en kan daarom in principe best zelf ook een kortsluiting krijgen. Ook de kabel die naar de omvormer loopt vanaf de meterkast, kan best een probleem krijgen. Daarom staat in de NEN1010 ook specifiek dat de omvormer voor wat betreft de beveiliging wordt beschouwd als een verbruiker van stroom, ook al is hij dat eigenlijk niet. En daarom moet de zekering van de omvormer ook selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering.

Helaas is het lastig om dit zelf na te kijken omdat de NEN1010 ruim 400,- kost :X

Daarnaast verdient de meterkast ook extra aandacht als er zo'n relatief grote PV installatie wordt aangesloten, zeker i.c.m. een warmtepomp, elektrische verwarming, elektrisch koken en optioneel een boiler zoals in het geval van TS.
Er kan (te)veel stroom door de groepenkast zelf gaan lopen als die er niet op is ontworpen, zie bv. dit kennis document over 'Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen'.
Dus ik hoop niet dat de groepenkast ook uit el cheapo componenten bestaat.

Lastig wat je hier nu mee moet. Als consument in je eentje sta je tamelijk machteloos, ook al heb je wat meningen in je hand van een forum.
En waarschijnlijk valt het in de praktijk wel mee.
Maar als je het echt niet vertrouwd, zou je het elektrische ontwerp nu op kunnen vragen en door een expert laten beoordelen, of dit bij de oplevering doen.
Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Maar je hebt wel een RVS deurbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@WackoH

Die deurbel maakt alles goed😅😇

Maar bedankt voor de info, ik zal morgen even na vraag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
edit: WackoH is me voor, zelfde strekking :)
mcDavid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:26:
Volgens NEN1010 moet je een selectiviteit van minimaal 1,6 hebben t.o.v. bovenliggende groepen. Als je een 3-fasen aansluiting hebt is die 3x25A. Dat betekent dat alle groepen max. 16A mogen zijn.
Artikel 535.3 van de NEN1010 heeft het alleen nog maar over selectief. Niet meer over een bepaalde waarde. De waarde 1,6 stamt nog uit de tijd van D-patronen (van die oude schroefzekeringen). Selectiviteit mag ook worden gecreëerd door een andere karakteristiek toe te passen. Dus een 20A B-kar zekering na een 25A C-kar hoofdzekering mag. Zolang het geheel maar selectief is ten opzichte van de hoofdzekering.
Nu kun je deze omvormer waarschijnlijk ook wel op een 16A groep aansluiten en zal dat best goed gaan, maar dan wordt die wel structureel overbelast. Het lijkt me eerlijk gezegd dat NEN1010 daar ook wel wat over te zeggen heeft? Ik vind er zogauw geen documentatie over, misschien kun je het vragen aan een installateur oid die een kopietje van de norm heeft.
Aangezien de omvormer max. 19A kan doen (datasheet) dient deze minimaal met 20A te worden gezekerd. Deze op een 16A groep aansluiten is zeker niet NEN1010. De apparatuur is dan niet aangesloten hoe Goodwe het bedacht heeft. De zekering wordt overbelast en zal warm lopen. Als ik er langer over nadenk kan ik er vast nog wel een paar bedenken.
Sowieso is het (ivm de netspanning) wenselijker een 3 fasen omvormer te gebruiken.
Een 3-fase omvormer is voor meerdere redenen wenselijk. Wanneer de 4200D-NS maximaal teruglevert, 19A kan er op de faserail in de meterkast 19 + 25A = 44A gaan lopen. De meeste meterkasten zijn belastbaar tot 40A. De rail, hoofdschakelaars en de aardlekken hebben meestal maar een rating van 40A. Dus moet het schakelmateriaal in meterkast worden verzwaard naar 63A (is de eerst volgende stap) en uit bedraad omdat de standaard aansluit stroken/rails niet voldoen. Dit wordt echter meestal nagelaten.

Wanneer de omvormer wordt aangesloten achter een aardlek van 30mA, wat vrij standaard is, verwacht ik problemen met de lekstroom. Wij sluiten de enkel fase Goodwe's, 3600 en 4200 aan op een aardlek van 300mA. Dit omdat je moet rekenen op een lekstroom van circa 10mA per kWp vanuit de zonnepanelen door de omvormer heen. Met een installatie van 5kWp ga je ruim over de 30mA heen.

Over deze laatste twee punten heeft ABB een mooi document gemaakt.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Scout77

Ook bedankt. Ik ga hier zeker wat werk van maken morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Advocaat van de duivel hier.
Ik ken installateurs die terecht op Zuid panelen niet willen overdimensioneren en daarom voor 15 panelen (string van 7 string van 8 ) op een 4200 omvormer zetten omdat ze bang zijn dat leverancier gaat zeuren als er meer dan aanbevolen wattpiek zonnepanelen op zitten en stel er moet garantie geclaimd, dan moet installateur nieuwe omvormer betalen.
Men neemt dus aanbevolen omvormer vermogen voor input. Om je dan vervolgens aan NEN1010 te houden sluit je de omvormer aan op 16A 100mA Alamat en begrens je de omvormers vermogen in de instelling van de omvormer op 3600 watt.

Garantie van fabrikant verzekerd door zwaardere omvormer, NEN1010 geborgd door terugschroeven output omvormer.

