is dit een goed systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.242 views

• kes2006
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05-2023
ik dacht een keer op de forums van tweakers om een mening te vragen maar ik wil een pc gaan bouwen voor mijn vriendin en ik had al een lijst bij elkaar ik probeer onder de 1000 te blijven omdat ik nog maar 14 ben en bijna 15

de geplande onderdelen zijn nu

cpu een ryzen 5 3600
mobo MSI B450I GAMING PLUS AC
ram corsair vengance lpx 2 x 8 gb 3200mhz
gpu waarschijnlijk een 1070 ofzo maar ik wacht even tot de prijzen normaal zijn
ssd kingston a2000 500gb
koeler eerst de stock koeler later een 240mm aio
case nzxt h210 black + red
voeding corsair cx650f
en nog wat rood + zwarte kabel extensies

ik hoor graag jullie beoordeeling

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beter pak je een i5-11400F met B560i/H570i bordje.

• kes2006
ik ben niet zo fan van intel omdat de nou een beetje heet worden en die kast heeft al niet de beste airflow

• Uszka
  • Nu online
Hoezo heet worden? Ik heb hier een 11500 die onder een boxed koeler niet warmer wordt dan 70 graden.

• kes2006
eehhhh ja dat is warm en ik wil max stabiliteit en stilte omdat ik niet bij haar woon wat logish is en ik heb wat meer ervaring met amd en ryzen

• kes2006
Uszka schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:25:
Hoezo heet worden? Ik heb hier een 11500 die onder een boxed koeler niet warmer wordt dan 70 graden.
en ik wil sowizo nog kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een 5800x

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-11 10:52
Intel is juist meer stabiel dan amd en als je stilte wil, heeft dat niks te maken of het amd of intel is maar welke koeler je gebruikt

• kes2006
soldin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:00:
Intel is juist meer stabiel dan amd en als je stilte wil, heeft dat niks te maken of het amd of intel is maar welke koeler je gebruikt
ja dat snap ik maar amd runt veel koeler dan intel dus ik wil het bij amd houden en ik kan ik goedkopere koeler kopen

• kes2006
en hoezo is een week oud platform stablier dan een jaar oud platform

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

sapphire

Die-hard pruts0r

@soldin Dat slaat natuurlijk nergens op zo'n opmerking :?

@kes2006 In principe maakt het geen klap uit of de CPU 'koeler runt' zolang hij niet throttlet, ofwel zichzelf downclocked omdat hij te heet word. Dus of de CPU 60, of 70 graden word maakt in principe weinig uit en zeker weinig voor stabiliteit.

Ik lees hier sowieso veel dat Corsair niet altijd een even goede combi is met Ryzen, dus als je veel ervaring hebt met het platform vind ik dat een bijzondere keuze.
Daarnaast waarom je geld uitgeven aan een behuizing waarvan je zelf al aangeeft dat deze een matige airflow heeft (zeker voor de GPU), de voeding is niet meer dan matig en 650watt vrij enthousiast. Extentions zijn behalve dat het er leuk uitziet ook weggegooid geld, idem met een AIO. Enorm slechte prijs-kwaliteit verhouding als je een beperkt budget hebt want je wint er vrij weinig mee tov een nette luchtkoeler die goedkoper is.

Ik ben absoluut geen Intel fan maar als je met een beperkt budget zit en met de huidige markt zou ik zeker naar de betere bang-for-buck CPU's kijken en dat is op dit moment eerder de CPU die @Uszka aangeeft dan een Ryzen 3600. Gooi er een koeler die groter is dan de boxed koeler en het werkt prima, goede voeding erbij en je hebt een solide basis.

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 07-04-2021 00:15 ]

Gabriël AM5

• kes2006
sapphire schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:10:
@soldin Dat slaat natuurlijk nergens op zo'n opmerking :?

@kes2006 In principe maakt het geen klap uit of de CPU 'koeler runt' zolang hij niet throttlet, ofwel zichzelf downclocked omdat hij te heet word. Dus of de CPU 60, of 70 graden word maakt in principe weinig uit en zeker weinig voor stabiliteit.

