2 takt brommer mist vermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05-2021
Mijn vraag
...

Ik heb sinds november een rieju mrx (9500km)
Hij deed het al die tijd goed tot een paar dagen geleden. Hij haalt nu de topsnelheid/toeren niet meer, als ik op mijn buik ga liggen wilt Hij vaak nog wel doortrekken maar als ik normaal zit gaat Hij niet meer harden dan 35km/u. Ook loopt die niet goed stationair. Ik heb al in andere topics gezien dat het mogelijk de cilinder kan zijn, maar graag hoor ik daar meer over voordat ik er een aanschaf.

Exta info, ik heb een tijdje geleden een andere sproeier erin gezet en heb daarna nog niet naar de kleur van de bougie gekeken (vergeten/geen tijd).

Ikweet niet of ik dit in het goede forum zet maar alvast bedankt.
(Bijgevoegde foto is de bougie koud, ik heb er niet heel veel verstand van dus weet niet of dit een goede kleur is)
Gr Olivier
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCDLiF0PJdoBrvhhdKmHnm0zqhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gY4RInCYdniIdruaR38VpB64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Olivier.trias op 06-04-2021 19:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Begin eens met naar de kleur van die bougie te kijken. Tot die tijd heeft het naar mijn mening niet veel zin hier ernaar te vragen.

edit: gekruist met de foto. Ik zou eens goed naar die sproeier kijken. Hij krijgt te weinig brandstof.

[ Voor 28% gewijzigd door Yucon op 06-04-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bougie moet je warm beoordelen. Je afstelling is ook wel behoorlijk verrot als je niet harder dan 35 kunt.
Bij dit soort 2 takten die relatief weinig vermogen leveren is de zoektocht naar de perfecte afstelling niet zo nuttig.

Paar basale vragen:
Brandstoffilter niet verstopt
Bougie nog goed (vervang hem anders, kost niet veel)
Hoe smeer je: met de pomp in je brommer neem ik aan?
Carburateur schoon?
Loopt hij onbelast goed? Reageert gewoon normaal?

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 06-04-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Dan ga ik daar eerst naar kijken.
Hij liep vorige week nog 60 dus loopt nu sinds kort langzamer, dat is het probleem ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Olivier.trias schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:44:
Dan ga ik daar eerst naar kijken.
Hij liep vorige week nog 60 dus loopt nu sinds kort langzamer, dat is het probleem ook
Waarom heb je die sproeier dan verwisseld? Als het ineens gebeurd is zal de maat niet het probleem zijn maar zal er een vuiltje in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Yucon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:45:
[...]

Waarom heb je die sproeier dan verwisseld? Als het ineens gebeurd is zal de maat niet het probleem zijn maar zal er een vuiltje in zitten.
Exact dat. Sproeiers vervang je vanwege (grote) temperatuurwisselingen of verandering in zuurstof (lees als je de bergen in ga). Maar zoals ik al aangaf is dat bij een brommer die 3-5pk uit zijn 50cc haalt allemaal niet heel gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Die had ik toen ik hem net heb gekocht (in november) veranderd omdat hij te arm liep, ik heb de cab al schoongemaakt. Maar ik ga kijken naar de kleur van de bougie.

Edit:
Ik tank mengsmering 1 op 35, vorige eigenaar heeft de pomp afgekoppeld omdat hij het risico niet wou nemen dat hij er mee stopt, omdat dat nog wel eens gebeurd.
In de vrij kan ik gewoon vol gas doen.

Maar het punt is dat ik er de afgelopen maanden niks aan veranderd heb en hij nu opeens niet meer goed loopt

[ Voor 51% gewijzigd door Olivier.trias op 06-04-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb de titel even aangepast naar iets dat wat meer de inhoud dekt. "2 takt brommer" was namelijk wel heel algemeen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 14:22

immetjes

HIER is BERN-E

Carburateur is dus schoon en het trad opeens op. Luchtfilter is vrij? Choke blijft niet hangen? Qua kleur van bougie lijkt dat niet, lijkt me zelfs te arm mengsel te krijgen aan de lichte kleur te zien.

Membraan beschadigd wat tussen je carburateur en carter zit? Even demonteren en kijken wat de staat van de lamellen is. Meestal start ie dan ook slecht en loopt slecht met lage toeren.