Scheelt een hoop stress bij installatiebedrijf en de meeste particulieren snappen toch niks van zonnepanelen of meterkasten.

[ Voor 17% gewijzigd door Lardman op 08-04-2021 22:56 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Lardman

Maar in een zekere zin is het dus gewoon oplichting dan?
Je betaald ergens voor, je verwacht iets, maar je krijgt iets veel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Lardman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:54:
Men neemt dus aanbevolen omvormer vermogen voor input. Om je dan vervolgens aan NEN1010 te houden sluit je de omvormer aan op 16A 100mA Alamat en begrens je de omvormers vermogen in de instelling van de omvormer op 3600 watt.

Garantie van fabrikant verzekerd door zwaardere omvormer, NEN1010 geborgd door terugschroeven output omvormer.
Helaas voor die installateurs maar volgens de NEN1010 moet worden uitgegaan van het vermogen van de omvormer op de datasheet. Dan mag niet gerekend worden met het eventueel teruggeschroefde vermogen van de omvormer. Dit omdat een slimme gebruiker dit later ook weer op de oorspronkelijke waarde kan zetten. Zou je er een onafhankelijke zonnestroom inspecteur naar laten kijken zou hij dit afkeuren.

Dat er veel wordt aangeklooid in zonnestroom Nederland is een feit. Niet voor niets zijn er op dit moment vele bedrijven (wij ook) bezig met de opleiding tot Scope12 zonnestroom inspecteur. Dit is met name ingegeven vanuit de verzekeraars voor grote bedrijfsmatige zonnestroominstallaties, die wanneer niet veilig genoeg de verzekeraars niet meer willen verzekeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Scout77 op 09-04-2021 09:35 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Renegade666 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:58:
@Lardman

Maar in een zekere zin is het dus gewoon oplichting dan?
Je betaald ergens voor, je verwacht iets, maar je krijgt iets veel minder?
Mwah, ik weet niet of je het zo moet zien. Het verlies in opbrengst zal nauwelijks significant zijn. Ik vraag me alleen af in hoeverre NEN1010 erin mee gaat. De aansluitwaarde van het apparaat is immers nog steeds 4200W, ongeacht dat deze misschien softwarematig begrenst is. Dan kom je dus weer op het punt "jamaar het gaat toch goed", maar dat zou het zonder softwarematige begrenzing ook wel gaan.

Ff voor de duidelijkheid ik wil niet zeggen dat het allemaal onveilig wordt (er gebeuren heus gekkere dingen met zonne-installaties) maar ik vind het op zijn minst een opmerkelijke keuze. Zou er dus wel ff navraag naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Het is niet zo zeer oplichting als iedereen soort van tevreden houden. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, ik weet alleen uit de praktijk dat er zo gewerkt wordt. Wil je weten hoeveel het je kost op jaarbasis moet je even de analyse van Anton Boonstra uit het PV topic topicstart lezen. (het valt echt reuze mee, meer dan 90% van de tijd zit je op 70% of lager dan STC vermogen per paneel)
Ik zou trouwens 15 panelen in 1 string op een SMA of een Solis gooien, dat werkt lekkerder qua rendement, maar je hebt in dit geval geen keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Lardman op 09-04-2021 11:10 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb de projectpartij gemaild, en die zal met het bouwbedrijf contact opnemen.
Dus we wachten het af.
Heb ik voornamelijk aangegeven dat de manier van aansluiten op 1 fase, niet conform nen1010 als er 16A zekeringen worden gebruiken.

Al zij mijn collega toevallig, die had 25A zekeringen op de fases (moest hij toevallig weten ivm laadpaal auto).
Dus als dat het geval hier ook is, dan zou het goed moeten komen zou je zeggen?

@Lardman
Eventueel kan ik kijken na de tijd, wat het kost eventueel om een andere er in te laten zetten, maar eerst dit even afwachten.

Had ook even dat topic door gelezen voor over het uitlezen van zo'n ding lokaal. Dat word zo te lezen ook niks.
Sowieso maar even een apart netwerkje voor hem maken, wil die Chinese meuk niet op mijn gewoon netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door Renegade666 op 09-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Renegade666 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:12:
Al zij mijn collega toevallig, die had 25A zekeringen op de fases (moest hij toevallig weten ivm laadpaal auto).
Dus als dat het geval hier ook is, dan zou het goed moeten komen zou je zeggen?
Het is de combinatie van hoofdzekering met de zekeringen erna. Een 3x35A aansluiting is ook heel gewoon.

Lekker belangrijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Scout77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:38:
[...]

Het is de combinatie van hoofdzekering met de zekeringen erna. Een 3x35A aansluiting is ook heel gewoon.
Een 3x35A aansluiting wil je ook niet, zéker niet als het alleen voor je zonnepanelen is. Kost een paar honderd euro per jaar extra dus dan ben je de winst snel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Nog even een update..

Vandaag Kijkmoment gehad. volgende week vrijdag oplevering. Daarna moeten de badkamer/keuken/intereur nog geplaats worden door de partijen via het project, maar dan kan iig zelf ook vast bezig.

Maar de omvormer zat er nog niet tussen, terwijl de panelen er al maanden op liggen..
Ook had de bouwer en project ontwikkelaar nog geen antwoord van de installateur wat er nu kwam qua omvormer..

Dus gaat lekker en ben beniewd wat er vrijdag dus gaat hangen daar..

Pagina: 1