Toon posts:

Ledje geeft nauwelijks licht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe kast:
Chieftech Dragon DA-01-W
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/chieftec/3_da-01w.jpg
Nou heb ik het power ledje vervangen door een blauw ledje.
Dus gewoon pootje ombuigen, ledje eruit duwen, blauw 3mm ledje erin en weer pootje ombuigen.

Nou het is echt een speldeknopje aan licht.

Wat is er aan de hand?

Nog iets:
Ik heb een VU-meter, ja nummero uno.
Dus wil ik het andere ledjes voor HDD-activiteit ook voor de power gebruiken. Hoe los ik dat op?

En heeft iemand nog een Tweakers.net casebadge?? Want ik was in USA toen de actie was en nu is mijn case zo leeg.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Jouw blauwe ledje heeft iets meer stroom nodig om goed te gaan branden.. En die wordt dus waarschijnlijk niet geleverd door je moederbord..

Wat je het simpelst kunt doen om het op te lossen is gewoon je ledje in combinatie met een serieweerstand aansluiten op de 5V van een voedingsconnector.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 08:44 schreef Twynn het volgende:
Wat je het simpelst kunt doen om het op te lossen is gewoon je ledje in combinatie met een serieweerstand aansluiten op de 5V van een voedingsconnector.
OK, zo een weerstandje heb ik nog wel.

En hoe sluit ik dat tweede ledje dan aan?

+5V, weerstandje, blauw ledje, blauw ledje, de min??

Ik heb nog 2 weerstandje, die had ik voor een fanbus namelijk.

• Twynn
Zelfde manier...

Of je kunt twee ledjes in serie zetten, en een kleinere weerstand gebruiken!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 16 augustus 2001 08:50 schreef jordyb het volgende:
En hoe sluit ik dat tweede ledje dan aan?
+5V, weerstandje, blauw ledje, blauw ledje, de min??
Hier wordt de stroom verdeeld over 2 LED's (en het weerstand natuurlijk). Dat zal dus weer minder licht opleveren. Als je wil dat de beide LED's even fel oplichten als bij gebruik van maar een LED'je, dan moet je ze parallel schakelen en niet in serie. Dus:
code:
1
2
3
      |--[weerstand]--[LED]--|
+5V ----|               |---- -5V
      |--[weerstand]--[LED]--|

Of je kunt het zonder weerstand in een serie proberen:
code:
1
+5V ----[LED]--[LED]---- -5V

Maar ik heb geen idee hoeveel volt je LED wil trekken. Als het bijv een 2,2V LED is, dan is 5V iets teveel van het goede om 2 LED'jes zonder weerstand in serie te leggen.

Suc6 verder

btw: was je natuurkundeleraar soms zo oersaai, dat je niet alles volgde?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 09:09 schreef BalusC het volgende:
btw: was je natuurkundeleraar soms zo oersaai, dat je niet alles volgde?
Hou alsjeblieft op over die vent.

De eerste was een amsterdammer. Die was heel gaaf. Alleen overspannen naar huis.
Hoe?? Geen idee hij deed nooit wat.

En de tweede klas, 2,3 en de laatste 4
Was echt een eikel. Hij leek op Stefe Urkel van family matters.

On-topic:
code:
1
2
3
    |--Weesrtandje - Ledje |  
5V--|              |- -5V
    |--Weerstandje - Ledje |

Moet denk ik wel lukken.

• Twynn
Op donderdag 16 augustus 2001 09:09 schreef BalusC het volgende:

[..]
Of je kunt het zonder weerstand in een serie proberen:
code:
1
+5V ----[LED]--[LED]---- -5V
Nooit een led zonder weerstand aansluiten.. Een led is namelijk gewoon een diode die toevallig licht geeft.. Gewoon een kleine weerstand ertussen om de stroom te beperken!
(en anders gaan je leds er waarschijnlijk ook aan!)
Maar ik heb geen idee hoeveel volt je LED wil trekken. Als het bijv een 2,2V LED is, dan is 5V iets teveel van het goede om 2 LED'jes zonder weerstand in serie te leggen.
Nog even een kleine correctie.. Een led is niet spanningsgevoelig.. (er zijn dus geen 2,2V of 1V led's). Een ledje gaat branden als er een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen gaat.. Een standaard led heeft ongeveer 30mA nodig. Bij blauwe leds is dit iets hoger.. Dan kun je dus ook uitrekenen wat voor weerstand je nodig hebt!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 09:20 schreef Twynn het volgende:

[..]

