Plat dak vernieuwen, uiteenlopende offertes en mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Hallo allen,

Wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1991, einde van de straat.
De garage (18m2) + deeltje woonkamer (13m2) hebben een plat dak wat aan vervanging toe is.
De constructie is 20cm betonplaat + 50mm EPS + bitumen + grind.
Naast ons huis staat een rij bomen waar een hoop bladeren / prut van tussen het grind is gekomen de afgelopen jaren en van alles in groeit momenteel. Het grind schoonmaken is geen doen.

Het dak is ook 30 jaar oud en begint te verweren / kraken op een paar punten, dus vervangen.

Ik heb meerdere offertes aangevraagd, en de opties zijn grofweg:
€2200, bestaande vastschroeven, nieuwe bitumen overheen branden, nieuwe doorvoeren en wateruitlaat, klaar. Wel een beetje beunhaas-gevoel bij deze aanbieder, roestig busje, beetje slonzige types...
€4000, bestaande vastschroeven, nieuwe bitumen overheen branden, nieuwe doorvoeren en wateruitlaat, nieuwe daktrim, nieuw lood van muur "hoofddeel woning" naar dak, en waarschuwing dat bij het doorboren/schroeven misschien een stroomleiding geraakt wordt (2 verdeeldozen in het dak).
€6500, bovenstaande €4000 optie, maar met extra 80mm PIRplaat isolatie. Dit kunnen we gebruiken voor de aanvraag van ISDI subsidie op de HR+++ glazen (ook dit jaar).
€10.000, 80mm PIRplaat + groen dak als ballast. Groen dak is 50 jaar goed, bitumen maar 30 jaar.

Subsidie op de isolatie is maar €800, en ook groen dak is maar €800 subsidie op te krijgen.
Grind als ballast kost zo'n €350, maar dan zitten we weer met het schoonmaken/houden daarvan na een paar jaar.
Persoonlijk ben ik wel van de groen dak optie, ook ivm waterberging grotere plaatje ed. Maar het prijsverschil is nogal... groot.

Wat is nu wijsheid cq wat zouden jullie doen?

We willen het betalen uit een verbouwingsdepot, maar bij de begroting ben ik uitgegaan van €3000. We willen hier wel nog lang blijven wonen en de woning vergroenen / verduurzamen, mijn doel is wel richting nul-op-de-meter voor zover mogelijk.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Groendak heeft zeker niet minder onderhoud dan een grind dak, zoek dat ook even uit! Ongewenste planten verwijderen, hemelwaterafvoer schoonmaken, bemesten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:01:
Groendak heeft zeker niet minder onderhoud dan een grind dak, zoek dat ook even uit! Ongewenste planten verwijderen, hemelwaterafvoer schoonmaken, bemesten.
Maar dat is minder werk dan alle schoonmaken.

Een optie was ook ipv grind grindtegels neer te leggen. Maar die kosten €15/st en hebt er 4 per m2 nodig, dus €60/m2. Daarmee is een groen dak incl subsidie net ietsje goedkoper.
Al kosten die €5,90/st bij de Hornbach, maar wegen maar 5kg/st = 20kg/m2 wat weing aan ballast is.
Rubberen tegel + stoeptegels leggen is een optie, maar dan kost het nog steeds €28/m2 (kleine €1000 totaal).
Wel goedkoper dan een groen dak.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

decramy

root@birdie:~#

Ik zou in deze tijd sowieso voor isolatie gaan. In de tijd van energietransitie komt de tijd dat de mogelijkheden van een warmtepomp onderzocht worden, maar altijd geldt: wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in. Ofwel: isoleer zodat je energiebehoefte minder wordt.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
decramy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:14:
Ik zou in deze tijd sowieso voor isolatie gaan. In de tijd van energietransitie komt de tijd dat de mogelijkheden van een warmtepomp onderzocht worden, maar altijd geldt: wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in. Ofwel: isoleer zodat je energiebehoefte minder wordt.
Ik heb het niet goed in de TS gezet, echter het gaat over slechts 13m2 woonkamer-oppervlak, de rest is garage.

