Vraag

• yannickb92
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-08 17:47
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben van plan hem te gebruiken voor twee dingen: Allereerst om af en toe te gamen. Dit hoeft niet op ultra high settings, als die maar op medium 144 hz haalt in multiplayer shooters en 90hz in single player games.
Ten tweede wil ik hem gebruiken voor mijn werk. Hiervoor gebruik ik voornamelijk Lumion en ben ik van plan om ook meer in Blender en Photoshop te gaan werken. Ik heb gewoon een eigen desktop op kantoor dus de laptop dat zal meer af en toe 's avonds gebruikt worden als ik nog even wat wil afmaken of ik in een creatieve bui ben. Een goede kleurweergave zal ook belangrijk zijn aangezien ik veel moet renderen en grafisch bezig ben.

Wat is je budget?
2500 euro max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar al mijn reistijden zijn erg kort dus ik hoef hem niet lang te sjouwen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Allereerst had ik meer dan een maand geleden een Asus ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T besteld met een RTX 3070 115w en was ik van plan te upgraden naar 32gB RAM (was een stuk goedkoper dan de 32gB RAM versie kopen. Een 17 inch scherm leek me wel fijn voor het werken in 3D programma's.
2100 € (inclusief RAM upgrade)

Een maand later was die nog niet binnen en de levertijd was ook onbekend dus ben verder gaan zoeken naar wat er voorradig was en vond deze afgelopen weekend deze Lenovo legion 5 pro met een rtx 3060 130w en 32gB RAM.
1650 €

Deze heb ik vanavond binnengekregen maar nog niet geopend omdat ik vanmiddag de melding kreeg dat de ASUS weer voorradig was en ik hem binnenkort krijg. Nu moet ik dus eigenlijk gaan kiezen.
Het verschil zit hem voornamelijk in de GPU. Is er een erg groot verschil tussen de 3060 RTX 130w en de RTX 3070 115w? Ik heb niet een goede vergelijking kunnen vinden tussen deze twee videokaarten aangezien de wattages in zo'n beetje elke laptop anders zijn. Is dat die 450 euro het prijsverschil waard?

En is er nog een laptop die ik over het hoofd zie die misschien wel een goed alternatief kan zijn? Aanbevelingen zijn altijd welkom. Een Intel CPU is voor mij wel uitgesloten trouwens :)

Beste antwoord (via yannickb92 op 07-04-2021 17:54)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-11 20:01
Je kan ook wachten tot dat de Legion 5 Pro met 32GB en 3070 binnen is :-) Die heeft een 140Watt 3070.

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007LMH)

Waarschijnlijk is die 3060 van 130watt in degene die je thuis hebt mss wel sneller dan die geknepen 3070 met 115watt in de asus als je puur naar de videokaart kijkt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
Je kan ook wachten tot dat de Legion 5 Pro met 32GB en 3070 binnen is :-) Die heeft een 140Watt 3070.

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007LMH)

Waarschijnlijk is die 3060 van 130watt in degene die je thuis hebt mss wel sneller dan die geknepen 3070 met 115watt in de asus als je puur naar de videokaart kijkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
ik zie dat Coolblue nu een versie met 3070 op voorraad heeft. Wel met 16GB maar dat kan je vervangen eventueel.

https://www.coolblue.nl/p...o-16ach6h-82jq007kmh.html

Edit: Dit blijkt toch de versie met 3060 en 32GB te zijn.. maar zd druppelen nu binnen dus de 3070s zullen er vast wel snel zijn

[Voor 25% gewijzigd door Cinemaskoop op 07-04-2021 18:04. Reden: Verkeerd gekeken]

• TristanenTimo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-02 02:17
Ik zou nooit zoveel geld uitgeven voor een laptop.
laptops gaan snel kapot, Zijn niet handig met hun korte batterijleven

Ga voor een Nieuwe Ryzen laptop. Kan je vinden voor minimaal 500 euro. Goede batterijduur en je kan er prima budget op gamen. Koop je een Nieuwe Gaming desktop voor 1000 euro, Hou je 1000 euro over. Kan je je meid mee uit eten nemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:21
TristanenTimo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:11:
Dit slaat echt kant nog wal.
Ja een desktop is better bang for buck maar laptops hoeven echt niet eerder kapot te gaan.
2) iedereen die een dedicated videokaart in z'n laptop heeft gehad weet dat batterij duur niets uitmaakt. Immers je zult toch aan de stroomkabel zitten om de gpu echt te benutten.