Nooit een led zonder weerstand aansluiten.. Een led is namelijk gewoon een diode die toevallig licht geeft.. Gewoon een kleine weerstand ertussen om de stroom te beperken!
[..]

Nog even een kleine correctie.. Een led is niet spanningsgevoelig.. (er zijn dus geen 2,2V of 1V led's). Een ledje gaat branden als er een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen gaat.. Een standaard led heeft ongeveer 30mA nodig. Bij blauwe leds is dit iets hoger.. Dan kun je dus ook uitrekenen wat voor weerstand je nodig hebt!
De weerstandje die ik heb:
Blauw, grijs, bruin, goud

Of andersom als je hem andersom bekijkt natuurlijk.

Verwijderd

Led niet spanningsgevoelig?

Nee, maar let op: een halfgeleiderdiode heeft bij normale stromen (normaal=waar ie voor gemaakt is, kan 5mA zijn of 500mA) zo'n 0.7 spanning over zijn terminals (pootjes) staan.
Een rode led zo'n 1.2V (bij 5mA of 20mA, afhankelijk of het een high intensity is of niet), een blauwe (of witte, zijn meestal blauw met wat fosfor coatings om er ook rood en groen bij te krijgen) zo'n 3.7V (geloof ik, kan ook 3.4V zijn). Deze info haal je uit de specificatie van de fabrikant, of in de winkel waar je ze koopt, dit moet men weten.

In de meeste gevallen moet er zo'n 10 tot 20mA lopen om helder op te lichten (ook uit de spec).
Dus, om vanaf 5V voeding naar 3.7V diode te gaan heb je 1.3V, die valt over je weerstand;
met de wet van Ohm, R x I = V, kun je uitrekenen dat je voor 20mA dus een weerstand van 1.3/0.02 ohm nodig hebt.
Dus: zoek ff uit wat de nominale diodespanning is (spec, winkel oid) en de gewenste stroom (als bv 20mA goed is, 30mA max gedurende korte tijd, kan je m rustig op 10mA zetten, het verschil in lichtintensiteit merk je nauwelijks, en je weet zeker dat ie langer meegaat); neem de juiste weerstand, ff knutselen en ready is kees.

Oh ja, zoals hierboven is opgemerkt, ALTIJD een weerstand gebruiken om de stroom te beperken, NOOIT 2 diodes serie oid, de diodeweerstand is niet lineair en negatief temperatuursafhankelijk:
Spanning over diode, loopt stroom, wordt warm, weerstand daalt, meer stroom, nog warmer, weerstand daalt nog meer, en toen ging het licht uit...
Weerstanden hebben een positieve temperatuurscoefficient, dus als er meer stroom loopt, gaat de weerstand omhoog, dus gaat er minder stroom lopen....

Verwijderd

Blauw, grijs, bruin, goud - weerstand:

neem BINAS, daar staan de codes in.
Je houdt m goed vast, goud is de laatste en zegt iets over de tolerantie (+-5% geloof ik).
De eerste 2 kleuren stellen de cijfers voor van het 2-cijferige getal, de derde is de macht van 10 waarmee je het geheel moet vermenigvuldigen.
Ezelsbruggetje:
Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grijs Weer:
Zwart=0, Bruin=1, Rood=2, Oranje=3, Geel=4, Groen=5, Blauw=6, Violet=7, Grijs=8, Wit=9

Dus: blauw-grijs-bruin= 68x10^1=680ohm is veel te hoog, zoek naar iets van blauw-grijs-zwart, 68ohm lijkt me al veel beter (Uitrekenen!); overigens, knap dat je daarmee licht zag, ...

Ps ja inderdaad, ik was ooit student-assistent voor het praktikum 'elektronica',... :)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik wil niet miereneuken maar oppassen hoor:

Het kan best zijn dat je uit je voeding de -5V pakt, maareuh... Moet het in je schema niet van +5 naar GND en niet van +5 naar -5 gaan? Dan heb je een potentiaal van 10v en dat moet je dus wel compenseren door een straffere weerstand. BTW: aan GND is ook makkelijker te komen want dat zit ook in de molex (rood +5, zwart GND, zwart GND, geel +12)
Op donderdag 16 augustus 2001 09:15 schreef jordyb het volgende:

[..]

