Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 16:55
In onze nieuwe woning hangt een Sunways NT 3700 omvormer. Op mijn slimme meter zie ik dat er terug wordt geleverd.
Echter, de display werkt niet (was netjes gemeld door de verkoper) en de status LEDs blijven ook uit. Lastig om zo bij de instellingen te komen.

De omvormer heeft een UTP aansluiting om bij de logging te komen via een ingebouwde webserver. Ook dit werkt niet, wanneer ik `m aan mijn switch hang komt er geen netwerkverkeer tot stand. Zou kunnen dat dit uitgeschakeld is in de instellingen, maar dat kan ik dus niet zien zonder display.

Er is weinig te vinden op internet over Sunways omvormers. De manual heb ik, maar daar word ik niet echt wijzer van.

Zou een reset kunnen helpen?
En kan ik dat zomaar doen zonder dan het ding opnieuw te moeten configureren? Mocht het display fysiek kapot zijn, dan gaat dat niet...

`t Is mijn eerste PV installatie, dus ik ben wat terughoudend om zomaar wat te doen }:O

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als het display niet werkt, zit er dan nog enige garantie op dat je de verkoper / installateur hier op aan kan spreken en dit gefixt kan krijgen?

Of in elk geval vragen wat de verkoper met de situatie kan doen, om toch toegang te krijgen tot deze omvormer.

Het lijkt me anders heel lastig, om een beetje onderhoud of logging te doen als jij of je installateur geen toegang hebben. Hoe is de installatie dan gedaan trouwens? Kwa settings. Daar is toch ook enige toegang / scherm voor nodig zou ik denken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je hebt dus een kapot product gekocht, zodat je extra korting kreeg neem ik aan.
Was het bekend dat je via je switch ook niet kon connectie?

Hoe belangrijk vind je data aflezen?

• Mirickle
Het probleem was bekend, mijn intentie is niet om iets te kunnen verhalen op de verkoper :)

Data logging is nice to have voor mij. Met P1 Monitor kom ik ook een heel eind.
Bij de configuratie kunnen komen / eventuele errors/warnings kunnen zien op het display is wel belangrijk :)

De unit is overigens geplaatst omstreeks 2012 dus al enigszins op leeftijd. De display is ergens tijdens die levensduur gesneuveld, dus niet DOA.

Ik heb inmiddels een reset geprobeerd, dat helpt in elk geval niet.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Mirickle
zonnepanelen zitten achter de meter aangesloten, zoals de rest van het huis.

dit geeft volgende effect:
gebruikt de ijskast 1000W en leveren je zonnepanelen 1000W.
dan ziet je slimme meter 0W, de stroom gaat nu rechtstreeks van panelen naar ijskast.
dit is ongeveer 20% van je totale opbrengst. (ik zit al op 30% het verschilt per huishouden.)
dus ja je P1 kan handig zijn, maar snap hoe handig. ;)

ik heb wel een werkende display, maar eigenlijk kijk ik er nooit naar.
heel belangrijk is die niet, maar als er problemen zijn dan is het wel handig.
(ik zou alles laten hangen zolang je wel 80% door de slimme meter ziet komen, is het geld nog niet waard om iets te vervangen of te repareren.)

ik hoop wel voor je dat er iemand nog langs komt die ook een sunway heeft.
en je kan helpen met de logging.
ik snap goed dat het zeker handig kan zijn.
(als ik het goed begrijp heeft hij geen netwerk aansluiting, maar wel een ethernet aansluiting, maar dat is een CAN bus, ik heb niet deze omvormer dus ik kan er naast zitten. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Mirickle
o, wacht ik zie iets.

probeer eens het ip+subnet 192.168.30.30/255.255.255.0 op de computer/laptop.
dan zou die default op 192.168.30.50 aanwezig moeten zijn, kun je hem dan pingen?

(pagina 46 handleiding
https://www.technosun.com...AYS-NT-MONO-manual-EN.pdf
als ik de goede heb te minste. ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 08-04-2021 11:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mirickle
@migjes bedankt voor het meedenken!

Dat gekke default IP had ik gezien (en geprobeerd) inderdaad :)

Ik heb inmiddels contact gehad met een Duitse firma die (naar eigen zeggen) de support van Sunways inverters heeft opgepakt nadat Sunways zelf ermee gestopt is.
Volgens hen is de communicatie module defect.

Ze bieden twee opties:
- Ze sturen een nieuwe voorgeconfigureerde module op die ik zag zelf kan vervangen. In principe plug&play. Kosten: ~ EUR 250
- Een refurbished Sunways NT 3700. Kosten: ~EUR 480.

Dan is er inderdaad nog optie C, lekker laten hangen en monitoren met P1 totdat er echt problemen zijn. Daar neig ik nu naar :)

• migjes
@Mirickle
no prob.

ik had eerst ook zo iets kan hij wel IP, maar toen las ik door in het stuk van het menu en werd er meer duidelijk.

de P1 van de slimme meter is best wel bagger voor zonnepanelen.
die zit er al snel 20% naast, door rechtstreeks gebruik.

maar als je een kWh meter gebruikt:
(is een voorbeeld, geen idee of deze goed is)
https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title
en die samen met de slimme meter uit leest.
dan heb je alle gegevens lekker bij elkaar van heel je huis.
je ziet wat je rechtstreeks gebruikt, je huis uit gaat en weer binnen komt.
en is niet al te gek duur.

(je mist dan alleen, je Vmpp en Ampp uit de omvormer.
die is leuk maar niet noodzakelijk.)

• Dueke
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-07-2021
Hoi is hier iemand die weet met hoeveel zonnepanelen de sunway nt 3700 moet insturen
ik heb 7 panelen van 300 wp en hij doet het niet weet iemand raad A U B Gr Ben
Pagina: 1