Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MrTzuki
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Nu de terugdraaiende teller verdwijnt in België, zou ik graag mijn zelfverbruik wat verbeteren.
Ik heb momenteen een installatie uit januari 2011 met 14 245Wp panelen en een Diehl Platinum 31000S omvormer (3100W DC - 2800 W AC). De panelen liggen op een schuin dak, gericht naar het zuid-oosten.
Mijn eerste gedacht was om extra panelen bij te leggen op de noord-west kant (met een 2e omvormer of een nieuwe omvormer), maar dan verliest ik de groenestroom certificaten van mijn huidige installatie. Ik moet bij de huidige 14 panelen blijven.
Een andere oplossing is om 3 of 6 panelen te verplaatsen naar de noord-west kant. Zo kan ik later eventueel zonnecollectoren installeren op de vrijgekomen plaatsen.
Maar hoe zit het dan met de omvormer. Ik neem aan dat ZO en NW niet op dezelfde string kunnen. Kan ik dat oplossen met optimizers of bypass-diodes (of is dat hetzelfde)? Of moet ik een nieuwe omvormer met 2 strings nemen? Die moet dan wel hetzelfde vermogen hebben als de vorige, voor de certificaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPmZWkF0HLPioQEy0rqV5juG0IA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Qhhz2rtzVhcGAIBVLKDbeQD.jpg?f=fotoalbum_tileHuidige opstellingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4b32Np9RbwTYXISvAE-lHEZLgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Pk98Oqh7Dt7qx1lx4lTvuV6.jpg?f=fotoalbum_tileVoorbeeld nieuwe opstelling

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
deze?

Op pagina 56 zie ik de technische gegevens.

PV-spanning: 314 V—630 V

Als ik uit ga van 27 V Mpp bij panelen die warm zijn is het minimale aantal panelen per string: 314 V / 27 V = 12 panelen. Misschien is het ook wel 25 V mpp, dan is het minimale aantal panelen per string 13 stuks.

Ik weet het verschil tussen Nominaal vermogen AC en Maximaal vermogen AC overigens niet. Tegenwoordig kun je volgens mij alleen kiezen tussen 2500 W en 3000 W.

Ik zie niet echt een oplossing. Zou die panelen mooi laten liggen denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• landoke
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10-2024
Is er hier iemand die de
Logins voor het service programma van Diehl platina heeft
En eventueel wil delen
Zou de max netspanning moeten aanpassen
Wegens uitvallen
Alvast bedankt

• landoke
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10-2024