Hou alsjeblieft op over die vent.

De eerste was een amsterdammer. Die was heel gaaf. Alleen overspannen naar huis.
Hoe?? Geen idee hij deed nooit wat.

En de tweede klas, 2,3 en de laatste 4
Was echt een eikel. Hij leek op Stefe Urkel van family matters.

On-topic:
code:
1
2
3
    |--Weesrtandje - Ledje |  
5V--|              |- -5V
    |--Weerstandje - Ledje |

Moet denk ik wel lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 09:48 schreef aRTee het volgende:
overigens, knap dat je daarmee licht zag, ...
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jordyb/Verf_plexi_Neon/Klaar_front.jpg

Vel genoeg??
Oja nou snap ik hem
Jij zegt veels te hoog

En reken eht nou eens uit voor 12V :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 16 augustus 2001 09:20 schreef Twynn het volgende:
Op donderdag 16 augustus 2001 09:37 schreef aRTee het volgende:
Led niet spanningsgevoelig?

[...]
Jullie hebben volkomen gelijk. Ik was die temperatuurcoefficient totaal vergeten.
Op donderdag 16 augustus 2001 09:51 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Moet het in je schema niet van +5 naar GND en niet van +5 naar -5 gaan?
Is in principe toch dezelfde? Met -5V wordt toch de GND bedoeld die bij +5V hoort.

Verwijderd

12-3.4=8.6 8.6/680=12,6mA
We have a winner!
Ziet er inderdaad cool uit, en je zult met me eens zijn dat je echt niet meer nodig hebt (zou de stroom kunnen verdubbelen).
Oh ja, die leds kunnen echt geen 30mA continu hebben, 24mA zou me al verbazen...
Enjoy je kast, handig als je wat op de grond laat vallen, hoef je geen zaklamp te pakken, draai gewoon je case.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 10:00 schreef aRTee het volgende:
12-3.4=8.6 8.6/680=12,6mA
We have a winner!
Ziet er inderdaad cool uit, en je zult met me eens zijn dat je echt niet meer nodig hebt (zou de stroom kunnen verdubbelen).
Oh ja, die leds kunnen echt geen 30mA continu hebben, 24mA zou me al verbazen...
Enjoy je kast, handig als je wat op de grond laat vallen, hoef je geen zaklamp te pakken, draai gewoon je case.. :)
Vanmiddag met de post komen er 2 CCFL lampen en molex connectors
Dus dat gaat wel lukken.

Alleen nou nog schakelaars voor mijn baybus vinden :(

Of heeft iemand zulke?

Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~bcs/knop6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~bcs/workbbus6.jpg
Alleen dan blauw licht natuurlijk.
en dan 3 standen en 2 standen.
Zelfs zonder licht kan ik ze niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje

Mijn CD-rom speler ligt open en daar zit zo een lelijk 5mm geel ledje

Zou ik die kunnen veranderen in een blauwe?

Hij zit alleen in een plastic doosje ofzo.

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44
Op donderdag 16 augustus 2001 10:17 schreef jordyb het volgende:
Nog een vraagje

Mijn CD-rom speler ligt open en daar zit zo een lelijk 5mm geel ledje

Zou ik die kunnen veranderen in een blauwe?

Hij zit alleen in een plastic doosje ofzo.
Lijkt mij wel ja .. kijk ff goed in hoe dat ding in elkaar zit ..
Maar waarschijnlijk kan je gewoon dat ledje van de printplaat solderen, en vervangen met het blauwe ledje ..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 19:44 schreef Mafioso het volgende:

[..]

Lijkt mij wel ja .. kijk ff goed in hoe dat ding in elkaar zit ..
Maar waarschijnlijk kan je gewoon dat ledje van de printplaat solderen, en vervangen met het blauwe ledje ..
Het is gelukt.
Ik heb dat zooitje eraf getrokken en het blauwe ledje erin gesoldeerd.
Werkte ook goed met mijn floppy-drive.
Pagina: 1