Zuigt hij ergens valse lucht tussen carb. en carter? Laten draaien en voorzichtig wat deo spuiten rond dat gebied en wel zo dat er niets van de deo door je carb. gaat natuurlijk. Als ie dan harder gaat lopen zuigt ie valse lucht.

Ik denk trouwens dat je 1:50 moet tanken en niet 1:35.

[ Voor 35% gewijzigd door immetjes op 06-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:32

-tom-562

Oliesjeik

Uitlaat (poort) vol met kool? Sowieso kan je makkelijk 1:50 smeren met een kwaliteitsolie. 1:35 is echt nergens voor nodig.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Bougie heeft naar mijn mening een prima kleurtje, bruin-grijs als ik het goed zie. Krijg je een goede vonk? Even bougie tegen de cylinderkop houden met massa en krukas laten draaien.

Als je brommer ineens slechter loopt zou je kunnen kijken naar zaken als valse lucht (wellicht tussen aansluiting filter en carburateur), compressieverlies (probeer de krukas eens te draaien met en zonder bougie, zou een wereld van verschil moeten zijn, goed luisteren naar sissen thv cylinder en kop. Indien mogelijk meten en kop even kruislings aantrekken, bougie goed vastzetten (recht!).

Mocht compressie laag blijken zal de cylinder + kop eraf moeten, check voor beschadigingen (mogelijk door gebroken zuigerveren), cylinder + kop perfect vlak. Houdt rekening met een nieuwe pakkingset die je altijd dient te gebruiken bij opnieuw monteren (voet+kop pakking).

edit: 1:35 is behoorlijk vet voor een moderne 2-takt. Zoals iemand al zei kun je prima met 1:50 uit de voeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyrunner op 07-04-2021 12:35 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Alvast bedankt voor jullie reacties, als ik tijd heb zal ik alles even uitproberen. Wat ik mij nu bedenk is dat de brommer zinds een paar weken een soort trillend geluid maakt. Ik hoor het alleen als ik afrem voor bv een bocht en dus geen gas meer geef. Ik zie niks los zitten. Ik heb er geen last van maar ik dacht misschien kan een van jullie hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:36

Bob Popcorn

Plop!

Start 'ie wel goed? Als dat ook een probleem is kan het zijn dat je te weinig compressie hebt, en dat lijkt dan weer te komen voor versleten zuigerveren.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Op het begin starte die bijna altijd met 1/2 kicks, nu de laatste tijd met zo'n 5 of 6 kicks vaak. Maar strart nog wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Olivier.trias maak anders eens een filmpje, een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden.
Olivier.trias schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:47:
Die had ik toen ik hem net heb gekocht (in november) veranderd omdat hij te arm liep, ik heb de cab al schoongemaakt. Maar ik ga kijken naar de kleur van de bougie.

Edit:
Ik tank mengsmering 1 op 35, vorige eigenaar heeft de pomp afgekoppeld omdat hij het risico niet wou nemen dat hij er mee stopt, omdat dat nog wel eens gebeurd.
In de vrij kan ik gewoon vol gas doen.

Maar het punt is dat ik er de afgelopen maanden niks aan veranderd heb en hij nu opeens niet meer goed loopt
Een vaak onderschat probleem is het verstoppen van de tank. Zeker bij oudere brommers/motoren is de brandstof doorstroom te beperkt en gaat hij arm lopen.
.
Paar andere aandachtspunten zijn al gegeven: valse lucht trekken tussen carburateur en inlaat. Kun je eenvoudig testen door bijvoorbeeld remmenreiniger te spuiten rond je inlaat kanaal als hij stationair loopt, veranderd de loop weet je genoeg.. Kijk wel uit met slecht verbonden bougiedoppen ;).
Lekkend membraan, zit er wel een luchtfilter op? Als je deze verwijder zal hij minder brandstof krijgen.

Betreffende de conditie van de zuiger en zuigerveer. Verwijder je uitlaat eens en maak een foto van je zuiger en zuigerveren.

[ Voor 90% gewijzigd door Tortelli op 07-04-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Hier een foto van de bougie warm (ik weet niet wat dat spul is dat onder op de bougie zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdBYT2ufpFrUPUNa_qb-oqsAooo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SaVPi4lNItfpVoJRugl44lN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53

_Apache_

For life.

