Verschil in opwekking Solaredge, Enelogic en EM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:29
Ik zit met een probleem. Ik houd de energie opwekking van mijn zonnepanelen bij via enelogic, de app van mijn panelen en de site van de leverancier. Nu zie ik bij alle 3 andere waardes.

Zie screenshots hieronder:

Solaredge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBfsyLb-OaqK9fnr9_LCftcSr_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avOsMIeZU5nK07OykESgOYId.jpg?f=fotoalbum_large

Energiemaatschappij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_GZT7a1RS2bjAqoNNs-s4h-bjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ImxFrDX7aibkCqsHYEyLm5GL.jpg?f=user_large

Weet iemand hoe dit verklaren is?

Ook zie ik grote verschillen tussen 2020 en 2019. Andere die ook zulke grote verschillen hadden in opbrengst?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Heb je de rest niet gewoon gebruikt in je eigen huis, denk aan de wasmachine o.i.d.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Meet je met een Youless (via Enelogic)? Zo ja: zit hij op je P1 poort op je slimme meter of heb je een losse meter?

Hoe dan ook: je meter saldeert intern. Wat je netbeheerder krijgt is het netto eindverbruik. Als jij 1000watt opwekt, en je koelkast er 100 verbruikt, is je netto verbruik 900watt. Heb je al uitgesloten dat je het juiste zit te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
SolarEdge meet je opbrengst van je zonnepanelen. Enelogic meet, voor zover ik het op je screenshot kan beoordelen, alleen de teruglevering: dat is dus het verschil tussen je bruto opbrengst van de zonnepanelen, minus wat je direct zelf verbruikt voordat je het als netto teruglevering het elektriciteitsnet opstuurt.

Begin eerst eens te kijken wat nou precies gemeten en weergegeven wordt. Ik vind wel dat je een hoop direct verbruik hebt. Dat zou best kunnen, maar het is wel opvallend.

Edit: als mijn hypothese klopt zou je ongeveer 1000KWh hebben verbruikt in februari (direct verbruik van het net plus het verschil tussen zonnepanelenopbrengst-teruglevering). Dat is nogal wat, kun je dat plaatsen?

[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 07-04-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:29
Ik lever dus alleen terug als ik meer opwerk dan het huidige verbruik? Dat zou wel e.a. verklaren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Artbij schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:48:
Ik lever dus alleen terug als ik meer opwerk dan het huidige verbruik? Dat zou wel e.a. verklaren.
Ja :P

Teruglevering = opwekking - eigen verbruik. En met het afbouwen van de salderingsregeling wordt een hoger direct verbruik van de zonnepanelen steeds relevanter.

Maar kun je het totale energieverbruik ook verklaren? Heb je een warmtepomp / elektrische auto? Want daar was ik zelf nog wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:40:

Ook zie ik grote verschillen tussen 2020 en 2019. Andere die ook zulke grote verschillen hadden in opbrengst?
Bedoel je het hele jaar of alleen februari?
Mijn februari 2019 (261kWh) was stukken beter dan februari 2020 (144kWh) mijn opwek target ligt op 185kWh.

De termen in de plaatjes zijn eigenlijk niet juist....
Afname uit het net 776kWh
Teruglevering naar het net 129kWh
Te betalen aan energieleverancier 647kWh (na salderen)
Opwek zonnepanelen 421kWh, dit weet je energielevrancier en 'slimme' meter namelijk niet.

Je februari verbruik is dan 776 + (421 - 129) = 1068kWh
Pagina: 1