Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• so-wie-so
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-04-2021
Hallo Tweakers

Mijn huidige situatie is

Huis uit 1999,
rc waarde is 3
Hr++ glas
vloeroppervlakte 330 m2.
Vloerverwarming op de benedenverdieping + boven in 1 badkamer en in 2 toiletten.
In de 4 slaapkamers boven radiatoren.
Cv ketel uit 2007
3 (sfeer)gashaarden, in woonkamer, tuinkamer, en slaapkamer(boven)
3 badkamers, 1 met regendouche en groot bad.
Als de kinderen wat ouder zijn zal er van meerdere douchen tegelijk gebruik gemaakt gaan worden.
Woon hier sinds 1 maand, de vorig bewoner had een verbruik van +/-4000m3.

Vraag

Wat zien jullie als opties voor verduurzamen?

Van gas af hoeft van ons niet want willen de sfeergashaarden blijven gebruiken.

Optie 1: Hybride warmtepomp icm cv ketel : bijvoorbeeld Daikin Altherma 8kW hybride warmtepomp + cv-ketel
Vragen hierbij: is 8KW voldoende en er zit cv ketel van cw5 bij.

Optie 2: Warmtepomp voor alleen de vloerverwarming + cv ketel voor radiatoren boven en warm water.

Optie 3????

Zou het kunnen dat optie 2 op lange termijn voordeliger is omdat de warmtepomp dan water maar tot +/- 35 graden hoeft te verwarmen ( constant).

Alvast bedankt voor je eventuele reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
Dat is een flinke woning (in vergelijking tot wat hier veel voorbij komt).

Optie 3 is natuurlijk full-electric. 4000 m3 gas wordt via de koevlaas formule een warmtepomp met een vermogen van (4000 m3 * 8 kWh/m3) / 1650 uur = 19.4 kW bij -10 graden C.
Als 1 grote split warmtepomp mogen de meeste installateurs die niet hangen omdan je dan F-gassen categorie 1 nodig hebt (want meer dan 3 kg koelgas).

Optie 1:
Je begint ongeveer te stoken vanaf een buitentemperatuur lager dan + 15 graden C.
Bij -10 graden C heb je dus 19.4 kW nodig. Je huis heeft een warmtevraag van 19.4 kW / 25 graden C = 0.78 kW / graad C.
Dus met 8 kW kun je het huis warm houden tot een etmaalgemiddelde van 15 - (8/0.78)=4.7 graad boven nul. (vandaag was dan nog net gelukt) Dat zal zeker een flinke besparing op de gasrekening opleveren. Veel hybride systemen hebben echter een relatief veel zwaardere warmtepomp, tot zo zwaar dat er winters zijn waar de CV ketel uberhaubt niet gebruikt is voor verwarming.

Maar even verder over optie 3.
Hitachi heeft volgens mij een 24 kW lucht water model, dat zou qua vermogen geschikt zijn.
Als je het zonder CV ketel doet moet er een flinke voorraad warm water zijn (het boiler vat is overigens wel erg snel weer opgewarmd als je daarvoor een 16-24 kW warmtepomp gebruikt, die is zo krachtig dat die even snel opwarmt dan 1 douche hem leeg kan douchen).
Maar denk toch aan een of twee van de grootste boilers die je kunt plaatsen. Al snel 500 liter tapwater voorraad met al die badkamers en douches die je hebt.

Ik zou denk ik in alle slaapkamers airconditioning installeren (een mooi multisplit systeem). Die airco's kun je ook gebruiken om te verwarmen. En dan heb je daarnaast nog maar een +/- 16 kW lucht/water warmtepomp nodig en alles is voor elkaar. Dan hoef je boven ook geen vloerverwarming aan te leggen oid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb een jaartje dit huis met een warmtevraag van 5 kW gedeeltelijk gestookt met een warmtepompboiler die thermisch ongeveer 1.7 kW haalde. Ook een soort hybride die 1/3 van het benodigd vermogen heeft.
1.7 kW : 5 kW is bijna gelijk aan 8 kW : 19.4 kW.
Bij mij daalde het gasverbruik van 1200 m3 naar 300 m3, maar toen deed de CV ketel ook geen warm tapwater meer.
De 8 kW warmtepomp als hybride gebruikt zou je gasverbruik denk ik onder de 1500 m3 per jaar brengen. (indien de warmtepomp constant blijft meehelpen bij koud weer)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En misschien eens meten hoeveel die drie sfeerhaarden verbruiken. Bij intensief gebruik zou het me niet verbazen als die samen alleen al meer dan 1000 m3 verbruiken maar relatief inefficiënt verwarmen.
Ik had er ook eentje, vorig jaar verkocht (en toen het gas af laten sluiten)