Wat is het probleem met dit dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HermanLR
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09-2022
Mijn vraag:

Mijn zoon heeft een mooi huis gekocht, maar komt dit dak tegen. Het is op een uitbouw van 2003, tegelijk aangelegd met de buren Daar doet dit probleem zich totaal niet voor.
Zoals de foto aangeeft: aan de linkerkant van het dak allerleis bobbels/sleuven, aan de rechterkant niets.

Is dit een constructieprobleem of puur een dakbedekkingsprobleem?

Hartelijk dank voor het meedenken.

Herman LR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQFOBtJiDtTwMD6GrrlN0l9wK3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puAZoguzabmIP6hIxNSrk357.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:42
Dit is iets wat door een professioneel bedrijf beoordeeld moet worden... Wat zei een dakdekkersbedrijf?

Dat is altijd een optie, maar dat is niet de insteek hier om het te vragen. Dergelijke opmerkingen voegen dan weinig toe let daar op aub.

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 07-04-2021 19:09 ]

• HermanLR
Bedankt voor je snelle antwoord. Een expert moet nog geraadpleegd worden, maar ik hoopte dat op basis van de verschijnselen iemand wellicht al een conclusie zou kunnen trekken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-12 17:08
Is het zacht/in te drukken of zijn het harde bubbels?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:59

Sen

<-->

Wanneer het dak geïsoleerd is, maar niet goed voorzien van een dampscherm aan de warme zijde, zal er geleidelijk een vochtmigratie naar de koude dakbedekking optreden. Op warme dagen verdampt het water de damp vervormt de bitumen die op koudere momenten de bobbels geven.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Merk je er binnen iets van, zoals vochtdoorslag of schimmel op bepaalde plaatsen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• HermanLR
Widow schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:25:
Merk je er binnen iets van, zoals vochtdoorslag of schimmel op bepaalde plaatsen?
Nee, dat is niet het geval

• HermanLR
Sen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:11:
Wanneer het dak geïsoleerd is, maar niet goed voorzien van een dampscherm aan de warme zijde, zal er geleidelijk een vochtmigratie naar de koude dakbedekking optreden. Op warme dagen verdampt het water de damp vervormt de bitumen die op koudere momenten de bobbels geven.
Lijkt een aardige verklaring. Op het oog lijken de bobbels exact op de plaats van een balkenlaag te zitten en dat deed de vrees oproepen dat het meer aan de hand is. De bobbels zijn niet makkelijk in te drukken

• HermanLR
Pizza_Boom schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:05:
Is het zacht/in te drukken of zijn het harde bubbels?
Wel iets in te drukken, maar zeker niet makkelijk

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 19:09
ik heb 50 daken gezien maar dit helaas niet. een constructie probleem lijkt me stug.
eerder een dakbedekking probleem. de onderlaag niet goed geschroeft/gespijkert.
of het is niet goed gebrandt. wat je kan laten doen is 2 inspectie luikjes snijden.
1 links en 1 rechts. je het klinkt heel grappig besef ik me. maar het is serieus.
je weet waarom links wel bobelt en rechts niet. ook kunnen het blazen zijn. (vocht)

het kan ook zijn dat er nog vocht in de dakbekeing heeft gezeten. en dat er een nieuwe laag is opgeplakt. (opgebrandt) ook dan krijg je zo,n effect. daarvoor bestaan tegenwoordig them banen.

ik zou wel deze problemen laten verhelpen. en de andere kant ook gelijk aanpakken.
een halve dakvervaing geeft later ellende. de daken van de buren zijn van bitumen.
dus het voor een profesional een eenvoudige klus jouw dak te vervangen voor nieuw bitumen.
laat aub alle oude zooi afvoeren. dit dak kan je niet opnieuw inplakken. dat wordt een zooitje.
en waarschijnlijk moet je ook je pirplaten vervangen. gok ik zo maar. een leuke klus voor een profesional.
maar minder leuk voor jouw en je portomeonee. (van je zoon dan) laten zitten kan later ellende geven.
(ik denk ook dat de eerste de beste profeisonal die je erbij haalt adviseert het in zijn geheel te vervangen)

ondkans dat ik adviseer om alles te vervangen. ben je dit niet verplicht. je kan ook
alleen het noodzakelijke doen of niks doen. het condens verhaal van sens kan inderdaad ook.
het is lastig een inschating te maken wat de oorzaak is. of een goed bindendt advies te geven.
(ik zet hier alleen maar de opties neer./de keuze is aan jouw.)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Wij hadden dit ook bij onze aanbouw.
Dit was een onderlaag die niet goed vast zat, en met de zon erop is het toen omhoog gekomen.

