In onze aankomende verbouwing wil ik de verlichting kunnen dimmen. Zeker in de living, maar liefst ook in de hal, badkamer en slaapkamers. Ik ga hiervoor hoogstwaarschijnlijk Loxone gebruiken, maar dat maakt in principe niet uit voor mijn vraag.
En die is:
Dim ik LED lampen / LED armaturen / LED strips het best op 12, 24 of 230 volt?
Voor LED strips lijkt 24V een no-brainer: hier zijn genoeg oplossingen voor, dus dat is duidelijk.
Maar wat met de hoofdverlichting waarvoor ik hanglampen en eventueel enkele down lights wil gebruiken?
Ik zou het liefst voor alles op 24V werken - bijvoorbeeld met (betaalbare) DMX dimmers - maar ik vind letterlijk maar één lamp op 24V van het type GU10 - zowat de meestgebruikte socket voor armaturen.
Heeft iemand voorbeelden van moderne, minimalistische hanglampen op 24V?
Of genieten alternatieven op 12V of 230V toch de voorkeur?
Alle ideetjes of ervaringen zijn welkom!
Tx,
Gert
En die is:
Dim ik LED lampen / LED armaturen / LED strips het best op 12, 24 of 230 volt?
Voor LED strips lijkt 24V een no-brainer: hier zijn genoeg oplossingen voor, dus dat is duidelijk.
Maar wat met de hoofdverlichting waarvoor ik hanglampen en eventueel enkele down lights wil gebruiken?
Ik zou het liefst voor alles op 24V werken - bijvoorbeeld met (betaalbare) DMX dimmers - maar ik vind letterlijk maar één lamp op 24V van het type GU10 - zowat de meestgebruikte socket voor armaturen.
Heeft iemand voorbeelden van moderne, minimalistische hanglampen op 24V?
Of genieten alternatieven op 12V of 230V toch de voorkeur?
Alle ideetjes of ervaringen zijn welkom!
Tx,
Gert