Klinkt vergelijkbaar als wat ik jaren geleden met mijn Puch Maxi had.
Bleek uiteindelijk een lekke uitlaatpakking te zijn, waardoor hij veel tegendruk mistte, lijkt me ook wel even waard om na te kijken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivier.trias
Dat zou maarzo kunnen, ik heb een tijde geleden de uitlaat eraf gehad omdat hij los zat. Ik weet het niet zeker maar volgensmij begon het daarna

Edit,
Er komt ook redelijk wat olie langs, daar hoort lijkt mij niks te lekken?

Edit,
Ik heb de uitlaat er af gehaalt er blijkt helemaal geen pakking te zitten. Of is dat soort groene ding de pakking? (Foto 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3R2nSaJcNYnYuszlewHAEvyjTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIvfS6vV8COU4kAz4VYFtc2N.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJiwliO271NVtF4o2qrwrEHa2rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWlmHVbQ3ivWdpkOcLC8FlMe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door Olivier.trias op 13-04-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Wat ik nu zie, de bovenste zuigerveer mist/wegversleten en er lijken 2 stukken uit de zuiger te zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNH0MdJ53itcER-GLkw0DTfG2fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hI9jp4oR5lKh5HE4BtxK5AaM.jpg?f=fotoalbum_large
Foto cilinder ( lijkt niet erg versleten ofwel?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ7qR9W62qPirRR37puUvnt0i50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0toTl0p465sRPMlHvDZITap.jpg?f=fotoalbum_large

Foto zuiger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig2hYtOpOFajh8U7mGzYcYcQiq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn8xYeYXqNYDfEZLmI7j1bSC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is een goede zuiger voor een rieju mrx 2009, standaart 50cc? Of raden jullie aan een complete cilinder set te halen

[ Voor 48% gewijzigd door Olivier.trias op 13-04-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik heb net een oude foto terug gezocht, op 24 feb 2021 had ik beide zuigerveren nog wel en waren er geen hapjes uit de zuiger
Hoe kan ik het beste het Carter schoonmaken omdat ik bang ben dat er stukken zuigerveer in het Carter zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Olivier.trias op 14-04-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53
Denk dat er aardig wat schade in de cilinder door die zuiggerringen die er opeens niet meer op zitten. Dus een nieuwe zuiger en clinder minimaal. Dan is het nog de vraag of de krukas/lagers nog heel zijn.

Zover het op de foto's te zien is je frame aardig goed geroest. Is dat ding eigenlijk niet helemaal afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Mm dus een flinke reparatie? de brommer is verder nog vrij netjes 10000km uit 2009

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:23:
Ik heb net een oude foto terug gezocht, op 24 feb 2021 had ik beide zuigerveren nog wel en waren er geen hapjes uit de zuiger
Hoe kan ik het beste het Carter schoonmaken omdat ik bang ben dat er stukken zuigerveer in het Carter zitten.
Dit word een flinke demontage. Die zuigerveren zijn ergens heen gegaan en dat moet er met geweld tussenuit geslagen zijn. Je hebt dus meerdere beschadigingen aan je zuiger, cilinder en mogelijk het carter.

Die oppervlakkige roest op je frame hoef je je geen zorgen over te maken. Ja, weghalen en weer een beschermende lage op je frame spuiten is op de lange duur beter maar dit is zo oppervlakkig, daar merk je niks van.

Een kostbare reparatie wordt het wel, tenzij je zelf handig bent, maar daar heeft het niet veel van weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 14-04-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:49:
Mm dus een flinke reparatie? de brommer is verder nog vrij netjes 10000km uit 2009
Op foto 2 ziet er er aardig slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik kan zelf wel een cilinder en zuiger vervangen maar heb nog nooit een blok gesplits etcetera. Hoeveel zou zoiets kosten om door een brommer zaak te doen? Nieuwe cilinderkit/ mogelijk nieuwe krukas plus lagers etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:51:
Ik kan zelf wel een cilinder en zuiger vervangen maar heb nog nooit een blok gesplits etcetera. Hoeveel zou zoiets kosten om door een brommer zaak te doen? Nieuwe cilinderkit/ mogelijk nieuwe krukas plus lagers etc
Of dat nodig is, is afwachten. Cilinder eraf halen dan kan je alvast naar binnen kijken en zien of er schade is.