Volgens de dakdekker en een concullega was het niet ernstig, en zouden ze er niets aan doen zolang het niet lekte.
(moet zeggen dat het bij mij minder was, er waren enkele bulten)

Nu afgelopen jaar is het eraf gegaan voor een dakopbouw, en toen was inderdaad goed te zien dat de onderlaag niet goed vast zat op de isolatieplaten.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 19:09
FRANQ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:18:
Wij hadden dit ook bij onze aanbouw.
Dit was een onderlaag die niet goed vast zat, en met de zon erop is het toen omhoog gekomen.

Nu afgelopen jaar is het eraf gegaan voor een dakopbouw, en toen was inderdaad goed te zien dat de onderlaag niet goed vast zat op de isolatieplaten.
vraagje kan je uitleggen wat ze verkeerdt hebben gedaan ?
normaal plaatsen we een onderlaag van goede kwileit.
en van die drukverdeelplaatjes en dan hele lange schroeven.
en eingenlijk laat dat niet los tenzij er echt slecht gebrand is.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Mooi geval voor een draadje over een verborgen gebrek....

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ChinaGeek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:09:
Dit is geen verborgen gebrek. Die kan je tijdens een normale inspectie niet zien.

Iedereen kan zien dat hier iets aan de hand is.

Niet weten dat iets niet normaal is maakt het geen verborgen gebrek. Als je zelf niet bouwkundig onderlegd bent dan regel je een inspecteur ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
ChinaGeek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:09:
Een verborgen gebrek heb je alleen iets aan als
- De verkoper het wist (of had moeten weten) en het verborgen heeft
- Het pand deels onbewoonbaar is door het gebrek.
- Je het niet kon zien voordat je het huis kocht.

TheS4ndm4n#1919

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@miciel Ik vraag me ook af hoe het dak er uit ziet aan de andere kant van de balkenlaag (bij de buurman óf op de tussenliggende draagmuur?).Op de foto zie je helaas niet tot hoever de balken door / weg lopen dus ik vrees dat er buiten het beeld van de foto nog zoiets zichtbaar zou kunnen gaan worden of inmiddels zelfs al is.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 07-04-2021 18:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
miciel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:18:
[...]

vraagje kan je uitleggen wat ze verkeerdt hebben gedaan ?
normaal plaatsen we een onderlaag van goede kwileit.
en van die drukverdeelplaatjes en dan hele lange schroeven.
en eingenlijk laat dat niet los tenzij er echt slecht gebrand is.
Als ik het me goed herinner was het niet goed op de onderlaag gebrand.

Maar gaf ook een soort bellen in lange banen.
Als je erop ging staan hoorde je de lucht door kiertjes persen naar andere plekken.
Maar bij mij waren het 2 banen van 10/15 cm breed en een meter of 2 lang, midden op het dak.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Glashelder schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:18:
[...]

Dit is geen verborgen gebrek. Die kan je tijdens een normale inspectie niet zien.

Iedereen kan zien dat hier iets aan de hand is.

Niet weten dat iets niet normaal is maakt het geen verborgen gebrek. Als je zelf niet bouwkundig onderlegd bent dan regel je een inspecteur ;)
Wanneer het warm was toen het huis gekocht werd en het probleem toen niet zichtbaar was, maakt het toch al wat meer een verborgen gebrek.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ChinaGeek schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:43:
[...]

Wanneer het warm was toen het huis gekocht werd en het probleem toen niet zichtbaar was, maakt het toch al wat meer een verborgen gebrek.
Als de verkopende partij hier bij verkoop geen weet van had dan is 't voor zover ik weet nog steeds geen verborgen gebrek maar gewoon een constructiefout ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat zijn plooien die door werking van het dak of door niet volledig branden zijn ontstaan na verloop van tijd.

Aangezien de werking van de constructie bijna niet meer voorkomt, omdat isolatieplaten bijna altijd mechanisch bevestigd worden en daarboven de onderlaag wordt bevestigd ga ik voor het slechte branden.

Vroeger wou je ook bij PS platen wel eens zien dat er te hard was gebrand en daardoor er plooi en kuil vorming voorkwam.
Als het voor nu geen lekkage geeft zou ik het persoonlijk laten en met een renovatie aanpakken. De plooien dan lossnijden, weer vlak dichtbranden en dan een nieuwe toplaag erover.

Tweakers Discord

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan meerdere oorzaken hebben.
Onderlaag niet goed vastgezet met drukverdeelplaten (5 per m2)
Toplaag niet goed (volledig) gebrand op de onderlaag.
Geen dampremmer als er isolatie onder ligt of als er over een oude dakbedekking is heen gebrand.
Als het van de week warmer wordt en de zon er op staat nog eens kijken.
Als de ¨hobbels¨ groter worden zit er damp onder, als je de blazen kan indrukken en het golft zit er water onder.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1