Ik lees hier sowieso veel dat Corsair niet altijd een even goede combi is met Ryzen, dus als je veel ervaring hebt met het platform vind ik dat een bijzondere keuze.
Daarnaast waarom je geld uitgeven aan een behuizing waarvan je zelf al aangeeft dat deze een matige airflow heeft (zeker voor de GPU), de voeding is niet meer dan matig en 650watt vrij enthousiast. Extentions zijn behalve dat het er leuk uitziet ook weggegooid geld, idem met een AIO. Enorm slechte prijs-kwaliteit verhouding als je een beperkt budget hebt want je wint er vrij weinig mee tov een nette luchtkoeler die goedkoper is.
bedankt voor eindelijk een prima antwoord en ik nu al meer dan een jaar corsair in mijn ryzen pc en nooit problemen en de behuizing is opzich niet zo heel duur en ik wil een prima voeding hebben omdat ik later nog wat wil upgraden en die extensions zijn maar 30 euro en het zelfde met die aio ze speelt niet zo heel veel intensive spellen en ik wil gewoon dat ze helemaal verbaast is om de looks en alles en waarschijnlijk ook de prefromance omdat haar huis houden alleen een first gen i5 imac heeft en misschien koop ik wel een wraith prism voor die pc

• Uszka
  • Nu online
kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:17:
en die extensions zijn maar 30 euro
Heb je een link naar die extensions?
Sws is het gebruik van extensions af te raden ivm spanningsverlies. Belangrijk is dat er dikke draden gebruikt zijn, bij voorkeur AWG16. In goedkope extensions wordt maar al te vaak AWG18 of 20 gebruikt en die moet je niet hebben.

En ja, Intel is stabieler dan Ryzen kan ik je melden na een paar jaar met beiden bezig te zijn. Vorig jaar 80 systemen gebouwd, 50% Intel en 50% Ryzen en met bijna alle Ryzen builds was wel wat mee voordat het stabiel liep en als het stabiel liep kon het na de eerstvolgende Windows update gedaan zijn met de stabiliteit. Bios moet dan geupdate worden en vaak ook drivers. M2 ssd's die plots niet meer werken, hetzelfde geldt voor netwerk etc. Het is zelfs zo dat sommige geheugenmodules niet meer stabiel werken na een biosupdate. Dat waren dan voornamelijk modules van Corsair wat een bekend probleem is, maar toch. Bij Intel komt zoiets niet voor. De Intel systemen werken meteen, maakt niet uit welk ram je erin stopt, stabiel en blijven dat. Ben nu met het 5e 11e gen Intel systeem bezig en alle 5 werken meteen probleemloos. Vorige week na 3 maanden nog eens Ryzen in elkaar gezet omdat iemand die persee wilde hebben en weer een hoop gedoe voordat het werkt. Gen4 ssd die niet wordt herkend, ram dat niet lekker op XMP wil werken. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met Ryzen. Prima presterend spul hoor Zen 2 en Zen 3 maar je moet wel de tijd en kennis hebben om het stabiel te krijgen en te houden. De kennis heb ik wel maar de tijd ontbreekt het aan als je het naast een fulltime baan doet.

• kes2006
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:03:
[...]

Heb je een link naar die extensions?
Sws is het gebruik van extensions af te raden ivm spanningsverlies. Belangrijk is dat er dikke draden gebruikt zijn, bij voorkeur AWG16. In goedkope extensions wordt maar al te vaak AWG18 of 20 gebruikt en die moet je niet hebben.

En ja, Intel is stabieler dan Ryzen kan ik je melden na een paar jaar met beiden bezig te zijn. Vorig jaar 80 systemen gebouwd, 50% Intel en 50% Ryzen en met bijna alle Ryzen builds was wel wat mee voordat het stabiel liep en als het stabiel liep kon het na de eerstvolgende Windows update gedaan zijn met de stabiliteit. Bios moet dan geupdate worden en vaak ook drivers. M2 ssd's die plots niet meer werken, hetzelfde geldt voor netwerk etc. Het is zelfs zo dat sommige geheugenmodules niet meer stabiel werken na een biosupdate. Dat waren dan voornamelijk modules van Corsair wat een bekend probleem is, maar toch. Bij Intel komt zoiets niet voor. De Intel systemen werken meteen, maakt niet uit welk ram je erin stopt, stabiel en blijven dat. Ben nu met het 5e 11e gen Intel systeem bezig en alle 5 werken meteen probleemloos. Vorige week na 3 maanden nog eens Ryzen in elkaar gezet omdat iemand die persee wilde hebben en weer een hoop gedoe voordat het werkt. Gen4 ssd die niet wordt herkend, ram dat niet lekker op XMP wil werken. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met Ryzen. Prima presterend spul hoor Zen 2 en Zen 3 maar je moet wel de tijd en kennis hebben om het stabiel te krijgen en te houden. De kennis heb ik wel maar de tijd ontbreekt het aan als je het naast een fulltime baan doet.
die extensions heb ik nu al een tijdje maar dan ik het wit met zwart ze zijn van coolermaster werken prima en ik heb zelf meer ervaring met amd omdat ik zelf meer amd pc's heb gebouwd en ik heb er nooit problemen meer ik heb zelfs een b550 mobo met een ryzen 3 3200g en dat is officeel niet gesupport maar het werkt helemaal prima geen problemen mee en ik wil nog kunnen upgraden en met een 11 gen cpu kan dat gewoon niet en die cpus runnen gewoon heet en ik wil dat niet ik ben niet constant bij die pc en ik ga alleen dingen gebruiken die ik vertouw dat het stabiel ik dus ik hou het bij amd ik ga niet intel