Die zuigerveer moet namelijk ergens heen gegaan zijn en je carter in is het meest voor de hand liggende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:05
Blok splitsen is niet nodig, dat is alleen nodig bij het vervangen van de krukas. Je moet wel zeker weten dat er geen stukjes achter zijn gebleven. Ik kan het niet goed zijn maar volgens mij is hij water gekoeld? Dan zou ik de koelvloeistof eruit halen en je cilinder eraf schroeven. Het is idd wel wat werk, maar het lijkt er idd op dat je zuiger niet jofel meer is (mist een zuigerring en 2 zwarte strepen).

Het lijkt mij ook slim om niet verder te rijden, want als er stukjes in zitten dan loop je kans dat je blok (doorgaans aluminium == zacht materiaal) naar de klote gaat. Wil je het zeker weten: dan splits je je blok, neem je genoegen met minder, dan je cilinder eraf. Kan je daarna altijd kijken wat je verder wil doen.

Blok splitsen heeft vaak wel speciaal gereedschap nodig (b.v. momentsleutel, lagers op je krukas zetten, rotor/ontsteking vastzetten) dus je hebt wel wat werk te verzetten.. Laten doen kan ook maar zullen ze best wat voor vragen (want is vrij veel werk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:51:
Een 2 takt brommer is best makkelijk. Als je lekker wilt leren sleutelen moet je dat gewoon zelf doen. Nou is mijn kennis ook aardig verroest in 2 takt brommers maar in 2004 kon ik op het scooter forum aardig wat informatie vinden.

De scooterzaak gaat je enkele honderden euro's kosten. Vroeger(2006) had ik een aangepaste DR70 cilinder kit gekocht voor 130 euro voor mijn Gilera runner. Was een dagje werk toen ik dat voor het eerst deed. Later was ik klaar in 2 uurtjes.
BIj de brommerzaak gaat dit je waarschijnlijk richting de 300-500 euro kosten gok ik zo. Zo n zaak werkt vaak voor ~60 euro per uur.

Edit:

Weet niet of je van plan bent om ooit een motor te nemen, maar die sleutelkennis en ervaring is mooi meegenomen. Van remblokjes vervangen naar bougies. Toen een ongeluk gehad en een hele motorblok vervangen. Vervolgens koppelingset, kleppen stellen etc. Een leuke hobby.

Enne, goed gereedschap is het halve werk. Ook een goede werkplaatshandleiding als je die kan vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door com2,1ghz op 14-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
com2,1ghz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:58:
[...]

Een 2 takt brommer is best makkelijk. Als je lekker wilt leren sleutelen moet je dat gewoon zelf doen. Nou is mijn kennis ook aardig verroest in 2 takt brommers maar in 2004 kon ik op het scooter forum aardig wat informatie vinden.

De scooterzaak gaat je enkele honderden euro's kosten. Vroeger(2006) had ik een aangepaste DR70 cilinder kit gekocht voor 130 euro voor mijn Gilera runner. Was een dagje werk toen ik dat voor het eerst deed. Later was ik klaar in 2 uurtjes.
BIj de brommerzaak gaat dit je waarschijnlijk richting de 300-500 euro kosten gok ik zo. Zo n zaak werkt vaak voor ~60 euro per uur.
:P DR70 heb ik ook gehad ja op mijn aerox.. Toen hing ik ook altijd rond op het scooterforum :P
Cilinder vervangen valt wel mee idd, je moet er alleen voor zorgen dat je hem niet te vast schroeft. Materiaal zet uit bij warmte en als je hem te vast schroeft kan hij niet uitzeggen (en scheurt hij doorgaans als hij van aluminium/gietijzer is). En natuurlijk je koelvloeistof niet vergeten bij watergekoeld, maar daar kom je vrij snel achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
ID-College schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:01:
[...]

