Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th0m4s
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 11:24
Hoi! Ik heb een vraag die ik, voordat ik onnodig in overleg ga, even neergelegd wil hebben over mijn relatiebeding van mijn ex-werkgever. Ik ben per dit jaar overgestapt naar een detacheerder in de IT, mijn vorige werkgever heeft niks met de IT sector te maken. Situatie is dat ik gedetacheerd kan worden bij een organisatie welke onderdeel is van dezelfde overkoepelende (overheids)instantie als een relatie/klant van mijn oude werkgever, ik heb in mijn werk echter niks met hen, of hetzelfde soort werk te maken. Als ik het goed lees mag dit gewoon volgens mijn relatiebeding uit mijn oude contract:
...
Wat ik hier lees is dat ik geen zakelijk contact mag hebben met relaties/contacten van mijn oud-werkgever, wanneer dit contact (berichten, gesprekken, werk wat ik uitvoer) op welke manier dan ook een relatie heeft met het werk van mijn oud-werkgever. Ik mag dus wel zakelijk contact met ze hebben wanneer dit totaal geen relatie heeft met mijn oude werk (wat hier dus volgens mij het geval is, doordat ik in een totaal andere sector werk uitvoer wat mijn oude werkgever niet doet). Klopt mijn interpretatie hiervan?

[ Voor 23% gewijzigd door Th0m4s op 27-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 17:42
Het lijkt wel goed te komen. Ben je in je vorige werk ook zelf bij die klant gedetacheerd geweest?
Als de aard van de werkzaamheden anders is en je bent niet gedetacheerd/accountmanager van die klant geweest, dan is de kans vrij klein dat je er problemen mee gaat krijgen.

Een relatiebeding is bedoeld om te voorkomen dat je met je overstap je oude werkgever kan benadelen door soortgelijke werkzaamheden voor een klant te verrichten. Het moet best wel specifiek zijn mocht je er op afgerekend willen worden als je een simpele pion bent in het speelveld. Bij grote organisaties kan het zich zelfs ook nog beperken tot vestigingen/afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th0m4s
MBvB schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:48:
Het lijkt wel goed te komen. Ben je in je vorige werk ook zelf bij die klant gedetacheerd geweest?
Als de aard van de werkzaamheden anders is en je bent niet gedetacheerd/accountmanager van die klant geweest, dan is de kans vrij klein dat je er problemen mee gaat krijgen.

Een relatiebeding is bedoeld om te voorkomen dat je met je overstap je oude werkgever kan benadelen door soortgelijke werkzaamheden voor een klant te verrichten. Het moet best wel specifiek zijn mocht je er op afgerekend willen worden als je een simpele pion bent in het speelveld. Bij grote organisaties kan het zich zelfs ook nog beperken tot vestigingen/afdelingen.
Dank voor je antwoord! Ik ben niet gedetacheerd geweest bij die klant, oud werkgever doet ook niet aan detachering maar productontwikkeling. De zin waar ik vooral uithaal dat dit niet relevant is “voor zover het contact enige relatie heeft tot de door werkgever ontplooide bedrijfsactiviteiten”. Ik ga voor een totaal ander organisatiedeel, totaal andere werkzaamheden vanuit een andere sector verrichten. Enige wat ik kan bedenken is dat ik het daar niet over mijn oude werk mag hebben, wat ik prima redelijk vind. Op een andere manier kan ik ze niet schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
De juiste weg is om het aan te kaarten met je nieuwe werkgever. Zij hebben je aangenomen en hadden kennis van je verleden. Het ontwijken van dat relatiebeding lijkt me dus ook hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Lordy79

Vastberaden

Een relatiebeding houdt niet heel snel stand bij de rechter. Belangrijk is het wel als je precies dezelfde werkzaamheden doet bij oude en nieuwe werkgever.

Als je bijv in beide banen verkoper van lichtzwaarden bent is het niet onredelijk als de oude werkgever ooit heeft bedongen dat je geen lichtzwaarden aan zijn klanten mag aanbieden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Lordy79 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:12:
Een relatiebeding houdt niet heel snel stand bij de rechter. Belangrijk is het wel als je precies dezelfde werkzaamheden doet bij oude en nieuwe werkgever.

Als je bijv in beide banen verkoper van lichtzwaarden bent is het niet onredelijk als de oude werkgever ooit heeft bedongen dat je geen lichtzwaarden aan zijn klanten mag aanbieden.
Dit is echt véél te kort door de bocht. Een relatiebeding wordt over het algemeen zeker wel als geldig gezien. Zelfs een concurrentiebeding moet je mee oppassen zoals meerdere topics hier hebben laten zien ondanks dat het vaak als onredelijk wordt gezien om 2 jaar niet je werk in een bepaalde regio te kunnen doen (en dus vaak in ieder geval door een rechter afgezwakt wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Verwar je nu niet het relatiebeding met het concurentiebeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
De "bron" die je nu aanhaalt is dermate karig dat ik daar geen rechten aan zou ontlenen. Een concurentiebeding is iets anders dan een relatiebeding en een omzetting van het een naar het ander is geen gegeven (waarbij we de Waadi even buiten beschouwing laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th0m4s
Dank voor alle input. Ik merk dat ik een verduidelijking moet maken: het is niet mijn intentie of wens om onder het relatiebeding uit te komen of om erachter te komen of het nietig wordt verklaard, als het klopt zoals ik het lees (ik mag best zakelijk contact hebben met relaties van mijn oude werkgever, zolang dat contact maar geen relatie heeft met de werkzaamheden van mijn oude werkgever) vind ik het best redelijk. Immers, als ik het met relaties van mijn oude werkgever over de activiteiten van ze heb kunnen ze daar last van ondervinden. Dit is geenzins mijn bedoeling.