• kes2006
en hoe kan je een paar jaar bezig zijn met 11 gen intel cpus die zijn nog maar 1 week uit ik wil gewoon een platform wat ik nog kan upgraden niet dat ik in een kleine kast een 11900k ga in drukken

• Uszka
  • Nu online
kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:53:
[...]

die extensions heb ik nu al een tijdje maar dan ik het wit met zwart ze zijn van coolermaster werken prima en ik heb zelf meer ervaring met amd omdat ik zelf meer amd pc's heb gebouwd en ik heb er nooit problemen meer ik heb zelfs een b550 mobo met een ryzen 3 3200g en dat is officeel niet gesupport maar het werkt helemaal prima geen problemen mee en ik wil nog kunnen upgraden en met een 11 gen cpu kan dat gewoon niet en die cpus runnen gewoon heet en ik wil dat niet ik ben niet constant bij die pc en ik ga alleen dingen gebruiken die ik vertouw dat het stabiel ik dus ik hou het bij amd ik ga niet intel
Maak eens gebruik van leestekens want het is amper te volgen wat je schrijft. Ik neem aan dat je een beetje fatsoenlijk Nederlands leert op school.

Hoe kan je nu weten dat Intels heet runnen als je er totaal geen ervaring mee hebt, zelfs nog nooit een systeem ermee hebt gebouwd!

Voor de rest: succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 07-04-2021 12:07 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:36

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

'Hoe weet je nou dat intels heet lopen?'
Wanneer ze op de verkeerde architectuur zijn gebouwd. De 11700K is een 'waste of sand'. Nooit de standaard stock koeler gebruiken erbij is het advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Ludwig005 op 07-04-2021 12:31 ]

• Uszka
  • Nu online
Ludwig005 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:24:
De 11700K is een 'waste of sand'. Nooit de standaard stock koeler gebruiken erbij is het advies.
Dat is een loze kreet want K cpu's krijgen niet eens een boxed koeler mee!

• Ludwig005

Ludwig005

Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:31:
[...]

Dat is een loze kreet want K cpu's krijgen niet eens een boxed koeler mee!
non K krijgt wel een stock cooler mee, maar afgeraden te gebruiken.

• Uszka
  • Nu online
Met een i7 non K zou ik dat niet doen idd. i5 werkt prima onder de boxed.

• kes2006
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:07:
[...]

Maak eens gebruik van leestekens want het is amper te volgen wat je schrijft. Ik neem aan dat je een beetje fatsoenlijk Nederlands leert op school.

Hoe kan je nu weten dat Intels heet runnen als je er totaal geen ervaring mee hebt, zelfs nog nooit een systeem ermee hebt gebouwd!

Voor de rest: succes!
Hé kijk je hoeft mij toch niet te beoordelen op mijn Nederlands ik heb daar moeite mee dus het is geen reden om zo kinderachtig te doen Intel fanboy

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

soldin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:00:
Intel is juist meer stabiel dan amd
Bullshit.

kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:34:
[...]

Hé kijk je hoeft mij toch niet te beoordelen op mijn Nederlands ik heb daar moeite mee dus het is geen reden om zo kinderachtig te doen Intel fanboy
Door een topic te openen op GoT vraag jij andere mensen om tijd en moeite te steken in het helpen met jouw vraag/probleem. Dan mag je best de kleine moeite doen om tenminste leesbaar te schrijven; niemand hier heeft zin om een bericht te lezen zonder hoofdletters en interpunctie.