3. De genoemde laptops hebben ALLEMAAL een ryzen cpu.

@ts: tav advies: ook ik weet niet het verschil in de videokaarten en performance.

• Cinemaskoop
frankyfn126 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:07:
[...]

Ja een desktop is better bang for buck maar laptops hoeven echt niet eerder kapot te gaan.
2) iedereen die een dedicated videokaart in z'n laptop heeft gehad weet dat batterij duur niets uitmaakt. Immers je zult toch aan de stroomkabel zitten om de gpu echt te benutten.

@ts: tav advies: ook ik weet niet het verschil in de videokaarten en performance.
En uit eten?? Wat is dat? :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:21
LOL
Momenteel verboden.

• yannickb92
Cinemaskoop schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:06:
ik zie dat Coolblue nu een versie met 3070 op voorraad heeft. Wel met 16GB maar dat kan je vervangen eventueel.

https://www.coolblue.nl/p...o-16ach6h-82jq007kmh.html
Helaas zag ik je bericht te laat en is die niet meer op voorraad nu. Maar dat lijkt me inderdaad de beste optie.
Hij is een stuk goedkoper dan de Asus en zal ongeveer dezelfde performance hebben! De GPU is iets beter en de CPU iets minder maar veel doet het niet voor elkaar onder.
Hopelijk duurt het niet meer dan een maand voordat die weer op voorraad is, zoveel geduld heb ik ook weer niet :)

Bedankt voor je advies! :)

• yannickb92
TristanenTimo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:11:

Ga voor een Nieuwe Ryzen laptop. Kan je vinden voor minimaal 500 euro. Goede batterijduur en je kan er prima budget op gamen. Koop je een Nieuwe Gaming desktop voor 1000 euro, Hou je 1000 euro over. Kan je je meid mee uit eten nemen
Ik heb al een goede desktop, maar ik moet mobiel zijn en mijn laptop makkelijk van mijn werk, naar mijn vriendin haar huis en naar mijn eigen huis mee te kunnen nemen.

Met een laptop van 500 euro, of zelfs van 1200 euro kan ik mijn werk niet productief uitvoeren, aangezien programma's zoals Lumion dan teveel stotteren en het bijna onwerkbaar wordt. Mijn desktop rtx 2070 heeft zelfs soms moeite met de zwaardere 3D scene's dus dat gaat met een laptop met minder dan een RTX 3060 erin al helemaal niet.

• TristanenTimo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-02 02:17
frankyfn126 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:07:
[...]

Laptop met ryzen CPU kan je volgendsmij erg degelijk OP Gamen en Renderen, en 3d tenders gaan ook prima. Ben van mening dat je beter een laptop haalt van 500-1000 euro die integrated graphics bevat. En een vaste desktop haalt. En die mooie vakantie naar Ibiza neemt. Heb je alles wat je nodig hebt en nog meer. Je kan zelfs een enkeltje nemen naar Ibiza dan hoef je ook niet meer te renderen lol

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-12 16:20
TristanenTimo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:59:
[...]

Laptop met ryzen CPU kan je volgendsmij erg degelijk OP Gamen en Renderen, en 3d tenders gaan ook prima. Ben van mening dat je beter een laptop haalt van 500-1000 euro die integrated graphics bevat. En een vaste desktop haalt. En die mooie vakantie naar Ibiza neemt. Heb je alles wat je nodig hebt en nog meer. Je kan zelfs een enkeltje nemen naar Ibiza dan hoef je ook niet meer te renderen lol
Zoals al word aangegeven, een Ryzen laptop van 500-1000 euro gaat amper werken met de workload die TS heeft.

Twitch | Steam | Origin: TsundereWaffle | Uplay: TsundereWaffle | Battle.net: Waffle#22235

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee