10th gen i5 + 3060Ti, genoeg voor light gaming/VR?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Ben al een tijdje aan het brainstormen over mijn nieuwe build. Na het verkopen van mijn defecte build tot de conclusie gekomen dat mijn mobile 1050 laptopje mijn wensen niet gaat vervullen.

Eerst met het idee om voor de €1600,- BKNUC van intel te gaan, de ene met de Xeon E-2286M, gepaard met een CoolerMaster NC100 en een 1080Ti of 3070. Beetje impulsief gedaan, dus naderhand na dit idee nog even gebrainstormed.

Nu heb ik deze build bij elkaar gefriemeld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600KF Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z490-G Gaming€ 204,95€ 204,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060Ti Twin X2 OC€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 219,-€ 219,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 92,75€ 92,75
Totaal€ 805,60

(Case is momenteel niet van belang, en er missen 5 Corsair fans, een led strip en wat kabels. Cooler toch maar even erbij gedaan in geval van slechte ervaringen ofzo, je weet maar nooit :) )

i5-10600KF met een 3060Ti (GPU is nog niet aangepast in de lijst) en 16GB DDR4 3200MHz. Leuk waterkoelertje gekozen die ook op een LCD scherm de temperatuur weergeeft (of een kawaii anime GIFje ;) ), want wil misschien wel wat gaan OC'en. Heb zelf nog twee Crucial MX500's van 500GB liggen.

TL;DR: Is dit genoeg?

De spellen die ik vooral nu speel zijn Minecraft, Roblox, Kerbal Space Program, RollerCoaster Tycoon 3 en af en toe een beetje GMod ofzo. KSP, RCT3 en GMod hebben weinig moeite en spelen nog wel goed, maar Roblox en Minecraft (met shaders en/of een modloader) vertonen lage FPS en stutters.

Verder wil ik later dingen zoals Beatsaber, VRChat en VR Minecraft gaan spelen (VR bril: Oculus Quest 2), en wil ik een beetje gaan klooien met raytracing in Minecraft m.b.v. de SEUS PTGI shader en dergelijke (FPS maakt bij gebruik van raytracing niet uit, tis vooral om mooie screenshots te maken :P ).

Ben bereid om dingen te upgraden, financieel kan ik dat veroorloven. Downgraden doe ik liever niet, om toch een beetje te "futureproofen". Ik blijf 't liefst bij Corsair en ASUS, omdat deze producten kunnen worden bestuurd met iCUE.

Alle input wordt gewaardeerd, elke tip en alle kritiek is welkom _/-\o_ .

[ Voor 40% gewijzigd door JSande op 06-04-2021 19:03 ]

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Beste antwoord (via JSande op 08-04-2021 10:06)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:50
RTX 3060 Ti kaarten zijn nu niet leverbaar, het dichtst bij je budget met een leverbare videokaart kom je met een RTX 3060 - bv. MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G. Ga je overklokken? Zo niet kun je behoorlijk besparen, dan houd je rond de 1000 euro over voor een videokaart,
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenASRock H570M Pro4€ 110,73€ 110,73
1ProcessorkoelingSilentiumPC Fera 3 EVO ARGB€ 36,99€ 36,99
Totaal€ 306,71

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Maak ff een lijstje met Handleiding Pricewatch want externe lijstjes zijn niet toegestaan. Zie DAA beleid

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 06-04-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:50:
Maak ff een lijstje met Handleiding Pricewatch want externe lijstjes zijn niet toegestaan. Zie DAA beleid
Zal t meteen even doen en m'n forumpost aanpassen.

Edit: is aangepast d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door JSande op 06-04-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Bij de pricewatch: ASUS ROG Strix Z490-G Gaming zitten al SATA kabels, dus ik denk dat de wifi variant die jij hebt gekozen dat ook heeft. dan kan je de 2 sata kabels van Sharkoon weglaten.

Verder werkt de NZXT cooler niet met iCue of Aura dus zal ook nog NZXT Cam moeten installeren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Hoiboy19 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:01:
Bij de pricewatch: ASUS ROG Strix Z490-G Gaming zitten al SATA kabels, dus ik denk dat de wifi variant die jij hebt gekozen dat ook heeft. dan kan je de 2 sata kabels van Sharkoon weglaten.

