Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 09:15
Ik ben me momenteel druk aan het orienteren op zonnepanelen voor op mijn woning in Breda. Ik heb een dak direct op het zuiden wat ideaal is voor zonnepanelen. de breedte van het dak is 6 meter en de lengte volgens mij (en google) 10 meter. De helling is 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ_O2QXPYjjLK6e2qoKpkEBLrcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H34TU94JplMkfyoqXyXAhog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqYOSd0YcUyw7r1X0bGj2Lbm374=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QMT5L70MLIKmjZbXjWmJogOG.png?f=user_large

Ik heb een dakkapel en een zolderraam die de mogelijke opstelling iets beinvloeden. Ik wil eigenlijk ook genoeg ruimte overhouden om goed bij de dakkapel te kunnen komen voor bijvoorbeeld onderhoud. Er staat een groot gebouw bij ons aan de overkant van de straat die bij een lage zon nog wel voor schaduw kan zorgen, maar dat de zon staat daar al boven vanaf februari. De boom die op de google maps tekening staat is inmiddels weg zoals te zien is aan de 2e foto. het dak is inmiddels volledig vernieuwd.

Ons jaarverbruik is op dit moment 3500kwh maar ik verwacht dat dit wel iets zal toenemen door opgroeiende kinderen. Ik ga een beetje ervanuit dat ik ooit rond de 4000 zal uitkomen, maar dat ga ik niet kunnen opbrengen op mijn dak. De meterkast is voorzien van een slimme meter en is 1 fase 35 ampere.

Mijn doel van de panelen is om met een enigzins mooie opstelling een mooi aantal KWH op te wekken. Ik ga dus niet voor maximaal volgooien, omdat we vinden dat het er nog mooi uit moet zien en ik nog bij mn dakkapel wil kunnen voor onderhoud.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven en ben nu een beetje aan het overwegen wat de beste keuze is. Ik vind het prima om via een portal van de fabrikant mijn opgewekte stroom te kunnen inzien.

Ik heb inmiddels best al wat offertes binnengekregen en ze in een tabelltje gegooid om het een en ander te kunnen vergelijken. Een aantal offertes staat nog op 12 panelen, maar mochten deze uiteindelijk de beste keuze zijn dan zal ik de offertes moeten laten aanpassen naar 9 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYeRoqhfxh_QpgLP0PrAH3FnT8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGKnNFDRSDHW3AS1aj4Z8DSv.png?f=fotoalbum_large

Dit is een legplan van 1 van de aanbieders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq_zIk29cn1k8Nc9QELr3hpREDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cmK0KEREOW9JFtV7Jg7bxksM.png?f=user_large

Mijn twijfel zit op een paar punten.

1. Ik heb geen offertes ontvangen die in de buurt komen van de euro per wattpiek. Ik vraag me dan ook af wat ik eventueel mis.
2. REC panelen hebben een veel betere (lagere) temperatuurcoefficient dan de andere panelen. Hoe belangrijk is dit voor het vergelijk?

En ik ben gewoon benieuwd naar jullie algemene beeld van de offertes

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Ik zit op 4500 euro incl voor 9x360wp met enphase iq7+, dus je moet even verder zoeken denk ik.
*over drie dakvlakken

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 06-04-2021 14:03 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind alle offertes nog vrij duur inderdaad. Maar voor offertes met SolarEdge en Enphase kom je nou eenmaal altijd duurder uit. En kwa aantal panelen is dit ook nog niet genoeg om een bulk korting te krijgen om de prijs lager te krijgen.

Heb je overwogen om ook op het Noorden je dak vol te leggen en dan beide zijden gewoon met een string omvormer te doen? Dat is relatief goedkoper en dan kom je op jaarbasis uit op een hogere opbrengst waarschijnlijk. Ook een betere opbrengst spreiding over de dag, en kwa weer type.

Praktische alle zonnepaneel offertes komen in eerste instantie altijd aanzetten met SolarEdge / Enphase zonder de noodzaak hiervoor te onderbouwen. Als je normaal gesproken niet veel schaduw hebt en kwa monitoring ook geen bijzondere eisen dan heeft het voor deze situatie waarschijnlijk geen meerwaarde en heb jij meer netto opbrengst van panelen aan de andere kant, beide aangesloten op een "simpele" string omvormer. Je kan dan zelfs nog zoals je noemt niet beide kanten volgooien, maar gewoon 5-7 panelen per kant, afhankelijk van het minimale voltage per string om goed te werken (@busscherski ). De panelen naast het dakkapel hebben toch al minder licht en minder opbrengst per jaar, dus als je die weglaat mis je relatief het minst. Maar nog steeds is elk paneel op het zuiden 2 keer zoveel opbrengst als een paneel op het noorden, dus als je iets meer panelen op het zuiden kan doen is dat altijd snelle winst.

Kwa paneelkeuze zou ik dan gaan voor de meer gangbare "budget" panelen want kwa opbrengst is het echt allemaal praktisch gelijk. En is het meer een kwestie van puzzelen met maten en welke vind je mooi, dan opbrengst verschil.

Met beide kanten van het dak volgooien zou je ruwweg op ca 4500 kwh per jaar kunnen uitkomen. Kwa totaalkosten kom je misschien heel iets hoger dan de huidige offertes, maar wel met een veel hogere opbrengst! De voorrijdkosten en installatie kosten en omvormer kosten zijn allemaal eenmalige kosten terwijl je dan wel 2 kanten gelijk kan laten doen. Makkelijke winst :*)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Offerte A is denk ik niet duur voor SolarEdge. Het is immers een klein systeem.

Ik zou inderdaad een string omvormer hangen.

Als het een webshop mag worden zou je een winkelwagentje kunnen samenstellen.

solar-bouwmarkt, solar-outlet, winkelman etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 09:15
Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf niet een enorme voorstander van de noordzijde. Ik vind het er net iets netter uitzien als het gewoon aan 1 kant ligt en ik vraag me ook af hoe rendabel dat is.

Als jullie een string omvormer adviseren, dan bedoel je bijv een string omvormer van SMA met shaduw management? Want dat ga ik wel nodig hebben toch? Als je online artikelen leest dan wordt je bij een beetje schaduw al snel verwezen naar een solaredge systeem. Is dat dan logisch?

Er was 1 partij die de SMA string omvormer heeft aangeboden maar dat is ook meteen de allerduurste. De overige bieden allemaal Enphase of Solaredge aan.

Ik heb toch nog maar 2 offertes uitgevraagd bij lokale partijen om te kijken of die iets anders kunnen aanbieden.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'mag het een webshop worden?' @busscherski . Bedoel je daarmee dat ik het zelf ga doen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Genoemde webshops kunnen ook de installatie uitvoeren. In andere topics staan vaak genoeg gevulde boodschappenkarretjes.

Je hebt alleen in de vroege ochtend en late middag schaduw. De meerkosten voor optimisers verdien je niet terug als je het vergelijkt met een Chinees merk omvormer.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1