Instellen primaire videokaart voor Windows (niet app)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Mijn vraag
Ik heb een Matebook Pro met een Core i7 8550U met een UHD 620 integrated graphics en een Nvidia MX150. Nu zou ik graag willen dat Windows de Nvidia kaart gebruikt. Nu kan je in de Nvidia control panel bij 'Manage 3d settings' de preferred graphics processor instellen, die heb ik ingesteld op de Nvidia. Daarnaast heb ik in de Nvidia control panel bij 'Adjust image settings with preview' de slider naar 'performance' gesleept.
In de Intel control panel kan ik niks vinden om aan te geven dat hij standaard de MX150 moet gebruiken. Ik heb bij power bij 'plugged in' gekozen voor maximum performance. Deze instelling is dan ook zichtbaar in de Windows Power Options (zijn dus gekoppeld).
Als ik de task manager start en ik ga naar performance, en ik sleep een scherm over het beeld (bijv de file explorer) dan zie je dat GPU-0, de Intel, in percentage omhoog gaat. Daarnaast zie ik bij processes dat de 'desktop window manager' ook GPU-0 staat in de kolom GPU engine. Kortom, hij lijkt het te vertikken om de MX150 te gebruiken.
In google vind ik alleen artikelen over hoe via system, display, graphic settings, voorkeuren per applicatie in te stellen. Maar Windows is geen applicatie. Ik kan nergens vinden hoe Windows ingesteld kan worden om altijd de dedicated videokaart te gebruiken.
De reden dat ik wil dat Windows de MX150 gebruikt is omdat ik denk dat Windows dan vlotter aanvoelt. Ik heb altijd een beetje dat gevoel van latency met computers die een integrated graphics gebruiken. Ik kan het niet bewijzen en misschien is het ook niet zo maar toch zou ik graag mijn Windows zo instellen.

Iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Matebook Pro, Windows 10 Pro 64 bit, alles up-to-date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pierdw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:24:
...
Als ik de task manager start en ik ga naar performance, en ik sleep een scherm over het beeld (bijv de file explorer) dan zie je dat GPU-0, de Intel, in percentage omhoog gaat...
Dat is een aftelbaar aantal procenten; 5-10 hooguit.
Windows heeft nou eenmaal geen GPU intensieve taken. Dus je kunt je wel in allerlei bochten gaan wringen om dat toch door je MX150 te laten uitvoeren, maar je schiet er niets mee op. De intel GPU voldoet ruim aan windows' requirements, daarom heeft MS niet de moeite genomen om multi GPU mogelijk te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Bedankt voor de feedback. Typisch geval van jammer maar helaas dus. Ik zal ermee leren leven!