:P DR70 heb ik ook gehad ja op mijn aerox.. Toen hing ik ook altijd rond op het scooterforum :P
Cilinder vervangen valt wel mee idd, je moet er alleen voor zorgen dat je hem niet te vast schroeft. Materiaal zet uit bij warmte en als je hem te vast schroeft kan hij niet uitzeggen (en scheurt hij doorgaans als hij van aluminium/gietijzer is). En natuurlijk je koelvloeistof niet vergeten bij watergekoeld, maar daar kom je vrij snel achter :P
offtopic:
Je had zo n site die de DR70 ging aanpassen en het ging verkopen als Revolution70. Kreeg je 30% meer vermogen ofzo :9 Goeie ouwe tijd dat die inlaat en uitlaatpoorten werden gevijld. Ding liep 130 op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
com2,1ghz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:04:
[...]

offtopic:
Je had zo n site die de DR70 ging aanpassen en het ging verkopen als Revolution70. Kreeg je 30% meer vermogen ofzo :9 Goeie ouwe tijd dat die inlaat en uitlaatpoorten werden gevijld. Ding liep 130 op de teller.
offtopic:
haha idd ja, die had ik ook inderdaad! De DR70 RPM _/-\o_ Ik ben ook nog bij 3BR geweest later om mijn MHR70 aan te laten passen, samen met zo'n HPI binnenrotor.. Dat ging als een jekko idd..
Mooie tijd ja, toen kon het allemaal nog en was het leven lekker zorgeloos O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik heb er dan niet zoveel verstand van maar ik vind de krukas etcetera nog prima uitzien (wat vinden jullie?) Betere foto's lukt niet ivm licht. Op de cilinder voel ik wel een paar krasjes dus die vervang ik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrnPkomW24-hVSWjngGQgD8HIQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYU3d2d3Vv2WrflYXTF3JKCN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaasYMP8VYZpGYhiw1aMuHGKDD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVUW0cYR5kQVg2IewmYqIqdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5aETwaT23--gPxNyIf9MqgqJ-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st5zX4Ml9OIodRy4NCvkd1BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 20:52

JdM

Humbled

Is die gloed op de krukaswangen nou blauwig, of is dat je eigen reflectie?
Indien blauwig, dan lijkt het erop dat het big-end te heet is geworden en dat komt dan meestal weer door verkeerde/geen smering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Zit inderdaad inderdaad een klein stukje blauwe gloed op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxdPHpENM0oNNwrNTuWv4RocsiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HopqDPHPt3RvmH0yXAwCRa8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nFs5t2fnWoVltNaMSwvHXRMqTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI7y3RFGaSJAoK0SHtxKxLMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Dan is er sprake geweest van oververhitting en is de vraag wat de schade in totaal is. Ik vermoed dat je een warmloper hebt gehad, met een beetje geluk geen vastloper.
Je cilinderwand en zuiger zullen wat geleden hebben, je geeft aan dat je die wil gaan vervangen. Als het een stalen wand cilinder is, kun je honen en nieuwe zuiger plaatsen, maar achterhaal eerst waardoor er oververhitting heeft plaatsgevonden, anders komt het probleem gewoon weer terug.
Ook je krukaslagers kunnen schade hebben opgelopen. Het big-end lager is wel te testen met alles nog in het blok zoals nu, maar de krukaslagers zijn niet goed te controleren op schade.

Hoe ziet de zuigerpen eruit, en de onder/binnenkant van de zuiger?

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 14-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt inderdaad ook oververhitting gehad - die verkleuringen komen daarvandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zie ik een schaafplek op die krukaswang? Links, nog binnen de verkleuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Yucon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:06:
Zie ik een schaafplek op die krukaswang? Links, nog binnen de verkleuring?
Zuigerveer gevonden.

Begin maar eens met sparen om hem weg te kunnen brengen, of met aantrekken van je stoute schoenen TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Raden jullie aan om het ergens te laten reviseren? Hoeveel kost zoiets ongeveer, 300 euro ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Olivier.trias op 14-04-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:50
Grote vraag op dit punt: is de brommer het nog waard?
Het ziet uit alsof ie een flinke klap heeft gehad toen de smeer-ringen het begeven hebben, net geen vastloper.

Met al die schade: cilinder, zuiger, krukas?, etc.
Dan komt het punt van repareren of vervangen (economisch total los)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik hoop het wel, heb hem 6 maand geleden voor 1350 gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat is iets wat je zelf uit moet maken @Olivier.trias
Het is niet dat ie niet te repareren is, maar het zal niet goedkoop zijn.

Als je hem wilt laten maken (je het niet zelf kunt) raad ik aan er eerst heen te laten kijken (diagnose) en erna pas de keuze te maken.
Als bijvoorbeeld de reparatie-rekening 1000 euro is..........