De vraag luidt dus meer: klopt bovenstaande door de zin "........" Als dit namelijk het geval is, is er sowieso geen schending van het relatiebeding.

[ Voor 13% gewijzigd door Th0m4s op 27-04-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit was, iig 'n jaar of 10 geleden, onzin. Geen zin voor de 100e keer m'n verhaal te doen, maar ik ben er goed door genaaid.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je hiervoor bij een bakker hebt gewerkt en broodjes hebt verkocht aan bedrijf X en nu bij een IT-bedrijf werkt en servers verkoopt aan bedrijf X dan heeft dat niks te maken met de ontplooide bedrijfsactiviteiten van je vorige werkgever. Wanneer je nu in je IT-bedrijf gebakjes gaat verkopen aan bedrijf X dan kom je wél in het vaarwater van je vorige werkgever en heb je dus wél een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dat lijkt mij ook niet. Ik zie geen enkel probleem maar het beste zou natuurlijk zijn als je dit met de oude werkgever bespreekt.

En @Napo.. een relatiebeding is enger (beperkter) dan een concurrentiebeding.

Als ene Luke bij mij werkt als buitendienst verkoopmedewerker voor mijn handel in lichtzwaarden, maar daarna als portier aan de slag wil bij een concurrerende lichtzwaardenverkoper mag dat niet.

Maar als een andere medewerker van mij, ene Han, en ik alleen een relatiebeding hebben afgesproken, zou het geen probleem moeten zijn als Han als portier wil werken bij diezelfde concurrent.

[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 07-04-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th0m4s
sypie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:05:
Als je hiervoor bij een bakker hebt gewerkt en broodjes hebt verkocht aan bedrijf X en nu bij een IT-bedrijf werkt en servers verkoopt aan bedrijf X dan heeft dat niks te maken met de ontplooide bedrijfsactiviteiten van je vorige werkgever. Wanneer je nu in je IT-bedrijf gebakjes gaat verkopen aan bedrijf X dan kom je wél in het vaarwater van je vorige werkgever en heb je dus wél een probleem.
Dit is inderdaad hoe ik hem ook lees, dank! Ik ga overigens wel nog even contact opnemen met mijn oude werkgever om dit uit te leggen zodat daar geen onduidelijkheid over bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ardana schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:04:
[...]

Dit was, iig 'n jaar of 10 geleden, onzin. Geen zin voor de 100e keer m'n verhaal te doen, maar ik ben er goed door genaaid.
N=1 en elke casus is anders zoals ik hierboven aangeef over de Luke en Han.
dat was trouwens een lange tijd geleden op een plaats ver, ver weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
t_captain schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:03:
De juiste weg is om het aan te kaarten met je nieuwe werkgever. Zij hebben je aangenomen en hadden kennis van je verleden. Het ontwijken van dat relatiebeding lijkt me dus ook hun probleem.
Hmmm, als nieuwe werkgever zegt "nee, geen probleem, kom maar bij ons" - en een maand later is het toch een probleem, wie zou er dan juridisch aangepakt kunnen worden? Lijkt mij TS en niet de nieuwe werkgever. Of je moet zwart-op-wit krijgen dat werkgever eventuele juridische kosten en vervolgschade voor z'n rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:06:
En @Napo.. een relatiebeding is enger (beperkter) dan een concurrentiebeding.
Als ene Luke bij mij werkt als buitendienst verkoopmedewerker voor mijn lichtzwaard en handel en daarna als portier aan de slag wil bij een concurrerende lichtzwaard bouwer mag dat niet. Maar als een andere medewerker van mij, ene Hand en ik alleen een relatiebeding zouden hebben afgesproken zou dat geen probleem moeten zijn als Han als portier wil werken bij de concurrent.
Je hypothetische casus is bijzonder lastig om te lezen waarschijnlijk door matige autocorrect (mag ik hopen). Zo is er geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vanaalten schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:11:
[...]

Hmmm, als nieuwe werkgever zegt "nee, geen probleem, kom maar bij ons" - en een maand later is het toch een probleem, wie zou er dan juridisch aangepakt kunnen worden? Lijkt mij TS en niet de nieuwe werkgever. Of je moet zwart-op-wit krijgen dat werkgever eventuele juridische kosten en vervolgschade voor z'n rekening neemt.
Dit is exact wat mij overkomen is. En toen ik eenmaal in dienst was, was die mondelinge toezegging exact 0 waard. Hielp ook niet mee dat ze 'n jaar later failliet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Napo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:15:
[...]