Met mensen schofferen kweek je ook niet veel goodwill.

[ Voor 67% gewijzigd door Compizfox op 07-04-2021 12:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Uszka
  • Nu online
Fanboy gaat wat ver maar mijn voorkeur ligt op dit moment dichter bij Intel dan bij AMD. Dat komt door de ervaring van afgelopen jaren, niet omdat er een bepaald merk op staat. Ik ben enthousiast over de prestaties en efficiëntie van de laatste 2 Ryzen generaties, over de stabiliteit helaas een stuk minder. Dat laatste is toch wel heel belangrijk als je voor anderen systemen bouwt en onderhoudt. Niet in de eerste plaats voor jezelf maar zeker wel voor de eigenaar van het systeem die weinig tot geen kennis van de apparatuur heeft.
Lekker constructieve reactie. Dat vraagt om een toelichting.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:34:
[...]

Het is niet zo lastig. Aan het eind van een zin zet je een punt. Zodat het voor iedereen duidelijk is wanneer jou zin eindigt. Aan het begin van een zin zet je een hoofdletter zodat icm de punt het begin en einde van een zin duidelijk zijn. Als je nu een lange zin gaat krijgen zoals deze, dan kan je een komma gebruiken om de zin te splitsen. Geen punt en hoofdletter in dat geval. En om de leesbaarheid van je tekst te vergroten kan je af en toe een enter gebruiken

Dit noemen we alinea's.

Door een alinea te gebruiken kan je een grote lap tekst opdelen in leesbare stukken...

Of je foutloos Nederlands spreekt of typt, daar maakt echt niet iedereen zich druk om. Ik typ ook niet foutloos met mijn dyslectische handicap, maar in de basis is je tekst gewoon lastig te begrijpen zonder leestekens. En aangezien jij ergens hulp mee wilt is dat toch een kleine moeite om te doen? Zodat niemand hoeft te gokken wat je exact wilt en bedoeld?

Ps. Ik vind dat wat je typt prima is, zo veel foutjes kom ik er niet in tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 07-04-2021 12:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:44:
[...]

Lekker constructieve reactie. Dat vraagt om een toelichting.
Het is gewoon ongefundeerd. Het is niet aan mij om dat te onderbouwen, maar aan degene die die claim maakt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• kes2006
jack zomer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:45:
[...]

Het is niet zo lastig. Aan het eind van een zin zet je een punt. Zodat het voor iedereen duidelijk is wanneer jou zin eindig. Aan het begin van een zin zet je een hoofdletter zodat icm de punt het begin en einde van een zin duidelijk zijn. Als je nu een lange zin gaat krijgen zoals deze, dan kan je een komma gebruiken om de zin te splitsen. Geen punt en hoofdletter in dat geval. En om de leesbaarheid van je tekst te vergroten kan je af en toe een enter gebruiken

Dit noemen we alinea's.

Door een alinea te gebruiken kan je een grote lap tekst opdelen in leesbare stukken...

Of je foutloos Nederlands spreekt of typt, daar maakt echt niet iedereen zich druk om. Ik typ ook niet foutloos met mijn dyslectische handicap, maar in de basis is je tekst gewoon lastig te begrijpen zonder leestekens. En aangezien jij ergens hulp mee wilt is dat toch een kleine moeite om te doen? Zodat niemand hoeft te gokken wat je exact wilt en bedoeld?

Ps. Ik vind dat wat je typt prima is, zo veel foutjes kom ik er niet in tegen.
Ik moest bijna weg van school dus ik had geen tijd meer.

• kes2006
Oké ik ga even een uitleg gen waarom ik deze onderdelen koos.

De meeste van deze dingen heb ik nog liggen, zoals de cpu en het geheugen. Dat is de rede waarom ik amd wou gaan omdat ik geen zin heb om meer geld te besteden.

Het spijt me echt vreselijk dat ik dit niet direct zei en ik zal er de volgende keer aan denken.

• Ludwig005

Ludwig005

kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:59:
Oké ik ga even een uitleg gen waarom ik deze onderdelen koos.

De meeste van deze dingen heb ik nog liggen, zoals de cpu en het geheugen. Dat is de rede waarom ik amd wou gaan omdat ik geen zin heb om meer geld te besteden.

Het spijt me echt vreselijk dat ik dit niet direct zei en ik zal er de volgende keer aan denken.
Als je de meeste dingen hebt liggen, waarom vraag je dan geen advies voor wat er nog niet aanwezig is?

• kes2006
Ludwig005 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:02:
[...]

Als je de meeste dingen hebt liggen, waarom vraag je dan geen advies voor wat er nog niet aanwezig is?
dit is de eerste keer dat ik op dit forum post :|

• Uszka
  • Nu online
Wat heb je exact liggen en wat heb je nog nodig?

• kes2006
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:06:
Wat heb je exact liggen en wat heb je nog nodig?
de onderdelen wat ik nu heb liggen zijn een

ryzen 3 3200g

2 x 8 gb corsair vengance lpx 3200mhz

dus ik heb nog nodig

een moederbord

een koeler ik denk dat ik gewoon een wraith prism koop

een voeding

en een kast maar dat staat eigelijk al vast omdat zij die mooi vind

ik hoop dat dit een beetje helpt

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als je een Ryzen 3200G hebt liggen, waarom noem je in de openingspost dan een 3600?

• kes2006
Haribo112 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:35:
Als je een Ryzen 3200G hebt liggen, waarom noem je in de openingspost dan een 3600?
omdat ik die wil gaan gebruiken maar hij vroeg wat ik had liggen. en ik kan altijd nog upgraden naar een 3600

• Uszka
  • Nu online
kes2006 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:10:
[...]

de onderdelen wat ik nu heb liggen zijn een

ryzen 3 3200g

2 x 8 gb corsair vengance lpx 3200mhz

dus ik heb nog nodig

een moederbord

een koeler ik denk dat ik gewoon een wraith prism koop

een voeding

en een kast maar dat staat eigelijk al vast omdat zij die mooi vind

ik hoop dat dit een beetje helpt
Je hebt ook een B550 mobo zei je.

• kes2006
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:52:
[...]

Je hebt ook een B550 mobo zei je.
Ja maar die is van mijn main pc die pc wordt mini itx.
dat mobo is een gigabyte b550 gaming x V2 en atx past een beetje moeilijk in een itx kast

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Ik probeer het te begrijpen, maar het verloopt moeizaam.

Welke onderdelen heb je zelf?
Welke onderdelen heeft je vriendin of heb jij voor je vriendin?
Wil je onderdelen voor jouw pc kopen?
Wil je onderdelen voor de pc van jouw vriendin kopen?
Of allebei?
Of wil je onderdelen verplaatsen van jouw pc naar de pc van jouw vriendin?

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 07-04-2021 15:27 ]

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-12 09:10
Ikzelf zo voor AMD gaan omdat ik persoonlijk vind dat die beter bezig zijn. Dat TDP (warmte-output) wordt bij AMD anders gemeten dan Intel, voor de verandering klopt die van Intel gewoon wat beter.

Als je graag stil wilt, zou je voor een koeler zoals deze kunnen gaan. Ik heb ook zoiets (again, dat was gewoon een random pick) en dat bevalt me zeer goed. Door de grootte kan het wel wat warmte absorberen (dus niet je fan aan/uit/aan/uit/aan/uit) en door de dubbele ventilator kunnen ze beide op 50%

Ikzelf heb ze altijd op zachtjes aan staan (elk op 25% ofzo) voor een continue basiskoeling en dat bevalt me zeer goed, 1 van de beste keuzes die ik wat dat betreft heb gemaakt.

Waterkoeling heb ik ook naar gekeken, maar vond ik een forse investering die bovendien niet harder koelt. Je verplaatst de warmte naar een plek waar je het makkelijker kunt uitblazen, maar als je basic setup klopt kun je zeer vergelijkbare prestaties verwachten voor veel minder budget. Waterkoeling heeft wel een wow-factor, maar dat mag je zelf bepalen.
-- -
Betreft CPU zou ik ipv ene 3600 eerder gaan voor een 5600. Voor puur gamen is dat meer dan je gebruikt, maar voor een redelijk kleine extra investering heb je meer algemene PC. Doordat ie algemeen breder in te zetten is, is het hele apparaat wel prettiger.
-- -
Ram is qua hoeveelheid prima, 16GB is een comfortabele hoeveelheid. Niet overdreven, niet beperkend. let op dat als je ze op 3200 wilt draaien je dat wel aanzet in je bios :)
-- -
Je voeding is een klasse brons. Persoonlijk ben ik van mening dat in een tijd waar we weten dat je bewust met je energie om moet gaan, je minimaal voor gold zou moeten gaan.
Ik zou de RGB droppen (ga je toch minimaal zien, komt aan de onderkant van je kast. Aan de buitenkant-onderkant. Waar ie op staat).
-- -
Storage is wat aan de lage kant. Persoonlijk zou ik er nog een goedkope 1TB M.2 bij doen en daar al je games op installeren, en je huidige goede dan voor Windows gebruiken.