De grote vraag is wat de heetloper veroorzaakt heeft. Als het alleen gebrek aan smering was door de kapotte veren valt het mee.
En verder wat is er allemaal kapot? Cilinder + kop vallen mee. Als ook de lagers kapot zijn en je kijkt tegen een motor-revisie aan wordt het een andere zaak.

Een heetloper is maar 1 niveau onder een vastloper. Bij een vastloper was je motor deadstop gestopt in zijn draaien en had je de motor kunnen afschrijven.

Het slecht lopen komt waarschijnlijk btw door de kapotte cilinder-ringen. Je hebt compressie-verlies daardoor.
Wellicht overbodig te zeggen, maar ik doe het alsnog: Rij er geen meter meer mee!

[ Voor 51% gewijzigd door hackerhater op 14-04-2021 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Laten reviseren is sowieso duur, want het bedrijf wat dat doet zal ook garantie moeten geven en dan wordt bij zo'n tweetakt geen risico gelopen.
Zelf doen geen optie? Als het big-end nog goed is kunnen de kosten meevallen. Een krukaslager kost niks, en dan niet origineel bestellen, maar dezelfde maat bij een groothandel kopen in c3 uitvoering (?), dan ben je voor een paar tientjes klaar. Pakkingset een paar tientjes, twee keerringen een tientje. Honen geen idee wat dat tegenwoordig kost €75 euro met nwe zuiger?

En dan natuurlijk nog steeds eerst achterhalen waardoor dit gekomen is, anders is het snel weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik kan wel de verkoper vragen of hij tijd heeft, ik denk dat het hem wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Als je geluk hebt is het alleen de cilinder en de kop.
Voor de volgende keer als je zoiets merkt, blijf er niet mee rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:46
Kan het zijn dat je de zuiger per ongeluk op zijn kop gemonteerd hebt?
Dus de pijl niet richting de uitlaatpoort.

Dan kan het wel eens gebeuren dat je zuigerveer op een gegeven moment net iets uitzet, en blijft hangen achter je uitlaatpoort en dus breekt.

Normaal zou er dan wel meer schade moeten zijn, vooral aan de poort, maar anders zou ik geen idee hebben hoe hij helemaal weg kon zijn.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik vrees eerder dit:
Geen smering door geen pomp-druk?
Geen olie-smering => metaal op metaal contact => schraapringen begeven het als eerste.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 14-04-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik heb de zuiger niet gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@Anoniem: 37297
Heb je deze brommer van een particulier of bedrijf gekocht?
Een motor zou het niet binnen like een half jaar moeten begeven, tenzij je het zelf verkloot hebt.
Zeker niet voor dat bedrag.

Als deze schade komt door een niet werkende olie-pomp/verkeerde bougie.........

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 14-04-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Ik heb hem bij een particulier gekocht, ik heb er zelf eigenlijk niks aan veranderd. Ik bedenk mij nu wel een ander bougie er in gedaan en niet gelet op de warmte graat (ik moet zeggen ik wist ook niet dat dat een ding is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:37:
Ik heb er dan niet zoveel verstand van maar ik vind de krukas etcetera nog prima uitzien (wat vinden jullie?) Betere foto's lukt niet ivm licht. Op de cilinder voel ik wel een paar krasjes dus die vervang ik wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Enige constatering die je aan de hand van deze foto's kan doen is: "ja de krukas zit er nog".

Je ziet die lagers niet, en ook niet hoeveel de krukas gesleten is. We hebben het hier niet over een zandkorrel maar zuigerringen die verdwenen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Volgens mij heb je 2 opties:
1: Vervang de cilinder en zuiger en hoop dat bigend en krukas lagers nog goed zijn. Bigend lijkt behoorlijk blauw te zijn (te warm zoals @Anoniem: 128722 al aangeeft). Vaak kun je wel voelen of er speling op zit maar je hebt daar wat ervaring voor nodig.

2: Doe een complete revisie. Split het blok en vervang ook bigend lager en de krukas lagers. Dit is wel een behoorlijke klus en vaak heb je wel wat gereedschap nodig om eea uit elkaar te krijgen.

