Wachten op M1 Macbook Pro 16" of 2019 model halen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:45
Beste tweakers,

Ik werk op een bijna prehistorische Macbook Pro uit 2010, die ondanks de leeftijd toch wel aardig werkt vanwege SSD upgrade en RAM een paar jaar terug. Het is nu wel echt tijd voor iets nieuws, maar het lukt me maar niet de spreekwoordelijke trekker over te halen.

Waar gebruik ik de laptop voor en hoe?
Ik werk als graphic designer. Ik kies voor een laptop, omdat ik thuis werk en op kantoor. Ik moet mijn systeem dus meenemen naar mijn wisselende werkplek. Mijn meest gebruikte apps zijn Photoshop, Illustrator, Indesign en Sketch. Op beide werkplekken hang ik de laptop aan een extern scherm en hang er redelijk wat randapparatuur aan via USB.

Hoe moet ik kiezen?
Ik moet toegeven, ik heb een vrij zuur gevoel bij het business model van Apple. Dat je Macbooks niet meer kan upgraden door alle gesoldeerde componenten lijkt mij planned obsolescence in de puurste vorm. Ik wil een laptop die een paar jaar mee kan gaan en dat betekent onvermijdelijk de Apple tax betalen op hogere RAM voor een paar honderd euro, liefst 32GB minimaal. Als ik voor het 2019 model ga, dan krijg ik ook nog eens RAM met kloksnelheden waar menig PC enthousiasteling zijn neus voor zou ophalen. De GPU in de 2019 modellen is ook niet je van het trouwens, maar het is verder niet de bedoeling dat ik ermee ga gamen, maar Adobe apps gebruiken geloof ik ook de GPU.

Nou ja, je ziet ik word niet zo enthousiast. Ik werd wel iets enthousiaster van de announcement van een M1 16 inch later dit jaar. Geen touchbar meer, meer I/O opties en weer een magsafe adapter. Ik lees indrukwekkende verhalen over prestaties van de M1 SoC en verwacht dat Adobe over een paar maanden wel de boel goed draaiend heeft.

Nu heb ik een slimmerik met wat kennis over M1 nodig die de boel een beetje in perspectief kan plaatsen. Zou het wachten op de M1 versie het waard zijn t.o.v. het 2019 model? Deze vergelijking kan ik niet zo expliciet vinden, omdat de M1 versie gewoon nog niet uit is.

Ik heb eigenlijk wel een beetje haast, ik heb liever snel een nieuwe laptop dan aan het eind van het jaar, maar als het worth the wait is... dat zou de boel wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:57
ik heb ook een MBpro uit 2010 (met SSD en 16G ram upgrade). ik wacht tot de M1 versie aan het eind van het jaar komt. ik kies voor 512G SSD en minimaal 16G RAM. Apple gaat over op z'n eigen hardware, dus applicaties komen wel op M1 beschikbaar. Als je voor een intel MBpro gaat, loop je er op een gegeven moment tegen aan dat er geen support (nieuwe versies van apps) meer is.

10+ jaar vind ik een nette levensduur voor een laptop. aafschrijving per jaar valt dan best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als je 'planned obsolescence' zoveel mogelijk wilt voorkomen, zou ik inderdaad niet meer voor een Intel-based Mac gaan. Immers: dat is duidelijk een doodlopend pad geworden voor Apple. Ik heb hoge verwachtingen van de aankomende MacBook Pros, en dat baseer ik op vergelijkingen die ik heb kunnen maken tussen mijn eigen zakelijke MacBook Pro (15inch, 2019, 8c i9, 32GB RAM) en de nieuwe M1 MacBook Air (8core M1, 16GB) van mijn vader. Op vrijwel alle fronten is MacBook Air tenminste competitief, soms zelfs sneller. Dat betekent dus dat een passief gekoelde machine van (na upgrades) ~1600 EUR geen modderfiguur slaat tegenover een actief gekoelde machine met een veel hoger stroomverbruik en een prijskaartje dat meer dan 2x zo hoog is.

