2x 4ohm subwoofer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 12:24
Hallo! Ik heb dus een auto subwoofer dubbelspoels 2x4 ohm. Dit betreft de Sundown E8V6. Ik heb deze in een kist gebouwd om in de woonkamer te gaan gebruiken. Deze kan je op drie manieren aansluiten voor zover ik weet.

1. Normaal dus 2x 4 ohm.
2. De plus op de ene spoel en de min op de andere spoel 2ohm
3. De plus op de ene spoel en de min op de ene spoel. En dan de overgebleven plus en min aan elkaar verbinden. Dan krijg je 8ohm.

Nu heb ik net geleerd dat deze 3e optie bestaad en vroeg ik mij daar de nadelen van af. Oke het is 8 ohm dus je krijgt wat minder wattage dat snap ik. Maar gebruik je dan wel beide magneten jn de subwoofer? En heeft dit nog invloed op het geluid al zou dat bijna niet hoorbaar zijn?

De reden dat ik dit vraag is als volgt,
Op dit moment heb ik deze aansluiting op mijn subwoofer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCilX7t3eHX0HF5bGdxewE91nJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bdcr0LHvYhcdCjb5jLhHNHX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sluit hier dus 2x 4ohm van mijn harman kardon festival 40 op aan. En vervolgens kan ik via de subwoofer dan weer geluid doorspelen naar 2 stereo speakers.

Nu wil ik een actieve subwoofer gaan maken omdat ik dat een stuk mooier vind en dan belast ik de versterker minder. En ik vind het handig voor een toekomstige versterker updrage want die zit er aan te komen. Ook vind ik het gewoon leuk om een beetje te knutselen, dus of het onnodig is of niet hoeft niet verteld te worden.

Dit wil ik gaan doen door de aansluitingen die er nu opzitten te vervangen voor zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b-0vXjc5kSJjGT-VVjUpzUnd8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXXx7E6kxPeuAlbdPwyzIW6f.jpg?f=user_large

Zelf had ik deze gevonden: https://www.amazon.nl/SAM...id=pla-564256110928&psc=1
Helaas schrik ik wel een beetje van sommige reviews. Zijn er ook nog andere aanraders? Zelf dacht ik ook dat het slim kon zijn om een tweedehandse actieve subwoofer te kopen en daar de versterker uit te halen.

Maar en hier komt het: die plaat versterkers voor actieve subwoofers hebben altijd maar een aansluiting. (Ik bedoel dus 1 rood draadje en 1 zwart draadje). En ik wil beide spoelen gebruiken! Want daar heb ik immers de subwoofer voor gekocht. Dus nu vroeg ik me af wat gebeurd er als ik zoon plaat versterker aansluit als optie 3? Want optie 1 valt af aangezien er maar een rood draadje en een zwart draadje is. Optie 2 valt af omdat ik de subwoofer niet op 2 ohm wil laten spelen.

Of zou er ook een mogelijkheid zijn om van de twee draadjes 4 draden te maken? En dan wel beide spoelen aan te sluiten op 4 ohm? Dan zal je vast wel een sterke versterker moeten hebben. Of zeg ik nu iets heel geks?

[ Voor 29% gewijzigd door dnh300 op 07-04-2021 02:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je legt het complex uit, maar die woofer heeft dus twee spreekspoelen en je kan die als volgt aansluiten:
- Allebei de spreekspoelen apart op een versterkerkanaal (4ohm per versterkerkanaal)
- De spreekspoelen in serie (1x 8 ohm)
- De spreekspoelen parallel (1 x 2 ohm)

Het klinkt allemaal hetzelfde. 8ohm is in home hifi iets gebruikelijker dan 2ohm. BTW een versterker "levert" geen "ohm". Het enige dat een versterker doet is regelbare spanning leveren en een maximale hoeveelheid stroom kunnen leveren (Beperkt door de voeding en thermische belastbaarheid van de versterker).

Bij 2 ohm heb je met een hele lage spanning al veel stroom (veel vermogen), maar loop je mogelijk eerder tegen de thermische of stroomlimiet van de versterker aan (meestal gaat de versterker dan in protect mode). In auto's (12V, veel stroom) is 2ohm handig als je perse veel vermogen uit 12V wilt halen. Bij 8ohm zal je eerder tegen de spanningslimiet van een versterker aanlopen (kan minder hard of gaat hoorbaar clippen als je het alsnog harder zet)

Klankmatig maakt het allemaal niet uit. Gewoon op 2 ohm aansluiten als de versterker erop gemaakt is (meestal niet) en anders op 8ohm aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 07-04-2021 08:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je een versterker koopt, kies er dan bij voorkeur eentje waar een DSP op zit. Het kost iets meer, maar je hebt veel meer mogelijkheden (en hobbyplezier) om de subwoofer af te stellen op je luisterruimte.

Als de boel op een pc wordt aangesloten, kan je de DSP ook gratis draaien op de pc met bijvoorbeeld Equalizer APO.

