Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
N.a.v. de recente cookie-paywall hier op t.net heb ik mijn AdblockPlus plugin weer afgestoft en aangescherpt.
Naast de AdblockPlus plugin heb ik ook Ghostery en DuckDuckGo geinstalleerd.
Ik heb alle block/do-not-track opties in de chrome-plugins geactiveerd.

Ben ik nu voldoende beveiligd tegen tracking of zijn er nog andere simpele stappen die ik kan zetten om te voorkomen dat sites me tracken e.d. of is de volgende stap een VPN?

In Chrome zijn de plugins makkelijk geregeld.
Hebben jullie tips voor Edge of kan ik beter overstappen naar Brave en dan Edge en Chrome als backup voor compatibiliteit achter de hand houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

ik heb een pi-hole draaien voor het netwerk,en adblockplus en ghostery op de clients.
In pi-hole wel even op zoek gaan naar blocklists, zo is er vanaf mijn thuis netwerk totaal geen verbinding met facebook en instagram. Heb wel whatsapp vrijgegeven, niet erg consequent, ik weet het..

De Pi heeft ook openvpn, de telefoon verbind hier eenvoudig mee om van pihole gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
DOA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:42:
ik heb een pi-hole draaien voor het netwerk,en adblockplus en ghostery op de clients.
In pi-hole wel even op zoek gaan naar blocklists, zo is er vanaf mijn thuis netwerk totaal geen verbinding met facebook en instagram. Heb wel whatsapp vrijgegeven, niet erg consequent, ik weet het..

De Pi heeft ook openvpn, de telefoon verbind hier eenvoudig mee om van pihole gebruik te maken.
Ik heb nog wel ergens een RPI liggen (werkt dat met een Ziggo Mediabox?), maar ik hoop dat client-side pleistertjes plakken voldoende kan zijn om de bulk af te vangen. Als ik met minimale moeite (client-side software en bewust gebruik) voornamelijk zelf bewust data laat tracken (door bijv met Google te zoeken, apps te gebruiken of een site te whitelisten ivm functionaliteit) ben ik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

Wat is een ziggo mediabox in deze context, of ben je gedwongen de horizon ook als internet modem te gebruiken? Dat ding heeft zo'n brakke ip stack daar kun je niet veel mee.

Ik heb de pihole met een ziggo connect box, ook de next blijft gewoon werken richting het ziggo(lgi) backend. De pi-hole laat mooi zien hoevaak de apparatuur contact zoekt met de servers(netflix zelfs ongebruikt staat fier bovenaan vanuit de next).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
DOA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:44:
Wat is een ziggo mediabox in deze context, of ben je gedwongen de horizon ook als internet modem te gebruiken? Dat ding heeft zo'n brakke ip stack daar kun je niet veel mee.

Ik heb de pihole met een ziggo connect box, ook de next blijft gewoon werken richting het ziggo(lgi) backend. De pi-hole laat mooi zien hoevaak de apparatuur contact zoekt met de servers(netflix zelfs ongebruikt staat fier bovenaan vanuit de next).
Heb helaas de XL box die ook het modem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

ai, maar ik meen dat ze redelijk coulant zijn met het extra uitleveren van connect boxen indien gewenst. ikzelf zou als internetmodem zo'n ding niet in mn netwerk willen hebben, maar of het je orginele vraag helpt kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je zou natuurlijk gewoon even kunnen testen hoeveel er weglekt uit je browser:
https://privacy.net/analyzer/
https://www.experte.com/browser-privacy-check

Ikzelf gebruik Firefox en heb ook het een en ander aan instelling in mijn about:config aangepast, met als resultaat dat er niet veel gevonden wordt...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 22:35

jurroen

Security en privacy geek

DOA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:42:
Je weet dat ABP en Ghostery zeer discutabel zijn? Beiden hebben in meer of mindere maten banden met advertentieboeren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

jurroen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:47:
[...]

Je weet dat ABP en Ghostery zeer discutabel zijn? Beiden hebben in meer of mindere maten banden met advertentieboeren.
Ik heb wel eens zoiets opgevangen, kun je alternatieven adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Jester-NL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:45:
Je zou natuurlijk gewoon even kunnen testen hoeveel er weglekt uit je browser:
https://privacy.net/analyzer/
https://www.experte.com/browser-privacy-check

Ikzelf gebruik Firefox en heb ook het een en ander aan instelling in mijn about:config aangepast, met als resultaat dat er niet veel gevonden wordt...
2de link is wel een goeie. 1ste link heeft helaas nog nooit van responsive design gehoord.

Conclusie is dat ik privacy badger en een JS blocker erop moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DOA schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:38:
[...]

Ik gebruik al jaren uBlock Origin, in plaats van ABP.
Ghostery gebruik ik niet (zie ook mijn eerdere post)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Je zou naast uBlock Origin nog kunnen overwegen om Privacy Badger te gebruiken, die lijkt hier ook nog het een en ander te blokkeren naast uBlock Origin. Daarnaast is deze plugin gemaakt door de EFF, dus daar zit ook geen twijfelachtige link met advertentie boeren in.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Gewoon uBlock Origin, evt. in combinatie met Pihole of AdGuard

Ghostery is niks mis mee als je de Ghost Rank 'feature' uitschakelt, maar Privacy Badger is betrouwbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:29
eL_Jay schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:02:
N.a.v. de recente cookie-paywall hier op t.net heb ik mijn AdblockPlus plugin weer afgestoft en aangescherpt.
Naast de AdblockPlus plugin heb ik ook Ghostery en DuckDuckGo geinstalleerd.
Ik heb alle block/do-not-track opties in de chrome-plugins geactiveerd.

Ben ik nu voldoende beveiligd tegen tracking of zijn er nog andere simpele stappen die ik kan zetten om te voorkomen dat sites me tracken e.d. of is de volgende stap een VPN?
Als je Google Chrome gebruikt als browser, hoef je je natuurlijk geen illusie te maken dat je enige vorm van privacy kunt genieten. Daar dus eerst iets aan doen.

Een VPN gebruiken is een beetje van de regen in de drup. Je verplaatst de tracking mogelijkheden van je internetprovider naar een VPN-provider. 't Is maar net welke van de 2 je het beste vertrouwt.

Waar je verder nog eens over na kunt denken is je DNS setup. Gebruik je DNS-servers van je (nederlandse) Internetprovider? Van Google? Cloudflare? Een commerciële aanbieder? OpenNIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

[...]

uBlock Origin, zorg wel dat deze van de ontwikkelaar Gorhill is. Na installatie is het zinvol om even door de instellingen te lopen.

Op het eerste tabblad zou ik zelf de volgende opties inschakelen:
  • Prevent WebRTC from leaking local IP addresses
  • Block CSP reports
Op het tabblad filter lists kun je instellen wat er verder nog geblokkeerd dient te worden. Ik moet zelf bij region Nederland aanzetten, maar dat gaat geloof ik normaliter automatisch. Als je geen Facebook gebruikt, loont het bijvoorbeeld ook de moeite om de Anti-Facebook lijst aan te zetten.

Verder kan ik de extensie Decentraleyes ook aanbevelen. Deze zorgt dat meuk zoals jQuery, Bootstrap en anderen niet vanaf een CDN (zoals Google, Amazon, etc) geladen worden, maar serveert ze in plaats daarvan lokaal.
mcDavid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:29:
[...]
Als je Google Chrome gebruikt als browser, hoef je je natuurlijk geen illusie te maken dat je enige vorm van privacy kunt genieten. Daar dus eerst iets aan doen.
Ik zou hier persoonlijk Ungoogled Chromium aanraden; maar het is een persoonlijke keuze die iedereen voor zich dient te maken.
mcDavid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:29:
[...]
Een VPN gebruiken is een beetje van de regen in de drup. Je verplaatst de tracking mogelijkheden van je internetprovider naar een VPN-provider. 't Is maar net welke van de 2 je het beste vertrouwt.
Ik denk dat het wel een veilige stelregel is om te zeggen dat ISPs hier in Nederland een betere keuze zijn, puur in dit opzicht. Veel VPN providers zijn - om juridisch gezeik te voorkomen - gevestigd in schimmige landen waar bijvoorbeeld geen AVG/GDPR is. Een eventuele misstap met privacy van klanten heeft voor een Nederlandse ISP dan ook veel meer en serieuzere gevolgen dan een VPN provider (uitzonderingen op de regel daar gelaten).

[ Voor 37% gewijzigd door jurroen op 07-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

dank, ik zie nu dat ik thuis uBlock Origin icm met privacy badger al had draaien. De WebRTC optie stond nog uit zie ik.

Op het werk, de open desktop(ubuntu LTS), had ik nog Adblock plus draaien, ook maar even vervangen.
Merk ook dat ik last heb van een vechtende dns resolver icm networkmanager en openvpn, krijg de werkbak dns niet naar mijn Pi thuis gerouteerd(openvpn dns ip wordt wel toegevoegd, maar de bestaande local network dns worden niet verwijderd) , probleem voor een ander forum..

link voor uBlock Origin blocklists die ik gebruik;
https://oisd.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Het gebruik van allerlei 3rd party plugins om ads en traffic te blocken heeft risico's. De plugins hebben veel rechten binnen je browser en je moet die partijen maar willen vertrouwen. https://cliqz.com/en/support/add-ons

En het gaat ook niet altijd goed natuurlijk, https://medium.com/@coryo...ling-you-out-497b8db0761c

Daarom is het gebruik van een opensource pakket als pihole eigenlijk verstandiger ipv allemaal obscure lokale addons in je browsers met full rights op je tabbladen. My 2cents.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

bonzz.netninja schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:52:
Het gebruik van allerlei 3rd party plugins om ads en traffic te blocken heeft risico's. De plugins hebben veel rechten binnen je browser en je moet die partijen maar willen vertrouwen. https://cliqz.com/en/support/add-ons

En het gaat ook niet altijd goed natuurlijk, https://medium.com/@coryo...ling-you-out-497b8db0761c

Daarom is het gebruik van een opensource pakket als pihole eigenlijk verstandiger ipv allemaal obscure lokale addons in je browsers met full rights op je tabbladen. My 2cents.
Helemaal eens :) Ik heb zelf vier browserextensies, that's it. Verder sandboxing, hardening van de browser en blokkades op DNS en netwerkniveau :)
DOA schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:47:
link voor uBlock Origin blocklists die ik gebruik;
https://oisd.nl/
Tof, dat is een fijne :)

Pagina: 1