Er zijn wel een paar kanttekeningen natuurlijk. Om te beginnen zijn er momenteel enkel geruchten over wat de nieuwe 16inch MacBook Pro écht gaat zijn. Ook zijn er een aantal beperkingen aan de huidige M1 waarvan we dus nog moeten zien of die op een nieuwere chip (M1X?) ook van toepassing zijn. Dan denk ik aan beperkingen als:

1. ondersteuning voor monitoren: de M1 machines ondersteunen maar 1 extern scherm. Mijn Intel-based machine stuurt zonder problemen 2 externe monitoren aan en ik sluit niet uit dat een derde monitor ook gewoon werkt.
2. ondersteuning voor eGPUs: recente Intel-based Macs met Thunderbolt 3 hebben prima ondersteuning voor externe GPUs. M1 Macs hebben USB4 (met ingebouwde ondersteuning voor Thunderbolt 3), maar geen ondersteuning voor externe GPUs
3. Graphics architecture: de M1 is een zogenaamde Unified Architecture. Er is dus geen sprake van een losse CPU, losse GPU/IGP, en losse memory controller. Er is ook geen shared graphics memory zoals op Intel CPUs met een IGP. Er is simpelweg een chip met compute en graphics cores, die allemaal toegang hebben tot al het geheugen. In theorie kan dit een efficiënter systeem opleveren, maar het heeft ook nadelen. Zo is het de vraag hoe Apple dit gaat schalen naar systemen die simpelweg veel meer performance moeten leveren. Hoe gaat een dedicated GPU functioneren in deze architectuur?

Tenslotte kom ik even terug op planned obsolescence. Ik begrijp je frustratie daar zeker. Ook ik heb in het verleden heel wat Macs een tweede leven gegeven met een SSD en meer geheugen. Daarna werd langzaamaan steeds meer gesoldeerd. Bij de M1 gaat dit nog iets verder: het geheugen is letterlijk onderdeel van de M1 chip.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Daar wordt ook al weer omheen gewerkt: https://www.macrumors.com...nd-ssd-upgrades-possible/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ben benieuwd welke reparateur zich hieraan gaat wagen. 1 whoopsy en je bent € 1500 armer. Die upgrades zijn al langer mogelijk, ook voor de oudere retina's met gesoldeerd geheugen en SSD. Er is een reden dat dit geen gemeengoed is geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:45
Ik denk dat ik me daar ook niet aan zou wagen, maar met een 32GB RAM optie zit je denk ik iig wel gebakken voor de komende zes tot acht jaar, tenzij je hele zware apps wilt gaan draaien.

@Whieee Bedankt voor die opsomming. Wat betreft een eGPU, daar zit ik überhaupt niet zo op te wachten. Ik vraag me wel af wat de huidige M1 systemen leveren t.o.v. systemen met een dedicated GPU. Adobe heeft al wel wat apps officieel klaargestoomd voor M1, maar is er ook iets bekend over hoe de hardware acceleration werkt met die apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Whieee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:19:
Bij de M1 gaat dit nog iets verder: het geheugen is letterlijk onderdeel van de M1 chip.
Hoe bedoel je dit?
De geheugenchips zitten toch naast de M1 op het moederbord gesoldeerd?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

RWVV schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
Beste tweakers,

Ik werk op een bijna prehistorische Macbook Pro uit 2010, die ondanks de leeftijd toch wel aardig werkt vanwege SSD upgrade en RAM een paar jaar terug. Het is nu wel echt tijd voor iets nieuws, maar het lukt me maar niet de spreekwoordelijke trekker over te halen.

Waar gebruik ik de laptop voor en hoe?
Ik werk als graphic designer. Ik kies voor een laptop, omdat ik thuis werk en op kantoor. Ik moet mijn systeem dus meenemen naar mijn wisselende werkplek. Mijn meest gebruikte apps zijn Photoshop, Illustrator, Indesign en Sketch. Op beide werkplekken hang ik de laptop aan een extern scherm en hang er redelijk wat randapparatuur aan via USB.

Hoe moet ik kiezen?
Ik moet toegeven, ik heb een vrij zuur gevoel bij het business model van Apple. Dat je Macbooks niet meer kan upgraden door alle gesoldeerde componenten lijkt mij planned obsolescence in de puurste vorm. Ik wil een laptop die een paar jaar mee kan gaan en dat betekent onvermijdelijk de Apple tax betalen op hogere RAM voor een paar honderd euro, liefst 32GB minimaal. Als ik voor het 2019 model ga, dan krijg ik ook nog eens RAM met kloksnelheden waar menig PC enthousiasteling zijn neus voor zou ophalen. De GPU in de 2019 modellen is ook niet je van het trouwens, maar het is verder niet de bedoeling dat ik ermee ga gamen, maar Adobe apps gebruiken geloof ik ook de GPU.

