8 inch subwoofer of 15 inch subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Mijn vraag:
Hoi! Ik weet dat hoe groter een subwoofer is hoe makkelijker deze lagere noten kan spelen. En als je dus graag films kijkt waarbij de bass echt laag is soms beter een grotere subwoofer kan gebruiken. Vergeleken met een zelfde subwoofer met een kleiner formaat.

Maar nu vroeg ik mij iets af. Stel dat je twee subwoofers hebt beide in een dichte of gepoorte kist, en beide getuned voor bijvoorbeeld 25hz. Kan een “sterkere” 8 inch een 15 inch verslaan?

Stel dat je een 8 inch “Sundown Audio X8D4” hebt dit is een subwoofer met een dubbele voice coil waarmee hij tot 800 watt rms aankan. Ook heeft hij een lekkere dikke rand waarmee hij een hoge excursie kan bereiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IBgMfhNVKwIUYDsmkx5_hJzjqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aVgv3uJ2f8RyhJlP4EmT0L0r.jpg?f=user_large

En laten we voor de andere subwoofer de JBL GT4 15 inch subwoofer nemen. Dit is een subwoofer met een enkele voice coil waarmee hij op 250 watt rms vermogen kan spelen. De rand is voor een 15 inch relatief “dun” als je het vergelijkt met de 8 inch van Sundown.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHF4dJ_Eqft9ikPOtbHSd4AOGPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/14Tl5ZdZcuXOwDGizRfNCqa5.jpg?f=user_large

Natuurlijk ligt het ook nog aan je versterker. Laten we zeggen dat beide versterkers hetzelfde zijn alleen met het enigste verschil dat de jbl minder vermogen krijgt dan de sundown.

Zou de 8 inch mee kunnen komen met de 15 inch? Of misschien zelfs groter klinken dan de 15 inch?

Ik weet trouwens dat beide subwoofers gemaakt zijn voor in de auto. Maar dit is puur voor een voorbeeld je kunt elke andere krachtige 8 inch tegen een minder krachtige 15 inch inbeelden. Ik vroeg me dit alleen af omdat ik op elk forum zie dat mensen zeggen “bigger is better” voor lagere noten en grotere ruimtes. Maar nergens zie je hoe een duurdere kleinere sub uit het hogere segment presenteert tegen een goedkopere grotere subwoofer uit een lager segment.

[ Voor 28% gewijzigd door dnh300 op 06-04-2021 15:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26
Grotere speaker betekend eigenlijk alleen maar meer luchtverplaatsing. Hoe groter het oppervlak hoe meer lucht het per uitslag zal verplaatsen (uitgaande van gelijke uitslag). Als de kleine speaker een grotere uitslag kan maken maken dan de 15"en daarmee meer lucht kan verplaatsen zal deze de grotere eruit spelen. Vermogen alleen is niet bepalend welk van de 2 harder gaat. Hier komt iets eer bij kijken. Staar je daar dus niet blind op.
Natuurlijk ligt het ook nog aan je versterker. Laten we zeggen dat beide versterkers hetzelfde zijn alleen met het enigste verschil dat de jbl minder vermogen krijgt dan de sundown.
Als de versterker gelijk is zal het geleverde vermogen ook gelijk zijn uitgaande van gelijke impedanties.

[ Voor 26% gewijzigd door raze88 op 06-04-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
raze88 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:31:
Grotere speaker betekend eigenlijk alleen maar meer luchtverplaatsing. Hoe groter het oppervlak hoe meer lucht het per uitslag zal verplaatsen (uitgaande van gelijke uitslag). Als de kleine speaker een grotere uitslag kan maken maken dan de 15"en daarmee meer lucht kan verplaatsen zal deze de grotere eruit spelen. Vermogen alleen is niet bepalend welk van de 2 harder gaat. Hier komt iets eer bij kijken. Staar je daar dus niet blind op.

[...]