Verder werkt de NZXT cooler niet met iCue of Aura dus zal ook nog NZXT Cam moeten installeren.
SATA kabels ondertussen ook uit de lijst verwijderd, heb ik toch nog een paar rondslingeren op m'n kamer. Over NZXT Cam ben ik me bewust, had ik misschien even erbij moeten vermelden. Heb daar zelf een beetje over rondgeneusd op 't internet, en NZXT Cam en iCUE kunnen samen zonder problemen runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Case niet van belang? Ik heb natuurlijk wel naar je pcpartpicker lijstje gekeken en daar zag ik een pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L met een vermogen aan RGB fans staan. Dat moet anders kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:17:
Case niet van belang? Ik heb natuurlijk wel naar je pcpartpicker lijstje gekeken en daar zag ik een pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L met een vermogen aan RGB fans staan. Dat moet anders kunnen lijkt mij.
Nee hoor, vgm niks mis mee. Heb een flink stuk van m'n research geïnvesteerd in die fans en case. Van de fan mounts in de case tot de lengte van de kabels alles gechecked. Ik neem aan dat je met "dat moet anders kunnen" bedoelt om voor CoolerMaster fans te gaan. Heb ik zelf lang gehad. Zijn wel leuk voor een deftig prijsje, maar vond de software eigenlijk niet echt geweldig. Vind de LL-series van Corsair ook veel mooier, en die synced mooi met mijn K55 RGB en meerdere onderdelen in dat lijstje. (T lijstje zei ook LL120 3-pack met 2 aparte LL120's. Nog even goed naar gekeken en toch maar met het idee gekomen om 3 LL120's en 2 LL140's te pakken)

Tis met die case alleen welke bron je vertrouwd: de ene zegt "de airflow zuigt", de andere zegt weer "ik had goeie temps in dit ding", iemand begint over de "goedkope constructie en materialen", de andere over "de premium feel van alles". 5 fans en een case die aan alle kanten volledig geperforeerd is klinkt voor mij goed genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door JSande op 06-04-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nee, geen Cooler master fans. Die case is gewoon een waardeloos ding, meer hoef je niet te verwachten voor nog geen 4 tientjes. Zonde om daar zo''n kapitaal aan hardware en fans in te hangen. Pak dan pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart bijvoorbeeld. Dan heb je een veel betere behuizing met 3 Corsair RGB fans.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
RTX 3060 Ti kaarten zijn nu niet leverbaar, het dichtst bij je budget met een leverbare videokaart kom je met een RTX 3060 - bv. MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G. Ga je overklokken? Zo niet kun je behoorlijk besparen, dan houd je rond de 1000 euro over voor een videokaart,
Totaal€ 306,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Maar met deze prebuilt kun je wel een RTX 3060 Ti te pakken krijgen en ook nog binnen budget

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 06-04-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:51:
Nee, geen Cooler master fans. Die case is gewoon een waardeloos ding, meer hoef je niet te verwachten voor nog geen 4 tientjes. Zonde om daar zo''n kapitaal aan hardware en fans in te hangen. Pak dan pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart bijvoorbeeld. Dan heb je een veel betere behuizing met 3 Corsair RGB fans.
Denk dat ik het toch maar bij de 4 tientjes houd. 'K zie dat de reviews van de 220T on-par zijn met die van de Q300L. Case hoeft van mij niet duur te zijn, is alleen maar weggegooid geld om iets duurs te kopen wat in de loop der tijd wel schade gaat opvangen door verplaatsen, een redelijke tik of simpelweg een pen die door de kamer vliegt. Neef van me heeft het ook zo'n 6 jaar volgehouden met 'n basic €25,- kastje van Sharkoon die ie mooi n plekkie had gegeven op t laminaat, dus denk dat deze case het dan ook wel vol gaat houden :P .

(De 220T is echter nog duurder dan de View 27 die ik had. Was ook pittig goedkoop in elkaar gezet en heeft, voor die tijd, ook een godsvermogen aan hardware gehoused ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:52:
Totaal€ 306,71
Later wel een beetje gaan dabbelen in overclocken, dus sticking to the 10600KF. Die GPU is inderdaad wellicht een verschil van een stuk of 10 frames, dus ik durf die downgrade te nemen. Maar bij een prijs van €900,- gemiddeld neem ook ik toch misschien de wijzere keuze om de andere kraampjes ook nog eens een paar keer langs te gaan. Ik heb wat goedkopere modellen gevonden waar nog geen levertijd voor is, dus misschien wacht ik daar nog even op. En ik zal zelf nog even Megekko of ALTERNATE rondgaan om te kijken of er momenteel wat goedkopers aanwezig is |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
JSande schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:59:
[...]

