Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Mijn vraag
Sinds kort heb ik in mijn recent aangekochte woning een Deco M5 setup ingesteld. Nu blijft de internetsnelheid op de bovenste (2de) verdieping flink achter, terwijl hier mijn game setup staat en een goede snelheid gewenst is.

Ik zal mijn situatie beschrijven: Via Online.nl een 100/30 mbit ADSL lijn. Beneden naast de "hoofd-Deco" in de meterkast haal ik zo'n 90-95 mbit. Goede snelheden dus. Vervolgens in het trappenhuis, met directe zicht op de hoofd-deco staat de tweede Deco. Deze heeft volledig signaal met de hoofd-deco volgens de app. Op deze Deco haal ik, als ik ernaast sta, ongeveer 70-75 mbit. Daar lever ik dus al wat in.

Bij de trapgang richting de zolder staat de 3de Deco, deze wordt slechts door een open trap gescheiden van de tweede Deco en heeft verder ook een open zicht zonder muren op de hoofd-deco. Het "probleem": deze verbindt telkens met de Deco helemaal beneden in de meterkast, waarbij 2 van 3 signaalstrepen gevuld zijn, dus niet met de tweede Deco. Verbonden en staand naast deze derde Deco, haal ik nog maar slechts 60 mbit/s.

Al met al lever ik ondanks line of sight posities van deze Deco's fors in de op de toch al niet riante, maar afdoende, internetsnelheid van 100 mbit. Het valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Is het normaal om zulke lage snelheden te halen met een Deco M5 systeem? Betekent dit dan ook dat in de toekomst upgraden naar een hogere snelheid internet abonnement weinig zin heeft met de huidige setup?

Tot slot, en de reden voor dit topic, hebben jullie suggesties of ideeën om tot betere snelheden te kunnen komen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle snelheden zijn getest met een Galaxy S8, iPad Air 2020 en Asus Zenbook, om het effect van een apparaat te kunnen ondervangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Deco's zo geplaatst dat ze zoveel mogelijk line of sight hebben met elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Yep normaal bij mesh netwerk zonder utp.
De oplossing is kabels trekken naar de apparaten, en voor wifi een accesspoint bekabeld aansluiten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:36
Dit is heel normaal voor deze setup.
Kabels trekken is de oplossing.

En gaan gamen over een mesh is al helemaal niet verstandig.
Snelheid is alles behalve stabiel en andere apparaten kunnen grote invloed hebben op je ping.
Hoe drukker de mesh hoe slechter de ping en snelheid.

Ik heb de zelfde opstelling en ben tevreden maar ik game niet over de mesh.
Voor mij is het belangrijk door het hele huis wifi te hebben, gamen doe ik over kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Kabels gebruiken is de oplossing

Echter je kunt wel prima betere snelheden halen hoor met een mesh setup.
Paar punten om rekening mee te houden:
- Iedere wireless hop gaat je bandbreedte ongeveer /2 (met single radio setup wat je hebt)
- Het liefst zet je iedere node bedraad neer. Als het niet anders kan dan maar 1 wireless hop, 2 is killing.
- Locatie is key en meterkast is killing

In normale situaties met goede clients kun je ongeveer de volgende snelheden halen met een m5:
- Naast (hoofd) bekabelde node: 450mbit
- Naast 1e wireless node: 220 mbit
- Naast 2e wireles node (verbonden met 1e wireless node) 90mbit

Dat je op de 1e node maar 70mbit haalt is abnormaal laag. Dat zou echt wel 200mbit (100mbit internet) snelheid moeten zijn. Kun je de hoofd deco node eens uit de meterkast halen en zorgen dat de nodes elkaar beter kunnen zien? Ik denk namelijk dat de deco, door de meterkast/muren, terugvalt op de 2.4ghz waardoor je in de 70mbit range komt

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 07-04-2021 12:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
laurens0619 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:46:

Echter je kunt wel prima betere snelheden halen hoor met een mesh setup.
Paar punten om rekening mee te houden:
- Iedere wireless hop gaat je bandbreedte ongeveer /2 (met single radio setup wat je hebt)
- Het liefst zet je iedere node bedraad neer. Als het niet anders kan dan maar 1 wireless hop, 2 is killing.
- Locatie is key en meterkast is killing

In normale situaties met goede clients kun je ongeveer de volgende snelheden halen met een m5:

Dat je op de 1e node maar 70mbit haalt is abnormaal laag. Dat zou echt wel 200mbit (100mbit internet) snelheid moeten zijn. Kun je de hoofd deco node eens uit de meterkast halen en zorgen dat de nodes elkaar beter kunnen zien? Ik denk namelijk dat de deco, door de meterkast/muren, terugvalt op de 2.4ghz waardoor je in de 70mbit range komt
Dank voor de snelle reacties! Als ik de hoofdnode voor de meterkast plaats, verbindt er überhaupt geen enkel apparaat meer met de "middelste/2de" node. Deze lijkt dan obsolete te worden en alle apparaten verbinden dan op de eerste verdieping ofwel met de hoofdnode (volle ong 90 mbit snelheid) of met de node op de bovenste trapgang (ongeveer 60 mbit). De vraag lijkt dus hoeveel deze node überhaupt toevoegt op die locatie, mits de hoofdnode dus uit de meterkast wordt geplaatst.

Ik lijk dus weinig te winnen door goede plaatsing van de hoofdnode, doordat dit signaal blijkbaar beter wordt geacht dan verbinden via de 1ste node. De tweede node op zolder blijft tegen dezelfde beperkingen aanlopen van een max snelheid van 60 mbit. Je ziet dus duidelijk enorm veel verlies van node naar node optreden, ondanks goede plaatsing. En dat mijn apparaten zo lang mogelijk met het "origineel" verbonden proberen te blijven. Ook gezien jouw suggestie van 450 mbit --> 220 mbit --> 90 mbit, vind ik dit wel erg gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:36
Heb je Snelle roaming aanstaan ?
Dit is voor snellere overschakeling naar andere node.

En Beamforming ?
Is voor verbeterd signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Het hele idee van de Deco lijn is natuurlijk een mesh, maar zoals jij het beschrijft lijkt jouw idee meer om een daisychain te maken met op elke verdieping een AP

De apparaten onderling maken echter het beste pad uit en blijkbaar vind de technologie het veel beter direct naar de hoofdnode te gaan, wat wel enigzins logisch is want waarschijnlijk vind het dat een hop extra.

Daarbij blijft zoals vele zullen beamen en in alle wifi+gaming topics terug komt, Gamen -> Kabel

Overigens als je puur naar de 60mbit kijkt dat is meer dan zat, ik kon destijds nog prima gamen op mn 15mbit lijntje...

[ Voor 11% gewijzigd door Dieks77 op 07-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
SpiriTNL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:21:
Heb je Snelle roaming aanstaan ?
Dit is voor snellere overschakeling naar andere node.

En Beamforming ?
Is voor verbeterd signaal.
Ik heb snelle roaming inderdaad nu aangezet, al maakt dat voor de bandbreedte weinig uit.

Ik begrijp inderdaad dat mijn verwachtingen misschien wat verkeerd waren. Initieel had ik op zolder vrijwel geen internet, dat werkt nu wel dankzij Deco.

Ik zal in de toekomst eens kijken of het mogelijk wordt om een kabel te trekken naar de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@-Edwin-
Dat de deco van zolder naar de meterkast connect is alleen maar goed. De node op de 1e verdieping heeft namelijk maar 60mbit, als de zolder node daarmee zou verbinden dan zou dr maar 30 overblijven.

Er is dus iets geks met of je meterkast node of je 1e verdieping node.

Kun je eens:
- Beginnen met 2 nodes (zet de 3e uit). Zet 1 node buiten de meterkast en zet de andere node in de buurt. bv een kamer verderop. Test het liefst bekabeld aan de 2e node en kijk hoe snel het gaat.Dit zou minimaal de max internet snelheid moeten zijn (100mbit)
- Loop nu met die 2e node door het huis en kijk, liefst bekabeld, of die snelheid op 100mbit blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-Edwin- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:11:
[...]

Ik lijk dus weinig te winnen door goede plaatsing van de hoofdnode, doordat dit signaal blijkbaar beter wordt geacht dan verbinden via de 1ste node. De tweede node op zolder blijft tegen dezelfde beperkingen aanlopen van een max snelheid van 60 mbit. Je ziet dus duidelijk enorm veel verlies van node naar node optreden, ondanks goede plaatsing. En dat mijn apparaten zo lang mogelijk met het "origineel" verbonden proberen te blijven. Ook gezien jouw suggestie van 450 mbit --> 220 mbit --> 90 mbit, vind ik dit wel erg gek.
Repeaters offeren bandbreedte op voor dekking. Wil je geen bandbreedte opofferen, dan moet je geen repeaters (=wireless backhaul, =mesh) gebruiken.

Sta even stil bij hoe ze werken: ze vangen een pakket op en zenden het weer uit in zelfde kanaal. Dus elk pakketje belast het kanaal dubbel > je halveert je bandbreedte. Bij drie gaat elk pakket drie keer door de lucht en hou je slechts 1/3 over. Nauwkeuriger: je houdt 1/2 danwel 1/3 over van de traagste hop.

Dat verklaart gelijk waarom de node op zolder liever met discutabel signaal met de gateway node beneden verbindt en niet met beter signaal via tussenstap: 1/2 van een redelijke verbinding is (blijkbaar) sneller dan 1/3 van een goede.

Wil je niets "inleveren", dan moet je iets anders gebruiken dan hetzelfde 5GHz WiFi-kanaal waar je je apparaten op verbindt. Als je loze leidingen hebt is Ethernet zonder enige twijfel beste en goedkoopste optie; zo niet zou het kunnen dat je een professional in moet huren om Ethernet te trekken. In dat geval is MoCA (mocht je coax hebben liggen) waarschijnlijk goedkoper, maar zelfs al moet je die monteur uit eigen zak betalen incl materialen, het blijft goedkoper dan bijvoorbeeld tri-band meshproducten. Bedenk ook dat het veel langer meegaat, dus na ~5 jaar moet je al die mesh meuk vervangen als het te traag is voor je nieuwe eisen, terwijl Cat6 Ethernet rustig 20 jaar mee gaat. Over die 20 jaar verdien je de installatiekosten meerdere keren terug omdat je met twee simpele dualband AP's toe kunt waar je anders waarschijnlijk twee of drie triband AP's nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
laurens0619 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:31:
@-Edwin-
Dat de deco van zolder naar de meterkast connect is alleen maar goed. De node op de 1e verdieping heeft namelijk maar 60mbit, als de zolder node daarmee zou verbinden dan zou dr maar 30 overblijven.

Er is dus iets geks met of je meterkast node of je 1e verdieping node.

Kun je eens:
- Beginnen met 2 nodes (zet de 3e uit). Zet 1 node buiten de meterkast en zet de andere node in de buurt. bv een kamer verderop. Test het liefst bekabeld aan de 2e node en kijk hoe snel het gaat.Dit zou minimaal de max internet snelheid moeten zijn (100mbit)
- Loop nu met die 2e node door het huis en kijk, liefst bekabeld, of die snelheid op 100mbit blijft.
Ik heb dit zo uitgevoerd. Bekabeld blijf ik inderdaad, ook op de eigen locatie van de 2de node de volle 90-95 mbit houden. Wel wisselt de snelheid nogal, een aantal keer kwam de speedtest niet verder dan 60 mbit.

Loop ik hier dus vooral tegen de beperkingen van dit systeem aan? Lijkt me niet veel wat ik zelf nog zou kunnen verbeteren.
dion_b schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:20:
[...]

Repeaters offeren bandbreedte op voor dekking. Wil je geen bandbreedte opofferen, dan moet je geen repeaters (=wireless backhaul, =mesh) gebruiken.

Sta even stil bij hoe ze werken: ze vangen een pakket op en zenden het weer uit in zelfde kanaal. Dus elk pakketje belast het kanaal dubbel > je halveert je bandbreedte. Bij drie gaat elk pakket drie keer door de lucht en hou je slechts 1/3 over. Nauwkeuriger: je houdt 1/2 danwel 1/3 over van de traagste hop.

Dat verklaart gelijk waarom de node op zolder liever met discutabel signaal met de gateway node beneden verbindt en niet met beter signaal via tussenstap: 1/2 van een redelijke verbinding is (blijkbaar) sneller dan 1/3 van een goede.

Wil je niets "inleveren", dan moet je iets anders gebruiken dan hetzelfde 5GHz WiFi-kanaal waar je je apparaten op verbindt. Als je loze leidingen hebt is Ethernet zonder enige twijfel beste en goedkoopste optie; zo niet zou het kunnen dat je een professional in moet huren om Ethernet te trekken. In dat geval is MoCA (mocht je coax hebben liggen) waarschijnlijk goedkoper, maar zelfs al moet je die monteur uit eigen zak betalen incl materialen, het blijft goedkoper dan bijvoorbeeld tri-band meshproducten. Bedenk ook dat het veel langer meegaat, dus na ~5 jaar moet je al die mesh meuk vervangen als het te traag is voor je nieuwe eisen, terwijl Cat6 Ethernet rustig 20 jaar mee gaat. Over die 20 jaar verdien je de installatiekosten meerdere keren terug omdat je met twee simpele dualband AP's toe kunt waar je anders waarschijnlijk twee of drie triband AP's nodig hebt.
Ik zal dit zeker overwegen. Er lopen vanaf de meterkast 4 coax en 4 telefoonaansluitingen door richting elders in het huis. Misschien dat ik hiervan 1 kan vervangen door een UTP kabel.

Overigens, begrijp ik goed dat het geheel met een tri-band systeem zoals de Deco M9 mogelijk wel beter had gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@-Edwin-
Eigenlijk is je internet snelheid te laag om dit fatsoenlijk te meten :p
Je meet nu 90mbit maar t maakt verschil of het ap een onderlinge snelheid van 200mbit of 90 heeft

Kun je niets lokaal testen qua snelheid? Nas? Iperf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
laurens0619 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:46:

bedoel je niet eerder "in ideale omstandigheden" ?
de link tussen 2 nodes kan maximaal 1267Mbps zijn, wat in de praktijk op een speedtest /2 gaat zijn, en volgens mij zijn ze ook nog is single radio (dus geen dedicated antennes voor de backhaul) , dus wederom /2 met je snelheid

dus als ze ideale link hebben met elkaar kan je inderdaad 220mbps verwachten.. wat nooit gaat zijn... want je koopt die dingen omdat je de snelheid & bereik niet ok zijn..
eenmaal die bagger (want dat is het) onder de rssi pakweg -75 duikt is je snelheid al totaal naar de soep, dan mag je blij zijn dat het nog een beetje stabiel draait...

om het praktisch te houden.. mijn cisco wap'je heeft minima RSSI -58 nodig om de maximale 1300mbps te kunnen syncen (op 80mhz breed) ...
check zeker eens hoever ze uit elkaar staan qua rssi ... en kijk of ze niet dichter bij elkaar kunnen

[ Voor 4% gewijzigd door ijske op 07-04-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ijske schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:38:
[...]

bedoel je niet eerder "in ideale omstandigheden" ?
de link tussen 2 nodes kan maximaal 1267Mbps zijn, wat in de praktijk op een speedtest /2 gaat zijn, en volgens mij zijn ze ook nog is single radio (dus geen dedicated antennes voor de backhaul) , dus wederom /2 met je snelheid

dus als ze ideale link hebben met elkaar kan je inderdaad 220mbps verwachten.. wat nooit gaat zijn... want je koopt die dingen omdat je de snelheid & bereik niet ok zijn..
eenmaal die bagger (want dat is het) onder de rssi pakweg -75 duikt is je snelheid al totaal naar de soep, dan mag je blij zijn dat het nog een beetje stabiel draait...