Als de versterker gelijk is zal het geleverde vermogen ook gelijk zijn uitgaande van gelijke impedanties.
De 8 inch heeft een grotere uitslag voor het formaat dan de 15 inch uit het voorbeeld. Maar de 15 inch verplaatst nog steeds meer lucht. Vermogen is inderdaad niet alles maar het zegt meestal wel iets over het volume. Atans dat ben ik gewend bij auto subwoofers.

Het is ook niet dat ik zelf iets wil gaan maken deze vraag is puur uit nieuwschierig heid.

Edit: Ik heb nog even fotos bij de start post gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Je kan dat uitrekenen idd opervlakte woofers maal de xmax van de woofers geeft de verplaatste lucht weer.
Die het meeste lucht verplaatst kan het hardst spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Goofy1978 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:33:
Je kan dat uitrekenen idd opervlakte woofers maal de xmax van de woofers geeft de verplaatste lucht weer.
Die het meeste lucht verplaatst kan het hardst spelen.
Als ik het volgens jou berekening doe zal de 8 het zeker verliezen. Maar kan die dankzij het grotere vermogen niet wat luider spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
dnh300 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:46:
[...]

Als ik het volgens jou berekening doe zal de 8 het zeker verliezen. Maar kan die dankzij het grotere vermogen niet wat luider spelen?
nope ie kan niet over zn xmax heen al krijgt ie 1500 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Goofy1978 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:52:
[...]

nope ie kan niet over zn xmax heen al krijgt ie 1500 watt
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een 100 watt rms 8 inch subwoofer en een 1000 watt rms 8 inch sunwoofer. Als de excursie, cone etc allemaal hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Beide speakers zijn 4 Ohm impedantie. Dat betekend dat ze bij dezelfde versterker op gelijk ingesteld volume vrijwel hetzelfde vermogen op zouden nemen. Zeg 50 Watt. Dan blijft de 8 dus heel ver achter. Bij de sublage tonen.

Wil je dat compenseren zou je de versterker veel en veel harder moeten zetten om hetzelfde te gaan bereiken als de 15 inch.
Maar; de 8 presteert bij de midlage en middentonen wel (soort van) hetzelfde als de 15, dus die gaan dan ineens veel te hard. Dan moet je dat weer weg gaan filteren om dat recht te krijgen. Kortom: hoop gedoe om een kleine speaker te gebruiken.

Daarom is groter inderdaad beter. Tenzij de ruimte er niet is, en moet je het met brute kracht en filters oplossen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
remco_k schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:54:
Beide speakers zijn 4 Ohm impedantie. Dat betekend dat ze bij dezelfde versterker op gelijk ingesteld volume vrijwel hetzelfde vermogen op zouden nemen. Zeg 50 Watt. Dan blijft de 8 dus heel ver achter. Bij de sublage tonen.

Wil je dat compenseren zou je de versterker veel en veel harder moeten zetten om hetzelfde te gaan bereiken als de 15 inch.
Maar; de 8 presteert bij de midlage en middentonen wel (soort van) hetzelfde als de 15, dus die gaan dan ineens veel te hard. Dan moet je dat weer weg gaan filteren om dat recht te krijgen. Kortom: hoop gedoe om een kleine speaker te gebruiken.

Daarom is groter inderdaad beter. Tenzij de ruimte er niet is, en moet je het met brute kracht en filters oplossen.
Oke bedankt! Dus het zal wel kunnen alleen het geld en de tijd die het gaat kosten is het niet waard. Dat is wel jammer als je niet zo veel ruimte hebt. Maar ik ben super blij met mijn 15 inch jbl subwoofer. Doet het goed genoeg ook met films.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

dnh300 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:22:

Zou de 8 inch mee kunnen komen met de 15 inch? Of misschien zelfs groter klinken dan de 15 inch?
Groter klinken bestaat niet.