Je hypothetische casus is bijzonder lastig om te lezen waarschijnlijk door matige autocorrect (mag ik hopen). Zo is er geen touw aan vast te knopen.
Ik tik inderdaad op een smartphone en ben het volledig met je eens dat de hypothetische casus wel wat duidelijker kon dus ik heb het tekstueel enigszins aangepast en vooral wat noodzakelijke interpunctie ingevoegd waardoor het een en ander een stuk prettiger leest dan deze zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Th0m4s .. de kans is niet 50/50 maar eerder 5%/95% met het hoogste getal in jou voordeel .. alleen niemand zegt dat die 5% je vrijstelt van enige jurdische ge-ouwehoer en dus dat je in je proeftijd de deur gewezen word en dus geen baan / inkomen meer hebt.

je kan natuurlijk bij je huidige werkgever een gesprek/mail sturen met:(je bent nu ontwerper bv)
Dat je werd benaderd via via door een bedrijf benaderd voor een functie "systeembeheer", omdat ik verrast werd door hun aanbod ben ik vrijblijvend op gesprek gegaan . immers ik heb het goed bij (huidig bedrijf).
Na het gesprek was ik wel warm geworden van de functie en hun hebben gelijk een aantrekkelijk aanbod neergelegd.

Omdat ik in de periode dat het gesprek tot mij doordrong tijdens een werkweek kwam zag ik toevallig dat er zaken gedaan word met deze klant.
Omdat het aanbod mij op meerdere manieren aantrekt zou ik graag een bevestiging ontvangen dat jullie geen bezwaar hebben tot deze overstap gezien ik een totaal andere functie en die buitenom zonder intern contact is geweest.

uiterraard sta ik open voor een gesprek ... etcetera
dit soort dingen moet je gewoon formeel (per PRIVE mail) vastleggen en als je mondeling een gesprek bevestigen zwart op wit (mail) dat je x.y.z besproken hebt (als ze geen mail sturen)

maar realiseer je dat je je huidige baan wel op het spel zet.. en de klant of het aanbod (bedrag) laten vallen is ook niet handig .. het kan immers ook als een verkapte salaris verhoging oid gezien worden, en /of je het huidig werk zat bent ..

Ook aangeven bij je beoogde toekomstig werkgever dat je een relatie beding hebt .. kan via via lastig worden..

denk ook goed na hoe goed jij in de "groep" ligt .. ontslag nemen en ergens beginnen kan ook een vuil spelletje zijn om jou ontslag te laten nemen en nog voor dag 1 "het gaat toch niet door" ..

Dit soort sprongen zijn erg risico-vol .. dus zonder bevestiging van je werkgever zou ik de overstap niet doen .. jij moet zelf inschatten of de naam van je nieuwe werkgever geven handig is als bv je "toestemming" verlenen ..

Zoals @Ardana zegt je kan genaaid worden .. dat kan direct of indirect .. probeer zoveel mogelijk de 2 partij-en zelf in elk geval niet slimmer te maken . en voorkom escalaties ..en dus als je oude werkgever je steekt en je bloed bijna dood bij je nieuwe werkgever moet je doen alsof er niks aan de hand is .. zelfs al staat het water boven je lippen..

Mijn 2 cents is dus .. bij 0,001% twijfel niet doen .. een andere job bij een klant van je hudige werkgever = weglopen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Even een off-topic vraagje. Stel je hebt een relatiebeding en je gaat weg bij een werkgever. Deze werkgever neemt op eigen initiatief afscheid van een klant en deze klant meldt zich als nieuwe klant bij de vertrekkende werknemer. In hoeverre geldt zo'n relatiebeding dan nog? De werkgever heeft immers zelf besloten om de relatie met de klant te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Tenzij je schriftelijke toestemming van de ex WG hebt, zou ik mijn vingers er niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sunri5e schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:06:
Even een off-topic vraagje. Stel je hebt een relatiebeding en je gaat weg bij een werkgever. Deze werkgever neemt op eigen initiatief afscheid van een klant en deze klant meldt zich als nieuwe klant bij de vertrekkende werknemer. In hoeverre geldt zo'n relatiebeding dan nog? De werkgever heeft immers zelf besloten om de relatie met de klant te beëindigen.
Er mist wat belangrijke info.
Staat in je relatiebeding of het om relaties van jou, of relaties van WG is?
Heb je zelf die relatie met die klant gehad?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
YakuzA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:38:
[...]

Staat in je relatiebeding of het om relaties van jou, of relaties van WG is?
Heb je zelf die relatie met die klant gehad?
Het gaat om een examenvraag. Het gaat om relaties van de werkgever die zelf afscheid heeft genomen van een klant en waarna die klant aanklopt bij een ex werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:38:
[...]
Ja, die heeft @Th0m4s weggehaald. Dat is precies de info die dit topic op dit moment nutteloos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu er niet meer over de oorspronkelijke vraag gepraat kan worden, én het topic gekaapt is, nota bene voor een huiswerkvraag, gaat dit op slot.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.