Voor het prijsverschil kan ik ik ook een lading PIRplaten kopen en in m'n dak duwen. Helaas moet ik dat zelf doen (geen subsidie mogelijk), want van binnenuit wil geen dakdekker doen, en de pannen zijn nog goed en we hebben al zonnepanelen...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
Check ook even of je waterschap en/of gemeente subsidies heeft voor een groen dak. Scheelt misschien een slok op de borrel.

(Edit: ervan uitgaande dat die 800 euro subsidie die je al noemde ook ivm isolatie vanuit de ISDE regeling komt natuurlijk)

[ Voor 34% gewijzigd door Vincm op 06-04-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 10:22
volgens mij krijg je trouwens op je garagedak geen subsidie op isolatie, ik tenminste niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

decramy

root@birdie:~#

Bitumen is dampdicht. Als je van binnenuit gaat isoleren creer je opnieuw een dampdichte laag en kan opkomend vocht niet weg. Bij bitumen moet je dus altijd rekening houden met isolatie aan de buitenzijde, of extra ventilatie door het dakbeschot voorzien.

Of je 13m2 de moeite waard vindt is natuurlijk aan jezelf. Ik kan niet in je portomonee kijken. Ga je de garage ook nooit gebruiken om lekker in te klussen?

Dit is HET moment om te isoleren. Als het nieuwe dak weer 30 jaar mee gaat maak je nu een besluit voor een lange tijd. En die energietransitie, die komt. Sowieso.

--
Ik heb het zelf. Onze uitbouw is plm 30m2 en daar is door de vorige eigenaar 5 jaar geleden een nieuw bitumen dak op geplaatst, zonder isolatie. Nu wil ik de woning verduurzamen (gereed maken voor 20 jaar woongenot) en iedereen geeft aan dat verduurzamen op installaties (CV, warmtepomp, zonnepanelen etc) pas mogelijk is nadat je de bouwkundige zaken op orde hebt (isolatie).

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 19:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

DropjesLover schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:57:
Het grind schoonmaken is geen doen.
[ ... ]
Grind als ballast kost zo'n €350, maar dan zitten we weer met het schoonmaken/houden daarvan na een paar jaar.
Staat ook in alle offertes wat er gaat gebeuren met het oude, vieze grind? Afvoeren kan ook aardig wat gaan kosten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Van buitenaf isoleren is altijd beter dan van binnenuit.

Wel vreemd dat de 2de lood wil vervangen en de eerste niet. Heb je geen zicht op de status hiervan? Het is ook de vraag van hoe wordt het lood vervangen. Voeg uitkappen lood er in en weer dicht smeren of echt een rollaag er uit halen en lood naar binnen vouwen. Ook i.v.m. regenslag.

Als je er nog 80 mm isolatie bij krijgt, moet je dan niet rondom de muren hoger metselen ? Afhankelijk van hoe de constructie nu is. Meestal wordt de daktrim op de buitenmuur geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Vincm schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:26:
Check ook even of je waterschap en/of gemeente subsidies heeft voor een groen dak. Scheelt misschien een slok op de borrel.

(Edit: ervan uitgaande dat die 800 euro subsidie die je al noemde ook ivm isolatie vanuit de ISDE regeling komt natuurlijk)
Die groen dak subsidie is €800 van de gemeente, en los van de isolatie.
weertenaar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:28:
volgens mij krijg je trouwens op je garagedak geen subsidie op isolatie, ik tenminste niet :)
Ik zag zo bij de ISDI daar geen voorwaarde voor staan om eerlijk te zijn, maar de ISDI voor het platte dak valt in het niet bij de subsidie van het totaal aan HR+++ glas, dus zo veel maakt dat ook niet uit :)
DeBolle schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:32:
[...]

Staat ook in alle offertes wat er gaat gebeuren met het oude, vieze grind? Afvoeren kan ook aardig wat gaan kosten.
Afvoeren is bij allen inbegrepen.
Ik snap niet hoe zij het zo goedkoop kunnen afvoeren, bij containers huren ben ik dat bedrag al kwijt aan de container zelf, en dan moet het er nog ingeschept worden (uren).
Racer89 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:33:
Van buitenaf isoleren is altijd beter dan van binnenuit.

Wel vreemd dat de 2de lood wil vervangen en de eerste niet. Heb je geen zicht op de status hiervan? Het is ook de vraag van hoe wordt het lood vervangen. Voeg uitkappen lood er in en weer dicht smeren of echt een rollaag er uit halen en lood naar binnen vouwen. Ook i.v.m. regenslag.

Als je er nog 80 mm isolatie bij krijgt, moet je dan niet rondom de muren hoger metselen ? Afhankelijk van hoe de constructie nu is. Meestal wordt de daktrim op de buitenmuur geschroefd.
De eerdere offertes hebben de kleine scheurtjes in het lood niet opgemerkt.
Lood vervangen is uitslijpen, nieuw lood in de stenen en weer voegen. Gewoon goed dus.

Met 80mm isolatie kunnen ze het nog af met een paar balken leggen en hogere daktrim er tegenaan schroeven.
Nog dikkere isolatie wordt inderdaad opmetselen en / of een boeiboord plaatsen, wat extra kost.

Van buitenaf isoleren van een pannendak zou beter zijn ben ik het niet mee eens.
Aan de binnenkant kan je ook prima de bekleding en dampdicht folie verwijderen, isolatiemateriaal plaatsen en weer dampfolie plaatsen en afwerken.
Dakdekkers staan nu eenmaal liever op het dak, dat kennen ze nu eenmaal. Van binnenuit is het wat lullig onder een hoek boven je hoofd werken.
Je maakt mij niet wijs dat pannen (à 4kg/stuk, het gaat echt over 1000den kilo's) er af halen minder werk is

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 06-04-2021 16:47 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:16
DeBolle schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:32:
[...]

Prijs van afvoeren is deels arbeid en de rest van hoe je het kan afvoeren. Is het schoon dan kan het als puin en vallen de stortkosten mee, zit er bitumen aan het grind gekleefd dan ga je voor de hoofdprijs en is het bitumen houdend afval. En dat zit rond de 300 euro per ton ofzo.

@DropjesLover kwa isolatie even de Rd van oud en beoogd nieuw optellen. Dacht dat Rc voor het dak iets van 6 is tegenwoordig bij nieuwbouw.

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 06-04-2021 16:46 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:42:
[...]

Prijs van afvoeren is deels arbeid en de rest van hoe je het kan afvoeren. Is het schoon dan kan het als puin en vallen de stortkosten mee, zit er bitumen aan het grind gekleefd dan ga je voor de hoofdprijs en is het bitumen houdend afval. En dat zit rond de 300 euro per ton ofzo.
Helaas is het geen schoon puin omdat er aarde / compost prut tussen zit.
Zal me worst wezen, ik besteed het lekker uit :P
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:47:
Klein beetje grond of mos erdoor maakt bij mij op het werk niet zoveel uit. Bitumen wel.

Voor je offerte maakt het wel uit, 6 of 300 euro per ton ;)
Zoals gezegd, ik besteed het uit.
Ook een schoon puin container kost bijna €200, en voor het grind afvoeren rekenen ze €300-500 incl arbeid. Prima :P
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:42:
[...]

@DropjesLover kwa isolatie even de Rd van oud en beoogd nieuw optellen. Dacht dat Rc voor het dak iets van 6 is tegenwoordig bij nieuwbouw.
Dat is inderdaad nieuwbouw. Bij renovatie mag het wat minder zijn.
Een Rc van 6 voor het pannendak zou neerkomen op 180mm PIR of 240mm glaswol, dat zijn behoorlijke diktes :X

[ Voor 54% gewijzigd door DropjesLover op 06-04-2021 16:50 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:16
Klein beetje grond of mos erdoor maakt bij mij op het werk niet zoveel uit. Bitumen wel.

Voor je offerte maakt het wel uit, 6 of 300 euro per ton ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Erwin_83 op 06-04-2021 16:48 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1