Eigenlijk is dit heel simpel en technisch te benaderen. Je hebt oppervlak en 'slag' nodig (en daarvoor heb je vermogen nodig) om lucht in beweging te krijgen. De 15" heeft bijna 4x zoveel oppervlak. De enige manier waarop die 8" dat kan compenseren is door 4x zo'n lange slag te hebben, het vermogen dat daarvoor nodig is te kunnen verwerken en net zo weinig te vervormen als de 15"
dnh300 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:54:
[...]

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een 100 watt rms 8 inch subwoofer en een 1000 watt rms 8 inch sunwoofer. Als de excursie, cone etc allemaal hetzelfde is?
Dan is de belastbaarheid ook hetzelfde :P.

Op zich kan het wel. Je hebt twee soorten limieten waarom je speaker een maximale belastbaarheid heeft (een speaker 'heeft' nooit vermogen). 1: de mechanische limiet (eerder al genoemd, als de speaker 20mm heen en weer kan, kan je er wel meer vermogen in doen, maar dan gaat het gewoon fysiek stuk) en 2: De thermische belastbaarheid. Als je lang meer vermogen levert dan de speaker kan afvoeren in de vorm van warmte, dan kan de isolatie van de koperdraad van de spreekspoel smelten, waardoor kortsluiting ontstaat en alles stuk gaat.

De situatie kan theoretisch bestaan bij een speaker met een enorm lange slag, maar waarvan twee varianten bestaan: Een met een papieren woofer en een met een aluminum woofer. De papieren woofer zal niet zoveel helpen met warmte afvoeren. Een aluminium woofer wel. Dus op zich bestaat er wel een verschil, terwijl veel van dezelfde parameters hetzelfde zijn. Die papieren woofer zal dan minder hard kunnen, omdat de speaker het "thermisch" al begeeft, voordat je bij z'n mechanische max bent. De aluminium woofer zal meer vermogen kunnen afvoeren als warmte zonder door te fikken, en zal dus wat later pas tegen z'n (mechanische) limiet aanlopen.

[ Voor 54% gewijzigd door JvS op 06-04-2021 19:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
JvS schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:58:
[...]

Eigenlijk is dit heel simpel en technisch te benaderen. Je hebt oppervlak en 'slag' nodig (en daarvoor heb je vermogen nodig) om lucht in beweging te krijgen. De 15" heeft bijna 4x zoveel oppervlak. De enige manier waarop die 8" dat kan compenseren is door 4x zo'n lange slag te hebben, het vermogen dat daarvoor nodig is te kunnen verwerken en net zo weinig te vervormen als de 15"

[...]

Op zich kan het wel. Je hebt twee soorten limieten waarom je speaker een maximale belastbaarheid heeft (een speaker 'heeft' nooit vermogen). 1: de mechanische limiet (eerder al genoemd, als de speaker 20mm heen en weer kan, kan je er wel meer vermogen in doen, maar dan gaat het gewoon fysiek stuk) en 2: De thermische belastbaarheid. Als je lang meer vermogen levert dan de speaker kan afvoeren in de vorm van warmte, dan kan de isolatie van de koperdraad van de spreekspoel smelten, waardoor kortsluiting ontstaat en alles stuk gaat.

De situatie kan theoretisch bestaan bij een speaker met een enorm lange slag, maar waarvan twee varianten bestaan: Een met een papieren woofer en een met een aluminum woofer. De papieren woofer zal niet zoveel helpen met warmte afvoeren. Een aluminium woofer wel. Dus op zich bestaat er wel een verschil, terwijl veel van dezelfde parameters hetzelfde zijn. Die papieren woofer zal dan minder hard kunnen, omdat de speaker het "thermisch" al begeeft, voordat je bij z'n mechanische max bent. De aluminium woofer zal meer vermogen kunnen afvoeren als warmte zonder door te fikken, en zal dus wat later pas tegen z'n (mechanische) limiet aanlopen.
Thanks voor je uitgebreidde uitleg:)

Ik weet al een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
JvS schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:58:
[...]

