Vraag

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59
Ik zoek een?
Simpel GSM toestel met grote toetsen die werkt op het 3G netwerk

Wat is je budget?
Geen honderden euro's, laten we zeggen 100 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen! Zelfs SMS is al te ingewikkeld helaas ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn legio senioren toestellen te vinden, helaas werken de meesten op het 2G netwerk. Ik heb voor mijn vader een Fysic die vanaf januari niet meer werkt op het Ben netwerk (van t-mobile). Ik ben dus op zoek naar iets vergelijkbaars maar die WEL werkt op het 3G netwerk. Het is alleen niet echt duidelijk in advertenties hoe het toestel werkt.

Het alternatief is om te switchen naar een andere provider, maar dat is wel jammer van zijn huidige abonnementje van 2,50!

Welke vragen heb je hier nog over?
Is iemand een senioren-GSM tegengekomen (geen smartphone) die wel werkt op het 3G netwerk?
Iets vergelijkbaars met zijn huidige telefoon:
https://www.bol.com/nl/p/...ZP7w.4_52.53.ProductTitle

Info over uitfasering 2G
https://www.bol.com/nl/i/uitfasering-2g-en-3g/N/4009/

Beste antwoord (via LaTiNo156 op 18-05-2021 15:10)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:22:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe het in elkaar zit, want ik dacht dus dat 2G,3G,4G alleen maar voor data was en dat spraak via een apart "GSM" netwerk ging. Maar blijkbaar is dat dus 2G.

Nu zou dat 2G netwerk komen te vervallen, en dan zou spraak over het 3G netwerk verlopen.
Ik weet ook niet of dat hetzelfde is als VOIP. Ik ben niet echt thuis in mobiele netwerken.
Ik weet niet of het in het abonnement zit maar lijkt erop dat op relatief korte termijn de 3G en de 2G wordt afgebouwd van de providers waar het om gaat. Informeer eens of er ook de mogelijkheid is binnen het abonnement om gebruik te maken van 4G. Want dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar pricewatch: Doro 7010 Grafiet Die heeft sowieso voldoende netwerken om uit te kiezen.

Als je idd straks alleen maar 3G als mogelijkheid hebt zou ik kijken naar wat T-Mobile doet op termijn met dat netwerk. Als je nu geld gaat uitgeven aan een telefoon en volgend jaar weer een nieuwe mag kopen zit je weer met hetzelfde riedeltje.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Alle reacties

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Waarom niet eentje zoeken die werkt op 4G?

Of werkt dat niet met je abo? Want dan heb je daar in de toekomst sowieso wel issues mee.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• LaTiNo156
Touchdomex schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:11:
Waarom niet eentje zoeken die werkt op 4G?

Of werkt dat niet met je abo? Want dan heb je daar in de toekomst sowieso wel issues mee.
Dat is een goede vraag? Betekent dat dat je dan ook een internet data abonnement nodig hebt?

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:12:
[...]

Dat is een goede vraag? Betekent dat dat je dan ook een internet data abonnement nodig hebt?
Ja? Maar waarom zou je anders 3G zoeken? 3G gaat er eerder uit dan 2G bij veel providers namelijk.

• LaTiNo156
Touchdomex schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:13:
[...]

Ja? Maar waarom zou je anders 3G zoeken? 3G gaat er eerder uit dan 2G bij veel providers namelijk.
Ik begrijp niet helemaal hoe het in elkaar zit, want ik dacht dus dat 2G,3G,4G alleen maar voor data was en dat spraak via een apart "GSM" netwerk ging. Maar blijkbaar is dat dus 2G.

Nu zou dat 2G netwerk komen te vervallen, en dan zou spraak over het 3G netwerk verlopen.
Ik weet ook niet of dat hetzelfde is als VOIP. Ik ben niet echt thuis in mobiele netwerken.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
pricewatch: Fysic FM-7500 Zwart

Deze zit op frequentie 900mhz en 1800mhz, dus betekend 3g/4g.

https://antennekaart.nl/page/frequencies

Acties:
  • Beste antwoord

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:22:
[...]

Ik weet niet of het in het abonnement zit maar lijkt erop dat op relatief korte termijn de 3G en de 2G wordt afgebouwd van de providers waar het om gaat. Informeer eens of er ook de mogelijkheid is binnen het abonnement om gebruik te maken van 4G. Want dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar pricewatch: Doro 7010 Grafiet Die heeft sowieso voldoende netwerken om uit te kiezen.

Als je idd straks alleen maar 3G als mogelijkheid hebt zou ik kijken naar wat T-Mobile doet op termijn met dat netwerk. Als je nu geld gaat uitgeven aan een telefoon en volgend jaar weer een nieuwe mag kopen zit je weer met hetzelfde riedeltje.