-- -
Als je een stille PC wilt, kan ik je aanraden met je fan-control te spelen. Soms moet dat in de bios, soms kan dat via tools. Ik heb bv mn achterste fan altijd minimaal op 25% staan. Daardoor is er altijd een minimale airflow en bouwt warmte niet echt op. Al mn andere fans staan uit bij simpel PC gebruik (beetje browsen enzo).

[ Voor 52% gewijzigd door Martijn.C.V op 07-04-2021 15:56 ]

Complimentje?

• kes2006
Djarune schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:27:
Ik probeer het te begrijpen, maar het verloopt moeizaam.

Welke onderdelen heb je zelf?
Welke onderdelen heeft je vriendin of heb jij voor je vriendin?
Wil je onderdelen voor jouw pc kopen?
Wil je onderdelen voor de pc van jouw vriendin kopen?
Of allebei?
Of wil je onderdelen verplaatsen van jouw pc naar de pc van jouw vriendin?
Oké nu heb ik zelf de volgende onderdelen

Ryzen 3 3200g

Gigabyte b550 gaming x V2

2 x 8gb Corsair lpx 3200mhz

Dark rock pro 4

Corsair mp600 500gb

3 coolermaster halo 120mm fans

Een 750w 80+ goud voeding

En een coolermaster h500 case

En de dingen die ik wil kopen voor mijn eigen pc

Trident z rgb 2 x 16gb 3200mhz

Ryzen 7 3700x

En een betere videokaart maar daar wacht ik mee

En mijn vriendin heeft niks want ze weet niks van computers

En de dingen die ik wil kopen voor mijn vriendins pc zijn

Dat b450 mobo waar ik het over had

Nzxt h210

Wraith prism

En ook een videokaart maar daar wacht ik ook mee

En ik denk dat ik een 650w voeding ga kopen want ik ben niet blij met die 750w voeding dus ik ga hem daar ook niet voor gebruiken

Laat mij het weten als je meer info nodig hebt

• kes2006
Martijn.C.V schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:47:
Ikzelf zo voor AMD gaan omdat ik persoonlijk vind dat die beter bezig zijn. Dat TDP (warmte-output) wordt bij AMD anders gemeten dan Intel, voor de verandering klopt die van Intel gewoon wat beter.

Als je graag stil wilt, zou je voor een koeler zoals deze kunnen gaan. Ik heb ook zoiets (again, dat was gewoon een random pick) en dat bevalt me zeer goed. Door de grootte kan het wel wat warmte absorberen (dus niet je fan aan/uit/aan/uit/aan/uit) en door de dubbele ventilator kunnen ze beide op 50%

Ikzelf heb ze altijd op zachtjes aan staan (elk op 25% ofzo) voor een continue basiskoeling en dat bevalt me zeer goed, 1 van de beste keuzes die ik wat dat betreft heb gemaakt.

Waterkoeling heb ik ook naar gekeken, maar vond ik een forse investering die bovendien niet harder koelt. Je verplaatst de warmte naar een plek waar je het makkelijker kunt uitblazen, maar als je basic setup klopt kun je zeer vergelijkbare prestaties verwachten voor veel minder budget. Waterkoeling heeft wel een wow-factor, maar dat mag je zelf bepalen.
-- -
Betreft CPU zou ik ipv ene 3600 eerder gaan voor een 5600. Voor puur gamen is dat meer dan je gebruikt, maar voor een redelijk kleine extra investering heb je meer algemene PC. Doordat ie algemeen breder in te zetten is, is het hele apparaat wel prettiger.
-- -
Ram is qua hoeveelheid prima, 16GB is een comfortabele hoeveelheid. Niet overdreven, niet beperkend. let op dat als je ze op 3200 wilt draaien je dat wel aanzet in je bios :)
-- -
Je voeding is een klasse brons. Persoonlijk ben ik van mening dat in een tijd waar we weten dat je bewust met je energie om moet gaan, je minimaal voor gold zou moeten gaan.
Ik zou de RGB droppen (ga je toch minimaal zien, komt aan de onderkant van je kast. Aan de buitenkant-onderkant. Waar ie op staat).
-- -
Storage is wat aan de lage kant. Persoonlijk zou ik er nog een goedkope 1TB M.2 bij doen en daar al je games op installeren, en je huidige goede dan voor Windows gebruiken.