Nou ja, je ziet ik word niet zo enthousiast. Ik werd wel iets enthousiaster van de announcement van een M1 16 inch later dit jaar. Geen touchbar meer, meer I/O opties en weer een magsafe adapter. Ik lees indrukwekkende verhalen over prestaties van de M1 SoC en verwacht dat Adobe over een paar maanden wel de boel goed draaiend heeft.

Nu heb ik een slimmerik met wat kennis over M1 nodig die de boel een beetje in perspectief kan plaatsen. Zou het wachten op de M1 versie het waard zijn t.o.v. het 2019 model? Deze vergelijking kan ik niet zo expliciet vinden, omdat de M1 versie gewoon nog niet uit is.

Ik heb eigenlijk wel een beetje haast, ik heb liever snel een nieuwe laptop dan aan het eind van het jaar, maar als het worth the wait is... dat zou de boel wel veranderen.
Ik had ook een Macbook Pro 15" uit 2011 met alle upgrades die er afgelopen december definitief mee gestopt is. Had liever ook pas later geupgrade. Heb uiteindelijk een Macbook Air 16GB 1TB en 8 GPU cores genomen, moest wel lang wachten maar het idee om te downgraden naar minder RAM en storage was niet te overkomen, zeker omdat je niet meer kan upgraden.

Macbook Air M1 is volgens mij superieur aan de Macbook Pro M1 omdat je hem hem bij aankoop kan configureren naar dezelfde RAM/GPU/storage en deze wel functietoetsen heeft en geen actieve koeling dus ook geen ventilatoren die gaan rammelen en stof en kruimels naar binnen zuigen. Voor Photoshop en Sketch heb je geen sustained loads waarvoor actieve koeling nodig is.

De M1 werkt erg fijn, ook vergeleken met de nieuwste Intel Macs. Webpagina's laden veel sneller, batterij gaat lang mee en scherm is uitstekend.

USB-C met dongles is drama. Steeds allemaal dingen inpluggen en kabels overal op je bureau. Veel dongles geven problemen, als ze je Macbook niet slopen dan blijven ze nog wel WiFi en bluetooth storen. Een USB-C scherm met hub en power delivery is de oplossing: heb je altijd een poort vrij en mis je ook de MagSafe niet meer.

Samenvatting: Macbook Air M1 uit 2020 is een goede upgrade voor een Intel Macbook Pro als je geen touch bar wil mits je hem zelf configureert bij aankoop, Je moet ook je randapparatuur upgraden om te compenseren voor het gebrek aan MagSafe en andere poorten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 20:58
Ik zou persoonlijk ook wachten (doe ik nu ook). Intel zal death-end zijn voor Apple.

Opmerking over de touchbar: ik heb nu een macbook pro 2017 met touch bar. Inmiddels werk ik 3 jaar met deze macbook en ben ik tot de conclusie gekomen dat de touch bar werkelijk NIETS toevoegt voor mij. Het is alleen maar onhandig. Zo heb ik de ESC functie op de ` knop gemapped omdat het ontbreken van een fysieke ESC knop totaal onwerkbaar is voor mij. En omdat de touch bar dynamische content toont kun je er niet "blind" gebruik van maken, je moet continu met je blik van het scherm naar de touch bar om de juiste functie te kiezen (als die al in beeld is....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Hoewel ik zelf weinig met apple/mac heb, zijn er veel in mijn omgeving die het wel gebruiken. Ik verwijs ze altjd naar de macrumors buyers guide. Daar staat de pro als een don't buy omdat hij al erg diep in zijn markttijd zit. Er is wel nieuws dat de productie van de nieuwe generatie op zich laat wachten door chip te korten.

Dus als je het echt nu nodig hebt, dan is het een optie, maar anders zou ik wachten. In Juni is WWDC waarschijnlijk weer, waar soms nieuwe hardware komt en die daarna is in september volgens mij.
Juup schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:50:
[...]

Hoe bedoel je dit?
De geheugenchips zitten toch naast de M1 op het moederbord gesoldeerd?
Ja en dat is juist het probleem.