• LaTiNo156
thx, maar die draait ook op 2G volgens Fysic zelf.
Ik heb hen gemaild, en ze zijn bezig met nieuwe toestellen, maar dat kan nog wel even duren.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Touchdomex schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:13:
[...]
Niet bij BEN igg, die stopt per 1 juni met 2G.

https://www.ben.nl/2G

Testing, one, two ...

• LaTiNo156
Touchdomex schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:32:
[...]

Good point, want ik zie dat bij Vodafone 3G al inactief is, en bij KPN volgend jaar...

Ik zal Doro en Ben eens benaderen met de vraag of dit toestel gegarandeerd zal werken vanaf juni. Thanks.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

hardware-lover schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:43:
[...]

Niet bij BEN igg, die stopt per 1 juni met 2G.

https://www.ben.nl/2G
Ja maar de rest van de providers heeft het netwerk al aangekondigd uit te gaan zetten op 3G. Vodafone heeft het allang uit. Dus zou vooral ook navragen op welke termijn zij dit zouden gaan doen.
LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:44:
[...]

Good point, want ik zie dat bij Vodafone 3G al inactief is, en bij KPN volgend jaar...

Ik zal Doro en Ben eens benaderen met de vraag of dit toestel gegarandeerd zal werken vanaf juni. Thanks.
Zal ook vragen op welke termijn ze eventueel de 3G uit gaan zetten. Mocht je nu vol op de 3G gaan en over een half jaar de aankondiging krijgen dat ze naar 4G en 5G gaan overstappen per halverwege 2022.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:23
Doro 7010 en 7030 en er zijn ook enkele Nokia feature phones, die misschien kunnen.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:44:
[...]

BEN verwijst naar enkele alternatieven voor de overstap, dit wordt (op Amazon), gezien als senioren telefoon en zou ook 4G moeten ondersteunen; https://www.ben.nl/telefo...606bf87b2d3960790c24b5463

Ik heb zelf ook een toestel nodig om een simpel toestel te gaan vervangen, wat puur als noodnummer beschikbaar is (en wat een hele lange standby tijd heeft van zo'n 4 weken). Bovenstaande lijkt mij daarvoor wel geschikt.

Testing, one, two ...

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52
Als alternatief kun je natuurlijk ook het abonnement overzetten naar een provider die niet via T-Mobile werkt, dan kan je vader zijn oude toestel nog een tijdje gebruiken.

• LaTiNo156
hcQd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:41:
Als alternatief kun je natuurlijk ook het abonnement overzetten naar een provider die niet via T-Mobile werkt, dan kan je vader zijn oude toestel nog een tijdje gebruiken.
Klopt ja, maar hij betaalt nu 2,50. Goedkoopste sim only is 7,50 op het Vodafone netwerk dat volgend jaar ermee kapt.
Dan is een nieuwe telefoon al snel goedkoper ☺️

• Shade1982
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2021
Op de specs website van het toestel staat:
"Dit toestel ondersteunt alleen 2G."

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik kwam nog een Uleway F240 tegen, wordt alleen niet in Nederland verkocht, maar volgens de omschrijving op amazon.com zou hij wel de Nederlandse taal ondersteunen.

• LaTiNo156
Uiteindelijk is het de Doro 7060 geworden.

Deze heeft als voordeel dat je er ook whatsapp op kunt installeren en dat je er dus mee kunt (video)bellen via whatsapp.
Nadeeltje is dat het best ingewikkeld werkt omdat je een apart menuutje in moet en dan opeens via een muiscursor verder moet om te bellen en op te hangen. Dat is eigenlijk net een brug te ver voor een niet zo tech savvy 80'er.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

LaTiNo156 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:10:
Uiteindelijk is het de Doro 7060 geworden.

Deze heeft als voordeel dat je er ook whatsapp op kunt installeren en dat je er dus mee kunt (video)bellen via whatsapp.
Nadeeltje is dat het best ingewikkeld werkt omdat je een apart menuutje in moet en dan opeens via een muiscursor verder moet om te bellen en op te hangen. Dat is eigenlijk net een brug te ver voor een niet zo tech savvy 80'er.
Als je WhatsApp wil gebruiken had je wellicht toch beter voor een reguliere smartphone kunnen kijken ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• LaTiNo156
silverball schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:27:
[...]

Als je WhatsApp wil gebruiken had je wellicht toch beter voor een reguliere smartphone kunnen kijken ?
Dat is echt too much. Alleen al het navigeren met swipen enzo, al eerder 'getest' met mijn telefoon en het was duidelijk dat dat het niet zou worden! :/

Maar goed, opnemen als iemand via whatsapp belt is redelijk goed te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door LaTiNo156 op 18-05-2021 15:37 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Overstappen op KPN netwerk is goedkoper. T-Mobile stopt met 3g vanaf 1 juni 2021, maar KPN gaat sowieso door tot 2023 met 2g( oa voor navigatiesystemen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1