Ben niet goed genoeg bekend met de huidige kosten van brommer onderdelen. Vroegah kocht je een cilinder + zuiger voor ~€150, paar lagers en wat pakking spul en je hebt voor €-250-300 aan onderdelen het meeste aangepakt. Wat zoiets tegenwoordig kost?.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:31
De rijkheid van het brandstofmengsel is toch wel iets om erven te controleren:

Een tweetakt beperkt het maximum toerental door het mengsel en ook door de in- en uitlaat.

Bij een laag maximum vrijloop toerental is je mengsel te rijk. Bij een te hoog toerental is je mengsel te arm. Te arm is een risico omdat er te weinig mengsmering in komt en ook de verbrandingstemperatuur nog eens hoger is, met kans op smelten van je Alu zuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Heb je hier al eens gekeken?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:31
Ik had vroeger een puchje waarvan de krukaslagers ineens het begaven. Fietsenmaker adviseerde om dit gewoon zelf te vervangen, wat ook prima te doen was. Volgens mij heb ik wel een poelietrekker gebruikt die mijn vader al had, al kosten die ook geen vermogen. Splitsen van het blok zelf stelt weinig voor.

Voordat je er nieuwe lagers op zet, even krukas paar uurtjes in de vriezer 'gooien' en daarna snel de lagers erop tillen ,er een buisje/rateldop die niet te groot is zodat deze alleen de binnenste ring van het lager raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:32

-tom-562

Oliesjeik

hackerhater schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:20:
@Anoniem: 37297
Heb je deze brommer van een particulier of bedrijf gekocht?
Een motor zou het niet binnen like een half jaar moeten begeven, tenzij je het zelf verkloot hebt.
Zeker niet voor dat bedrag.

Als deze schade komt door een niet werkende olie-pomp/verkeerde bougie.........
Het is een brommer, brommers zijn per definitie niet super betrouwbaar :+
Zoals je leest is de oliepomp afgekoppeld en smeert de TS zelf (1:35), aan de olie ligt het dus niet.
Ik denk trouwens niet dat die verkleuring aan de krukas een indicatie is voor te heet worden. Als het daadwerkelijk zo heet is geworden was de brommer al véél eerder gigantisch hard warmgelopen (warmlopers formaatje blokkerend achterwiel). Die verkleuring lijkt mij gewoon het resultaat van een warmtebehandeling die de krukas (gedeeltelijk) ondergaan heeft.
Als de drijfstang nog soepel draait in de krukas (het big-end lager) en er geen radiale speling is op het big-end lager, dan is dat verder prima.
Als je niet zeker weet of het missende stukje zuiger(veer) er uit is, dan is het het om het blok te splitsen. Best case scenario kost je dat alleen een stel pakkingen. Worst case scenario (als er echt schade is) een stel krukaslagers en eventueel een nieuwe krukas (of de huidige laten reviseren).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Als de krukas in orde lijkt te zijn, dus soepel draaiend en geen speling, zou ik dat deel in elkaar laten zitten en het bij een nieuwe zuiger+cilinder houden. Dat is een beetje een gok. Maar brommertjes zijn relatief simpele dingen en je hebt best redelijk wat tolerantie in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

offtopic, dus ongewenst.

[ Voor 89% gewijzigd door deepbass909 op 15-04-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Heel erg bedankt voor jullie moeite allemaal, de vorige eigenaar heeft er even naar gekeken en er zit geen speling op de krukas en de cilinder is nog goed genoeg, dus valt achteraf mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
Nog een vraagje, de vorige eigenaar heeft de brommer afgevoerd voor mij, dat heeft hij gedaan door 5 van de 7 luchtinlaat gaten dicht te maken en een kleinere sproeier. Maar ik hoor regelmatig dat je niet met de luchtinlaat moet klooien en je er beter een prop ik kunt zetten, wat raden jullie aan?
Prop in de uitlaat (filter helemaal vrijmaken en de juiste sproeier)
Of zo laten?
En maakt dit nog verschil met koppel etcetera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:35:
Ik heb hem bij een particulier gekocht, ik heb er zelf eigenlijk niks aan veranderd. Ik bedenk mij nu wel een ander bougie er in gedaan en niet gelet op de warmte graat (ik moet zeggen ik wist ook niet dat dat een ding is)
In je eerste post zeg je dat je de sproeier veranderd hebt, en er een tijd mee gereden hebt zonder te kijken of het mengsel goed is. Je hebt er dus zelf wel iets aan veranderd, sterker nog, je hebt een van de meest cruciale dingen veranderd.