Er word inderdaad gewerkt aan manieren om de chips te vervangen en een upgrade dus mogelijk te maken, maar dat is niet iets wat Apple ondersteund. Op het moment dat je dit doet ben je dus altijd je garantie kwijt. Daarnaast is het geen makkelijk klusje om te doen omdat de chips vast gesoldeerd zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RWVV schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
Hoe moet ik kiezen?
Ik moet toegeven, ik heb een vrij zuur gevoel bij het business model van Apple. Dat je Macbooks niet meer kan upgraden door alle gesoldeerde componenten lijkt mij planned obsolescence in de puurste vorm. Ik wil een laptop die een paar jaar mee kan gaan en dat betekent onvermijdelijk de Apple tax betalen op hogere RAM voor een paar honderd euro, liefst 32GB minimaal.
Op zich is dit geen vreemde praktijk of zo. Ook fabrikanten van "gewone" laptops doen dit, vaak is de prijs dan ook ietsjes lager. Ik wil er dus alleen maar mee zeggen dat het niet per se direct planned obsolescence is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:35
CH4OS schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:59:
[...]
Op zich is dit geen vreemde praktijk of zo. Ook fabrikanten van "gewone" laptops doen dit, vaak is de prijs dan ook ietsjes lager. Ik wil er dus alleen maar mee zeggen dat het niet per se direct planned obsolescence is. :)
Het is niet per se alleen planned obsolescence inderdaad :+ Wat het in ieder geval sowieso is, is in het voordeel van de bedrijven/makers, en niet met de klant in gedachten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 16:07

4POX

Everybody is wired

Whieee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:19:

2. ondersteuning voor eGPUs: recente Intel-based Macs met Thunderbolt 3 hebben prima ondersteuning voor externe GPUs. M1 Macs hebben USB4 (met ingebouwde ondersteuning voor Thunderbolt 3), maar geen ondersteuning voor externe GPUs
Dit verhaal is uitgelegd door Maxtech in een zeer goede video. EGPU heeft maar een zeer beperkte bandbreedte. het is een doodlopend path met de hedendaagse GPU's. Die worden mank gemaakt door die BUS. De Macbook 16" draait rondjes om een EGPU. Apple Silicon heeft een zeer snelle bus tussen de CPU and GPU. Dit geeft zoveel voordelen over EPGU dat het voor Apple geen zin meer heeft om iets te ondersteunen wat niet meer zoveel voordeel geeft.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:02:
Het is niet per se alleen planned obsolescence inderdaad :+ Wat het in ieder geval sowieso is, is in het voordeel van de bedrijven/makers, en niet met de klant in gedachten.
Dat vind ik ook enorm discutabel. De klant heeft een keuze, kopen of niet kopen. :) Wil de klant later de laptop nog kunnen aanpassen, is het gewoon geen goede laptop voor de koper en moet de koper verstandiger zijn. Laptops met gesoldeerde onderdelen, zeker zoals CPU, GPU en RAM, zijn over het algemeen goedkoper. Ook garantie e.d. kan het (voor deze onderdelen) nooit de fout zijn van de gebruiker, het heeft dus ook zeker voordelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:35
CH4OS schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:16:
[...]
Dat vind ik ook enorm discutabel. De klant heeft een keuze, kopen of niet kopen. :) Wil de klant later de laptop nog kunnen aanpassen, is het gewoon geen goede laptop voor de koper en moet de koper verstandiger zijn. Laptops met gesoldeerde onderdelen, zeker zoals CPU, GPU en RAM, zijn over het algemeen goedkoper. Ook garantie e.d. kan het (voor deze onderdelen) nooit de fout zijn van de gebruiker, het heeft dus ook zeker voordelen!
Dat er mogelijke voordelen kleven aan bepaalde beslissingen betekent niet dat dat de hoofdredenen zijn waarom bedrijven daarvoor kiezen.

Je kan er donder op zeggen dat Apple het vooral heeft gedaan om kosten te besparen, bij de aankoop al extra te cashen (want je moet nu extra betalen voor bijvoorbeeld meer geheugen, omdat later upgraden bijna niet kan) én mensen eerder hun laptop zullen/moeten vervangen als ze willen upgraden. Dat zijn één voor één voordelen voor Apple, en voor Apple alleen.

Dat daar ook wat voordelen voor klanten aan zitten, spreek ik niet tegen, maar die zullen veel meer mooi meegenomen zijn voor Apple, dan dat dat dé redenen zijn voor Apple om het te doen.

En nu is er nog een keuze, maar omdat Apple hiermee bezig is, en zij bij uitstek trendsetters zijn, zal je die keuze al snel een heel stuk minder zien worden in de komende jaren. Dus het vooral vanaf de positieve kant bekijken, zoals jij nu doet, is op zich nobel, maar ook wel een tikkeltje naïef als je het mij vraagt.

The devil is in the details.

Pagina: 1