KVM Switch of Docking station - iets met bomen en een bos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05 12:48
Hoi,

Ik wil, net als velen, mijn thuiswerksituatie wat vergemakkelijken want ik word knettergek :) .

Thuis heb ik een desktop staan, leuk ding, kan er graag wat op gamen e.d.
Aan de desktop hangen twee monitoren een Illyama (1440p, DisplayPort, DVI-D, HDMI), en een Philips (1080p, HDMI, VGA, DVI)
Verder heb ik drie USB-A aansluitingen voor toetsenbord, muis, koptelefoon, en een audio jack voor m'n Creative speakertjes.

Van werk heb ik een hip Dell laptopje gekregen (Latitude 5411) met een thunderbolt aansluiting die ik op locatie aan een dock hang en bam, klaar.
Idealiter zou ik dat thuis ook doen maar mijn desktop heeft geen thunderbolt poort, daarnaast zijn er vast limitaties waar ik nog niet van afweet.

Hoe los ik dit op de makkelijkste manier op? Hoe minder werk het is tussen wisselen van professioneel naar privé hoe beter.
Is, net als op werklocatie, een docking station de beste oplossing of kan ik voor thuis beter een KVM switch gebruiken?
Ik heb wat geprobeerd wat wijs te worden uit de verschillen tussen switches en docking stations maar het kwartje valt nog niet.

Als alternatief zat ik ook te denken aan het daisy chainen, als ik dat goed interpreteer, van twee DP monitoren aan de desktop zodat die functionaliteit niet meer naar de switch/dock hoeft. Dan kan ik de monitoren wel handmatig overzetten naar desktop (volgens mij wil ik geen 1440p 144hz monitor door een switch/dock heen duwen).

Als het meer dan €250 gaat kosten moet ik er nog even goed over nadenken, dat bedrag staat eventueel los van een tweede displayport monitor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:19
Ik heb het opgelost door mijn monitoren te vervangen door een exemplaar met ingebouwde USB hub. In jouw geval kan de Philips dan naar een familielid/vriend/kringloop en heb je dan nog een DP uitgang nodig om je Illyama te daisy chainen. Ze zijn wel in je 'nadenk' categorie, in Pricewatch kom ik o.a. deze tegen Dell P2720DC. Als je de Dell monitor dan met je laptop aan je displayport uitgang hangt kun je beide schermen gebruiken, eventueel moet je dan van kabel wisselen als je naar je desktop overstapt - en ook van USB link kabel

[ Voor 28% gewijzigd door martyw op 07-04-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
martyw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:01:
Ik heb het opgelost door mijn monitoren te vervangen door een exemplaar met ingebouwde USB hub. In jouw geval kan de Philips dan naar een familielid/vriend/kringloop en heb je dan nog een DP uitgang nodig om je Illyama te daisy chainen. Ze zijn wel in je 'nadenk' categorie, in Pricewatch kom ik o.a. deze tegen Dell P2720DC
Oke oke oke, dan zijn de peripherals inderdaad opgelost maar de laptop heeft geen DP port, dus dat wordt dan een dingetje. Of zie ik iets over het hoofd?
Sowieso een goed idee om een USB hub in een nieuwe monitor te hebben trouwens, nu ik daar wat langer over nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Davoid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:09:
[...]

Oke oke oke, dan zijn de peripherals inderdaad opgelost maar de laptop heeft geen DP port, dus dat wordt dan een dingetje. Of zie ik iets over het hoofd?
Sowieso een goed idee om een USB hub in een nieuwe monitor te hebben trouwens, nu ik daar wat langer over nadenk.
Er zit een USB C 3.2 Gen 2 met DP 1.4/Thunderbolt 3 aansluiting op je Dell als de info hier (in de 360o spinner) klopt, die zou moeten werken voor dit plannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
martyw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:17:
[...]

