Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 13:42
Ik gebruik al jaren een systeem dat ik ooit als zuinige server heb samengesteld als HTPC. Deze staat aangesloten op een versterker en deze is op zijn verbonden met een 1080p beamer. Eigenlijk voldoet het systeempje nog altijd prima voor wat het moet doen. Enige kanttekening is dat hij bij het opstarten vaak een paar minuten op 100% processor staat. Ziggo Go is niet lekker te kijken tenzij ik hem inlaad via Kodi.

1080p blu-rays kan ik vrijwel zonder problemen kijken via Kodi wanneer eenmaal de processor wat tot rust is gebracht. Ik dacht dus eigenlijk om voor een paar tientjes een tweedehands processor aan te schaffen om de G1610 te vervangen, om zo iets meer 'speelruimte' te krijgen.

Ik zoek een?
Intel Processor, socket 1155 dat dus past in mijn systeem.

Wat is je budget?
50 euro, liefst minder gezien de relatief eenvoudige wens

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
-Blu-ray and MKV bestanden afspelen via KODI. Belangrijk is dat HD geluidssporen (DTS-HD) ondersteund worden zoals de G1610 dat nu doet
- Ziggo Go afspelen
- Serato DJ (hiervoor moet ik waarschijnlijk nog een geheugenstripje bijprikken

- Spotify (duurt nu best lang met inladen)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G1610 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H61MA-E35 (B3)€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 63,94€ 127,88
1BehuizingenCooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 58,69€ 58,69
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 37,-€ 37,-
1VoedingenHuntkey Jumper 300G€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,57

Bovenstaand het huidige systeem. Ik zou dus graag het systeem houden "as is" met als vervanging de processor. Ik zat zelf te denken aan een aantal die ik tweedehands hier op tweakers zag:

V&A aangeboden: Intel Core i5-3470
V&A aangeboden: Intel Core i5 3570 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i7 2600

Voor zover ik zie zijn ze allemaal geschikt voor mijn systeem en bieden ze allemaal eigenlijk een upgrade t.o.v. de G1610. Zie ik iets over het hoofd?

Ik twijfel even of mijn geïnstalleerde geheugen compatible is met de genoemde opties (de i7 volgens mij sowieso wel)

Feedback? Vragen? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
het is niet enkel de socket, maar ook de chipset waar je rekening mee moet houden.
zoals je al zag, kan max de 3e gen erop.

alle 3 zijn een grote upgrade, de 3470 is zo'n 46% sneller, 3570 49%, 2600 46%.
Dus ik zou zelf voor degene van 20 euro gaan, en aners die van 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Top thanks.. ga ik hier nog issues mee krijgen om eventueel x265 content mee af te spelen? Dat lukte mij niet met de G1610.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:47
Steefmeister schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:05:
Top thanks.. ga ik hier nog issues mee krijgen om eventueel x265 content mee af te spelen? Dat lukte mij niet met de G1610.
Wordt krap op de CPU ben ik bang. Voor x265 kun je beter een recentere videokaart aanschaffen die het hardwarematig doet. Hoeft geen exclusieve dure gamekaart te zijn, maar niet te oud i.v.m. support x265. Helaas zitten we momenteel in een rare tijd qua videokaarten qua prijs. Dus of je goedkoop iets gaat vinden is maar zeer de vraag.

Je algehele ervaring gaat er sowieso wel op vooruit als je die Pentium wisselt met een Core i5 op hetzelfde socket.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
TheIbex schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:14:
[...]

Wordt krap op de CPU ben ik bang. Voor x265 kun je beter een recentere videokaart aanschaffen die het hardwarematig doet. Hoeft geen exclusieve dure gamekaart te zijn, maar niet te oud i.v.m. support x265. Helaas zitten we momenteel in een rare tijd qua videokaarten qua prijs. Dus of je goedkoop iets gaat vinden is maar zeer de vraag.

Je algehele ervaring gaat er sowieso wel op vooruit als je die Pentium wisselt met een Core i5 op hetzelfde socket.
Ok dank je, dan ga ik gewoon een goedkope I5 gen3 proberen te scoren. Serato op het bakje wil dan wellicht wel wat beter lukken.
X265 zien we dan wel. Ik heb een nuc5cpyh gehad met een celeron N3050. Dat was verre van een snelheidsmonster, maar kreeg dan wel x265 afgespeeld. Zal dus inderdad iets met de interne GPU te maken hebben.

No worries. Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:24
Sandy Bridge en Ivy Bridge ondersteunen de X265 codec niet. Daar heb je minimaal een videokaartje als de GT 1030 2GDDR5 bij nodig. 11e gen Intel is de eerste generatie desktop cpu's die via de igpu probleemloos 4K YT kan afspelen.

Edit: klopt trouwens niet helemaal wat ik zeg want Broadwell (5e gen) kan dat ook vanwege de Iris Pro igpu.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 07-04-2021 17:44 ]

Pagina: 1