[...]

[ Voor 52% gewijzigd door dnh300 op 07-04-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

weg

[ Voor 112% gewijzigd door JvS op 07-04-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dnh300 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:33:
[...]

Voordat ik een heel nieuw topic ga aanmaken wilde ik jou nog een vraag stellen:)
Ok, toch op een nieuw topic de vraaggesteld zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
JvS schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:25:
[...]

Ok, toch op een nieuw topic de vraaggesteld zie ik.
Ja leek mij toch netter, was het hier vergeten aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat ik me nog afvraag:

Kan een grotere conus niet beter koppelen met de lucht die hij in trilling brengt? Zou dat een grotere conus niet efficiënter maken? Bij hoornladen is dit principe ook geldig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

AtomicShockwave schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:10:
Wat ik me nog afvraag:

Kan een grotere conus niet beter koppelen met de lucht die hij in trilling brengt? Zou dat een grotere conus niet efficiënter maken? Bij hoornladen is dit principe ook geldig toch?
Ja precies dat. Een kleine conus staat als een soort van in het luchtledige te bewegen, het membraan oppervlak is zo klein dat de overgang in akoestische impedantie mega groot is waardoor er heel weinig energie overgebracht wordt. Alsof je in een veel te lage versnelling rijdt als het ware. Alles wat efficientie verhoogt, is erop gericht die overgang in akoestische impedantie kleiner te maken. Dus ofwel het membraan oppervlakte direct vergroten, ofwel het gekoppelde luchtvolume met hoorn / TL / bandpass achtige constructies vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
dnh300 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:22:
Mijn vraag:
Hoi! Ik weet dat hoe groter een subwoofer is hoe makkelijker deze lagere noten kan spelen. En als je dus graag films kijkt waarbij de bass echt laag is soms beter een grotere subwoofer kan gebruiken. Vergeleken met een zelfde subwoofer met een kleiner formaat.

Maar nu vroeg ik mij iets af. Stel dat je twee subwoofers hebt beide in een dichte of gepoorte kist, en beide getuned voor bijvoorbeeld 25hz. Kan een “sterkere” 8 inch een 15 inch verslaan?

Stel dat je een 8 inch “Sundown Audio X8D4” hebt dit is een subwoofer met een dubbele voice coil waarmee hij tot 800 watt rms aankan. Ook heeft hij een lekkere dikke rand waarmee hij een hoge excursie kan bereiken.
[Afbeelding]

En laten we voor de andere subwoofer de JBL GT4 15 inch subwoofer nemen. Dit is een subwoofer met een enkele voice coil waarmee hij op 250 watt rms vermogen kan spelen. De rand is voor een 15 inch relatief “dun” als je het vergelijkt met de 8 inch van Sundown.
[Afbeelding]

Ik weet trouwens dat beide subwoofers gemaakt zijn voor in de auto. Maar dit is puur voor een voorbeeld je kunt elke andere krachtige 8 inch tegen een minder krachtige 15 inch inbeelden. Ik vroeg me dit alleen af omdat ik op elk forum zie dat mensen zeggen “bigger is better” voor lagere noten en grotere ruimtes. Maar nergens zie je hoe een duurdere kleinere sub uit het hogere segment presenteert tegen een goedkopere grotere subwoofer uit een lager segment.
Om jullie nog even te informeren:

Ik heb een hele mooie 7.2 versterker op de kop getikt voor €150. Met wifi, bluetooth, airplay en 2x een subwoofer out aansluiting. Kortom alles erop en eraan. En 15 jaar nieuwer dan mijn versterker nu. Het betreft de Denon AVR-X1100W. Nu lekker doorsparen tot ik er een keer een leuk 5.1 of 7.1 setje ervoor kan kopen. Het liefst van teufel.

Tot die tijd ga ik lekker beuken met mijn 8 inch sundown subwoofer:)
Pagina: 1