Juist mengsel is het belangrijkste bij 2 takt motoren. Zoals al gezegd, zorgt niet alleen voor verbranding, maar ook voor de smering, en wat koeling. Te rijk is meestal geen probleem, de boel vervuilt alleen snel, veel koolvorming. (net als een mengsel van 1:35, veel te veel olie, zorgt alleen maar voor meer vervuiling. Iets meer kan wel, maar 1:35 is gewoon te veel.)

Bij een te arm mengsel worden dingen slechter gesmeerd, slechter gekoeld, en daar bovenop is de verbranding nog veel heter ook. Het resultaat zie je in dit topic.

Sleutelen aan 2 takt dingen is inderdaad niet heel ingewikkeld, kunnen een hoop mensen ook echt wel thuis, maar het afstellen moet je overlaten aan iemand met ervaring. (of met hulp van iemand met ervaring)

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 16-04-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je wel een mooie krachtige vonk van de bougie ?
Benzinefilter schoon, en 1op50 mixen houd in, 1liter 2-takt olie op 50 liter benzine. Nu heb je 1op35, wat vettere brandstof oplevert. Ook de juiste bougie gebruiken, en juiste (elektrode)afstand.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Olivier.trias schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:55:
Zit inderdaad inderdaad een klein stukje blauwe gloed op

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de onderste foto links op de krukas is een stukje afgebroken. Kijk maar naar de verkleuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivier.trias
tlpeter schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:19:
[...]
Op de onderste foto links op de krukas is een stukje afgebroken. Kijk maar naar de verkleuring.
Dat lijkt inderdaad zo maar er is niks af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Zoals @Yucon en @JdM al zeiden, denk dat dat een schaafplek is van een stuk zuigerveer wat in het carter ligt.

Voel je iets als je er met je vinger overheen gaat? Er kunnen randjes op zitten van het maken, maar als er iets ingeschaafd is kan je dat echt wel voelen. Het is slecht te zien, maar ik vind het er ook niet echt lekker uit zien.

[ Voor 50% gewijzigd door WEBGAMING op 16-04-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Het is lang geleden voor mij, maar tweetakt is relatief eenvoudig om aan te sleutelen als je een klein beetje handig bent en zeker als je er een werkplaats handboek bij zoekt. Ik zou wel aanraden om pakkingen ten alle tijde te vervangen als je die los gehaald hebt. Je cilinder zou je kunnen laten honen als je wand er geschikt voor is. Koop je een overmaats zuigertje erbij met nieuwe veertjes dan is dat weer lekker vers. Gelijk even controleren of je kop nog recht is, anders deze ook laten vlakken. Ja en wat betreft de missende zuigerveer, ik vermoed dat die gewoon weg is, je hebt nog gereden toch? Maar als er ergens nog wel iets is kan het grote gevolgen hebben. Dus je zou je blok eraf kunnen halen en hem splitsen.

Ik ging vroeger altijd naar lokale brommer zaakjes om te laten honen en lagers erop te laten persen. Was echt niet zo duur.

Je zou ook wat fanatieke crossers kunnen opzoeken, die hebben de apparatuur ( en kennis) vaak zelf.

O ja, afstelling zou ik wel uit handen geven als je 0 ervaring hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Donderpoes op 16-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Blok splitsen hoeft eigenlijk niet, als je het blok onder het frame uitschroeft en het carter vult met brandstof en dan een paar keer de krukas rondslingeren en het blok op zijn kop houdt, dan vallen de stukjes die eventueel nog in het carter zitten er wel uit. Ik denk overigens ook dat ze er al wel uitgespoeld zijn want zoveel zuigerveer lijkt er volgens de foto's niet afgebroken, maar even naspoelen kan geen kwaad.
Wel oppassen met brandstof overigens, het is namelijk erg brandbaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier.trias
WEBGAMING schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:49:
Zoals @Yucon en @JdM al zeiden, denk dat dat een schaafplek is van een stuk zuigerveer wat in het carter ligt.

Voel je iets als je er met je vinger overheen gaat? Er kunnen randjes op zitten van het maken, maar als er iets ingeschaafd is kan je dat echt wel voelen. Het is slecht te zien, maar ik vind het er ook niet echt lekker uit zien.
Nee er zit niks geen oneffenheid gelukkig
Pagina: 1