Welke access points? Wired backhaul - seamless roaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoLdAsSauLt87
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-02 00:19
Hallo iedereen. Ik tracht bij mij thuis een eenvoudige setup te installeren, die echter niet zo eenvoudig blijkt.
In mijn woning liggen CAT6-kabels naar drie uiteenlopende plaatsen. Voor een mesh-systeem met wireless backhaul liggen die net te ver uit elkaar om performant te zijn. Maar gezien de kabels er liggen, is het uiteraard logischer om wired backhaul te gebruiken.

Concreet wens ik dus aan te sluiten als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlJyw5ztiBDfqDBXEWdOMc-QxaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMSI0dlghbx5wn3HxVCpiNfP.png?f=fotoalbum_large

in het interieur is wit helaas als een tang op een varken, zodat ik zwarte units wens te plaatsen.

Ik bestelde de XD4 (3-pack) van Asus, maar blijkbaar laat die niet toe om dit zo aan te sluiten? Ik probeerde de modem te verbinden met de WAN-poort en verbond die ook al (enkel) met de LAN-poort van de XD4R (router unit). Telkenmale was er internetverbinding, maar de nodes weigeren te herkennen dat ze bekabeld zijn aangesloten en over te gaan naar wired backhaul.

De nodes hebben tenslotte ook geen WAN-poort, en op bovenstaand schema wordt getoond dat die dan weer via de WAN-poort zouden moeten aangesloten worden.

Is mijn gewenste setup alsnog mogelijk met een standaard 3-pack XD4?
Zou mijn gewenste setup wel werken met 3 single XD4(R) units (met zowel een WAN- als een LAN-poort)?

Zijn er andere apparaten (andere merken?) die wel toelaten wat ik wil doen en min of meer in dezelfde prijsklasse vallen?

Dank voor uw inzichten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
De Meeste mesh setjtes zijn wat flauw en willen perse achter de LAN poort van de hoofd MESH router staan.
Volstrekt onnodig als je in AP mode draait maar toch waar. De Deco reeds is 1 van de weinige die hier niet zo flauw over doet.

Je moet ff in het asus topic navragen maar ik denk dat dat de reden is dat het niet werkt.

Maar je hebt helemaal geen mesh setup nodig met wired backhaul. Losse accesspoints voldoen ook

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoLdAsSauLt87
Suggesties voor wifi6 access points?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Unifi?

Het is allemaal Wel vrij wit
https://tweakers.net/acce...RZYo6SVbSSoZGBsblSbG1tLQA

[ Voor 93% gewijzigd door laurens0619 op 07-04-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoLdAsSauLt87
laurens0619 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:41:
De Meeste mesh setjtes zijn wat flauw en willen perse achter de LAN poort van de hoofd MESH router staan.
Volstrekt onnodig als je in AP mode draait maar toch waar. De Deco reeds is 1 van de weinige die hier niet zo flauw over doet.

Je moet ff in het asus topic navragen maar ik denk dat dat de reden is dat het niet werkt.

Maar je hebt helemaal geen mesh setup nodig met wired backhaul. Losse accesspoints voldoen ook
Dank @laurens0619 voor de hulp _/-\o_

Wat ik me steeds afvraag: zijn er nadelen aan het gebruik van access points (met de vereiste seamless roaming) in plaats van een mesh? Of omgekeerd, misloop ik voordelen met access points in plaats van een mesh? Ik moet bekennen dat ik het verschil nooit goed begrepen heb... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Seamless roaming
Seamless roaming bereik je voor 95% als je accesspoints de juiste SSID & encryptie hebben.
Het accesspoint doet zelf niets actief, is volledig aan de client. Je hebt geen MESH of multi ap set nodig om roaming te kunnen.

