Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 06:57
In onze aankomende verbouwing wil ik de verlichting kunnen dimmen. Zeker in de living, maar liefst ook in de hal, badkamer en slaapkamers. Ik ga hiervoor hoogstwaarschijnlijk Loxone gebruiken, maar dat maakt in principe niet uit voor mijn vraag.

En die is:
Dim ik LED lampen / LED armaturen / LED strips het best op 12, 24 of 230 volt?

Voor LED strips lijkt 24V een no-brainer: hier zijn genoeg oplossingen voor, dus dat is duidelijk.

Maar wat met de hoofdverlichting waarvoor ik hanglampen en eventueel enkele down lights wil gebruiken?

Ik zou het liefst voor alles op 24V werken - bijvoorbeeld met (betaalbare) DMX dimmers - maar ik vind letterlijk maar één lamp op 24V van het type GU10 - zowat de meestgebruikte socket voor armaturen.

Heeft iemand voorbeelden van moderne, minimalistische hanglampen op 24V?

Of genieten alternatieven op 12V of 230V toch de voorkeur?

Alle ideetjes of ervaringen zijn welkom!

Tx,
Gert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

12V is m.i. het meest gangbaar, samen met 230V.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor ledstrip inderdaad 24V, of 12V als het echt moet.

Voor spotjes kan je kijken naar 12V op basis van GU5.3. In GU10 zal je niet veel vinden aangezien dat een 230V socket is.

Voor andere lampen zal je of genoegen moeten nemen met G4/GY6.35 of specifiek op 12V armaturen moeten zoeken maar ben je ook gelijk aangewezen op de lichtkwaliteit van de fabrikant. De markt voor goede laagspanning ledlampen is niet zo groot verder.

Maar de dimbare 230V lampen hebben afgelopen 5 jaar wel hele grote stappen gemaakt, zeker als je bij de betere merken blijft. Prima dimbaar (zelfs met DimTone / DimToWarm) en goede kleurweergave (CRI >90 of >95). Zelf 4 jaar geleden alle primaire bronnen vervangen door dimbare (helft met DimTone) Philips (CRI >90) lampen en erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Op GU10 hoort helemaal geen 24V. Dat is een socket voor 230V. Het kan natuurlijk wel, maar het klinkt echt heel lomp en zelfs gevaarlijk. Stel je draait die lamp in een andere socket.. Best case scenario brand je de lamp door. Worst case scenario gebeurt er iets ergers..

Houd in gedachten dat lampen die op 12 of 24V werken, nog steeds kunnen worden gedimd in het 230VAC-domein (primaire dimming). Dus gewoon een "standaard" dimmerschakelaar, met daarachter een compatible dimbare 230V->12V trafo. Dan dim je op de traditionele analoge manier.

Of je pakt een niet-dimbare trafo en je gaat "achter" de trafo dimmen. Ofwel secundaire dimming in the 12/24V-domein, met PWM, dus op de "digitale" manier.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Septillion schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:19:

Maar de dimbare 230V lampen hebben afgelopen 5 jaar wel hele grote stappen gemaakt, zeker als je bij de betere merken blijft. Prima dimbaar (zelfs met DimTone / DimToWarm) en goede kleurweergave (CRI >90 of >95). Zelf 4 jaar geleden alle primaire bronnen vervangen door dimbare (helft met DimTone) Philips (CRI >90) lampen en erg tevreden over.
Heb je dan geen probleem met flikkeringen bij dimmen naar hele zwakke helderheid?
Welke dimmer en driver gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Heeft er iemand ervaring met het dimmen van 230V via Loxone? En dan ga ik natuurlijk graag naar een goedkoper alternatief dan hun eigen dure oplossing 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gertst schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:51:
[...]

Heb je dan geen probleem met flikkeringen bij dimmen naar hele zwakke helderheid?
Welke dimmer en driver gebruik je?
Niets, nul. En heb van alles al gebruikt. Van stekkerdimmers, goedkope zelfbouw triac dimmers zonder filter, Wifi dimmers en nu meeste via een Zigbee dimmer (QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN).