om het praktisch te houden.. mijn cisco wap'je heeft minima RSSI -58 nodig om de maximale 1300mbps te kunnen syncen (op 80mhz breed) ...
check zeker eens hoever ze uit elkaar staan qua rssi ... en kijk of ze niet dichter bij elkaar kunnen
Ik zou mijn woning in een wijk met draadloze babyfoons, betonnen muren van nieuwbouw niet ideaal willen noemen :+

Zie ook de review van techtesters ( ik geloof in normaal huis met 3 verdiepingen)
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/

Naast hoofd ap: 478mbit
Naast 2e node: 184mbit
Naast 3e node: 121mbit

Echter wifi is erg situatie afhankelijk, ik vind de snelheden van ts alleen wel erg karig

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 07-04-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-Edwin- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:05:
[...]

Ik zal dit zeker overwegen. Er lopen vanaf de meterkast 4 coax en 4 telefoonaansluitingen door richting elders in het huis. Misschien dat ik hiervan 1 kan vervangen door een UTP kabel.

Overigens, begrijp ik goed dat het geheel met een tri-band systeem zoals de Deco M9 mogelijk wel beter had gewerkt?
Ja. Zij gebruiken een ander kanaal voor backhaul, dus elk pakketje moet alsnog 2 of 3 keer door de lucht, maar ze hoeven niet op elkaar te wachten. Bandbreedte is dan bij benadering gelijk aan de traagste van die hops. Nu is je bandbreedte gelijk aan de traagste hop gedeeld door aanhtal hops.

Maar goed, als je coax hebt liggen is tri-band echt geen prijsbewuste optie. Goedkoopste sets kosten paar honderd EUR. Voor EUR 95 heb je een Hirschmann Inca set die vol GbE levert over coax (in prakijk >900Mbps) en dat stabiel doet. Daar dan je huidige M5 boven op aansluiten en je kunt rustig 400Mbps trekken. Plus als je een keer wilt upgraden naar WiFi-6 (of -7 of -8), dan kun je nog steeds MoCA gebruiken en hoef je maar simpele dualband AP's te kopen.

Maar goed, als je coax niet nodig hebt is Ethernet nog goedkoper, als je CAT6 zelf kunt trekken kost het je nog geen EUR 45 incl degelijke afwerking, en dat gaat tot 10Gbps goed, dus komende 20 jaar hoef je daar niet meer over na te denken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste allen,

Na al jullie opmerkingen en aanvullingen heb ik toch besloten aan de slag te gaan met een goed bedraad netwerk. Naar alle verdiepingen liggen namelijk telefoonkabels die ik kan verwijderen en waarvoor ik in de plaats UTP kabels kan trekken. Mocht dat niet werken, liggen er nog coax kabels gereed naar alle verdiepingen.

Dan sluit ik zoals @dion_b voorstelt daar de Deco's op aan als APs en heb ik waarschijnlijk een perfect toekomstbestendig netwerk :)

Nog een vraag, kan je dan ook op de andere aansluiting van de Deco bedraad de pc aansluiten? Dan is het helemaal perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door -Edwin- op 07-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-Edwin- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:30:
[...]

Nog een vraag, kan je dan ook op de andere aansluiting van de Deco bedraad de pc aansluiten? Dan is het helemaal perfect.
Jazeker, dat is een simpele ingebouwde switch, dus dat zou moeten lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik maak nu op zolder gebruik van ethernet-over-coax (nadat het trekken van een UTP kabel door een loze leiding helaas even mislukte). En wat een verademing! Het gebruik van internet is veel responsiever en ik haal gelukkig de volle snelheid nu.

Gelukkig ook de Deco M5 niet voor niks gekocht, deze dient mooi als access point :)
Pagina: 1