Er zit een USB C 3.2 Gen 2 met DP 1.4/Thunderbolt 3 aansluiting op je Dell als de info hier (in de 360o spinner) klopt, die zou moeten werken voor dit plannetje
Ah, excuus, ik zat weer met m'n neus te lezen. Als ik het goed begrijp zeg jij verbind je laptop via USB C met de Dell monitor, vervolgens de Dell monitor met een DP kabel met de Illyama. Hoe krijg ik de boel dan weer makkelijk op mijn desktop aangesloten? Volgens mij mis ik iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Davoid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:51:
[...]

Ah, excuus, ik zat weer met m'n neus te lezen. Als ik het goed begrijp zeg jij verbind je laptop via USB C met de Dell monitor, vervolgens de Dell monitor met een DP kabel met de Illyama. Hoe krijg ik de boel dan weer makkelijk op mijn desktop aangesloten? Volgens mij mis ik iets :9
Tja, daar zit wel een punt, welke uitgangen heeft je desktop? Als die DP heeft is iets als de Delock DisplayPort 1.4 Switch 2 port manual het handigst om beide op de DP ingangs poort van de monitor te krijgen. Als je PC twee HDMI poorten heeft gebruik je die, en trek je de laptop los als je switcht - de meeste monitoren schakelen zodra ze merken dat er signaal op een andere input komt

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 07-04-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
martyw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:07:
[...]

Tja, daar zit wel een punt, welke uitgangen heeft je desktop? Als die DP heeft is iets als de Delock DisplayPort 1.4 Switch 2 port manual het handigst om beide op de DP ingangs poort van de monitor te krijgen. Als je PC twee HDMI poorten heeft gebruik je die, en trek je de laptop los als je switcht - de meeste monitoren schakelen zodra ze merken dat er signaal op een andere input komt
Ok, ik ben inmiddels zover dat ik beide monitoren hoe dan ook handmatig van input source moet veranderen. Wil toch niet echt 4k/144hz door een hub of dock heen duwen.
Als ik hem dan splits ben ik op zoek naar een simpele USB switch, dat zou geen probleem moeten zijn. Maar dan zoek daarnaast nog een Thunderbolt 3 -> 2x HDMI of DP + power delivery. Dan hoef ik alleen de monitoren handmatig om te zetten en de usb switch knop in te drukken, dat lijkt me wel een strak plan.
Zoiets als deze https://www.amazon.com/gp/product/B07XYCHGQM maar dan met minder verzendkosten/importkosten. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
martyw schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:07:
[...]

Tja, daar zit wel een punt, welke uitgangen heeft je desktop? Als die DP heeft is iets als de Delock DisplayPort 1.4 Switch 2 port manual het handigst om beide op de DP ingangs poort van de monitor te krijgen.
Waarom? De PC kan toch direct op de DP inputs van de monitoren worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:15:
[...]

Waarom? De PC kan toch direct op de DP inputs van de monitoren worden aangesloten?
Het hangt er dan vanaf hoeveel DP inputs die monitoren hebben, als je zowel de laptop en PC tegelijkertijd wilt aansluiten en of de PC een DP output heeft - of mis ik iets?
Davoid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:38:
[...]

Ok, ik ben inmiddels zover dat ik beide monitoren hoe dan ook handmatig van input source moet veranderen. Wil toch niet echt 4k/144hz door een hub of dock heen duwen.
Als ik hem dan splits ben ik op zoek naar een simpele USB switch, dat zou geen probleem moeten zijn. Maar dan zoek daarnaast nog een Thunderbolt 3 -> 2x HDMI of DP + power delivery. Dan hoef ik alleen de monitoren handmatig om te zetten en de usb switch knop in te drukken, dat lijkt me wel een strak plan.
Zoiets als deze https://www.amazon.com/gp/product/B07XYCHGQM maar dan met minder verzendkosten/importkosten. Enig idee?
Ook bij deze hub geldt toch dat je dan die USB-C input kabel op zowel je laptop als je PC kan aansluiten, welke outputs heeft de videokaart in je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
martyw schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:50:

Ook bij deze hub geldt toch dat je dan die USB-C input kabel op zowel je laptop als je PC kan aansluiten, welke outputs heeft de videokaart in je PC?
3x DisplayPort, DVI-D, HDMI

Mijn desktop heeft geen USB-C port voor zover ik weet. Daarnaast zou ik dan alsnog met zo'n kabeltje in de weer zijn, krijg binnenkort een nieuw bureau en t zou best kunnen zijn dat de laptop en desktop dan aan de beide uiteinden van het bureau te vinden zullen zijn.
Bovendien gaat 1440p/144hz + 4k60hz niet beide door die thunderbolt passen dus vandaar dat ik maar gesettled ben voor het handmatig veranderen van de input op de monitoren zelf. Als ik alles op 1440p60hz zou willen laten was het een stuk makkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:50:
[...]

Het hangt er dan vanaf hoeveel DP inputs die monitoren hebben, als je zowel de laptop en PC tegelijkertijd wilt aansluiten en of de PC een DP output heeft - of mis ik iets?
Ah, ik dacht dat ie twee monitoren met DP had omdat ie over daisy chainen sprak en ook een monitor met USB-C.. maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:17:
[...]

Ah, ik dacht dat ie twee monitoren met DP had omdat ie over daisy chainen sprak en ook een monitor met USB-C.. maar dat is dus niet zo.
Ik zou eventueel wel een tweede monitor aan willen schaffen met DP maar dan moet het de algehele oplossing wel aanzienlijk makkelijker maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Davoid op 08-04-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
ik zit een beetje met een soortgelijk vraagstuk. momenteel heb ik 2 AOC schermen met HDMI en VGA aansluiting.

Hierop zit nu aangesloten;
Werk laptop (1x HDMI rechtstreeks naar scherm 2, 1x USB-C naar VGA verloop naar scherm 1)
home PC (1x HDMI rechtstreeks naar scherm 1, 1x DVI naar HDMI verloop naar scherm 2 en die kabel steek ik dan telkens om)

zowel de werk laptop als home pc hebben ieder een logitech desktop tobo/muis setje met een usb dongletje.

de home PC wordt nu vervangen door een ASrock H470 met de volgende uitgangen:
- HDMI (4K@30Hz)
- DisplayPort 1.4
- DisplayPort 1.4 (with USB Type-C Alt Mode)
- D-Sub**
*Supports up to 3 displays simultaneously
**D-Sub is only supported with 10th Gen Intel® Core™ Processors.

Ik wil af van het kabels omsteken e.d. en als het even kan ook van 1 desktopsetje. Volgens mij moet dit met een KVM switch te regelen zijn. Maar ook door het eerder genoemde bos ben ik even kwijt wat ik dan zou moeten hebben..

hoogover gedacht:
2x HDMI out
tenminste 2x DP in en 2x hdmi in
en wat te doen met USB :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:07
Ik heb ook zitten kijken naar een oplossing hiervoor maar toch uiteindelijk voor een handmatige aktie met het scherm input wijzigen van displayport naar hdmi gekozen omdat een kvm switch mij te prijzig werd. Een usb 3.0 hub voor toetsenbord en muis etc. bij ome ali besteld https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davoid
Mijn uiteindelijke oplossing bestond uit een ugreen usb switch, van aliexpress, en ook deze unit https://nl.aliexpress.com/item/1005001863018296.html van aliexpress.

Laptop heeft nu nog maar één kabel nodig, K+B switchen is één knop, en dan de input van de monitoren is wel handmatig op beide. Tenzij je een van de twee pc's uitschakelt dan knikkert ie vaak vanzelf wel om.

Enige probleem is dat het een USB-C display adapter is dus mijn 27" scherm draait nu 1080p ipv 1440p. Daar wil ik moglijke in de toekomst nog wat op vinden maar voor nu vind ik het wel even best.
Pagina: 1