Als je handmatig een aantal accesspoints koopt moet je dus goed opletten dat je dit op de juiste manier doet.
Koop je een managed multi-ap set dan stel je centraal die configuratie in en wordt die eenduidig op ieder accesspoint ingesteld. Je weet dus zeker dat het goed gaat.
Ja je hebt ook 802.11krv om roamen te ondersteunen maar dat is eerder verfijning (en staat vaak uit).

Dan heb je nog de backhaul van accesspoint naar je netwerk toe. Standaard is een accespoint bekabeld aangesloten maar dit kan ook draadloos. Dat laatste noemen ze wireless backhaul en ook vaak Mesh.

Wat is MESH in de praktijk?
- Een acccesspoint
- Een managed multi ap set
- Een wireless upload mogelijkheid

Koop je een Unifi set dan heb je
- Een accesspoint
- Een managed multi ap set

Etc...

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 08-04-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoLdAsSauLt87
Is seamless roaming niet een aparte functionaliteit?

Ik dacht dat die functie ("handoff"?) net ervoor zorgde dat je, ook al heb je bijvoorbeeld op de tweede verdieping een accesspoint staan die dezelfde SSID en encryptie uitzendt, verbonden bleef met de router beneden zolang de verbinding niet bijna volledig wegviel. Dit leidde tot zeer trage snelheden, ook al was er op die plek een veel snellere verbinding beschikbaar, tenzij je natuurlijk handmatig overschakelde naar de snellere accesspoint boven door te herverbinden...

Ben ik verkeerd geïnformeerd dan? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:04
CoLdAsSauLt87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:56:
[...]
Wat ik me steeds afvraag: zijn er nadelen aan het gebruik van access points (met de vereiste seamless roaming) in plaats van een mesh? Of omgekeerd, misloop ik voordelen met access points in plaats van een mesh? Ik moet bekennen dat ik het verschil nooit goed begrepen heb... 8)7
Ook een mesh systeem kun je instellen in router modus of in AP-modus. Een mesh verliest systeem functies als je alleen de AP-mode gebruikt. De setjes van TP-Link verliezen bijvoorbeeld parental control. Bij Asus werkt bijvoorbeeld de VPN server niet of alleen met specifieke instellingen. Als je die functies niet gebruikt, dan werkt instellen in de AP-mode ook prima. Het voordeel van mesh accesspoints in plaats van losse accespoints is onder andere het gemak van installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
laurens0619 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:34:
Seamless roaming
Seamless roaming bereik je voor 95% als je accesspoints de juiste SSID & encryptie hebben.
Het accesspoint doet zelf niets actief, is volledig aan de client. Je hebt geen MESH of multi ap set nodig om roaming te kunnen.
Dat is voor consumenten apparatuur zeker waar voor professionele spulletjes word 802.11v toch wel vaak gebruikt om sturing vanuit de wlan laag te geven aan clients (Disassociation Imminent en BSS Transition Management). Of daar echt naar geluisterd word is natuurlijk een heel andere vraag :-).

Daarnaast kun je er vaak ook voor kiezen om clients onder een bepaalde snr waarde te schoppen voor als je veel clients hebt die veel te lang vast plakken aan een AP. En zelfs dan de gemiddelde client wlan stack van met name IOT devices is echt ruk en doet gewoon waar het zelf zin in heeft en connect gewoon lekker terug naar het laatste BSSID als waarvan men geschopt is met -75dB RSSI waar er een AP met het zelfde SSID met -30dB beschikbaar is .

8)7

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mrja al die 802.11krv standaarden dienen vooral om de roaming actie zelf te versnellen. Dus ALS die client eindelijk eens heeft besloten dat die gaat roamen, dat de downtime tijdens roamen wat lager.

Meestal boeit die downtime niet zoveel en heb je vaker last van sticky clients. Daar helpt 802.11krv niet echt.
Sterker nog, als een client bv 802.11r niet snapt, dan gaat je client de mist in :(

Lagere linkrates uitschakelen helpt wel maar gelukkig worden de clients steeds slimmer en wordt dit probleem steeds kleiner :)

Pagina: 1