[ Voor 93% gewijzigd door TBTL op 07-04-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
JvS schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:25:
Je legt het complex uit, maar die woofer heeft dus twee spreekspoelen en je kan die als volgt aansluiten:
- Allebei de spreekspoelen apart op een versterkerkanaal (4ohm per versterkerkanaal)
- De spreekspoelen in serie (1x 8 ohm)
- De spreekspoelen parallel (1 x 2 ohm)

Het klinkt allemaal hetzelfde. 8ohm is in home hifi iets gebruikelijker dan 2ohm. BTW een versterker "levert" geen "ohm". Het enige dat een versterker doet is regelbare spanning leveren en een maximale hoeveelheid stroom kunnen leveren (Beperkt door de voeding en thermische belastbaarheid van de versterker).

Bij 2 ohm heb je met een hele lage spanning al veel stroom (veel vermogen), maar loop je mogelijk eerder tegen de thermische of stroomlimiet van de versterker aan (meestal gaat de versterker dan in protect mode). In auto's (12V, veel stroom) is 2ohm handig als je perse veel vermogen uit 12V wilt halen. Bij 8ohm zal je eerder tegen de spanningslimiet van een versterker aanlopen (kan minder hard of gaat hoorbaar clippen als je het alsnog harder zet)

Klankmatig maakt het allemaal niet uit. Gewoon op 2 ohm aansluiten als de versterker erop gemaakt is (meestal niet) en anders op 8ohm aansluiten.
Oke bedankt! Maar ik ben wel nieuwschierig jn welke aansluitingen beide magneten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
TBTL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:44:
Als je een versterker koopt, kies er dan bij voorkeur eentje waar een DSP op zit. Het kost iets meer, maar je hebt veel meer mogelijkheden (en hobbyplezier) om de subwoofer af te stellen op je luisterruimte.

Als de boel op een pc wordt aangesloten, kan je de DSP ook gratis draaien op de pc met bijvoorbeeld Equalizer APO.
Er zijn jammer genoeg niet zo gek veel versterkers in mijn prijs klasse (maximaal €150) dus zat ik naar een tweedehands sub te kijken om hem daaruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dnh300 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:07:
[...]

Oke bedankt! Maar ik ben wel nieuwschierig jn welke aansluitingen beide magneten werken.
In alledrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Ja alleen dan is het probleem 99% van de plaat versterkers is gemaakt voor 4 ohm. Ga ik hem op 8 ohm schakelen is het niet ideaal. 2 ohm gaat 99% niet redden. En hoe kan ik 2x 4ohm aansluiten, op een 1x 4ohm versterker? Dat is niet mogelijk toch.

Ik heb deze cijfers trouwens van een klein bedrijfje dat olaat versterkers verkoopt. Dus het lijkt me dat dit wel klopt anders zouden ze mij wel wat wijsmaken om mij iets te verkopen. Maar dat hebben ze juist niet gedaan.

Ikzelf dacht dat 8ohm wel lekker kon werken, maar deze man waarmee ik contact had. Vertelde me dat ik dan behoorlijk wat bass ging missen. 4 ohm kan niet & 2 ohm is te zwaar.

[ Voor 64% gewijzigd door dnh300 op 07-04-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Er is van alles mogelijk, je kan ook een externe versterker met 2 kanalen gebruiken en met ingebouwde DSP. Of je koopt een wat potentere plate amp en je draait die op 8 ohm, dat kan ook goed.

Maar in wat voor behuizing zit je driver? Een enkele 8inch is wel wat krap voor sublaag in een woonkamer. Misschien ook een mooi moment om iets potentere drivers te gebruiken. Of is het echt alleen voor muziek op rustig niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
@JvS een ander verschil tussen een woonkamer en een auto, is dat je in een auto over het algemeen vrij korte kabels hebt en in een woonkamer wat langere. Hoe lager de impedantie van je speaker, hoe hoger (verhoudingsgewijs) de kabelverliezen.

@dnh300 De impedantie van je versterker hoeft niet persé perfect te matchen met die van je speaker. Zolang je maar rekening houdt met de beperkingen die @JvS al uitgelegd hebt. Gevoelsmatig zou ik de spoelen denk ik liever in serie zetten (8 ohm), maar je moet het zelf weten. Je kunt het ook gewoon ff proberen en kijken wat je het beste bevalt icm de volume-knop van je versterker.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 07-04-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Jag schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:14:
Er is van alles mogelijk, je kan ook een externe versterker met 2 kanalen gebruiken en met ingebouwde DSP. Of je koopt een wat potentere plate amp en je draait die op 8 ohm, dat kan ook goed.

Maar in wat voor behuizing zit je driver? Een enkele 8inch is wel wat krap voor sublaag in een woonkamer. Misschien ook een mooi moment om iets potentere drivers te gebruiken. Of is het echt alleen voor muziek op rustig niveau?
Daar ben ik het mee eens maar deze 8 inch heeft me toch wel verbaast. (Heb hem even op mijn jbl 5ez autoversterker gehad) (500watt rms) en er komt echt wel flink geluid uit in een kleine woonkamer. M

Maar ik heb ook een jbl 10 inch subwoofer gezien van 150 watt dit is een actieve sub uit de northbridge series. Ben benieuwd of dit veel beter gaat zijn? (Deze is 10 inch gesealed) die van mij 8 inch gepoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
mcDavid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:23:
@JvS een ander verschil tussen een woonkamer en een auto, is dat je in een auto over het algemeen vrij korte kabels hebt en in een woonkamer wat langere. Hoe lager de impedantie van je speaker, hoe hoger (verhoudingsgewijs) de kabelverliezen.

