Vraag

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe smartphone voor mijn vriendin.
Ze heeft nu nog een Motorola Moto G4. En ze vindt die eigenlijk niet traag of zo. Alleen de camera is stuk en die gebruikt ze net erg vaak.
...het bos ...de bomen ... niets zien ...
Ik kom er gewoon niet uit.

Wat is je budget?
Niet meer dan €450.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het toestel wordt vooral gebruikt om foto's te maken, GPS (wandelingen tracken, route plannen=>werk), social media, podcasts, berichtjes sturen, browsen, muziek streamen...
Geen zware toepassingen dus.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb volgende lijst samengesteld (Heb haar huidige telefoon bij gezet als referentie)
https://tweakers.net/pric...0;1541680;1684322;542415/
Het is duidelijk dat alles een gigantische upgrade is. Ze doet dan ook graag enkele jaartjes met het toestel.
Betrouwbaarheid en levensduur zijn dus van belang.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb zelf al wat reviews bekeken en berichten gelezen en nota's genomen. Maar ik kan echt niet kiezen wat voor haar nu het beste toestel is. Ik wil ook geen extra duur toestel aanschaffen in de hoop dat die beter voldoet. Dan koop ik misschien liever een jaartje eerder weer een nieuwe dan nu teveel te betalen voor iets dat ze totaal niet gaat gebruiken. (b.v. hardware die enkel nuttig is voor gamers maar waar je in andere gevallen totaal niets aan hebt)
Ik ben ook een beetje bezorgd over de toestellen met "maar" 128GB opslag. Ze is nogal slordig met back-ups en het over zetten van foto's en filmpjes naar haar laptop. Een Extra microSD card zou dan uiteraard handig zijn ... of de situatie net verergeren. :P
Die 3,5mm jack is handig, maar ik kan haar ook een dongle kopen zodat ze haar headphone kan blijven gebruiken. Of eventueel een BT headphone/IEMs iets voor haar is weet ik niet.

Mijn nota's (gelieve opmerkingen te maken over zoeken die niet kloppen) :
Samsung Galaxy A52 en A72
  • Bijna identieke toestellen.
  • A72 heeft een optische zoom en dus iets betere foto’s bij zoomen. Voor de rest gelijke prestaties wat de camera betreft
  • A52 is ietsje kleiner dan de A72 => Voorkeur voor A52
  • A72 is €100 duurder!
  • Bloatware?
  • 3,5mm headphone jack
  • uitbreidbaar geheugen
  • Zwakke lader bij A52
Poco F3
  • Hele goede hardware voor de prijs
  • Software schijnt een probleempje te kunnen zijn
  • Camera minder goed dan de Xiaomi (Mi 10 Lite/Mi 10T pro)?
Xiaomi Mi 10 Lite
  • 3,5mm HP jack
  • MicroSD in 2de SIM slot => klopt dit?
  • 120Hz scherm
  • Zwaar
  • Geen vlakke achterkant
  • Skin heeft voor en nadelen (iOS geïnspireerd) Ads!!! :(
  • Zeer goede camera voor de prijs
Xiamo Mi 10T pro
  • Mega hardware specs
  • USB naar 3,5mm adapter inbegrepen
  • Prijs (duurste binnen mijn keuzes)
  • Fingerprint aan de zijkant
  • Geen microSD
  • Super camera (hardware) en prestaties.
  • Geen OLED!! Wel variabele refresh rate tot 144Hz. Op zich een heel goed IPS scherm.
  • Android skin
Motorola Edge
  • Hoeveelheid geheugen + SD card
  • Krast snel
  • Camera goed bij ideale lichtomstandigheden, maar minder goed bij veel licht of weinig licht
  • Gebogen scherm (nadeel?)
Pixel 4a
  • lekker compact
  • Zeer goede standaard camera
  • Lens-opties zijn zo goed als afwezig
  • Mooie cleane Android
One plus Nord (mijn toestel)
  • Camera niet zo heel geweldig. Kleuren zijn flets en redelijk wat ruis (na wat software updates lijkt dit beter te zijn)
  • Snel beestje
  • Redelijk cleane Android
  • Geen 3,5mm HP jack
  • Goede batterij en laadt snel
  • Geen MicroSD slot
Oppo Reno4
  • Goede camera, behalve in donkere omstandigheden
  • Goede video camera
  • 3,5mm jack
  • 60Hz refresh rate

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Eerste de beste vraag, wat vind je vriendin van de Nord? Die kan ze zien, voelen, ruiken, etc. als je snapt wat ik bedoel.

Verder zijn het allemaal prima toestellen, maar wat beviel haar specifiek aan de Moto? Stel het is de schone Android, dan valt het gros van je keuzes af.
Voor soort foto's is ook belangrijk in keuze, zijn het voornamelijk selfies, natuurfoto's, vakantie kiekjes, babyfotos, etc.?

• RikHouben
Ja, dat zijn wel goeie vragen. Had ik idd best vermeld in mijn OP.