Denk dat ik het toch maar bij de 4 tientjes houd. 'K zie dat de reviews van de 220T on-par zijn met die van de Q300L. Case hoeft van mij niet duur te zijn, is alleen maar weggegooid geld om iets duurs te kopen wat in de loop der tijd wel schade gaat opvangen door verplaatsen, een redelijke tik of simpelweg een pen die door de kamer vliegt. Neef van me heeft het ook zo'n 6 jaar volgehouden met 'n basic €25,- kastje van Sharkoon die ie mooi n plekkie had gegeven op t laminaat, dus denk dat deze case het dan ook wel vol gaat houden :P .

(De 220T is echter nog duurder dan de View 27 die ik had. Was ook pittig goedkoop in elkaar gezet en heeft, voor die tijd, ook een godsvermogen aan hardware gehoused ;) )
Ik hoor het al, je weet het zelf beter. Waarom vraag je nog advies? Succes met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:41:
[...]

Ik hoor het al, je weet het zelf beter. Waarom vraag je nog advies? Succes met bouwen!
Asthetisch gezien ga ik geen advies van een ander aannemen. Mijn mening, mijn smaak, mijn keuzes. Heel jammer als een case toevallig niet heeft wat een andere wel heeft. So what?

Mijn vraag was vrij simpel: “zijn deze specs genoeg?”. Ik weet namelijk wel of een GPU krachtig is of niet, maar zou me god niet weten of het genoeg is om midden in m’n kamer beatsaber te gaan doen! Heb nooit hulp gevraagd voor een ‘goede’ behuizing. Wat doet een behuizing? Juist, behuizen. Dan bepaal ik toch liever zelf of ik een leuk ding voor ‘4 tientjes’ haal of meteen €88,- in ‘n kastje steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:04
Het antwoord heb je gekregen - en je geeft zelf al aan dat je zelf beslist of je "te dure" fans in je kast steekt, dus dat lijkt me duidelijk :)

is er nog iets waar je vragen over hebt, zonder dat het een welles nietes discussie wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
JSande schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:04:
[...]

Asthetisch gezien ga ik geen advies van een ander aannemen. Mijn mening, mijn smaak, mijn keuzes. Heel jammer als een case toevallig niet heeft wat een andere wel heeft. So what?

Mijn vraag was vrij simpel: “zijn deze specs genoeg?”. Ik weet namelijk wel of een GPU krachtig is of niet, maar zou me god niet weten of het genoeg is om midden in m’n kamer beatsaber te gaan doen! Heb nooit hulp gevraagd voor een ‘goede’ behuizing. Wat doet een behuizing? Juist, behuizen. Dan bepaal ik toch liever zelf of ik een leuk ding voor ‘4 tientjes’ haal of meteen €88,- in ‘n kastje steek.
Behuizing doet behuizen, dat klopt. Het maakt daarbij wel uit wat er in de behuizing komt, de hoeveelheid warmte die ontwikkeld wordt en of de bouw van de behuizing en de airflow fatsoenlijk is om die warmte te verwerken. Dan vraag ik mij af of je wel goed onderzoek gedaan hebt naar de functionaliteit van de behuizing icm een AIO. De perforatie bovenin de Q300L zit zo ver uit elkaar dat je 60% van de luchtdoorlaat mist. Beetje zonde om daar een >€200 kostende AIO achter te doen want je mist daardoor airflow door de AIO en dus koeling. Dat betekent dat fans sneller moeten draaien met meer geluid tot gevolg. In het front is het niet anders want daar wordt dezelfde perforatie in het metaal gebruikt dus de intake is ook erg matig.
Begrijp mij niet verkeerd, keuzes zijn natuurlijk vrij maar in dit geval heb ik het idee dat er te weinig op de functionaliteit is gelet icm de overige onderdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 08-04-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:23:
Het antwoord heb je gekregen - en je geeft zelf al aan dat je zelf beslist of je "te dure" fans in je kast steekt, dus dat lijkt me duidelijk :)

is er nog iets waar je vragen over hebt, zonder dat het een welles nietes discussie wordt :)
Verder eigenlijk niets. i5-10400F en 3060(Ti) als ik niet besluit te overclocken, en i5-10600KF als ik dat wel besluit te doen. Case zal ik nog eens een keertje dubbelchecken, maar ben bang dat ik met dat ding verder ga als ik niets anders kan vinden wat n beetje binnen m’n smaak valt.

Misschien iets van een Crystal 280X, vind ik ook wel mooi...

[ Voor 4% gewijzigd door JSande op 08-04-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Toch maar besloten om voor de Crystal 280X te gaan. Ik heb een oude 1060 3GB onder in het ladekastje gevonden dus zal binnenkort de parts bestellen en zal maar even op die fiets naar de overwinning rijden totdat de GPU stock en prijzen zich weer gaan gedragen.

Pagina: 1