@dnh300 De impedantie van je versterker hoeft niet persé perfect te matchen met die van je speaker. Zolang je maar rekening houdt met de beperkingen die @JvS al uitgelegd hebt. Gevoelsmatig zou ik de spoelen denk ik liever in serie zetten (8 ohm), maar je moet het zelf weten. Je kunt het ook gewoon ff proberen en kijken wat je het beste bevalt icm de volume-knop van je versterker.
Ik heb nu wel een leuk setje op het oog, namelijk een 5.1 van jbl bestaand uit:
2x E80 3 weg 80W frontspeakers
2x E20 2 weg 120W surroundspeakers
1x EC25 2 weg 300W centrespeaker
1x E150P/230 150W subwoofer

Denk je dat mijn 8 inch beter is dan de subwoofer uit dit setje? (10 inch gesealed) want gesealed heb je meer power nodig om jetzelfde geluid te bereiken dan gepoort. En de jbl sub is “maar” 150 watt (dat is niet rms) en ik heb een denon versterker op het oog deze geeft op elk kanaal 120watt rms 8ohm. Dat is wel een leuk vermogen voor mijn 8 inch subwoofer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9EdB9uYh_MHRJb8tDyB7vgVZVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XndHonUKlOpwdZ3UcAKFREcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA1uW6SsUekzVFzrxqfDOoWAcnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mdeUpPrH8Vhc8L7F6qnokyE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel dus tussen twee dingen:

Een nieuwe versterker met een mooi vermogen voor toekomstige updrages en nu met een 8 inch subwoofer.

Of een compleet jbl 5.1 setje maar dan uitgebreider.

[ Voor 11% gewijzigd door dnh300 op 07-04-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dnh300 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:32:
Ikzelf dacht dat 8ohm wel lekker kon werken, maar deze man waarmee ik contact had. Vertelde me dat ik dan behoorlijk wat bass ging missen. 4 ohm kan niet & 2 ohm is te zwaar.
Dit is niet waar. Je hebt alleen minder vermogen, omdat een versterker meestal bij 4ohm het meeste vermogen kan leveren. Als je een versterker hebt die bij 8 ohm voldoende vermogen kan leveren, is er echt helemaal niets aan de hand. Het gaat niet anders klinken, je moet alleen je "gain" wel goed instellen (dat is een draaiknop) en mogelijk gaat het je niet hard genoeg, maar ik verwacht dat dit echt enorm mee gaat vallen. Verschil tussen 100 (bij 8 ohm) of 150watt (bij 4 ohm, fictieve getallen) is echt 2db ofzo, niet echt spannend.

Een 8" met een enorme slag heeft vaak juist veel vermogen nodig om veel output te krjgen. Een 10 of 12" heeft vaak een veel hoger rendement (en meestal ook hogere belastbaarheid). In een auto heb je heel veel gratis "room gain", wat je in een woonkamer niet hebt.[
dnh300 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:27:
[...]

Denk je dat mijn 8 inch beter is dan de subwoofer uit dit setje? (10 inch gesealed) want gesealed heb je meer power nodig om jetzelfde geluid te bereiken dan gepoort. En de jbl sub is “maar” 150 watt (dat is niet rms) en ik heb een denon versterker op het oog deze geeft op elk kanaal 120watt rms 8ohm. Dat is wel een leuk vermogen voor mijn 8 inch subwoofer.
Mjah, je stuk tekst staat vol audio-wijsheden die nooit helemaal kloppen. Een poort voegt inderdaad gratis power toe rond de tuningfrequentie, maar een 10" woofer heeft vaak dus een (veel) hoger rendement dan een 8". En de "Dat is niet RMS" klinkt alsof je je enorm op versterkervermogen richt. Die JBL heeft gewoon 150 watt continu vermogen en "250 watt piekvermogen RMS" volgens de spec. Maar bij hoeveel vervorming wordt er niet bijgezet (dat is relevant, "RMS" is een beetje de term die niet zoveel zegt, om niet te zeggen: Niets). Daarbij. De JBL ieen instapwoofer. Kan prima werken hoor. Die woofer van jou is een autowoofer en maar 8". Het is het allebei eigenlijk net niet qua ideaal. Voor het geld van die 8" die je hebt, kan je voor een woonkamer volledige 10" subs kopen met versterker, dat zou misschien een betere keuze geweest zijn achteraf.

Maar als je echt goed laag wilt, kan je ze ok alletwee gebruiken. Dat voegt wel echt iets toe, meerdere subs (mogen totaal verschillende zijn), doen veel meer voor de kwaliteit van het laag dan alle vragen waar jij je nu mee bezig houdt.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 07-04-2021 17:05 ]

Pagina: 1