Wel zijn er elektronische dimmers die van slag kunnen raken van het TF signaal. Dan kan de lamp wat gaan knipperen. Dit had je bij gloeilampen ook maar zag je het minder. Maar met de dimmers hier zie ik het niet bij de Philips lampen (en ook niet bij het enige setje Ikea peertjes). En gelukkig zijn ze bezig het TF signaal uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
Flikkeren van verlichting bij dimmen herken ik ook niet, maar het dimbereik bij dimmen aan de AC kant is bij led gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Omdat ik met Loxone de verlichting ga sturen moet ik op zoek naar een betaalbare dimmer die via DMX of DALI gestuurd wordt. De meeste hebben 24V output (typisch voor LED strips) maar daar zijn dus moeilijk armaturen voor te vinden, zoals hanglampen.

Daarom moet ik - zoals jullie voorstellen - misschien toch naar 230V gaan. Voor 230V heb je dan wel veel soorten lampen maar weinig dimmers ... :/

Deze 6-channel DMX512 thyristor dimmer high voltage 220V digital silicon box dimmer misschien? Spotgoedkoop en misschien geen goede kwaliteit, maar ik vind niet veel beters ...

En deze dimmers zijn niet ideaal voor leds door de hoge minimale spanning, dacht ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Gertst op 07-04-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Aha, ik vond juist deze 24V spot van CONSTALED!

Afbeeldingslocatie: https://www.lencom.eu/data/upload/Shop/images/720x2000x0_constaled30938-1.jpg

Volgens de specs zijn deze de grootte van een MR16 en zijn ze 51mm hoog. Dus waarschijnlijk wel te retrofitten in bestaande gu10 hanglampen zoals bvb deze ;-)

Lijkt me wel wat!
En dan kan ik toch 24V gebruiken met relatief goedkope 24v dimmers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Wij zijn momenteel met de bouw van onze woning bezig en ik loop/liep tegen exact het zelfde probleem aan.

Na lang wikken en wegen heb ik dan toch voor 24V verlichting gekozen. Ik maak gewoon gebruik van standaard 230V armaturen met GU10 fitting en heb daar dan nu 24V spots met GU10 fitting in geplaatst. Mooi dimbaar en perfecte lichtkleuren. Gebruik het zelfde bij de AR70 spots.

Overal op de armaturen voorzie ik een stickertje met “pas op, 24V”. Heb zelfs een paar RGBW spots op de zelfde manier toegepast. Deze hebben dan wel geen GU10 fitting maar gewoon aansluitingen voor de verschillende kleuren en kunnen gestuurd worden via DALI en DMX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gertst schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:00:
In onze aankomende verbouwing wil ik de verlichting kunnen dimmen. Zeker in de living, maar liefst ook in de hal, badkamer en slaapkamers. Ik ga hiervoor hoogstwaarschijnlijk Loxone gebruiken, maar dat maakt in principe niet uit voor mijn vraag.

En die is:
Dim ik LED lampen / LED armaturen / LED strips het best op 12, 24 of 230 volt?

Voor LED strips lijkt 24V een no-brainer: hier zijn genoeg oplossingen voor, dus dat is duidelijk.

Maar wat met de hoofdverlichting waarvoor ik hanglampen en eventueel enkele down lights wil gebruiken?

Ik zou het liefst voor alles op 24V werken - bijvoorbeeld met (betaalbare) DMX dimmers - maar ik vind letterlijk maar één lamp op 24V van het type GU10 - zowat de meestgebruikte socket voor armaturen.

Heeft iemand voorbeelden van moderne, minimalistische hanglampen op 24V?

Of genieten alternatieven op 12V of 230V toch de voorkeur?

Alle ideetjes of ervaringen zijn welkom!

Tx,
Gert
tja als ik het vergelijk met bijvoorbeeld audio ik hoor zelf niet het verschil tussen een speaker set van 10,- en 10.000 euro om het even extreem te trekken terwijl jij dat misschien wel doet.

jij opt nu voor dmx (bewust?) zelf denk ik dat de wijze waarop je de lichten bedient (wifi/zigbee /bedraad) niet echt relevant is .. meer de uiteindelijke lamp(+controler) en de kwaliteit ervan.