-- -
Als je een stille PC wilt, kan ik je aanraden met je fan-control te spelen. Soms moet dat in de bios, soms kan dat via tools. Ik heb bv mn achterste fan altijd minimaal op 25% staan. Daardoor is er altijd een minimale airflow en bouwt warmte niet echt op. Al mn andere fans staan uit bij simpel PC gebruik (beetje browsen enzo).
Oké de pc is niet voor mij en 1tb heeft ze niet echt nodig net zoals een 5600 want dat is allemaal een beetje overdreven voor welke spellen ze gaat spelen en met koeling misschien koop ik uiteindelijk wat noctuas ofzo voor de stilte maar voor nu is het stil genoeg en zelf ga ik wel nog een 1tb ssd halen en ik wil gaan streamen dus daarom wil ik een 3700x ipv een 5600x voor de extra cores en ik verdien maar €200 per maand dus het is al krap

• Orodeth
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-12 14:14
Hoi Kes2006,

Misschien om je goed van dienst te zijn moeten we ook even een stap terug nemen. Wat wilt zij precies met de PC allemaal gaan doen? Of is het een must dat het 1000 euro moet kosten met alle toeters en bellen?
Heeft ze zelf wensen hoe het er uit gaat zien?

[ Voor 9% gewijzigd door Orodeth op 07-04-2021 16:03 ]

• kes2006
Orodeth schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:02:
Hoi Kes2006,

Misschien om je goed van dienst te zijn moeten we ook even een stap terug nemen. Wat wilt zij precies met de PC allemaal gaan doen? Of is het een must dat het 1000 euro moet kosten met alle toeters en bellen?
Heeft ze zelf wensen hoe het er uit gaat zien?
Het is vooral gaming wat ze doet eigenlijk.
En het liefst heb ik dat de pc minder dan €1000 kost omdat ik op een budget zit en dat is inclusief een monitor maar een goed 1080p 60hz monitor is rond de €100 dus en de onderdelen die ik heb zijn een Ryzen 3 3200g en 2 x 8gb Corsair lpx 3200mhz

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Ik snap het nu.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenNZXT H210 Zwart/Rood€ 78,72€ 78,72
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/16€ 89,90€ 89,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
Totaal€ 348,52

+ jouw 3200G als CPU en voorlopig GPU.

Als RGB niet belangrijk is bij het geheugen dan is pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS ook goed.

De voeding is 550W en van goede kwaliteit. Je hebt pas meer nodig bij een RTX 2080 / 3080 of AMD equivalent. Dat past vermoedelijk niet in het budget.

De Wriath Prism koeler geef je cadeau, want die komt van jouw 3700x.

Scherm:
Bijvoorbeeld een pricewatch: Iiyama G-Master G2440HSU-B1.
Er zijn alternatieven, maar liever niet 1 onder de 125 euro, want dan bespaar je op kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 07-04-2021 16:32 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
denk nog eens na wat je echt wilt (je doel, niet je hardware)
neuzelen over geld en dan "wat noctuas" willen kopen voor de stilte, terwijl je nog geen gpu of monitor hebt geregeld..

even wat op de goede weg
1.bepaal je resolutie (1080p 60 begrijp ik?)
2. koop een gpu die hiermee uit de voeten kan.
3. reserveer geld voor al je randapparatuur die je nog moet
4. geef de rest uit aan bang for buck. je gaat dit toch niet updaten want je koopt een nieuwe over een paar jaar. dus geen x570 borden, geen dure fans, geen waterkoeling, gewoon out the box bang for buck.
5. be cool en ga niet over t budget, gewoon netjes binnen de kaders.

en to finish it off: begin eerst maar eens met een gpu regelen in deze dwaze tijden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Tijd voor een fatsoenlijk nieuw topic, want hier ontbreekt een hoop info doordat TS niet gewoon de gestructureerde opmaak pakt die je nota bene automatisch in beeld krijgt :).

Open dus even een nieuwe topic in Desktop Aankoopadvies en check DAA beleid wat precies de bedoeling is.

Hier duurt het nu immers al 40+ posts om tot de kern te komen ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.