Ze vindt die Nord maar meh eigenlijk. Maar dat zal vooral komen omdat ik er initieel niet helemaal tevreden over was. Nu, na wat tijd en wat updates valt ie me veel beter mee. Maar dat valt dan minder op dan iemand die zit te klagen over zijn telefoon. Dus haar oordeel is wat dat betreft wel wat gekleurd vrees ik.
Ik vond de foto's ook wat tegenvallen en heb daarom GCAM geïnstalleerd (ben alweer vergeten hoe ik dat gedaan heb :$ ). Dat gaf op veel vlakken wel verbetering en zei vindt die foto's ook wel mooi.

Qua Android ... geen idee of ze veel gaat merken van een wat afwijkende schil. Ze heeft altijd een Motorola gehad. Ze weet wel dat andere merken anders uit zien maar ze is geen heavy user dus ze zit weinig in wat meer advanced settings te prutsen. Als ze vlot apps kan launchen, haar achtergrond kan instellen etc. is ze al erg tevreden schat ik zo.
Ze was de Moto gewoon en weet dus precies waar alles zit. Dat bevalt haar zo aan het toestel. Toen die nieuw was leek die ook best wel snel (voor die tijd in die prijsklasse). Maar ze klaagde wel vaak over de GPS. Die verliest te vaak signaal waar mijn toestellen nog prima werkten.

Ze neemt vooral foto's van de tuin, natuur, bloemstukken, binnenhuisdecoratie, de katten, ... Ik denk niet dat ze al ooit een selfie genomen heeft... Ze weet hoe het moet maar doet het echt nooit.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Dan zou ik je lijstje heel snel terug brengen naar modellen met eenzelfde ervaring als de Moto G4, dus kale Android. Kom je uit bij merken als Motorola, Nokia en Pixel.
Op basis van jou lijstje kom je dan op dit vergelijk (weet niet welke moto g4 ze heeft, 16 of 64Gb opslag?):
https://tweakers.net/pric...;1549604;1551516;1615296/
Dan zou ik gewoon de Edge nemen met een leuk hoesje er omheen (dan heb je geen last meer van gebogen randen, of van snel krassende achterkant. Wel de Motorola ervaring waar ze blij mee is, goede prijs, 128 Gb opslag (dus veel meer dan ze nu heeft), en camera is echt wel beter dan wat ze nu heeft, en al zal het niet de beste in de markt zijn, ze gaat er op vooruit.

• RikHouben
Ik kan waarschijnlijk best kijken naar de telefoon die het beste bij haar past ipv naar gewoon de beste telefoon binnen mijn budget.
Ze heeft de 16GB Moto G4, dus ze zal er iig aardig op vooruit gaan.
Ik ga je lijstje eens met haar overlopen. Eens zien of ze zelf ergens een voorkeur voor heeft.
Ik heb haar uiteraard ook mijn lijst laten zien, maar daar zit zoveel variatie in dat ze ook geen keuze kon maken. (en ik dus ook moeite heb voor haar te kiezen)

• RikHouben
We hebben een nieuw lijstje (incl. mijn en haar huidige telefoon ter vergelijking).
Ik denk dat die Pixel 4a 5G wel erg interessant is voor haar. Die is ook een beetje meer future proof dan de gewone Pixel 4a. De 5G zit wel wat boven het initieel budget dat ik voor ogen had.
We hebben wat reviews zitten kijken en de Motorola Edge hebben we nu toch wat twijfels over.
Zou wachten op de Motorola G100 interessant zijn?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
@RikHouben heb je al een keuze kunnen maken?
Ikzelf heb een Oneplus 5t en twijfel of ik een nieuw telefoon ga halen na 3 jaar, of dat ik deze nog hou. De g100 lijkt echt goed te zijn voor dat geld. Zelf heb ik die op het oog en ook de Oneplus 9 (pro is echt te duur hoe gaaf ik).
De 9 (en de pro) hebben beide de qualcom 888. De g100 heeft de 870 (als ik het goed heb) en draait op een hogere klok dan de 888. Echter is de chip kleiner van die laatste en hierdoor waarschijnlijk sneller.

Als ik het zo zie met het lijstje van jullie, dan is die g100 als je het geld er voor over hebt ook zeker de beste keuze.

Enige wat ik tegenkom is dat de elektronische beeldstabilisatie niet zo goed werkt als optische en dat het een lcd scherm heeft ipv amoled wat je in die segment zelfs al vind.
De accu is wel top

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 10-05-2021 09:26 ]

• RikHouben
Arunia schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:11:
@RikHouben heb je al een keuze kunnen maken?
Ikzelf heb een Oneplus 5t en twijfel of ik een nieuw telefoon ga halen na 3 jaar, of dat ik deze nog hou. De g100 lijkt echt goed te zijn voor dat geld. Zelf heb ik die op het oog en ook de Oneplus 9 (pro is echt te duur hoe gaaf ik).
De 9 (en de pro) hebben beide de qualcom 888. De g100 heeft de 870 (als ik het goed heb) en draait op een hogere klok dan de 888. Echter is de chip kleiner van die laatste en hierdoor waarschijnlijk sneller.

Als ik het zo zie met het lijstje van jullie, dan is die g100 als je het geld er voor over hebt ook zeker de beste keuze.

Enige wat ik tegenkom is dat de elektronische beeldstabilisatie niet zo goed werkt als optische en dat het een lcd scherm heeft ipv amoled wat je in die segment zelfs al vind.
De accu is wel top
Yep, ze is heel tevreden met haar Google Pixel 4a 5G.
Pagina: 1