Als je extra (verborgen) leidingen kan leggen voor een bedrade oplossing naar je stroompunten toe kan je daar vandaan de 2 (elektra + besturing) samenvoegen .. en of je dan een ledstrip of toch kiest voor een ledspot of halogeen maakt dan niet meer uit .

230/24/12v is ook niet echt een keuze gezien je genoeg omvormers hebt ik zou overal 230v aanleggen .. ben je toch leidingen aan het aanleggen kan je ook een extra draad neer leggen geschikt voor 24v waar je in de meterkast uiteindelijk kan kiezen voor 24 of 12v over die extra kabels te laten lopen (scheelt voedingen ?) ..

Mijn vrouw hekelt verlichting op 100% .. toch is alles berekend op dat licht niveau .. (dimbaar) en zij mag de hele boel "bedienen" wanneer het uitzonderlijke geval daar is .. zet ik op standje max .. en daarna terug op "W.A.F" stand :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
RayMotix schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:04:

Na lang wikken en wegen heb ik dan toch voor 24V verlichting gekozen. Ik maak gewoon gebruik van standaard 230V armaturen met GU10 fitting en heb daar dan nu 24V spots met GU10 fitting in geplaatst. Mooi dimbaar en perfecte lichtkleuren. Gebruik het zelfde bij de AR70 spots.
Nice! Exact wat ik ook wil doen. Lampen met GU10 fitting heb ik nog niet gevonden, behalve dan eentje met een lage CRI en dubieuze kwaliteit. Welke lampen en armaturen heb je gebruikt?
RayMotix schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:04:

Heb zelfs een paar RGBW spots op de zelfde manier toegepast. Deze hebben dan wel geen GU10 fitting maar gewoon aansluitingen voor de verschillende kleuren en kunnen gestuurd worden via DALI en DMX.
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat: heb je soms een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobbeke
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-06 19:28
Website met 24 V
NuLed
Is zo wat de enigste die ik gevonden heb

URL aangepast

[ Voor 68% gewijzigd door Septillion op 27-04-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
@Jobbeke Oops, je plaatste een L te veel in de url: ik veronderstel dat je deze bedoelde: https://nuled.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobbeke
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-06 19:28
klopt, dikke vingers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
Ben nog wel benieuwd naar de kwaliteit, is het echt warm wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Ik heb op Lencom 4 ConstaLED 24V Warmwit 6W 25° lampen gekocht en ben heel tevreden van de licht- en bouwkwaliteit. (CRI>92)

Dimmen gaat ook prima via een LINEARdrive 720.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karl216
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-07-2022
Al een heel oud topic, maar voor de geinteresseerden: www.stuff4lox.be
Alle soorten verlichting op 24vdc. E27, gu10, downlights, plafondlampen,...
Pwm dimbaar
Meeste producten 5 jaar garantie. Minalox: Europees merk (Slowakije)

[ Voor 21% gewijzigd door Karl216 op 03-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Karl216 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:45:
Al een heel oud topic, maar voor de geinteresseerden: www.stuff4lox.be
Alle soorten verlichting op 24vdc. E27, gu10, downlights, plafondlampen,...
Pwm dimbaar
Meeste producten 5 jaar garantie. Minalox: Europees merk (Slowakije)
He, dat is interessant! Het assortiment 24V leds is schaars, dus deze site is een goede aanwinst.
Ervaring met sommige van deze lampen? Zo ja, wat zijn je bevindingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
Ik denk dat zijn bevindingen stuk voor stuk positief zijn aangezien hij as eigenaar van het bedrijf even hier de website promote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-02-2023
Is het net zoals 230v schakelmateriaal te gebruiken in een 12v systeem ook mogelijk om een 230v dimmer te gebruiken in de camper om via 12v -> 12v spotjes te dimmen. Wil ook graag een mooie inbouwdimmer gelijk aan mijn schakelaars voor 12v en stopcontacten op 230v
Pagina: 1